Ari Simonen

Millaista avauskutsua käytät?

48 viestiä aiheessa

Millaista avauskutsua käytät/ olet kuullut käytettävän lennonjohdon kanssa asioidessa? Itse  päräytän näin " Joensuun torni, Oskar Hotel Papa India Juliet.  Muitakin tapoja on, millaisia?  Nää vinnairin pilotit on ihan oma lukunsa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maassa ennen rullausta Jyväskylässä

Jyväskylä Tower, OH-xxx good morning. [information] X, 1017, request taxi, ready to copy.

Helsingissä ennen käynnistystä

"Delivery good morning, OH-xxx, [position] stand xxx, request clearance to [destination]"

TMA-tutkalle alkunousussa:

Radar good morning, OH-xxx, Fifteen hunderd, climbing,  [vakiolähtöreitin tunnus], [helsingissä myös koneen tyyppi]

Aluetutkalle

Tampere radar good morning, OH-xxx, out of [level], climbing [level]

Loppulähestymisessä EFHK

Tower good morning, OH-xxx, 1-5 (jos esim ILS 15 säteessä)

ja niin edespäin.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millaista avauskutsua käytät/ olet kuullut käytettävän lennonjohdon kanssa asioidessa? Itse  päräytän näin " Joensuun torni, Oskar Hotel Papa India Juliet.  Muitakin tapoja on, millaisia?   Nää vinnairin pilotit on ihan oma lukunsa..

No minkäslainen luku nää vinnairin pilotit sitten on ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingissä ennen käynnistystä

"Delivery good morning, OH-xxx, [position] stand xxx, request clearance to [destination]"

EFHK AD 2.20 - 3.4.1 Reittiselvitys ... . .. . Ilma-aluksen on ilmoitettava avauskutsun yhteydessä ilma-alustyyppinsä ja viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnus ...

Standi pitää ilmoittaa avauskutsussa rullaukselle.

(sama on sanottu myös kohdassa EFHK AD 2.22 - 2.4.4 Avauskutsu)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFHK AD 2.20 - 3.4.1 Reittiselvitys ... . .. . Ilma-aluksen on ilmoitettava avauskutsun yhteydessä ilma-alustyyppinsä ja viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnus ...

Standi pitää ilmoittaa avauskutsussa rullaukselle.

(sama on sanottu myös kohdassa EFHK AD 2.22 - 2.4.4 Avauskutsu)

Nähdäkseni Tähtinen kutsuu tässä esimerkissään deliveryä, ei 'rullausta'.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nähdäkseni Tähtinen kutsuu tässä esimerkissään deliveryä, ei 'rullausta'.

Aivan. Deliverylle ilmoitetaan viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnus ja konetyyppi, mutta standia sille ei tarvitse ilmoittaa. Sen sijaan rullaukselle (helsinki ground) on ilmoitettava standi avauskutsussa.

Tosin väärän numeron laitoin tohon viestin loppuun, ei siis 2.22 - 2.4.4 vaan 2.22 - 2.5.2

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan. Deliverylle ilmoitetaan viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnus ja konetyyppi, mutta standia sille ei tarvitse ilmoittaa. Sen sijaan rullaukselle (helsinki ground) on ilmoitettava standi avauskutsussa.

Eipä sitä deliveryä hirveästi kiinnosta sen kutsuvan koneen sijainti. Sehän on enempi sitten groundilennonjohtajan heiniä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä sitä deliveryä hirveästi kiinnosta sen kutsuvan koneen sijainti. Sehän on enempi sitten groundilennonjohtajan heiniä.

No enkö minä niin ole kokoajan sanonut? Peter esimerkissään sanoi toisin, en minä.

Peter: "Delivery good morning, OH-xxx, [position] stand xxx, request clearance to [destination]"

Minä lähinnä vaivaudun kun jos joudun ottamaan helsingissä yhteyttä deliveryyn, koska VFR-selvitykset pitäisi saada groundilta, joka ei sitä aina tunnu muistavan. Otan siis avauskutsun suoraa groundille ja mainitsen, että nimenomaisesti vfr-selvitystä haluttaisiin. Ground kuitenkin siirtää deliverylle, joka sanoo, että vain ifr-selvityksiä täältä ja käskee takaisin groundille... sitten se sanoo että standby ja hetken päästä keksii sen selvityksen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No enkö minä niin ole kokoajan sanonut? Peter esimerkissään sanoi toisin, en minä.

Peter: "Delivery good morning, OH-xxx, [position] stand xxx, request clearance to [destination]"

Minä lähinnä vaivaudun kun jos joudun ottamaan helsingissä yhteyttä deliveryyn, koska VFR-selvitykset pitäisi saada groundilta, joka ei sitä aina tunnu muistavan. Otan siis avauskutsun suoraa groundille ja mainitsen, että nimenomaisesti vfr-selvitystä haluttaisiin. Ground kuitenkin siirtää deliverylle, joka sanoo, että vain ifr-selvityksiä täältä ja käskee takaisin groundille... sitten se sanoo että standby ja hetken päästä keksii sen selvityksen :)

Mikähän järki siinäkin on, että kun on erikseen Clearence Delivery olemassa, niin miksiköhän se ei sitten deliveraa kaikkia niitä clearenceja ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän järki siinäkin on, että kun on erikseen Clearence Delivery olemassa, niin miksiköhän se ei sitten deliveraa kaikkia niitä clearenceja ?

Itseasiassa nyt kun otit puheeksi, niin enpä enää löydä tuosta tekstiosiosta sitä kohtaa, jossa näin käsketään toimimaan. Nykyään taitaa siis myös VFR-selvitykset tulla deliverylta, ihan hyvä... vielä muutama kuukausi sitten oli toisin. Tosin, edelleen viestilaitteissa on merkitty deliveryn remarkkeihin 'for departing IFR traffic', mutta aiempaa tekstiä, jossa nimenomaisesti sanottiin, että VFR-liikenne pyytää reittiselvitykset rullaukselta, ei osu silmiin.

edit: EFHK:lta lähtevälle VFR-lennolle pyydetään reittiselvitys edelleen rullaukselta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[

TMA-tutkalle alkunousussa:

Radar good morning, OH-xxx, Fifteen hunderd, climbing,  [vakiolähtöreitin tunnus], [helsingissä myös koneen tyyppi]

Aluetutkalle

Tampere radar good morning, OH-xxx, out of [level], climbing [level]

Suositelisin pitäytymään näissä kohdissa standardifraseologiassa, jossa:

- 1500 ft tulisi sanoa muodossa: one thousand five hundred feet

- pinnan läpäisyssä käytetään taas sanontaa passing

Virallisessa fraseologiassa kehotetaan pidättäytymään toivotusten käytöstä, mutta harvapa niitä jättää käyttämättä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suositelisin pitäytymään näissä kohdissa standardifraseologiassa

Mikäs on Jounin kanta kohteliaisuuksien viljelemiselle radioliikenteen sekaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs on Jounin kanta kohteliaisuuksien viljelemiselle radioliikenteen sekaan?

Kts. yllä. Tunnustan että käytän niitä itsekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimin kuten opetettiin, fraseologian mukaisesti:

Teen kontaktihaluni tunnetuksi höpisemällä; "Jyväskylän torni, oskar hotel kuusi kuusi viisi". Ja jään venaamaan milloin tornilla on aikaa.

Kun arvoisa lennonjohtaja katsoo hetken otolliseksi, ilmoittaa hän "kuuskuusviis, jatka" Jolloin jatkan; Tiedoitus x, QNH xxxx, valmis rullaamaan. 

Tähän asti on homma toiminut mutta ihan kohtahan saan lukea mitenkä ilmailua vaarantavaa tuo toimintani taaskin on ollut.

Mutta lupaan ottaa opiksi kun oikaistaan. ::)

M Arkku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odotinkin, että juuri Tatu tulee protestoimaan avauskutsusta Deliverylle. Käytäntö ja teoria ovat menneet hiukan eri rataa. Jos olen ns. pikkupulkalla lähdössä Vantaalta mittariplaanilla niin Delivery on monta kertaa erikseen kysynyt missä olen. Tämä siksi että hidas kone on edullisempi laittaa lentoon esim radalta 33 tai 15 vaikka muu liikenne lähtee 22:ltä. Siksi kerron sijainnin jo tässä vaiheessa. Se kun saattaa oleellisisti vaikuttaa saatavaan selvitykseen.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odotinkin, että juuri Tatu tulee protestoimaan avauskutsusta Deliverylle. Käytäntö ja teoria ovat menneet hiukan eri rataa. Jos olen ns. pikkupulkalla lähdössä Vantaalta mittariplaanilla niin Delivery on monta kertaa erikseen kysynyt missä olen. Tämä siksi että hidas kone on edullisempi laittaa lentoon esim radalta 33 tai 15 vaikka muu liikenne lähtee 22:ltä. Siksi kerron sijainnin jo tässä vaiheessa. Se kun saattaa oleellisisti vaikuttaa saatavaan selvitykseen.

Mutta miksi et ilmoita viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnusta (ja konetyyppiä)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi et ilmoita viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnusta (ja konetyyppiä)?

Ilmoitan minä, ole huoletta...

Konetyypinkin olen ilmoittanut jo lentosuunnitelmassa, jonka perusteella Delivery antaa minulle selvitystään ....

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni vitsinpoikanenkin mukana, kun oppilaani Wilskan Osku teki aikoinaan avauskutsun Malmin rullaukselle;

Malmin rullaus, täällä Otto Hissi Alko Yrjö Giideon, kuuntelen.

Repesin valvoessani, tuosta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäntyylinen (melko toistuva) inttäminen / pilkunnysvääminen alkaa olla jo aika mautonta....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäntyylinen (melko toistuva) inttäminen / pilkunnysvääminen alkaa olla jo aika mautonta....

... ja turhaakin, otsikko on "Millaista avauskutsua käytät?"  - ei "Mikset käytä sellaista avauskutsua, kuten TK haluaa?"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... ja turhaakin, otsikko on "Millaista avauskutsua käytät?"  - ei "Mikset käytä sellaista avauskutsua, kuten TK haluaa?"

Lopeta valehtelu/valheellinen vihjailu. Nyt jotta pysyttäisiin totuudessa, olisi varmaan syytä muistaa, että kysymykseni liittyi siihen, että esimerkkinä annetussa avauskutsussa ei annettu (vähintään) niitä tietoja, jotka siinä voimassaolevan ilmailukäsikirjan (AIP) mukaan on annettava kyseisessä tilanteessa. Minä en ole kirjoittanut AIP:ta ja kyse ei ole millään muotoa minun haluistani tai vaatimuksistani. Tämä kävi myös ilmi vastauksestani, jossa nimenomaisesti viittasin tiettyyn AIP:n kohtaan. Myöhemmin Peter "täydensi" vastaustaan kertomalla, että hän ilmoittaa myös viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnuksen. Hyvä niin. Tältä osin asia oli selvä, eikä tähän olisi tarvinut kommentoida, ellet olisi lähtenyt väkisin puhumaan p*skaa ja haastamaan riitaa.

Asioista voi ja saa olla eri mieltä, mutta ei se oikeus valehtelemaan oikeuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lopeta valehtelu/valheellinen vihjailu. Nyt jotta pysyttäisiin totuudessa, olisi varmaan syytä muistaa, että kysymykseni liittyi siihen, että esimerkkinä annetussa avauskutsussa ei annettu (vähintään) niitä tietoja, jotka siinä voimassaolevan ilmailukäsikirjan (AIP) mukaan on annettava kyseisessä tilanteessa.

Kyllä kai tämä alkaa nyt mennä jo hieman saivartelun puolelle eikä tällaisella sääntöjen saarnaamisella ainakaan mitään rakentavaa ja kehittävää vaikutusta ole eikä tule. Ilmeisestikin olet sitä mieltä, että mikäli suoritus [olipa se sitten mikä suoritus tahansa] ei mene 100% oikein ja by the book, vähintään pitää sitten kirjoittaa raportti? Varmasti korjaat, jos olen väärässä. Ja jos/kun ihmettelet että mitä tarkoitan, niin viittaan tällä nyt tuohon puljalento-keskusteluun ja koululennon tarpeeseen ennen lupakirjan repimistä, jos joku sattuu eksymään valvomattomassa ilmatilassa oikeanpuoleiseen laskukierrokseen. APUUU-VA !!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisestikin olet sitä mieltä, että mikäli suoritus [olipa se sitten mikä suoritus tahansa] ei mene 100% oikein ja by the book, vähintään pitää sitten kirjoittaa raportti? Varmasti korjaat, jos olen väärässä. Ja jos/kun ihmettelet että mitä tarkoitan, niin viittaan tällä nyt tuohon puljalento-keskusteluun ja koululennon tarpeeseen ennen lupakirjan repimistä, jos joku sattuu eksymään valvomattomassa ilmatilassa oikeanpuoleiseen laskukierrokseen. APUUU-VA !!

En toki, olen vain pitänyt Peteriä niin tarkkana miehenä, että tuollainen lipsahdus hieman ihmetytti. Viittaamassasi keskustelussa lupakirjasta luopuminen oli YKSI vaihtoehto muiden joukossa, jos muunlainen suhtautuminen tehtyyn virheeseen ei pätkän vertaa kiinnosta (kuten esimerkiksi oman toiminnan järkevyyden miettiminen, en nyt muista, miten sinne tarkalleen muotoilin). Siinä vaiheessa, kun minä etsin nostoa kentän vieressä 200 metristä AGL ja lennän sen takia määräysten vastaisen laskukierroksen siitä täysin välittämättä, tulen varmasti luovuttamaan purjelentolupakirjani pois.

Tämä keskustelu on toivottavasti osaltani tässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään