Juha-Matti Lavonen

Finncomm Airlines harkitsee liikenteensä lopettamista kolmella kotimaisella kentällä

133 viestiä aiheessa

Porista ei kohta enään Finncommilla lennetä, jollei matkustajia saada lisää.  :thmbdn: Hieman kyllä kummastuttaa, kun noilla eniten vetävillä vuoroilla kyllä porukkaa lentää ja konekin on usein näillä suosituimmilla vuoroilla ATR72. Ilmeisesti sitten vaan kokonaismäärät eivät yllä tästäkään huolimatta tavoitteiden ylitse.

 

Porin ja Helsingin lentoliikenne on vaarassa loppua kokonaan jo lähikuukausina. Finncomm Airlinesin toimitusjohtaja Juhani Pakari kertoi, että yhtiö päättää raskaasti tappiollisten Porin lentojen kohtalosta lähiaikoina. Edes Olkiluodon ydinvoimalaliikenne ei ole kyennyt pitämään reittiä kannattavana.

 

– Meidän voimamme eivät enää riitä.

 

Pakari antoi Porin lennoille elinaikaa enää muutaman kuukauden, jos matkustajamäärät eivät ala nousta.

 

– Lupaan, että tämä kevät lennetään. Siitä eteenpäin lupaus ei ole voimassa, Pakari muotoili vakavalle kuulijakunnalle.

 

Satakunnan Kansa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti jatkuisi Porin lennot, vuoroja voisi yhden vähentää varmasti. Ja eiköhän Savonlinnan ja Varkauden lennotkin ole vaakalaudalla, syksyllä taitaa nykyinen sopimus loppua. Sen jälkeen uusi "tarjouskilpailu" tiedossa.

Porin ja Helsingin väliä lentänyt tammi- ja helmikuussa n.8400 matkustajaa.

ja vertailu

Savonlinnan ja Helsingin väliä lentänyt samassa ajassa n.1500 matkustajaa.

 

Tälläistä tällä kertaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porista ei kohta enään Finncommilla lennetä, jollei matkustajia saada lisää.  :thmbdn:

 

Se haudattu koira taitaa löytyä siitä, että Pakarinen on puhunut alueeen päättäjien liikenneillassa:

Liikenneillan karmea tulos: Lentoliikenne saattaa loppua, kasitielle ei rahaa

 

Satakunnan elinkeinoelämän edustajat ja kuntien kerma eivät saaneet mieltä ylentäviä uutisia Satakunnan liikenneillassa.

 

Mikäpä olisi parempi paikka vihjailla liikenteen lopettamisesta ja antaa kuulijoiden ymmärtää, että ehkä taloudellisella tuella liikenne saattaisi jatkua...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonoja uutisia edellisen viestini jatkoksi. Ei taida kesä olla parasta aikaa matkustajamäärien kasvattamiseen, kun liikemiehet lomailevat. Eli Pori ja Jyväskylä ovat katkolla syksyllä, mihinkähän mahdollisesti vapautuva konekapasiteetti siirretään? On myös mielenkiintoista seurata kuinka nopeasti Air Baltic valtaa nämä kaupungit. Jyväskylä taisikin olla jo Air Balticin suunnitelmissa.

 

Tässä Pohjalaisen uutinen aiheesta:

Finncomm harkitsee Jyväskylän lentojen lopettamista

 

 

Finncomm Airlines lopettaa lennot Jyväskylään viimeistään ensi syksynä, jos matkustajamäärät eivät nouse, uutisoi sanomalehti Keskisuomalainen.

 

- Meillä on aito tavoite jatkaa lentoja, mutta kohde on yhtiölle erittäin tappiollinen, toimitusjohtaja Juhani Pakari sanoo.

 

Jyväskylän lentoaseman matkustajamäärä putosi viime vuonna 18,9 prosenttia ja tammi-maaliskuussa 20,3 prosenttia lisää. Kaikkiaan vuosien 2000-2009 välisenä aikana matkustajamäärä on pudonnut jopa 56 prosenttia.

 

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn aamu-uutiset kertoivat, että FC on lopettamassa Porin, Jyväskylän ja Seinäjoen reitit.  Samalla yhtiö aloittaa lennot kahdeksan kertaa päivässä Helsingistä Ouluun ja kuudesti päivässä Helsingistä Rovaniemelle. Yhtiö harkitsee lakkauttavansa myös reitit Helsingistä Varkauteen, Savonlinnaan, Vaasaan ja Kokkolaan. Uutisen mukaan tämä tarkoittaisi samalla yhteistyön loppumista AY:n kanssa.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/07/hs_finncomm_lopettaa_kolme_reittia_1869720.html

 

Helsingin Sanomien mukaan Finncomm on aloittamassa AirBalticin kanssa neuvottelut, jotka johtavat suomalaislentoyhtiön siirtymiseen latvialaisyrityksen omistukseen.

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Lentoja+lopettava+Finncomm+aloittaa+yhteisty%C3%B6n+AirBalticin+kanssa/1135258964755

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn aamu-uutiset kertoivat, että FC on lopettamassa Porin, Jyväskylän ja Seinäjoen reitit.  Samalla yhtiö aloittaa lennot kahdeksan kertaa päivässä Helsingistä Ouluun ja kuudesti päivässä Helsingistä Rovaniemelle. Yhtiö harkitsee lakkauttavansa myös reitit Helsingistä Varkauteen, Savonlinnaan, Vaasaan ja Kokkolaan. Uutisen mukaan tämä tarkoittaisi samalla yhteistyön loppumista AY:n kanssa.

Ota tästäkin selvää taas mikä on totta ja mikä ei:

 

SK/HS, loppuu: http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Talous/1194648596819/artikkeli/hs+finncom+lakkauttaa+ensi+viikolla+porin+lennot.html

 

YLE, ei lopu: http://yle.fi/alueet/turku/2010/07/finncomm_paatoksia_reittien_lopettamisesta_ei_ole_tehty_1870080.html?origin=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiöhän itse ei ole tiedottanut mitään, lehdet väittävät yhtiön tiedottavan tulevaisuudessa... ???

 

No yhtiöhän tiedottaa muutenkin miten sattuu esim. liikennetilastot julkaistaan vain silloin kun ne näyttää hyviltä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiöhän itse ei ole tiedottanut mitään, lehdet väittävät yhtiön tiedottavan tulevaisuudessa... ???

 

Päivän Helsingin Sanomissa (ei netissä) kerrotaan:

 

Lentoyhtiö Finncomm tiedottaa alkuviikosta yhtiön Suomen sisäisiä lentoja koskevista muutoksista, yhtiön toimitusjohtaja Juhani Pakari kertoi lauantaina.

 

ja

Finncomm aikoo HS:n tietojen mukaan lakkauttaa lentonsa Jyväskylään, Poriin ja Seinäjoelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porista ei kohta enään Finncommilla lennetä, jollei matkustajia saada lisää.  :thmbdn: Hieman kyllä kummastuttaa, kun noilla eniten vetävillä vuoroilla kyllä porukkaa lentää ja konekin on usein näillä suosituimmilla vuoroilla ATR72. Ilmeisesti sitten vaan kokonaismäärät eivät yllä tästäkään huolimatta tavoitteiden ylitse.

 

Todennäköisesti kone on tyhjä toiseen suuntaan ja täynnä toiseen suuntaan, mikä antaa rotaation täyttöasteeksi vaivaiset 50%.

Aika monta olen käynyt JYV ja koneessa 16 matkustajaa mennessä ja paluussa täytettä paljon.

 

Ehkä on aika myöntää, ettei Suomen väestö riitä tehokkaaseen (kannattavaan) lentoliikenteeseen nykyisellä hinta & kulurakenteella. Ja luoda jokin Air Taxi-palvelu syöttöliikenteeksi. Samahan se kait on tulla HEL mersumittarilla Hgin keskustasta kuin Cessnalla esim Porista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti kone on tyhjä toiseen suuntaan ja täynnä toiseen suuntaan, mikä antaa rotaation täyttöasteeksi vaivaiset 50%. Aika monta olen käynyt JYV ja koneessa 16 matkustajaa mennessä ja paluussa täytettä paljon.

Tähänkin ongelmaan osa syynä se, että on liikaa lentoja, mutta kun ei niitäkään oikein voi vähentää, koska sitten taas matkustajat kyllästyvät turhaan odottamiseen. Porissakin tällä perjaatteella lennetty ilta yhdeksän FC127/128, tullessa usein täynnä, mutta takaisin menevät on voinut lähes aina laskea yhden käden sormilla. Jos tuota FC127 ei olisi, niin edellinen viiden kone on liian aikainen ja yöksi klo. 0020 tuleva taas liian myöhäinen.

 

Pitäisi vaan olla se Saab 340 Porinkin reitillä edelleen, sillä oli kannattava operoida. ATR-42 on välillä turhan iso joillekin vuoroille, näillä taas olisi Saab saavuttanut 50% täyttöasteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänkin ongelmaan osa syynä se, että on liikaa lentoja, mutta kun ei niitäkään oikein voi vähentää, koska sitten taas matkustajat kyllästyvät turhaan odottamiseen.

 

Eiköhän syynä vajaaseen kuormitukseen pikemminkin ole se, että muutamaa kohdetta (Oulu, Kuopio?) lukuunottamatta Suomessa lennetään aamulla maakunnasta Helsinkiin ja illalla takaisin. Meno-paluulentoa on vaikea saada riittävän täyteen molempiin suuntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän syynä vajaaseen kuormitukseen pikemminkin ole se, että muutamaa kohdetta (Oulu, Kuopio?) lukuunottamatta Suomessa lennetään aamulla maakunnasta Helsinkiin ja illalla takaisin. Meno-paluulentoa on vaikea saada riittävän täyteen molempiin suuntiin.

Sekin ja myös tuo josta edellisessä viestissä sanoin. Jos niitä vuoroja nykyisestä vähennettäisiin, niin matkustajia olisi entistä vähemmän, näin on Finncommilta sanottu. Varmasti varaa olisi pari vuoroa toisiinsa yhdistää, mutta sitten tulee taas vastaan tuo aikataulu ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkä on aika myöntää, ettei Suomen väestö riitä tehokkaaseen (kannattavaan) lentoliikenteeseen nykyisellä hinta & kulurakenteella. Ja luoda jokin Air Taxi-palvelu syöttöliikenteeksi. Samahan se kait on tulla HEL mersumittarilla Hgin keskustasta kuin Cessnalla esim Porista.

 

 

EU-määräykset ovat käytännössä tappaneet 1-moottorisilla koneilla tehtävät taksilennot valtakunnasta. 2-moottorisilla koneilla operoivia taksilentoyrityksiä on muutama. Mutta mitään säännöllisen syöttöliikenteen tapaista, johon tavallisella pulliaisella olisi varaa, ei löydy nyt eikä tule löytymäänkään, elleivät organisaatioille asetetut vaatimukset helpotu. Sellaista ei kuitenkaan ole näköpiirissä, valitettavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi vaan olla se Saab 340 Porinkin reitillä edelleen, sillä oli kannattava operoida. ATR-42 on välillä turhan iso joillekin vuoroille, näillä taas olisi Saab saavuttanut 50% täyttöasteen.

 

Kannattaa muistaa että täyttöasteella ei ole mitään tekemistä lennon kannattavuuden kanssa... Lippujen keskihinta ratkaisee lennolta saatavan tuoton. Aika monta matkustajaa saa olla 40 euron lipulla kyydissä, verrattuna siihen että koneessa on vaikkapa kaksi matkustajaa jotka maksavat joustavista turistilipuistaan esimerkiksi 600 euroa henkilö. Tosielämässä Porin lennoilla saisi vaikka B757:n täyteen päivittäin, jos koneeseen tarjottaisiin kuvitteellisesti esimerkiksi lippuja joiden lopullinen hinta olisi euron.

 

On myös hyvä muistaa, että lentoyhtiöt eivät maksimoi koneidensa täyttöasteita vaan tuottoa ja nämä saattavat jopa olla joskus kääntäen verrannollisia. Hiukan kärjistäen sanottuna, jos esimerkiksi kuvitteellinen tuotto lennolta kaikkien kulujen jälkeen on pari euroa matkustajaa kohden, niin kannattaako ottaa sitä riskiä että myy vielä yhden halvan lipun koneeseen? Sitten kun se henkilö missaa vaikka jatkoyhteyden ja yövytetään hotelliin, niin koko lennon tuotto kääntyi ehkä tappiolliseksi. Tai sitten kyseinen matkustaja asuu Kilpisjärvellä ja laukku jääkin vaihdon aikana jälkeen... toimitetaan Kittilästä taksilla perille seuraavana päivänä, ei ole halpaa, kannattiko taas lentoyhtiön myydä sitä paikkaa lainkaan? Jokaiseen myytyynkiin paikkaan sisältyy siis myös taloudellinen riski, myymättömistä puhumattakaan...

 

Nämä kommentit eivät ole osoitettu varsinaisesti FC:lle, vaan lähinnä yleisenä huomiona koskien kaikkien lentoyhtiöiden täyttöasteita ja hinnoittelua... joten sori off topicista!  ;)

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE julkaisi juuri uutisen, että lennot näillä kolmella kentällä loppuvat. Seinäjoki ja Pori loppuvat heti, Jyväskylään lennetään 16.8 asti.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/08/finncomm_airlines_lopettaa_kolme_reittia_1873541.html

Surullistahan tämä on, kun katsoo esim. Seinäjoen kannalta, kova isku kaupungille. Mutta toivottavasti ostoliikenne saadaan näille kentille tai jos joku (air baltic, blue1?) koittaa onneaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pitkäaikainen raskas taloudellinen tappio liikenteen tuottamisesta on (lakkauttamisen) syy. Yhtiö on tehnyt kaikkensa liikenteen säilyttämiseksi. Olemme käyneet pitkään neuvotteluja sekä alueiden että Finnairin kanssa, mutta valitettavasti ei löytynyt ratkaisua, jonka perusteella liikennöintiä olisi voitu jatkaa, kertoo Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari YLE Uutisille.

 

Kenenkäs rahoilla näiden kolmen kaupungin liikennettä on tähän saakka pyöritetty?

 

Porin kaupunki pyrkii jo lähiviikkojen kuluessa selvittämään, voidaanko Porin ja Helsingin välistä lentoyhteyttä liikennöimään löytää toinen yhtiö Finncommin tilalle. Kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosen mukaan ainakin Blue1 ja Finnair voisivat olla mahdollisia vaihtoehtoja.

http://www.nelonen.fi/uutiset/talous/pori-koettaa-l%C3%B6yt%C3%A4%C3%A4-lentoyhteydelle-jatkajan-nopeasti

 

Miten Poriin voisi Finnair lentää kun FC:kaan kustannusrakenteella se ei kannata?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään