Juha Paulavuo

Boeing: Uusia lentäjiä tarvitaan puoli miljoonaa seuraavan 20 vuoden aikana

16 viestiä aiheessa

Lentokonevalmistaja Boeing arvioi, että ilmailuala tarvitsee kansainvälisesti lähes puoli miljoonaa uutta lentäjää seuraavan 20 vuoden aikana. Lisäksi huoltopalveluihin pitäisi löytyä yli puoli miljoonaa työntekijää lisää.

 

Vuosien 2010 - 2029 aikana Boeingin laskujen mukaan täytyisi kouluttaa 466 650 uutta lentäjää ja 596 500 työntekijää huoltohenkilöstöön. Se tarkoittaa yli 20 000 pilotin ja 30 000 huoltotyöntekijän kouluttamista vuosittain. Iso osa lisääntyvästä lentävän työvoiman tarpeesta tulee Aasiasta, missä tarvitaan Boeingin mukaan yli 180 000 pilottia ja 220 000 mekaanikkoa lisää. Yksin Kiina tarvitsee yli 70 000 pilottia ja yli 90 000 huoltotyöntekijää lisää. Eurooppaan tarvitaan melkein 95 000 uutta pilottia ja yli 120 000 huoltohenkilöä.

 

tekniikka&talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on jälleen esittänyt lähes vastaavan ennusteen pilottien ja mekaanikkojen tarpeesta 20 vuoden tähtäyksellä. Tarvittavien lentäjien määrä on hieman noussut ja toisaalta mekaanikkojen määrä laskenut edelliseen ennusteeseen verrattuna:

 

Boeing Co. said the world will need 500,000 more pilots in the next 20 years.

 

By 2032, Boeing said the world will need 498,000 new commercial airline pilots and 556,000 new commercial airline maintenance technicians.

 

Boeing officials made the prediction at the opening of its 787 flight training center in Miami.

 

The Asia market will need the most new pilots — 192,300 — followed by Europe needing 99,700 pilots North America needing 85,700 new pilots.

 

http://www.bizjournals.com/seattle/morning_call/2013/08/boeing-says-world-will-need-500k-more.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin viimeisimmän ennusteen mukaan maailmassa tarvitaan vuoden 2035 loppuun mennessä, eli ~ seuraavien 20 vuoden aikana, yhteensä 617000 uutta lentäjää, 679000 uutta mekaanikkoa ja lisäksi 814000 uutta matkustamotyöntekijää. Ennusteessa on noin 10 % kasvua edellisen vuoden ennusteeseen verrattuna.

 

Boeing forecasts that between 2016 and 2035, the world's commercial aviation industry will require approximately:

 

    617,000 new commercial airline pilots

    679,000 new commercial airline maintenance technicians

    814,000 new cabin crew

 

The 2016 outlook shows a growth of 10.5 percent for pilots over the 2015 outlook and 11.3 percent for maintenance technicians. New pilot demand is primarily driven by new airplane deliveries and fleet mix, while new technician demand is primarily driven by fleet growth.

 

http://www.aviationpros.com/press_release/12235824/boeing-forecasts-nearly-15-million-pilots-and-technicians-needed-by-2035

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä tuo pilottien ja cabiinin ennustemäärän suhde.. 617000 vs 814000 ja kuitenkin pääosassa koneita on kaksi tai useampi emäntää.. (= aika stetsonista nuo luvut varmaan?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Bojo itse lopettaa koneiden valmistamisen/myymisen?:) Firman valikoimissa kun on aika vähän niitä koneita, joita voisi lentää 1-2 emolla.

 

-T

 

Kabiinimäärähän on kuitenkin suurempi kuin lentäjämäärä, eli eiköhän siellä se 2-3 vähintään ole, vai oliko kuskien määrä tarkoitus pudottaa yhteen per kone? Ehkä ne on kans ahkerampia, lentävät enemmän kuin pilotit... no, todellisuudessa luku voi liittyä ihan siihenkin, että nyt lentävällä kabiinihenkilöstöllä taitaa keskimäärin olla ainakin teoriassa enemmän työvuosia jäljellä ennen eläkeikää, lentäjiin verrattuna. Uutta henkilöstöä tarvitaan X määrä vaikka mitään kasvua ei tapahtuisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin liikennelentäjien yhdistyksen Svensk Pilotföreningin puheenjohtaja pitää Boeingin arviota tarvittavien lentäjien määrästä liioiteltuna (Boeing väittää hänen laskelmiensa mukaan, että 20 vuoden kuluttua puuttuu 13 lentäjää per käytössäoleva kone). Tätä hän pitää huijauksena, jonka avulla houkutellaan liikaa uusia lentäjiä kouluttautumaan, mikä tietää jatkuvaa kovaa kilpailua työpaikoista, mikä taas tietää palkkojen pysymistä alhaisella tasolla.

 

Boeing hävdar att de har gjort en noggrann analys av framtidens flygbransch. Deras analytiker har gjort en prognos byggd utifrån antalet beställda plan och hur många som kommer att pensioneras. Om denna prognos besannas så kommer det att finnas 43 000 trafikflygplan som opererar runtom i världen om 20 år.

 

När jag först tittade på dessa siffror så verkade det väldigt mycket. Men när man tittade på hur många piloter det finns i dag och hur många som Boeing anser fattas om 20 år, så handlar det om 13 piloter per plan, jag tycker att det låter väldigt mycket, säger Martin Lindgren.

 

Han är kritisk mot hela rapporten och är rädd att det kan få svåra konsekvenser för piloterna.

 

- Vi har redan i dag för många piloter som utbildas, då ökar konkurrensen och det blir enklare för arbetsgivarna att hålla nere lönerna och andra utgifter, säger Martin Lindgren.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11668

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on jälleen julkaissut uuden ennusteen seuraavien 20 vuoden aikana tarvittavista henkilökuntamääristä. Ennusteen mukaan jostain pitäisi löytää 637000 uutta lentäjää, 648000 uutta mekaanikkoa ja 839000 uutta matkustamotyöntekijää. Lentäjien ja matkustamotyöntekijöiden tarve on aikaisemmasta noussut, mutta mekaanikkojen määrä jonkin verran vähentynyt, minkä syyksi Boeing ilmoittaa uusien konemallien vähentyneen huoltotarpeen.

Lainaa

According to Boeing, the airline industry will require 637,000 new pilots, 648,000 new mechanics and 839,000 cabin crew members during the period.

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2017-07-24/boeing-sees-12-million-pilots-and-technicians-needed-2036-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on laatinut uuden ennusteen, jonka mukaan vuoden 2039 loppuun mennessä (eli seuraavien noin 20 vuoden kuluessa) tarvitaan optimistiset 763000 uutta lentäjää, 739000 uutta mekaanikkoa ja 903000 uutta lentoemäntää. Täten Boeing luottaa siihen, että lentoliikenne palautuu ennalleen jossain vaiheessa.

Artikkelissa mainittu JSfirm on ilmailualan työnvälitystoimisto.

Lainaa

The outlook, looking at hiring needs through 2039, sees a need for 763,000 new pilots, which is down 5 percent from the prior report; 739,000 technicians, down 3.9 percent; and 903,000 cabin crew members, down 1.22 percent.

“Boeing’s predictions will produce confidence across the aviation industry,” said JSfirm executive director Abbey Hutter.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2020-10-19/jsfirm-calls-boeing-pilot-outlook-encouraging

https://www.jsfirm.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi Bojong ei ole ennustanut tarvittavien uusien koneiden lukumääriä, niitä kun on jo valmiiksi parkissa pilvin pimein...;DMitä tulee miehistöjen lukumääriin, lienee paremminkin lentoyhtiöiden asioita.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Onneksi Bojong ei ole ennustanut tarvittavien uusien koneiden lukumääriä, niitä kun on jo valmiiksi parkissa pilvin pimein...;D

Boeing on äskettäin julkaissut Commercial Market Outlook 2020-2039 -ennusteensa. Sen mukaan 20 vuoden aikana toimitetaan 43110 uutta konetta. Näistä seuraavien 10 vuoden aikana 18350 konetta.

https://www.boeing.com/commercial/market/commercial-market-outlook/

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlaisia kasvuja ennustetaan monille aloille. Unohtuu vain sellainen helposti ymmärrettävä tosiasia, että maapallo ei kasva.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.10.2020 at 07.59, Jori Lamberg kirjoitti:

Koneita myytiin noin 2500 kpl 2019. Noin puolet niistä oli mäntämoottorisia ja 20 prossaa turboproppeja. Tuskin kaikkiin mäntämoottorikoneisiin tarvitaan ohjaamaan cpl papereita.

Tilastoja:

http://www.fi-aeroweb.com/General-Aviation.html

Nämä myynnit on yleisilmailukoneita, eli pääsääntöisesti yhden ohjaajan lentokoneita, plus jonkun verran bisnesejettejä ja Kingairin tyylisiä potkuriturbiineja. Liikenneluokan isot koneet (bussit, bojot & vastaavat) ei sisälly tuohon lukemaan.

Yksi reilulla käyttöasteella (esim 4500h/v, mikä on 52% vuoden 8760 tunnista) pyörivä liikennekone vaatii jo vähintään 10 lentäjää, koska yksi lentäjä saa lentää korkeintaan 900h/v. Käytännössä hiukan enemmän, kun lentäjät ei ihan tuota 900h/v tahtia mielellään tee pitkiä aikoja. Jos käyttöaste nousee vaikka 75%, niin tarvitaan vähintään 15 lentäjää. Ja jos kyseessä on lentoreitti, jossa tarvitaan 3hlö lentomiehistö, niin tarvitaan jo reilut 20 lentäjää. Jos vielä tehdään lentäjäystävällinen 50h/kk (600h/v) työvuorotus, niin lentäjiä tarvitaan jo 33 per yksi kolmen lentäjän miehistöllä oleva lentokone.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Kontturi
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/25/2020 at 13.22, Tatu Koiranen kirjoitti:

On kyllä tosi lentäjäystävällinen, jos lennetään 2-3 kaukolentoa edestakaisin kuukaudessa.. :)

 

Ihan liikaa työtä tuollaisessa. 2 max.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään