Sami Virkkula

Area: Finnair alkaa periä lisämaksua luottokortista

42 viestiä aiheessa

http://www.kaleva.fi/uutiset/area-finnair-alkaa-peria-lisamaksua-luottokortista/871263

Matkatoimisto Area kertoo, että Finnair alkaa ensi kuun alussa periä lisämaksua luottokorttien käytöstä.

7,50 euron lisämaksu koskee matkatoimistojen myymiä lentolippuja. Maksua ei mene kotimaan lentolipuista.

Finnairilta kerrotaan, että maksua ei peritä Finnairin nettisivuilta ostetuista lipuista.

Arean mukaan lisämaksu perustuu toukokuun alussa voimaan tulleeseen maksupalvelulakiin. Se mahdollistaa maksutapoja koskevat lisämaksut.

Matkatoimisto Arean omistaa kokonaan Finnair.

STT

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

väittäisin että tätä  :thmbdn: saa näyttää enemmänkin rahalaitoksille jotka tekevät luottokorttimaksamisesta kallista niin asiakkaille kuin myyjillekin...

jos mä en nyt oo taas ihan väärin ymmärtäny...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

väittäisin että tätä  :thmbdn: saa näyttää enemmänkin rahalaitoksille jotka tekevät luottokorttimaksamisesta kallista niin asiakkaille kuin myyjillekin...

jos mä en nyt oo taas ihan väärin ymmärtäny...

Tosin lisämaksua ei ole pakko periä asiakkaalta. Firma saa ihan itse päättää periikö vai jättääkö perimättä joten sen vuoksi :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arean tiedote:

Finnair ottaa käyttöön luottokorttilisämaksun 1.10.2010

Finnair ottaa 1.10.2010 käyttöön luottokorttilisämaksun matkatoimistomyynnissä Suomessa. Lisämaksu on 7,50 euroa lentolippua kohden.

Maksu koskee kaikkia Finnairin ulkomaan reittien lentolippuja, jotka maksetaan luottokortilla tai matkatilillä ja joiden lipunkirjoitus tehdään 1.10.2010 tai sen jälkeen. Uudistus ei koske kotimaan lentolippuja. Uudistuksen taustalla on uusi maksupalvelulaki, joka astui voimaan 1.5.2010. Lisämaksu on lentolippukohtainen eikä siitä saa peruutuksen yhteydessä palautusta.

Arean käyttämät varausjärjestelmät lisäävät lisämaksun varaukselle hinnoittelun yhteydessä. Lisämaksu näkyy asiakkaalle toimitettavassa e-lippudokumentissa sekä Area Pro Online -varauspalvelussa lentojen valinnan jälkeen Trip Summary -sivulla.

Arean lähettämissä laskuissa ja matkatililähetteissä luottokorttilisämaksu näkyy lentolipun hintatietojen yhteydessä omalla rivillään. Matkatili- tai TIC-aineistoihin luottokorttilisämaksu ei vaikuta, vaan lisämaksu on osa lentolipun kokonaishintaa

https://www.area.fi/rssluku/-/journal_content/56/10227/273736

Huomaa sana "uudistus".

Uudistus ei koske kotimaan lentolippuja. Uudistuksen taustalla on uusi maksupalvelulaki, joka astui voimaan 1.5.2010.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

UUDISTUKSEN  nimissä on kuluttajille tehty paljon lisäkustannuksia tai palvelun huononnuksia.  Jostain syystä vain silti tekee mieli lentolippuja ostaa luottokortilla.  En uskaltaisi jäädä käteisellä tai pankkikortilla maksaneena asiakkaana yksityishenkilöksi perimään takaisin matkan hintaa mahdollisessa riitatilanteessa.  Luottoyhtiö sentään antaa rahat takaisin, ellei maksettua/tilattua palvelua ole saatu ja riitelee sitten itse lentoyhtiön kanssa - tai ainakin yrittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin lisämaksua ei ole pakko periä asiakkaalta.

Keneltä sitten? Valtion kassasta? Yleensä ne firmat saavat ne rahansa juuri niiltä asiakkailta...

Firma saa ihan itse päättää periikö vai jättääkö perimättä joten sen vuoksi :thmbdn:

Onko kynnyskymys nyt siis se, että tämä kustannus on eritelty ja kohdennetaan vain niihin, jotka niitä kustannuksia aiheuttavat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin lisämaksua ei ole pakko periä asiakkaalta. Firma saa ihan itse päättää periikö vai jättääkö perimättä joten sen vuoksi :thmbdn:

Firma perii sen asiakkaalta joka tapauksessa. On perinyt tähänkin asti. Nyt se vain on eritelty erillisenä rivinä kuitissa, aikaisemmin se oli osa hintaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Firma perii sen asiakkaalta joka tapauksessa. On perinyt tähänkin asti. Nyt se vain on eritelty erillisenä rivinä kuitissa, aikaisemmin se oli osa hintaa.

Jotenkin maalaisjärjelläni ajatellen olisi miellyttävämpää maksaa se piilossa lipun hinnassa kuin erillisenä maksuna. Ilmeisesti se ei markkinahenkilöiden mielestä ole kuitenkaan sopivaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin maalaisjärjelläni ajatellen olisi miellyttävämpää maksaa se piilossa lipun hinnassa kuin erillisenä maksuna. Ilmeisesti se ei markkinahenkilöiden mielestä ole kuitenkaan sopivaa?

Jos eri korttien (pankki/luotto) käytöstä on erilaiset kulut, niin sitten kiinnostaa tietää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos näin on niin sittenhän lentolippujen "perushintaa" tulee laskea 7,5euroa  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos eri korttien (pankki/luotto) käytöstä on erilaiset kulut, niin sitten kiinnostaa tietää.

Laitetaan suuntaa-antavaa hinnastoa ulkomuistista

Vanha sirullinen pankkikortti, muistaakseni 5 senttiä

debit-kortti 0,31 % loppusummiasta

Visa / Mastercard 0,9 - 1,35 % loppusummasta

Diners / Amex provisio isompi, mutta en muista paljonko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lopputulema asiasta kun kuukausi on nyt vaihtunut ja muutos astunut voimaan:

Toimitusmaksu Finnairin omassa nettikaupassa on nyt 15€ ja jos maksutapana on luottokortti, niin hintaan lisätään 7,50€. Verkkopankkimaksulla toimitusmaksu pysyy 15 eurossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mjaa, eli käytännössä siis maksat 15€ siitä että palvelet itse itseäsi nettikaupassa (okei, joo, joku sitä nettikauppaakin hoitaa siellä "taustalla") ja sitten vielä ton 7 euroa kun maksat itse kortillasi.... noita palvelumaksuja en kyllä ymmärrä kun itse kaiken teet.. oh well, minkäs teet, käytä verkkopankkia ees sitten sen 7 euron edestä =)

ja joo, noita maksuja menee ja on aina mennyt, toki se on yrityksen päätettävissä veloittaako sen kulun asiakkaalta vai maksaako sen itse, mutta jokaisen maalaisjärki sanoo, että kun joku laittaa jonkun kulun, mikä tulee maksaa, niin tuleehan se maksettava summa jostain repiä, tässäkin tapauksessa sitten ostajalta. Niin se vaan pakkaa menemään.

Mä tiedän mm. autoliikkeen, jossa auton hintaa ei voi maksaa debit-tai luottokortilla juurikin koska tuo 2% alkaa olla jo aika paljon maksaa pankille siitä, että asiakas maksaa kortilla ja siinä se hinta on kuitenkin sama, maksaa kortilla tai käteisellä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimitusmaksu Finnairin omassa nettikaupassa on nyt 15€ ja jos maksutapana on luottokortti, niin hintaan lisätään 7,50€. Verkkopankkimaksulla toimitusmaksu pysyy 15 eurossa.

Salliiko maksupalvelulaki voiton tekemisen maksamismaksuilla? Tavallisten maksukorttien maksuthan ovat jotain prosentin osia mutta 7,50€ esim. 300€ lipuista on 2,5%.  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mjaa, eli käytännössä siis maksat 15€ siitä että palvelet itse itseäsi nettikaupassa (okei, joo, joku sitä nettikauppaakin hoitaa siellä "taustalla") ja sitten vielä ton 7 euroa kun maksat itse kortillasi.... noita palvelumaksuja en kyllä ymmärrä kun itse kaiken teet.. oh well, minkäs teet, käytä verkkopankkia ees sitten sen 7 euron edestä =)

Esimerkiksi BA:n nettikaupassa ei mene palvelumaksuja, kun ostat LHR-HEL-LHR -liput mutta ostaessasi HEL-LHR-HEL lipun joudut maksamaan palvelumaksun, tietenkin kovemman lipunhinnan lisäksi. Taattua Suomi-palvelua, myös BA:lla.

Nuo palvelumaksut eivät ole mitään pikkurahoja: kun matkustajia on miljoonia, puhutaan kymmenien miljoonien tulosta, jonka vastikkeeksi ei oikein tarvitse tarjota mitään. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi BA:n nettikaupassa ei mene palvelumaksuja, kun ostat LHR-HEL-LHR -liput mutta ostaessasi HEL-LHR-HEL lipun joudut maksamaan palvelumaksun, tietenkin kovemman lipunhinnan lisäksi. Taattua Suomi-palvelua, myös BA:lla.

Finnairilla, kun lähtöpaikkakunta on Frankfurt, ei ole minkäänlaista palvelumaksua eikä luottokorttimaksua.

Eli matkaaja lähtiessään Helsingistä ja maksaessaan sen 15€ tai 22,5€, subventoi sakujen ja muiden Frankfurtista matkansa aloittavien matkoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keneltä sitten? Valtion kassasta? Yleensä ne firmat saavat ne rahansa juuri niiltä asiakkailta...

Onko kynnyskymys nyt siis se, että tämä kustannus on eritelty ja kohdennetaan vain niihin, jotka niitä kustannuksia aiheuttavat?

On se hyvä että Tatu ja Finnair ovat ainoita jotka ovat tyytyväisiä tähän ratkaisuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä taas en voi mitenkään ymmärtää tuota maksamismaksua!!!! Täällä sen tunnetun rapakon takana ei moisia tunneta, ja olisiko niin että tuollaisten maksujen periminen olisi laitontakin. Kuten pitäisikin olla. Siis, miten sitä nyt yleensä voi lentolipun maksaa, paitsi jollain kortilla. Ja käsittelymaksu...hehee.

Luottokorttifirmojen pitäisi nostaa tuosta äläkkä!!! Millaisia hiirulaisia siellä Luottokunnalla ollaan, kun sallitaan tuollainen rosvous itse asiassa heidän avullaan?! Eiköhän heillä ole aikamoinen hyväksikäytetyn mieliala. Kuin entisellä tytöllä, kun joutui aamulla kalppimaan kotiinsa yöllisten riemujen jälkeen.

Finnair boikottiin! Tai siis mullahan se on jo ollutkin kymmenen vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä on ihan oikein, että luottokorttimaksun kulut laskutetaan asiakkaalta. Maksun vain pitäisi olla todellisten kulujen suuruinen, eli sen 2-4% riippuen kortista.

Näitä 15EUR "palvelumaksuja" toki en minäkään ymmärrä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä on ihan oikein, että luottokorttimaksun kulut laskutetaan asiakkaalta.

Kyllä se on hyvä, että jokainen maksaa omat kulunsa, tosin 7.5€ luottokorttimaksusta ei voi jokaisessa lentolipussa olla se oikeaan kuluun perustua veloitus. Finnairhan kertoi, että 7,5€ perustuu johonkin keskiostokseen tms.

Mutta sitten kun tullaan Finnairista kaupan kassalle, niin hyväksyn sen että korttimaksaja maksaa kulunsa mutta siinä tapauksessa myös käteisen rahtaaja maksakoot kulunsa. Ja käteinen se on se kallein maksutapa mitä löytyy. Kummasti keskustelu keskittyy julkisuudessa korttimaksuihin ja niiden kalleuteen. Unohdetaan kokonaan mitä maksaa käteisen kanssa pelaamien ja sählääminen. Koska käteismaksajien kuluja aletaan syynäämään korttimaksajien tavoin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mun mielestä tuon kulun pitäisi olla suora prosenttiosuus loppusummasta, prosenttikin on tiedossa, yksinkertaista. Piilotettu lisähintahan tuo nykymuodossaan on.

Suurin tappio kauppiaallehan on debit/credit-kortteihin siirtyminen. "halpaa" korttia ei olekaan, ja rahaliikennekin laahaa viikon perässä.

Kyllä se on hyvä, että jokainen maksaa omat kulunsa, tosin 7.5€ luottokorttimaksusta ei voi jokaisessa lentolipussa olla se oikeaan kuluun perustua veloitus. Finnairhan kertoi, että 7,5€ perustuu johonkin keskiostokseen tms.

Mutta sitten kun tullaan Finnairista kaupan kassalle, niin hyväksyn sen että korttimaksaja maksaa kulunsa mutta siinä tapauksessa myös käteisen rahtaaja maksakoot kulunsa. Ja käteinen se on se kallein maksutapa mitä löytyy. Kummasti keskustelu keskittyy julkisuudessa korttimaksuihin ja niiden kalleuteen. Unohdetaan kokonaan mitä maksaa käteisen kanssa pelaamien ja sählääminen. Koska käteismaksajien kuluja aletaan syynäämään korttimaksajien tavoin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kuin maitokaupan kassalle ei ilmesty lappua, että "kanta-asiakkaiden korttiostoista ei veloiteta korttimaksua", kansa ei nouse kapinaa. Sitten aletaan maksamaan käteisellä, maitokaupassa.

Nimenomaan, tämähän on lain tarkoitus:

Liikkeet aloittavat maksutapalisän veloittamisen asiakkailtaan -> asiakkaat siirtyvät edullisempiin maksutapoihin (esim käteinen, joka ei liikkellekään ole ilmaista) -> luottoyhtiöt tulevat järkiinsä ja kohtuullistavat veloituksia koska asiakkaat eivät enää syydä rahojaan heille -> liikkeet pienentävät maksutapalisää.

Joskus vain pienen ihmisen on vaikea hahmottaa kokonaiskuvaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään