Kim Laitinen

Salama iski koneeseen - dramaattinen hätälasku Arlandaan

24 viestiä aiheessa

Ruotsalaisia turisteja kuljettanut Airbus-kone joutui palaamaan Arlandan lentokentälle, kun salama iski koneeseen heti nousun jälkeen tiistai-iltana.

 

Turkin Antalyaan lähteneessä koneessa oli peräti 423 matkustajaa.

 

Matkustajat kokivat pelon hetkiä, kun kone tärisi voimakkaasti. Pilotti kuulutti radioon: "mayday, mayday" ja ilmoitti tekevänsä hätälaskun.

 

- Se oli kamalaa. Kaikki tarttuivat toisiinsa. Tuli aivan hiljaista ja tunnelma oli järkyttynyt, kuvaili koneessa ollut kirjailija Katerina Janouch Expressen-lehdelle. Kentälle hälytettiin pelastusmiehistöä, mutta laskeutuminen sujui lopulta ongelmitta. Koneelle tehdään perusteellinen tutkimus. Kyseessä oli Thomas Cook -tilauslentoyhtiön Airbus 330.

 

Salamaniskut koneisiin ovat varsin yleisiä, eikä niistä pitäisi olla vakavaa haittaa. Ilmailuasiantuntijoiden mukaan salama ei voi pudottaa lentokonetta, mutta se voi aiheuttaa ongelmia navigointijärjestelmiin.

 

Maanantaina Kolumbiassa yksi ihminen kuoli, kun matkustajakone rysähti lentokentälle laskeutumisen yhteydessä ja hajosi palasiksi. PIlotti kertoi salaman iskeneen koneeseen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2238408

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kun hengitys alkaa taas kulkemaan matkustajilla ja toimittajilla, saamme varmaan vastaukset ainakin näihin kysymyksiin:

- Mitä salaman isku hajotti koneessa (ts. mikä pakotti hätälaskuun, ei ilmeisesti mitenkään oleellinen tieto tässä tapauksessa...)

- Miten matkustaja voi tietää/kuulla mitä lentäjä sanoo radioon

 

Näihin salama-iski-lentokoneeseen-kaikki-pelkäsivät-kuolevansa-uutisiin saadaan tottua seuraavien parin viikon aikana, se on nyt kuuminta hottia ilmailu-uutisoinnissa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkin Antalyaan lähteneessä koneessa oli peräti 423 matkustajaa.

 

Aviation Herald :

A Thomas Cook Scandinavia Airbus A330-300, registration OY-VKG (405 passenger seats) performing flight DK-105 from Stockholm (Sweden) to Antalya (Turkey) with 409 passengers and 14 crew, was climbing about 20nm southwest of Arlanda Airport, when the airplane was struck by lightning.

 

Matkustajia oli enemmän kuin istuimia, joten mukana lienee ollut myös sylivauvoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajia oli enemmän kuin istuimia, joten mukana lienee ollut myös sylivauvoja.

 

Ja en ihmettelisi yhtään jos tuossa luvussa olisi mukana myös miehistö vauvojen lisäksi.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kun hengitys alkaa taas kulkemaan matkustajilla ja toimittajilla, saamme varmaan vastaukset ainakin näihin kysymyksiin:

- Mitä salaman isku hajotti koneessa (ts. mikä pakotti hätälaskuun, ei ilmeisesti mitenkään oleellinen tieto tässä tapauksessa...)

 

Jaa missä kerrottiin, että jotain hajosi? Välttämättä ei mitään, ehkä vain jotkut systeemit 'sekosi' ja piti 'bootata'? Olisiko kuitenkin hiukan liikaa vaadittu, että julkisella sanalla olisi nyt tämä tieto. Ei taida olla kellään muullakaan!

 

- Miten matkustaja voi tietää/kuulla mitä lentäjä sanoo radioon

 

No jos vaikka kuulutuslaitteet oli samaan aikaan päällä tai jääneet vahingossa päälle? Sattuuhan noita, pienemmässäkin paniikissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja en ihmettelisi yhtään jos tuossa luvussa olisi mukana myös miehistö vauvojen lisäksi.

Juha

 

Aika todennäköistä, koska 409 + 14 = 423  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa missä kerrottiin, että jotain hajosi? Välttämättä ei mitään, ehkä vain jotkut systeemit 'sekosi' ja piti 'bootata'? Olisiko kuitenkin hiukan liikaa vaadittu, että julkisella sanalla olisi nyt tämä tieto. Ei taida olla kellään muullakaan!

No jos vaikka kuulutuslaitteet oli samaan aikaan päällä tai jääneet vahingossa päälle? Sattuuhan noita, pienemmässäkin paniikissa.

 

Minusta kaiken oleellisin tieto tässä tapauksessa on se mikä pakotti koneen palaamaan kentälle. Pelkkä salaman isku ei siihen ole syynä, jotain hajonnut/seonnut/pimahtanut/sammunut/käynnistynyt ihan miten vain.

 

Enkä muista koskaan kuulleeni matkustamoon radiokeskusteluja kuulustusjärjestelmän kautta. Olen melko varma, että siinä vaiheessa kun radioliikenteestä vastaava lentäjä (PNF?) lähettää mayday-kutsua, ei toinen lentäjä (PF?) kuuluttele matkustamoon mitään. Matkustamokuulutukset ovat todellisessa mayday-tilanteessa listan häntäpäässä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enkä muista koskaan kuulleeni matkustamoon radiokeskusteluja kuulustusjärjestelmän kautta. Olen melko varma, että siinä vaiheessa kun radioliikenteestä vastaava lentäjä (PNF?) lähettää mayday-kutsua, ei toinen lentäjä (PF?) kuuluttele matkustamoon mitään. Matkustamokuulutukset ovat todellisessa mayday-tilanteessa listan häntäpäässä.

Juha

 

Heh, kyllä niitä sattuu.

Vaimoni ystävättärensä kanssa matkalla Orlystä Martiniquelle tammikuussa 2009. Ruutu näyttää että perillä 2,5h päästä. Jesuksenmoinen pamaus kuuluu jostakin ja valot sammuu "oli aavemaisen hiljaista kun tuntui siltä että ilmastoinnin huminakin loppui".

Kabiinissa pulinat seis. Hyvä saavutus ranskiksilta.

Lepovuorossa olelleet kabiinihenkilöt alkavat liikuskella tyyny/peitto mukana tyynynjälki poskessa pitkin käytäviä.

Hetken kuluttua matkamonitorin näyttö näyttää koneen kääntyneen takaisnpäin. WTF?

Menee vielä hetki ja sitten tulee tietenkin ranskankielinen kuulutus mistä ei ota mitään tolkkua.

Tämän jälkeen majoriteetti kabiinissa istuvista aloittaa ranksankielisen pulinan joka peittää osan englanninkielisestä kuulutuksesta alleen:

" ...(voimakkaalla ranskalaisella aksentilla) ...we do have small technical problem and we turn back to Azores...situation is normal...we are trained in this kind of situations...relax and trust on us and our well trained crew..."

Heti tämän kuulutuksen  perään kuului  kaiuttimista hätäisellä äänellä:

" Mayday Mayday Mayday Santa Maria Santa Maria Air France 652..."

No, puolet matkustajista luuli että ohjaamossa on täysi paniikki ja toiset luuli notta ukot siellä rauhassa rukoilee...mistäs ne olisi tienneet että Santa Maria on paikallisen ATS elimen kutsumerkki... ;D. Kerrankin ranskikset oli vähän aikaa hiljaa.  ;)

Yksi emoista ryntäsi kipinkapin kohti keulaa.

Vaimo ei enää oikein suosi AF:ää jostakin syystä... :laugh:

 

http://avherald.com/h?article=412eeed6

 

http://www.af.mil/news/story.asp?id=123131488

 

Tosta viimeisestä linkistä tulee mieleen yhden DC-10 koneen korjaus Jenkkilässä aikoinaan ja sen seuraukset...

 

Pete

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salamaniskut koneisiin ovat varsin yleisiä, eikä niistä pitäisi olla vakavaa haittaa. Ilmailuasiantuntijoiden mukaan salama ei voi pudottaa lentokonetta, mutta se voi aiheuttaa ongelmia navigointijärjestelmiin.

 

Ja sanovat ilmailu'siantuntijat mitä tahansa, aika monta konetta salama on pudottanut:

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=WXL

Ehkä kaikki eivät tarkkaan ottaen kuulu kohtaan 'salamanisku', mutta valtaosa kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kaiken oleellisin tieto tässä tapauksessa on se mikä pakotti koneen palaamaan kentälle. Pelkkä salaman isku ei siihen ole syynä, jotain hajonnut/seonnut/pimahtanut/sammunut/käynnistynyt ihan miten vain.

 

Ruotsalaisen foorumin mukaan ohjaamossa oli havaittu savun hajua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuo listahan osoittaa nimenomaan ettei salamanisku ole pudottanut pahemmin....ainakaan matkustajakoneita ???

 

Suurin riski taitaa piillä siinä että salama iskee johonkin lennonohjainpintaan ja johtuu muuhun koneeseen lennonohjainpinnan toimilaitteiden tai vaijerien välityksellä. Siinä tapauksessa voi joissakin pisteissä (esim hydraulisylinterin männän ja sylinterin rungon väli) sähkö joutua hyppäämään pätkän valokaarena ja synnyttää mennessään vaurion joka aiheuttaa toimintahäiriön. Helikoptereita on tullut allas tämän vuoksi ja ilmeisesti Taunon linkittämällä listalla viimeisenä oleva Dornier tuli myös tonttiin tästä syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin riski taitaa piillä siinä että salama iskee johonkin lennonohjainpintaan ja johtuu muuhun koneeseen lennonohjainpinnan toimilaitteiden tai vaijerien välityksellä. Siinä tapauksessa voi joissakin pisteissä (esim hydraulisylinterin männän ja sylinterin rungon väli) sähkö joutua hyppäämään pätkän valokaarena ja synnyttää mennessään vaurion joka aiheuttaa toimintahäiriön. Helikoptereita on tullut allas tämän vuoksi ja ilmeisesti Taunon linkittämällä listalla viimeisenä oleva Dornier tuli myös tonttiin tästä syystä.

Tai abikoliittimen ja sitä pitävän mutterin väliin  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltiin eilen lähdössä Finskin empulla takaisin Brommasta Helsinkiin klo 18 paikallista aikaa, kun tämä tieto salamaniskusta tuli tornilta kentällä oleville koneille. Oltiin jo line upissa kiitotiellä kun tuli käsky rullata takaisin odotukseen. Näin tehtiin. N. 10min kuluttua päästiin ilmaan.

 

Mielenkiintoinen juttu tosiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän ahtaaksi tuo "sillipurkki" on sisustettu, kun Finskin A330:llä on suurimmillaankin alle 300 paikkaa ja Tuomas Kokilla siis yli 400. Konetyyppiilähän ei liene pituuden suhteen variaatioita, toisin kuin A340:llä. Vaikka bisnesluokka tietenkin lomalennoilla puuttuu, niin ahtaaksi taitaa silti mennä :thmbdn:? Mikä lienee istuintila ko. koneessa? Miten poikkeaa finskin istuinjärjestyksestä (siis muuten kuin bisneksen osalta)?

 

Keväällä tuli ko. firman A321:llä matkustettua ja se ei onneksi ollut ihan sillipurkiksi sisustettu :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330:stä on kahta pituutta. Sekä Finnairilla että Tuomas Kuukilla on pitempää mallia.

 

Niillä on näköjään kaksi versiota tai konfiguraatiota A330-300:sta, 405 tai 396 matkustajapaikkaa.

 

Mutta tässäkin ahtaminen säästää polttoainetta: "Bränsleförbrukning 0,0245 liter/passagerkilometer" ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyi istuinkartta Cookin A330-200 malliin: http://www.thomascookairlines.co.uk/Boeing_A330new.asp (heh, osoitteessa Boeing_A330..)

Eli "SunClass" on 3-3-3 konfiguraatiolla kun esim Finnairin Economy on 2-4-2. Tästä siis yksi matkustaja lisää joka riville. RoyalClass taas on lyhyempi kuin Finnairin Business-osasto. Eli kai täten pidempään 300 malliin ahdetaan se 400 matkustajaa. Varmaan jostain löytyy istuinkartta Cookin 300-malliinkin.

Terv. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäiskö tää nyt sitten olla:

 

Salama iski koneeseen - dramaattinen uutinen vähemmän dramaattiesta hätälaskusta Arlandaan  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njäääh....tästä sen nyt näkee että A. Ruotsalaiset vouhottaa turhasta ja B. airbussit voisi työntää sinne mihin ei aurinko paista. Tuossa Heinäkuussa tuli matkattua HEL-AGP väli finskin 757:kalla. Nousun aikana 757 sai oikean komean valokaaren pilvestä suoraan kylkeen, seurauksena hetkellinen tärinä ja heilutus, tästä meni joku 5min kun tuli kuulutus salamaniskusta ja siitä että matka jatkuu normina suunnitelmien mukaan... Mielenkiintoinen kokemus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään