Janne Onnela

Ouluun Air Balticin hubi (OLI: Air Baltic laajentaa toimintaa Suomessa)

89 viestiä aiheessa

Air Baltic on valinnut Oulun uuden Hubinsa sijoituspaikaksi. Yhtiö avaa oulusta 10-15 uutta reittiä. Loistava uutinen Oululaisille ainakin. :-)

 

http://www.iltalehti.fi/talous/2010092312395248_ta.shtml

 

Kurjaa olla liian usein pessimistisellä tunteella ajatteleva realisti mutta kun tähän saakka Baltic on yrittänyt "imuroida" Suomalaisia kyytiinsä kohti suomalaisten päämatkustussuuntaa "etelää" niin mistä ihmeestä luulevat keräävänsä matkaajia pohjoisen kautta kulkevalle kiertoreitille.

 

Ei ne muutamat "hauska lennellä  :thmbup: " matkaajat kuitenkaan pidä tuollaista yritystä pystyssä eikä toisaalta monikaan varmaan lähde ensin vanhalla Fokkerilla esim. Jyväskylästä Ouluun ja sieltä vaihtaen jonnekin muualle, kenties Riikaan, josta seuraava jatkolento Keskisempään Europiaan..

 

Tsemppiä uudelle yritykselle mutta olisi hauska nähdä jonain päivänä mihin koko hanke pohjautuu ? Itse en löydä onnistumisen mahdollisuutta, valitettavasti.

 

Tämä ei liity siihen mitenkään että mielestäni joku muu vaihtoehto olisi parempi kuin toinen vaan yleisesti Balticin Suomessa esiintyvään toimintaan.

 

Itseäni lainaten:

 

Voihan noita lentolinjoja perustaa vaikka Lahti-Riihimäki tai Kemijärvi-Sodankylä -reiteille suurella kohulla mutta kun ei se vaan ole realistista niin ei.

 

- ??? -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea vaan uudelle hubille, oululaisilla vähenevät koneen vaihdot :) Hesarin mukaan haluavat lennättää matkustajia myös Pohjois-Norjasta ja Venäjältä Oulun kautta maailmalle. Äkkiseltään joku Turku olisi kuulostanut logistisesti paremmalta hubilta, mutta ilmeisesti sitten pohjoisestakin liikennettä riittää. Tiedä sitten nähdäänkö reittejä tyyliin Oulu-Tampere/Turku-Lontoo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne muutamat "hauska lennellä  :thmbup: " matkaajat kuitenkaan pidä tuollaista yritystä pystyssä eikä toisaalta monikaan varmaan lähde ensin vanhalla Fokkerilla esim. Jyväskylästä Ouluun ja sieltä vaihtaen jonnekin muualle, kenties Riikaan, josta seuraava jatkolento Keskisempään Europiaan..

 

Eiköhän tässä ole tarkoituksena se, että tuo Riikan reissu jää välistä ja Oulusta lennetään suoraan sinne keski-euroopaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurjaa olla liian usein pessimistisellä tunteella ajatteleva realisti mutta kun tähän saakka Baltic on yrittänyt "imuroida" Suomalaisia kyytiinsä kohti suomalaisten päämatkustussuuntaa "etelää" niin mistä ihmeestä luulevat keräävänsä matkaajia pohjoisen kautta kulkevalle kiertoreitille.

 

Ei ne muutamat "hauska lennellä  :thmbup: " matkaajat kuitenkaan pidä tuollaista yritystä pystyssä eikä toisaalta monikaan varmaan lähde ensin vanhalla Fokkerilla esim. Jyväskylästä Ouluun ja sieltä vaihtaen jonnekin muualle, kenties Riikaan, josta seuraava jatkolento Keskisempään Europiaan..

 

Tsemppiä uudelle yritykselle mutta olisi hauska nähdä jonain päivänä mihin koko hanke pohjautuu ? Itse en löydä onnistumisen mahdollisuutta, valitettavasti.

 

Tämä ei liity siihen mitenkään että mielestäni joku muu vaihtoehto olisi parempi kuin toinen vaan yleisesti Balticin Suomessa esiintyvään toimintaan.

 

Itseäni lainaten:

 

- ??? -

Eikös se ole suunnilleen sama minne päin sieltä Jyväskylästä lähtee. Eli jos on vaihtoehtona mennä pienin kustannuksin Ouluun ja sieltä jatkolennolle jonnekin Keski-Eurooppaan tai isolla rahalla Jyväskylästä Helsingin kautta maailmalle niin ei sillä yksittäiselle matkaajalle ole hirveästi väliä jos käy pohjoisen kautta kiertämässä. Tosin jos työn puolesta joutuu matkustamaan niin silloin mieluummin Helsingin kautta jo senkin takia, että nuo Air Balticin lentoaikataulut moneen kohteeseen ovat työmatkaajalle todella hankalia. Mutta jos lomalle on lähdössä niin miksei sinne voisi lähteä myös Oulun kautta. Työmatkalaisia tuo ei välttämättä hirveästi vedä jos nuo aikataulut eivät muutu paremmin heitä palveleviksi. Oulusta kun pääsee Helsinkiin ja sieltä ulkomaille aika vaivattomasti näillä kahdella kotimaisella yhtiölläkin.

 

Muuten Oulu vaikuttaa aika sopivalta Air Balticin Suomen hubiksi, kohtuullisen kokoinen kaupunki ja Pohjois-Suomen sekä Lapin matkailupalvelut lähellä jolloin se varmasti vetää ulkomaisia turisteja. Lisäksi onhan siellä se yliopistokin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole suunnilleen sama minne päin sieltä Jyväskylästä lähtee. Eli jos on vaihtoehtona mennä pienin kustannuksin Ouluun ja sieltä jatkolennolle jonnekin Keski-Eurooppaan tai isolla rahalla Jyväskylästä Helsingin kautta maailmalle niin ei sillä yksittäiselle matkaajalle ole hirveästi väliä jos käy pohjoisen kautta kiertämässä. Tosin jos työn puolesta joutuu matkustamaan niin silloin mieluummin Helsingin kautta jo senkin takia, että nuo Air Balticin lentoaikataulut moneen kohteeseen ovat työmatkaajalle todella hankalia. Mutta jos lomalle on lähdössä niin miksei sinne voisi lähteä myös Oulun kautta. Työmatkalaisia tuo ei välttämättä hirveästi vedä jos nuo aikataulut eivät muutu paremmin heitä palveleviksi. Oulusta kun pääsee Helsinkiin ja sieltä ulkomaille aika vaivattomasti näillä kahdella kotimaisella yhtiölläkin.

 

Muuten Oulu vaikuttaa aika sopivalta Air Balticin Suomen hubiksi, kohtuullisen kokoinen kaupunki ja Pohjois-Suomen sekä Lapin matkailupalvelut lähellä jolloin se varmasti vetää ulkomaisia turisteja. Lisäksi onhan siellä se yliopistokin.

 

Lapin matkailukeskukset kyllä aika kaukana Oulusta, Kittilän tuntureille n. 350km, suunnilleen sama kuin Hgistä Seinäjoelle. Jos BT:lla Lapin matkailu mielessä niin syytä suunnitella yhteyksiä Lapin kentille.

 

Jos BT:lla lentoyhteys J:kylästä Ouluun niin tuskin se koukkaus lomalentolaisia haittaa, mutta autolla matkaa Oulunsaloon kertyy 330 km, tuntia pitempi pätkä kuin Hki-Vantaalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurjaa olla liian usein pessimistisellä tunteella ajatteleva realisti mutta kun tähän saakka Baltic on yrittänyt "imuroida" Suomalaisia kyytiinsä kohti suomalaisten päämatkustussuuntaa "etelää" niin mistä ihmeestä luulevat keräävänsä matkaajia pohjoisen kautta kulkevalle kiertoreitille.

 

Eiköhän hubin tarkoituksena ole lisätä yhtiön matkustajamääriä eikä kierrättää Etelä-Suomesta tulevia matkustajia Oulun kautta, mikä olisi pois nykyisiltä reiteiltä.

 

Tällä ratkaisulla airBaltic pystyy helpottamaan pääsyä uusille markkinoille, joita löytyy Pohjois-Suomesta, Pohjois-Norjasta ja Venäjältä. Pohjois-Norjasta kaikki nykyiset yhteydet Eurooppaan kulkevat Oslon kautta. Jos karttaa katsoo, niin Oulu tarjoaa ihan hyvän vaihtoehdon vaikkapa Tromssasta Keski-Eurooppaan aikovalle. Venäjä taas siksi, että pohjoisen isot kaasuhankkeet käynnistyvät lähivuosina ja merkitsevät runsasta työmatkaliikennettä. Myös venäläisten turismi lisääntyy elintason noustessa ja entistä useammalla on mahdollisuus lähteä lomalle - sekä hankkia kansainvälinen passi. Ja talvikaudella on helppo tuoda Ouluun isommalla koneella Pohjois-Suomen hiihtokeskuksiin aikovia lomalaisia, jotka sitten viedään Kittilään ja Ivaloon pienemmillä koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin oikea ratkaisu valita Oulu. Tampere ja Turku olisivat olleet Air Balticille liian lähellä verrattuna heidän nykyisiin hubi-paikkoihin. Matkustajia löytyy myös muualta pohjois-skandinavian alueilta. Onhan tuossa oulu-vaasa -akselin kohdalla ruotsin puolella myös lukuisia kaupunkeja. Sieltä vaan porukkaa Ouluun ja jatkoyhteys Eurooppaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin matkailukeskukset kyllä aika kaukana Oulusta, Kittilän tuntureille n. 350km, suunnilleen sama kuin Hgistä Seinäjoelle. Jos BT:lla Lapin matkailu mielessä niin syytä suunnitella yhteyksiä Lapin kentille.

 

Jos BT:lla lentoyhteys J:kylästä Ouluun niin tuskin se koukkaus lomalentolaisia haittaa, mutta autolla matkaa Oulunsaloon kertyy 330 km, tuntia pitempi pätkä kuin Hki-Vantaalle...

No onhan siellä silti Ruka(matkaa taitaa tulla toistasataa kilometriä?) ja onhan nuo muutkin matkailukeskukset Lapissa nyt sentään jokseenkin siedettävän linja-automatkan päässä ja eiköhän Balticilla ole sitten Oulusta lentoyhteys ainakin talvilomakaudella Rovaniemelle ja Kittilään/Ivaloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan siellä silti Ruka(matkaa taitaa tulla toistasataa kilometriä?) ja onhan nuo muutkin matkailukeskukset Lapissa nyt sentään jokseenkin siedettävän linja-automatkan päässä ja eiköhän Balticilla ole sitten Oulusta lentoyhteys ainakin talvilomakaudella Rovaniemelle ja Kittilään/Ivaloon.

 

Mikä Kuusamon kentässä on vikana?

 

Väitättekö te ihan vakavalla naamalla että lumilomalaiset kannattais roudata Ouluun ja siitä bussilla esim. 500km päähän Saariselälle kun vaihtoehtona on täysvarusteltu kenttä 20km päässä? ???

 

edit: Miltä kuulostaa lumiloma jossa yhden suuntainen bussimatka on Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta?  :laugh:

 

edit2: Muuten tuo Ouluun todella hyvä uutinen kunhan vaan tajuaisivat lentää oulusta suoraan eurooppaan eikä kierrättäisi Riikan kautta, sit homma kusee ja pahasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski-euroopan lumilomalaisilla on muitakin suoria vaihtoehtoja keski-euroopasta lappiin. Esim Swiss lentää suoraan Kittilään talvella ja oliko niin, että Blue1 lensi Amsterdamista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä Kuusamon kentässä on vikana?

 

Väitättekö te ihan vakavalla naamalla että lumilomalaiset kannattais roudata Ouluun ja siitä bussilla esim. 500km päähän Saariselälle kun vaihtoehtona on täysvarusteltu kenttä 20km päässä? ???

 

edit: Miltä kuulostaa lumiloma jossa yhden suuntainen bussimatka on Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta?  :laugh:

 

edit2: Muuten tuo Ouluun todella hyvä uutinen kunhan vaan tajuaisivat lentää oulusta suoraan eurooppaan eikä kierrättäisi Riikan kautta, sit homma kusee ja pahasti.

Niin tiedän, että siellä Kuusamossakin on kenttä. Niin on muuallakin Lapissa kenttiä. Mutta Keski-Euroopasta tai muualta maailmasta ei olekaan vakituisesti suoria yhteyksiä sinne, ainoastaan lentämällä Helsinkiin ja sieltä sitten. Tarkoitin vain tätä. Tuo edellinen kommenttini nyt oli vain tämmöinen vertailu ja vastaus vähän ylempänä olevaan kommenttiin siitä, että Oulusta on matkaa Lapin matkailukeskuksiin. Minullehan on nyt ihan sama mihin niitä turisteja roudataan, mutta kun Air Baltic sattui perustamaan sen Suomen hubinsa Ouluun. Siitä vain annoin arvailuja miksi juuri Oulu. Lyhyempi se bussimatka Lapin hiihtokeskuksiin on kuitenkin Oulusta kuin Helsingistä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sitä nukuttu maantiedon tunnilla?

Joo, sori Ruka onkin ihan toisessa päässä Suomea, eikös se ollut siellä Keski-Suomessa Jyväskylän lähellä, onkos se Jyväskylä sitten Keski-Suomessa vai oliko se sittenkin Lapissa...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kaleva.fi/uutiset/pakkolasku-helsinkiin-on-oululaisten-pompottelua/870350

 

Pakkolasku Helsinkiin on oululaisten pompottelua

 

Helsinki-keskeinen ajattelutapa nostaa pohjoisen ihmisen niskavillat pystyyn. Uutistenlukija kertoo naama loistaen, että viikonlopuksi on luvassa edelleen lämmintä ja aurinkoista. Kuitenkin Oulussa sataa kuin aisaa. Tai päinvastoin.

Ajattelutapa ei koske vain uutisankkureita. Kun pääkaupunkiseutulaiselle muistuttaa, että elämää on muuallakin, he toki tietävät Oulun. Pohjois-Suomen kartta vain on täysin hukassa.

 

Viime kesänä piti kartan kanssa todistaa espoolaiselle pariskunnalle, että Oulu on vasta puolimatkassa Helsingistä Ivaloon. Pariskunta oli tästä aidosti hämmästynyt.

 

Varsinkin lentomatkustuksessa Helsinki-keskeisyys ärsyttää. Monet lentävät säännöllisesti Oulun ja Helsingin väliä työasioissa, mutta oululaiset matkustavat vapaa-aikakanaankin, omatoimisesti omalla rahalla ja myös muihin ilmansuuntiin. Mutta aina pitää lentää ensin Helsinkiin. Reitti on kultakaivos lentoyhtiöille, ja se näkyy hinnoissa.

 

Olisi mukava käydä minilomalla ruskaretkellä Saariselällä tai hiihtämässä Levillä. Niinhän pääkaupunkilaiset tekevät. Mutta lentoja Oulusta esimerkiksi Ivaloon tai Kittilään ei näy edes sesonkiaikaan. Helsingistä on kyllä säännöllinen reittiliikenne Lappiin, ja usein vielä edullisin tarjoushinnoin.

 

Pääkaupunkilainen ajattelutapa menee niin, että oululaiset haluavat ajaa Lappiin omalla autolla, kun se matka on niin lyhyt.

 

Ei ole, varsinkaan aikana. Kun Helsingistä lentää Ivaloon 1,5 tunnissa, ajomatka Oulusta vie melkein koko lomapäivän. Kuski on rättiväsynyt ja stressaantunut ajatuksesta, että viikonloppuna pitää ajaa vielä sama matka takaisin ties millaisessa kelissä. Matkoihin menee minilomasta kaksi kokonaista päivää.

 

Helsingistä lentänyt viilettää jo tunturissa, kun Oulusta aamulla matkaan lähtenyt tankkaa autoa ja itseään vasta Sodankylässä.

 

Oulusta pääsee kyllä lentäen Ivaloon tai Kittilään, mutta ensin on pakkolento väärään ilmansuuntaan, Helsinkiin. Näin lentomatka kestää neljä tuntia, josta melkein puolet kuluu pitkäveteiseen odotteluun Vantaalla.

 

Tänä viikonloppuna Ivalon lentoreissun hinnaksi tuli nettitiedustelun mukaan helsinkiläiselle 330 euroa ja oululaiselle 452 euroa. Päätön pitkin poikin lentely tuntuu kuitenkin niin ökyltä myös ympäristökysymyksenä, ettei sitä ilkeä ajatella oikeana vaihtoehtona.

 

Entä jos olisi suora lento Oulusta pohjoiseen edes ruska- ja hiihtosesongin aikaan? Pääsisi tunnissa perille, ja kaiken järjen mukaan hinta olisi puolet siitä mitä Helsingistä Ivaloon maksaa. Yksi välilaskukin olisi siedettävä, jos Rovaniemeltä olisi kyytiin pyrkiviä.

 

Kuka kyykyttää oululaisia, kun suoria lentoja ei tarjota kaupunkiin, jossa on pian lähes 200 000 asukasta? Miksi lentoyhtiöt jatkuvasti lupaavat suoria lentoja Oulusta milloin minnekin päin, mutta kohta peruvat aikeensa tai tekevät vain kananlentoja. Tukholman ja Kööpenhaminan lennotkin loppuivat lyhyeen.

 

Kaveri ei ollut uskoa, kun kerroin, miten joskus ennen Oulusta on päässyt eri puolille Suomea. 1970- ja 80-luvuilla oli lentoja Jyväskylään, ja sieltä pääsi edelleen Kuopioon. Jo 1970-luvun puolivälissä tehtiin Oulusta hiihtoreissuja Rukalle, suoralla lennolla Kuusamoon. Bussi odotti kentällä ja vei tunturiin.

 

Oulusta pääsee reittilennoilla suoraan vain Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle. Ulkomaille on yksi suora reitti, Tallinnaan. Riiaan koukataan Turun kautta. Riika on kuitenkin "hub", solmukohta, jonka kautta voi löytää edullisen lennon Oulusta maailmalle ilman pakkolaskua (euroina) Helsinkiin.

 

Tällaisen solmuaseman tulo Oulunsaloon on nyt käden ulottuvilla. Pitää toivoa, ettei se luiskahda sormien välistä Tampereelle. Toivottavasti lobbarit osaavat hoitaa homman kotiin.

 

Kaleva 17.9.2010

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuka kyykyttää oululaisia, kun suoria lentoja ei tarjota kaupunkiin, jossa on pian lähes 200 000 asukasta? Miksi lentoyhtiöt jatkuvasti lupaavat suoria lentoja Oulusta milloin minnekin päin, mutta kohta peruvat aikeensa tai tekevät vain kananlentoja. Tukholman ja Kööpenhaminan lennotkin loppuivat lyhyeen.

 

Erittäin tyhmä kysymys. Oululaiset itse kyykyttävät itseään.

 

Ei muuta kuin lentämään niillä yhteyksillä ja kalliilla lippuluokilla, bisneksessä jos mahdollista, niin kyllä ne yhteydetkin pysyy. Ne lähes 200.000 kun tekevät vaikka pari matkaa kuukaudessa ja käyttävät kunnolla näiden ostoon rahaa, niin kyllä niitä yhteyksiäkin löytyy. Sitä saa mitä tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitättekö te ihan vakavalla naamalla että lumilomalaiset kannattais roudata Ouluun ja siitä bussilla esim. 500km päähän Saariselälle kun vaihtoehtona on täysvarusteltu kenttä 20km päässä? ???

 

Ei tietenkään, vaan Oulusta lennolla Kittilään, Ivaloon, Kuusamoon tai Enontekiö-Tromssa. Sitähän se hubi on, että sinne kootaan pieniä matkustajavirtoja ja viedään suuremmalla koneella eteenpäin.

 

Väittävät, että näin toimitaan mm. Helsinki-Vantaalla, jossa on myös jonkinlainen hubi.

 

Miten teillä nyt on näin vaikeaa mieltää, että Suomessa voisi olla Helsinki-Vantaan lisäksi toinenkin hubi :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin tyhmä kysymys. Oululaiset itse kyykyttävät itseään.

 

Ei muuta kuin lentämään niillä yhteyksillä ja kalliilla lippuluokilla, bisneksessä jos mahdollista, niin kyllä ne yhteydetkin pysyy. Ne lähes 200.000 kun tekevät vaikka pari matkaa kuukaudessa ja käyttävät kunnolla näiden ostoon rahaa, niin kyllä niitä yhteyksiäkin löytyy. Sitä saa mitä tilaa.

Erittäin tyhmä vastaus Mikolta. Lennot ovat pääsääntöisesti täynnä mm. Oulu-Helsinki välillä joten ei konekapasiteetti riitä. Tilausta olisi mutta kun ei ole operointia eikä koneita. Koskee sii myös muitakin kohteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sori Ruka onkin ihan toisessa päässä Suomea,

 

Niinpä. Toinen länsirajalla, toinen itä. Välimatkaa lienee tietä pitkin yli 250km, joka yli kolmena tuntina bussilla on kyllä jo kidutuksen rajamailla  :P

 

Erittäin tyhmä vastaus Mikolta.

 

Keneltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten teillä nyt on näin vaikeaa mieltää, että Suomessa voisi olla Helsinki-Vantaan lisäksi toinenkin hubi :D

 

Markkinatalous säätelee missä hubin on hyvä olla. Hubi voi hyvin, jos sen vaikutuspiirissä on riittävästi maksukykyisiä matkustajia.

 

Esimerkiksi Frakfurtin tai Munchenin metropolialueella on saman verran väkeä kuin koko Suomessa.

Frankfurtin kaupunkialueella on 2700 asukasta neliökilometrillä ja Munchenin kaupunkialueella asuu 4200 asukasta neliökilometrillä.

 

Sellaisille paikkakunnille hubin perustaminen on liiketaloudellisesti järkevää.

 

Wikin mukaan Helsingin seutukunnassa on markkinat 1 360 000 asiakkaalle (kaupunkialueella 2700 asukasta neliökilometrillä). Turun seutukunnassa asuu 300000 (kaupunkialueella 720 asukasta neliökilometrillä), Tampereen seutukunnassa 364000 (kaupunkialueella 400 asukasta neliökilometrillä). Oulun seutukunnassa asuu noin 224000 henkeä (kaupunkialueella 100 asukasta neliökilometrillä).

 

Perusta nyt sitten kannattava hubi noille väestöpohjille.

 

Riian asukasluku on noin 700 000 ja asukastiheys on 2400 asukasta neliökilometrillä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toinen vaihe: Murmanski, Tromsa, Arkangel

Kolmas vaihe: Moskova, Pietari, Kööpenhamina

 

 

Jos eivät lupaneuvottelut itänaapurimme kanssa ole jo hyvässä vauhdissa, suorastaan loppusuoralla (jota vahvasti epäilen), ei noita vaiheita ihan lähivuosina tulla näkemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Toinen länsirajalla, toinen itä. Välimatkaa lienee tietä pitkin yli 250km, joka yli kolmena tuntina bussilla on kyllä jo kidutuksen rajamailla  :P

Onko sitä tosiaankin noin paljon? Muistin siinä tapauksessa väärin, että matkaa ei olisi Rukalta-Ouluun ollut kuin vähän toistasataa kilometriä. Pitäisi lähteä joskus Pohjoiseenkin päin välillä ettei aliarvioisi näitä välimatkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Latvialainen Air Baltic aloittanee lennot Oulun lentoasemalta vuoden 2012 aikana. Silloin valmistuu myös lentoaseman remontti.

 

Olen ehkä liian pessimistinen asian suhteen, mutta reilu vuosi on pitkä aika odottaa. Etenkin kun airBaltic on tähänkin asti tuntunut olevan varsin vikkelä kaikissa käänteissään ja Herr Flickilläkin tosiaan taitaa olla kaikennäköisiä visioita Baltian alueen lentöyhtiöiden suhteen. Toivottavasti Oulussa ei heti huomenna ruveta kauhealla tohinalla valamaan kivijalkaa uudelle BT:n huoltohallille tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reititkin paljastuivat. Hieman pettymys tosiaan.

 

Ensimmäinen vaihe: Rovaniemi, Kuusamo, Kittilä, Enontekiö ja Ivalo

Toinen vaihe: Murmanski, Tromsa, Arkangel

Kolmas vaihe: Moskova, Pietari, Kööpenhamina

 

Ensimmäinen vaihe alkaa kun kentän remontti on valmis.

 

Kaipa se kuitenkin (toivottavasti) tietää lisää lentoja sitten olemassa oleviin kohteisiin, vai mihin ihmeeseen matkustajat muka aiotaan syöttää? Nythän on vain yksi lento päivässä Riikaan, joka lähtee aamuvarhaisella ja palaa iltamyöhään.

Tervetulleita ovat varmasti monelle nuo Pohjois-Suomen sisäisetkin yhteydet, jos aikataulut mahdollistavat päivävisiitit Ouluun ja/tai päinvastoin. Varmaan moni päivän työmatkoja tekevä lentää mieluummin Kuusamoon kuin lähtee pimeään ajelemaan talvikeleillä. Rovaniemellehän pääsee sentään junalla kohtuuden rajoissa.

Hiihtomatkalaisia varmasti taas innostavat lennot hiihtokeskusten liepeille (esim. Kittilä, Ivalo, Kuusamo).

Aiemmista "sivuhubeista" (Vilna, Tallinna) lentoja on ollut myös aika vähän. Vilnasta Pariisiin, Kööpenhaminaan, Riikaan, Roomaan ja Tallinnaan, Tallinnasta Lappeenrantaan, Ouluun, Riikaan, Tukholmaan, Turkuun ja Vilnaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään