Harri Koskinen

Blue1:n ensimmäinen Boeing 717 saapui

62 viestiä aiheessa

Blue1:n ensimmäinen Boeing 717 -kone laskeutui Helsinki-Vantaan kiitotielle 15 tänään klo 16.12. Kone oli maalattu Miamissa, josta se lennettiin Bangorin ja Keflavikin kautta. Palokunta otti koneen vastaan vesisuihkuin asematasolla 8.

[ attachment removed / expired ]

Siirtolento lennettiin teipatuin Ruotsin rekisteritunnuksin SE-REM.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Mekaanikot poistivat Ruotsin rekisteritunnukset heti koneen saavuttua Blue1:n hallin eteen.

[ attachment removed / expired ]

Koneen rekisteritunnukseksi tulee OH-BLM. Rekisteritunnus on kuvaajaystävällisesti moottoreissa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Rekisteritunnuksen kaksi viimeistä kirjainta on maalattu nokkatelineluukkuun.

[ attachment removed / expired ]

Maalauksen yksityiskohta rungossa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää!  :thmbup: Kiitos Harri kuvista!

 

Menisi varmaan "Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" -ketjuun, mutta miksi kone oli siirtolennolla Ruotsin rekisterissä? Tiedän kyllä, että ko. rekisteri on koneen vanha rekisteri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menisi varmaan "Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" -ketjuun, mutta miksi kone oli siirtolennolla Ruotsin rekisterissä?

 

Pilotit eivät kuulostaneet suomalaisilta, eli heidän lupakirjoillaan ei todennäköisesti olisi saanut lentää Suomen rekisterissä olevaa konetta. Saattoi olla muitakin syitä (tyyppihyväksyntä, koneen omistajuus?) miksi kone ei vielä ollut Suomen rekisterissä. Siirtolentohan lennettiin myös yhtiötunnuksella SXA (Southern Cross Aviation).

 

http://www.southernx.com/

 

Southern Cross Aviation Inc. and Southern Cross International B.V. have a well-established reputation as a provider of worldwide ferry flight services across a broad range of aircraft types. Working close together, both companies deliver a total of over 150 aircraft annually.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilotit eivät kuulostaneet suomalaisilta, eli heidän lupakirjoillaan ei todennäköisesti olisi saanut lentää Suomen rekisterissä olevaa konetta. Saattoi olla muitakin syitä (tyyppihyväksyntä, koneen omistajuus?) miksi kone ei vielä ollut Suomen rekisterissä. Siirtolentohan lennettiin myös yhtiötunnuksella SXA (Southern Cross Aviation).

 

Ok, kiitos tiedosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lennettiin Bangorin ja Keflavikin kautta?

 

Ei taida Boeing 717:n toimintamatka ilman matkustajiakaan riittää nonstop-lentoon Miami-Helsinki. Bangor ja Keflavik ovat tyypillisiä välilaskukenttiä Pohjois-Amerikan ja Euroopan välisillä toimituslennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangor ja Keflavik ovat tyypillisiä välilaskukenttiä Pohjois-Amerikan ja Euroopan välisillä toimituslennoilla.

 

Ameriikan mantereelta Hawaijille lennettäessä tarvitaan lisätankkeja matkustamossa.

 

Tuossa vertailun vuoksi lyhyin reitti Miamista Helsinkiin ja sama reitti välilaskuilla Bangorissa ja Keflavikissa:

 

http://www.gcmap.com/mapui?P=mia-bgr%2C+bgr-kef%2C+kef-hel%2C+mia-hel&MS=wls&DU=km

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisteritunnus on kuvaajaystävällisesti moottoreissa.

 

Voi kai sen näinkin ajatella  ::) Omasta mielestäni rekisteritunnuksen maalaustapa on edelleen ainoa tyylirikko hienossa koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko laittaa sisäkuviakin näytille? :)

 

Valitettavasti ei, koska matkustamo ei ollut vielä valmis ja sen vuoksi mediaa ei sinne päästetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Harri jossain lehdessä töissä, kun tällaiseen tilaisuuteen olet päässyt?

Upeat kuvat!  :thmbup:  Itse olin katsomassa laskeutumista kiitotie 15:sta juurella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrilta asialliset kuvat!!!! 8)

Pitihän tuo suoraan työpaikan paahteesta lähteä tööttäämään 15 finaaliin. Erottaa kyllä pitkältäkin MD-90:sesta varsin helposti.

Ja tuo livery on hieno, kieltämättä tuo hommaan meininkiä, eikä aina sitä valkoinen runko ja pieni teksti kyljessä meininkiä.

Ja nyt sitten jahtaamaan tätä laitetta OH-rekkareilla. :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni rekisteritunnuksen maalaustapa on edelleen ainoa tyylirikko hienossa koneessa.

 

Miten sinä olisit sen sitten toteuttanut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Platan maalausmerkinnätkin hymyilevät tällaiselle koneelle. Kapteenin täytyy varmaan elpyä maalauksen hypnoottisista vaikutuksista jonkin aikaa pre-flight chekin jälkeen. :)

[ attachment removed / expired ]

 

TV-luvat ovat kunnossa.

[ attachment removed / expired ]

 

T. Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sinä olisit sen sitten toteuttanut?

 

Aivan, sitä on tarpeeksi kiroiltu MD-90:sten kanssa. Rekkarin kun näkee reippaasta takaviistosta vasta....

Mulle kyllä passaa tuo rekkkari moottorissa vallan mainiosti!

 

Suttu kuva, mutta laitetaa silti;

Finaalissa rwy15

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida Boeing 717:n toimintamatka ilman matkustajiakaan riittää nonstop-lentoon Miami-Helsinki. Bangor ja Keflavik ovat tyypillisiä välilaskukenttiä Pohjois-Amerikan ja Euroopan välisillä toimituslennoilla.

 

Niinpä tietysti. Ajatukseni olivat Walesissa, eikä Mainen Bangorissa. Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sinä olisit sen sitten toteuttanut?

 

Vähemmän silmiinpistävästi. Mutta ymmärrän, että on tainnut olla toteutusvaihtoehdot vähissä. Mutta hyvä, että ainakin kuvaajat ovat tuohon tyytyväisiä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisteritunnus on kuvaajaystävällisesti moottoreissa.

 

Tarkoitat varmaan spotteriystävällisesti? Kuvauksellisesti tuo paikka on vähän tökerö ja olen ehdottomasti Janin kanssa samaa mieltä siitä sen tyylirikosta...

 

Miten sinä olisit sen sitten toteuttanut?

 

Ihan sama, kunhan se ei olisi kaikkein tökeröimmällä paikalla, vaan jossakin "sopusuhtaisemmassa" kohdassa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla