Juha Paulavuo

WTO:lta alustava päätös Boeing-tuesta

21 viestiä aiheessa

Maailman kauppajärjestö WTO antoi keskiviikkona alustavan tuomionsa yhdysvaltalaisen lentokonevalmistajan Boeingin nauttiman julkisen tuen laillisuudesta. Ratkaisua ei julkistettu, mutta Ranskan mukaan WTO katsoo Boeingin saamien tukien rikkovan maailmankaupan sääntöjä. Euroopan unioni ja Yhdysvallat ovat vuosia kiistelleet siitä, millä tavoin ne voivat tukea lentokonejättejään.

 

Kesäkuussa WTO julkisti päätöksensä Airbusin osalta. Tuolloin WTO ilmoitti, että EU:n ja Euroopan valtioiden tuki Airbusille on ollut laitonta. Kun WTO nyt antoi alustavan päätöksensä Boeingin osalta, Euroopassa toivottiin yhtä kovaa tuomiota amerikkalaiselle valmistajalle. WTO luovutti ratkaisunsa luottamuksellisesti kiistan osapuolille, eikä sitä julkisteta vielä ainakaan puoleen vuoteen. Ranska ehätti kuitenkin ilmoittamaan, että WTO toteaa ratkaisussaan Boeingin Yhdysvalloilta saamat valtiontuet sääntöjen vastaisiksi, juuri kuten EU on valittanut.

 

Vaikka WTO:n Boeingia koskevat päätökset jäivät keskiviikkona julkisuudelta piiloon, linjausten toivotaan vihdoin johtavan neuvotteluratkaisuun maailman suurimmassa kauppakiistassa eurooppalaisen Airbusin ja amerikkalaisen Boeingin välillä.

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopullinen raportti on tulossa lähiviikkoina.

 

Maailman kauppajärjestön (WTO) päätös vahvistaa, että Boeing on saanut mittavia ja laittomia valtion tukia vuosikymmenten ajan ja että niillä on ollut merkittävä ja jatkuva vaikutus Euroopan toimialaan.

Boeing on saanut ainakin viisi miljardia dollaria Yhdysvaltain veronmaksajien varoja. Muiden lisätukien määrät selvitetään myöhemmin, mikäli Boeing päättää jatkaa kiistaa.

 

Koska WTO määrittelee puolustusministeriön ja NASAn rahoituksen laittomaksi tueksi, päätös edellyttää perustavanlaatuisia muutoksia Yhdysvaltain rahoitusmekanismeihin.

 

WTO:n päätös vahvistaa myös, että Washingtonin osavaltion ja Everettin kaupungin on lopetettava Boeingin tukeminen rahallisesti.

 

Radio nova

 

Airbussin näkemys asiaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman kauppajärjestön (WTO) mukaan amerikkalainen lentokonevalmistaja Boeing on saanut vähintään 5,3 miljardia dollaria säännösten vastaista julkista tukea Yhdysvalloilta, mikä antoi sille epäoikeudenmukaisen edun kilpailija Airbusia vastaan.

 

WTO:n ratkaisu tukee Euroopan komission jättämää kannetta.

Taloussanomat

 

WTO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on päästy pykälän verran eteenpäin riidassa, kun WTO ylläpiti aikaisemman päätöksen Boeingin saamista sääntöjen vastaisista tuista:

 

http://news.airwise.com/story/view/1331555550.html

 

Kummatkin osapuolet väittävät kuitenkin "voittaneensa" tässäkin vaiheessa ja sanasota jatkuu:

 

Airbus hailed the latest battle as a “sweeping loss for Boeing.” Suggesting that Boeing’s 787 Dreamliner ought to be renamed the “7aid7 Subsidy-liner,” Airbus said the 787 was “the most heavily subsidised aircraft in aviation history.”

 

http://australianaviation.com.au/2012/03/wto-rules-against-boeing-war-or-words-continues/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta viimeisimmästä Airwise Newsin uutisesta voi poimia tällaisen tekstinpätkän, jossa USA:n edustaja tulkitsee päätöksiä (kotiinpäin, tietysti):

 

The United States acknowledged that Boeing had been found to receive between USD$3 billion and USD$4 billion in subsidies in the form of federal research grants and local tax breaks, which is more than the USD$2.7 billion it conceded originally.

 

But US Trade Representative Ron Kirk called the decision "a tremendous victory" for the United States because according to Washington's calculations the WTO had previously found that European governments gave USD$18 billion in aid to Airbus.

 

"It is now clear that European subsidies to Airbus are far larger - by multiples - and far more distortive than anything that the United States does for Boeing," Kirk said.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan toi puhuttu 18 miljardia menny suoraa bussille, vai eads:lle?

 

Matkustelukoneiden kehitystyötä ja valmistuksen aloitusta sillä joka tapauksessa ymmärtääkseni rahoitettiin/rahoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassa tulkitaan asia niin, että Boeing sai tukiaisia "käteisellä", mikä on laitonta tukea, kun taas Airbus sai tukea "lainoina", mikä on sallittua:

 

"Comparing the core claims made by both sides, the net outcome is clear: Boeing's cash grants are fundamentally illegal, while the system of loans to Airbus by European governments is legal and may continue."

 

Lisäksi EU:n komissio laskee Boeingin saamat tukiaissummat isommiksi, jopa 9 miljardiksi dollariksi:

 

The European Commission said the WTO appeal ruling found that Boeing received between $5 and $6 billion of illegal subsidies between 1989 and 2006, and was estimated to have received another $3.1 billion since.

 

http://www.france24.com/en/20120312-boeing-subsidies-tax-breaks-airbus-aviation-world-trade-organisation-usa-europe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo komission lausuma nyt on vähintään asian sivusta, sillä WTO:n käsittelyssä ollut ajanjakso oli 1989 - 2006. Jos tukea katsotaan senkin jälkeen saaduksi, niin sama ynnääminen pitäisi tehdä myös Bussifirman kohdalla. Siellä kun on tuo käsi ojossa A350:n apujen osalta tänäkin päivänä. Pitäkööt ne Ollireenit ym. katseensa kohdistettuna vaan sinne Kreikan suuntaan ja lopettakaa "niinmutku meidän mielestä nuo vielä silleen" -lausuntojen antaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa tässä yhteydessä mainita, että Airbussin vastaavan laittoman tuen määrä on 4-5 -kertainen Boeingin saamaan tukeen.

 

Voiko olla "vain vähän raskaana" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tehdyllä ratkaisulla otettiin kantaa Boeingin tekemään valitukseen, mitä aikaisemmin Boeingin väitettiin saaneen "laitonta tukea" peräti 19 miljardia dollaria, mikä nyt siis tippui viiteen miljardiin. Mutta WTO:n päätöksillä ei itse asiassa ole merkitystä, koska WTO:lla ei ole valtaa asettaa mitään sanktioita, kertoo Investorplace.com. Valtiot tulevat aina tukemaan kotimaista teollisuutta tavalla tai toisella. Vain koneiden ominaisuudet ratkaisevat kilpailun valmistajien välillä.

 

http://www.investorplace.com/2012/03/why-wtos-ruling-against-boeing-is-irrelevant/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing-tukiin liittyen, Boeing järjesti viime viikolla pienet "thank you"-bileet poliitikoille siitä hyvästä, että Washingtonin osavaltio antoi 8.7 miljardin dollarin verohelpotukset (joita jossain päin voitaisiin ehkä kutsua laittomiksi tuiksi  ;) )

 

An invitation obtained by The Associated Press shows Boeing executives will host a reception for lawmakers on Wednesday evening. The event will take place at a house across the street from the Capitol campus and is slated to thank lawmakers for their efforts on the 777X airplane talks.

 

Last year, lawmakers approved an extension of Boeing tax breaks in a deal worth an estimated $8.7 billion. The Legislature swiftly approved the idea in a special session, which put pressure on union workers to accept a contract that transitioned them away from pension plans.

 

http://seattletimes.com/html/boeingaerospace/2022836163_apxboeingwashington.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastikään valmistuneen, amerikkalaisten itse tekemän raportin mukaan USA on on ollut ja on edelleen avokätinen jakaessaan tukiaisia Boeingille mm. lainatakuiden ja suoranaisten verohelpotusten muodossa. 64 miljardia lainoja ja lainatakuita vuodesta 2000 lukien, 13 miljardia osavaltion ja paikallisia tukiaisia, 8,7 mrd verohelpotukset, 3,2 mrd verotuki, jne.

 

Issued this month, Good Jobs First's report, “Uncle Sam’s Favorite Corporations,” found that Boeing since 2000 has received $64 billion in federal loans and loan guarantees—all from the Export-Import Bank—another $457 million in federal grants and tax credits and $13 billion in state and local subsidies. It leads Ford, General Electric, General Motors and JP Morgan Chase as the top five corporations in receiving subsidies from all levels of government.

 

Separately, Good Jobs First lists more than 300 “megadeals” involving state and local subsidies. Topping the list is the $8.7 billion incentives package, consisting of tax breaks, streamlined permitting and infrastructure improvements, the Washington state Legislature passed in November 2013 to entice Boeing to base assembly of its new 777X and manufacture of its composite wing in the Puget Sound region. The state granted the manufacturer $3.2 billion in tax subsidies in 2003 to land the first production line for the 787 Dreamliner.

 

Boeing also stood out as a “double-dipper” among federal contractors by landing $18 billion in contract awards in Fiscal Year 2014, according to the report. Good Jobs First, based in Washington, D.C., describes itself as a national policy resource center for grassroots groups and public officials, focused on corporate and government accountability.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/aerospace/2015-03-23/us-generous-boeing-loan-guarantees-subsidies

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt jopa USA:n sisällä tietyt (republikaani)piirit vaativat amerikkalaisen Ex-Im Bankin antaman rahoituksen lakkauttamista, Boeingin pääjohtaja McNerney uhkaa heti siirtää merkittävän määrän Boeingin työpaikkoja ulkomaille  :o ja sanoo myös 1,5 miljoonaa amerikkalaista työntekijää käsittävän alihankkijaketjun työpaikkojen olevan vaarassa. Enpä muista näin rankkaa lausuntoa kuulleeni koskaan. Tämä vain osoittaa entistä selvemmin, miten paljon Boeing hyötyy Ex-Im Bankin rahoituksesta.

 

Boeing may have to relocate US-based engineering and manufacturing jobs overseas if Congress eliminates funding for the US Export-Import Bank, chief executive Jim McNerney said.

 

"Most of my engineering and manufacturing jobs are in the United States and I'd like to keep it that way. But without Ex-Im financing, you'd have to start asking the question" about where they should be, McNerney said at a conference sponsored by the US export credit agency.

 

"Boeing can survive, for sure... but the competitiveness dislocation would be significant," he added. "If Ex-Im goes away, you'd have the 'Wild West.'"

 

Boeing has about 165,000 engineering and manufacturing jobs in the United States, a company spokesman said. Some of an estimated 1.5 million jobs in the company's US supply chain could also be in jeopardy if US credit support ceased, McNerney noted.

 

http://news.airwise.com/story/view/1429835852.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen tuli julki jo eilen, mutta ei ole referoitu vielä täällä:

 

Maailman kauppajärjestön WTO:n päätöksen mukaan yhdysvaltalaisen Washingtonin osavaltion maksamat tuet lentokonevalmistaja Boeingille ovat laitonta valtiontukea.

 

WTO:n linjauksen mukaan Yhdysvalloilla on 90 päivää aikaa lopettaa lentokoneyhtiön tukeminen. WTO ei täsmentänyt, pitäisikö tuki sen mielestä maksaa takaisin osavaltiolle.

 

Washingtonin osavaltio antoi tuen yritysverotuksen huojennuksen kautta.

 

http://www.hs.fi/talous/art-2000004885983.html

 

 

Airbus otti asiasta ilon irti:

 

Extends the WTO’s earlier condemnation of massive illegal subsidies to Boeing to 26 billion USD in the form of wholly non-refundable corporate welfare.

 

ja Airbussin jutussa vielä kaavio, jolla pyritään osoittamaan Airbussin ja Boeingin saamien tukimuotojen ero:

 

csm_WTO_check_-_Aircraft_Dev_Financing_Methods_-_infographic_-_November_2016_14315f377c.jpg

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/wto-delivers-knockout-blow-to-boeings-record-breaking-subsidies-with-historic-ruling/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman kauppajärjestö on viime viikolla antanut tiedoksi sekä EU:lle että Yhdysvalloille ratkaisun, joka koskee kiistaan eurooppalaiselle Airbusille myönnetyistä laittomista tuista. Päätös tarkoittaa, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoittaa melko varmasti pian uusista tariffeista eurooppalaisille tuotteille juustoista Airbus-lentokoneisiin. Virkamieslähteiden mukaan päätös antaa Yhdysvalloille oikeuden kerätä yhteensä 5– 10 miljardin dollarin tariffit Yhdysvaltoihin tuotavista tuotteista.

Washington on aiemmin ilmoittanut, että se asettaa tariffit, jos se voittaa tapauksen Genevessä ja on laatinut luettelon EU: n viennistä yhteensä 21 miljardin dollarin arvosta. Airbus-tapauksessa tariffit uhkaavat vaikuttaa vakavasti yritykseen. Suunniteltujen tehtävien luettelo sisältää matkustajalentokoneita. Airbusin osalta tilanne voi olla vielä pahempi, sillä luettelo sisältää myös EU:sta tuotavien lentokoneiden osia. Tämän on tarkoitus häiritä yhtiön toimitus- ja valmistusketjua, joita se tarvitsee Alabamassa olevassa tuotantolaitoksessa A320-mallin loppukokoonpanossa. EU:n virkamiehet ovat varoittaneet Yhdysvaltoja, että tällainen tuhoaa Airbussin Yhdysvaltoihin luomat työpaikat.

Päätös merkitsee vuosikymmeniä kestäneen riidan päättymistä siitä, ovatko EU-maat tukeneet laittomasti Airbusia myöntämällä tuettuja lainoja, joita kutsutaan ”käynnistystueksi”. Yhdysvallat teki ensimmäisen valituksen Airbus-tuista Genevessä vuonna 2006.

 

Lainaa

Four EU officials told POLITICO that the World Trade Organization ruled in favor of the U.S. in the long-running transatlantic dispute and sent its confidential decision to Brussels and Washington. The ruling marks the culmination of a decades long dispute on whether EU countries have illegally supported Airbus by granting subsidized loans known as “launch aid” and other advantages for the development of the A350 and A380 models.

https://www.politico.eu/article/trump-poised-to-hit-eu-with-billions-in-tariffs-after-airbus-win/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Maailman kauppajärjestö WTO on päättänyt, että Yhdysvallat saa määrätä EU:lle 7,5 miljardin dollarin (6,8 miljardin euron) edestä tulleja lentokonevalmistaja Airbusin tukiaisia koskevassa kiistassa. Yhdysvallat oli vaatinut lupaa määrätä EU:n tuotteille tulleja 11 miljardin dollarin edestä.

WTO:n on määrä linjata lähikuukausien aikana, minkä kokoiset rangaistustullit EU saa määrätä Yhdysvalloille Boeingin saamien tukiaisten johdosta.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11002153

 

Lainaa

Ennen kuin tuontitullit voidaan panna täytäntöön, Maailman kauppajärjestön riitojenratkaisuelimen täytyy muodollisesti hyväksyä välimiesoikeuden ratkaisu.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006258888.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään