Erkki Mikola

Tarvittaisko palolentoja myös Nuuksion päällä?

8 viestiä aiheessa

HS tietää kertoa Nuuksion tuoreimmasta metsäpalosta

 

Erityisesti uutisessa pistää silmään kohta:

Palopäällikkö Rantalan mukaan palo on levinnyt nuotiosta.

”Tuolla on nähtävissä yksi nuotionpohja, tai oikeastaan kaksi”, Rantala kertoo paloalueen tuntumasta.

Pelastuslaitos sai jo aiemmin päivällä kaksi hälytystä maastopalosta samalle alueelle, mutta palopaikkaa ei silloin löytynyt.

Ensimmäinen hälytys tuli yli lentäneestä lentokoneesta. Toisen hälytyksen pelastuslaitos sai maastossa liikkuneilta retkeilijöiltä.

 

Jos ylilentänyt lentokone olisi ollut varsinainen SARS SAR-kone, niin kai se olisi jäänyt palopaikan yläpuolelle opastamaan palokuntaa?

Mutta kun Nuuksiossa ei kuulemma tarvita SARS SAR-lentoja, kun siinä on niin vilkasta lentoliikennettä muutenkin.. :-\

 

Edit: SARS oli tosiaan hengenvaarallinen tauti, SAR on paljon positiivisempi lyhenne  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ylilentänyt lentokone olisi ollut varsinainen SARS-kone, niin kai se olisi jäänyt palopaikan yläpuolelle opastamaan palokuntaa?

Mutta kun Nuuksiossa ei kuulemma tarvita SARS-lentoja, kun siinä on niin vilkasta lentoliikennettä muutenkin.. :-\

 

Eihän se nyt herran jumala ole kiinni siitä, onko kone SAR-kone vai ei. Melkein kaikki koneet on varustettu GPS:llä, sieltä saadaan koordinaatit. Se on täysin pelastuslaitoksen kädettömyyttä, jos niiden WGS84-koordinaattien perusteella ei löydetä paikalle. Edelleen, jos niitä ei saada, voidaan koneelle antaa jopa määräys jäädä opastamaan palokuntaa, mikäli se vain on lennon suorituksen kannalta mahdollista (polttaineet jne). Tästä ylimääräisestä kustannuksesta jopa maksetaan.

 

ps. SARS = Severe acute respiratory syndrome...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän se nyt herran jumala ole kiinni siitä, onko kone SAR-kone vai ei. Melkein kaikki koneet on varustettu GPS:llä, sieltä saadaan koordinaatit. Se on täysin pelastuslaitoksen kädettömyyttä, jos niiden WGS84-koordinaattien perusteella ei löydetä paikalle. Edelleen, jos niitä ei saada, voidaan koneelle antaa jopa määräys jäädä opastamaan palokuntaa, mikäli se vain on lennon suorituksen kannalta mahdollista (polttaineet jne). Tästä ylimääräisestä kustannuksesta jopa maksetaan.

 

Oli sen verran heikot nostot, että ei oikein ollut mahdollisuuksia mennä tarkkaa paikkaa katsomaan. Ehkäpä siinä itse palopaikan päällä sitten purjekone olisi noussut. Tai sitten ei.

Tuskin myöskään Helsinki-Vantaalle laskeutuva matkustajakone, joka ohilentäessään huomaa savun, ala siitä reittiään finaalissa muuttamaan.

 

t.P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin myöskään Helsinki-Vantaalle laskeutuva matkustajakone, joka ohilentäessään huomaa savun, ala siitä reittiään finaalissa muuttamaan.

 

Hyvin näkyi savu klo 20.15 04R:n finaalille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin myöskään Helsinki-Vantaalle laskeutuva matkustajakone, joka ohilentäessään huomaa savun, ala siitä reittiään finaalissa muuttamaan.

Juuri näin se ensimmäinen paikkailmoitus lennonjohtoon tuli n. klo 15:30; matkustajakone lensi pyynnöstä paikan yli ja ilmoitti kun oli palon kohdalla. Matkustakoneilta saadaan kohtuullisen tarkkoja paikkatietoja, jotka välitetään hätäkeskukseen.

 

Eihän se nyt herran jumala ole kiinni siitä, onko kone SAR-kone vai ei. Melkein kaikki koneet on varustettu GPS:llä, sieltä saadaan koordinaatit. Se on täysin pelastuslaitoksen kädettömyyttä, jos niiden WGS84-koordinaattien perusteella ei löydetä paikalle. Edelleen, jos niitä ei saada, voidaan koneelle antaa jopa määräys jäädä opastamaan palokuntaa, mikäli se vain on lennon suorituksen kannalta mahdollista (polttaineet jne).

Samaa mieltä GPS:stä, kädettömyydestä en tiedä. Eilenkin oli Nuuksiossa kone opastamassa palopaikana päällä reilun tunnin ajan siihen asti, kun pelastuslaitos saavutti kohteen n.19:45 (Kiitos vaan lentäjälle avusta, jos satut lukemaan. Pätevää toimintaa).

 

SAR käyttöön varustellun koneen käyttöä puoltaisi kuitenkin se, että olisi suora yhteys lentokoneesta pelastusyksiköihin, jolloin maassa olevien yksiköiden reaaliaikainen opastaminen kohteeseen olisi mahdollista.

Viestiketju kun saattaa ainakin toiminnan alkuvaiheessa olla esim. lentäjä - lennonjohto - Itä-ja Keskiuudenmaan hätäkeskus - Länsi-Uudenmaan hätäkeskus - pelastusyksiköt, ja päinvastoin. Ei kovin tehokasta.

 

Kannatan ehdottomasti palolentoja. Eilenkin tuuli oli sellaisesta suunnasta, ettei palastuskaluston tulosuunnasta maastossa varmaan havainnut mitään savua ennen kuin oli palopaikan vieressä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin se ensimmäinen paikkailmoitus lennonjohtoon tuli n. klo 15:30; ...

 

siihen asti, kun pelastuslaitos saavutti kohteen n.19:45

 

4 tunnissa 15 minuutissa metsäpalo leviää rutikuivassa ja helteisessä metsässä aika suureksi.

Nytkin meni 6 hehtaaria kansallispuistoa, vaikka sammutusvoimia ja -kalustoa saatiin uutisen mukaan paikalle ihan kiitettävästi.

Ja palopaikka sijaitsee aivan Helsingin vieressä. Eikä matkaa lähimmältä tieltäkään ollut kuin muutama sata metriä (uutisen mukaan)

 

Kyllä tästä jotain voisi oppia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAR käyttöön varustellun koneen käyttöä puoltaisi kuitenkin se, että olisi suora yhteys lentokoneesta pelastusyksiköihin, jolloin maassa olevien yksiköiden reaaliaikainen opastaminen kohteeseen olisi mahdollista.

 

Kyllä pelastuslaitoksella pitäisi olla myös ilmailuradioita käytettävissä - ja jos niitä ei tuolla ole, hankintahinta on alle 200 euroa kappale.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä GPS:stä, kädettömyydestä en tiedä.

 

 

Kyllä se on osittain sekä hätäkeskuksen, että pelastusjohdon kädettömyyttä, että palolentoihin (tai etsintälentoihin) koulutettua miehistöä ei osata  hälyyttää vaikka sitten tarkistuslennolle. Tai tässä tapauksessa siis vaikkapa ihan vaan opastamaan se palokunta paikalle. Tässäkin tapauksessa miehistö jos toinenkin olisi kuitenkin löytynyt ihan vierestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään