Jorma Laiho

Vesitaso kaatui Kerimäellä

16 viestiä aiheessa

Sivua päivitetty: "uudehko Cessna 182 ja tarvetta yksityiskohtaiselle tekniselle tutkimukselle ei ole" Tulee näistä lauseista mieleen klassinen 'amfibio pyörät ulkona' -case

 

Huh... taisi alkaa kesälomakausi kun tippuu ja rytisee...  :-\

 

Aika hyvinhän tuo taitaa artikkelin kuvastakin näkyä..? Komea kuva Mikolta muuten, vaikka aihe onkin ikävä.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvinhän tuo taitaa artikkelin kuvastakin näkyä..?

 

Huh, taisi alkaa kesälomakausi kun tippuu ja rytisee...  :-\

 

//T

 

Hmmmnojaa. Olisikohan ollut hyväksi jos  se manuaalin sivu olisi lukaistu ennen laskua jossa kerrotaan toimenpiteet veteen laskua varten.

EEiii tietenkään niille harrastajille joilla on hyvä muisti. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei käynyt pahemmin, mutta kyllä sääliksi käy kuskiparkaa ja oikeastaan kaikkia, joiden ko. koneen käyttösuunnitelmat toistaiseksi kariutuivat :(

 

[nt]Tulee muuten mieleen aiemmin kevällä puuskan kellauttama vesikone. Juttelin viime kuussa kuskin kanssa, joka tuhahti reippaasti: "Se oli mulle ihan oikein (=terveellinen muistutus)". Puuska oli kuulemma yllättäen kääntänyt nokan tuulensuojana käytetyn saaren rantaa kohti, eikä siinä olisi millään tehoilla pässyt yli. Niinpä oli pakko antaa tulla sivuviistosti veteen. Onneksi silläkin kerralla pääsi vauhdikkaasti veden täyttämästä konttorista ulos.[/nt]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh... taisi alkaa kesälomakausi kun tippuu ja rytisee...  :-\

 

Aika hyvinhän tuo taitaa artikkelin kuvastakin näkyä..? Komea kuva Mikolta muuten, vaikka aihe onkin ikävä.

 

//T

 

Jep siellähän se on "normaaliasennossa" niinkuin Lähteenmäen Eko sanoisi. (kuva on tullut uutiseen tuon minun arviluni jälkeen)

 

nimimerkkki: ei vielä telineet väärässä asennossa laskenut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep siellähän se on "normaaliasennossa" niinkuin Lähteenmäen Eko sanoisi. (kuva on tullut uutiseen tuon minun arviluni jälkeen)

 

nimimerkkki: ei vielä telineet väärässä asennossa laskenut...

Lähteenmäellä oli eräs mielenkiintoinen tarina porukasta jotka Lapissa lähtivät vesikoneella (C182?) erään järven saaressa olevalle mökille. Perillä lentäjä totesi että lammikko ei riitä laskuun. Matkustaja sanoivat että viimeksi riitti. JA niinpä pilotti laskeutui ja kun sitten kone oli rantapöpelikössä selällään ja vauriot todettu. Ei henkilövaurioita eikä kaljakoristakaan mennyt kuin pari pulloa. Lentäjä kysyi vähän kiukkuisena, jaa että viimeksi riitti? Tähän miehet että, joo,o ja noin samaan kohtaan kaaduttiin silloinkin.

Voi olla että muistini vähän pätkii mutta kysykää Ekolta, kävikö se näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähteenmäellä oli eräs mielenkiintoinen tarina porukasta jotka Lapissa lähtivät vesikoneella (C182?) erään järven saaressa olevalle mökille. Perillä lentäjä totesi että lammikko ei riitä laskuun. Matkustaja sanoivat että viimeksi riitti. JA niinpä pilotti laskeutui ja kun sitten kone oli rantapöpelikössä selällään ja vauriot todettu. Ei henkilövaurioita eikä kaljakoristakaan mennyt kuin pari pulloa. Lentäjä kysyi vähän kiukkuisena, jaa että viimeksi riitti? Tähän miehet että, joo,o ja noin samaan kohtaan kaaduttiin silloinkin.

Voi olla että muistini vähän pätkii mutta kysykää Ekolta, kävikö se näin.

 

Yleensä en halua tietyistä syistä tarttua enkä puuttua näiden onnettomuus topicien juttuihin, mutta tämä oli niin vain naarmuilla ja hieman huumorillakin höystetty, että rohkenen kysyä seuraavaa. Voisivatko pyörät vihreällä, eli kiitotie/kenttäasennossa toimia jarruna lyhyintä mahdollista vesilaskeutumista ajatellen noilla nopeuksilla? Vesikosketuksessa veto taakse, samanaikaisesti kaasua keulan suunnassa pitämiseksi? Kumoavatko fysiikan vuorovaikutussuhteet tässä tapauksessa toisensa? Eli keulan ylhäällä pito vedättämällä on suurempi, vauhtia kasvattava,  kuin pyörien vesijarrutus?

 

Entäs saako pelkällä laakerirengaskokemuksella laskeutua kellukkeilla veteen, ja millä paperilla. Onko kuin vanha A  (moottoripyörä ilman mitään rajaa kuutioissa) ennen B:tä maantiellä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä en halua tietyistä syistä tarttua enkä puuttua näiden onnettomuus topicien juttuihin, mutta tämä oli niin vain naarmuilla ja hieman huumorillakin höystetty, että rohkenen kysyä seuraavaa. Voisivatko pyörät vihreällä, eli kiitotie/kenttäasennossa toimia jarruna lyhyintä mahdollista vesilaskeutumista ajatellen noilla nopeuksilla? Vesikosketuksessa veto taakse, samanaikaisesti kaasua keulan suunnassa pitämiseksi? Kumoavatko fysiikan vuorovaikutussuhteet tässä tapauksessa toisensa? Eli keulan ylhäällä pito vedättämällä on suurempi, vauhtia kasvattava,  kuin pyörien vesijarrutus?

 

Entäs saako pelkällä laakerirengaskokemuksella laskeutua kellukkeilla veteen, ja millä paperilla. Onko kuin vanha A  (moottoripyörä ilman mitään rajaa kuutioissa) ennen B:tä maantiellä?

 

 

 

Tuskin, enkä suosittele kokeilemaan

 

Ei, katso  http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-m/pem2_07.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallisesta sanomalehdestä näkyi taas viranomaisen tarpeeton salailumentaliteetti. Vai löytyykö muu peruste miksi kaputin syytä ei voinut kertoa, kun se  kerran oli tiedossa?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallisesta sanomalehdestä näkyi taas viranomaisen tarpeeton salailumentaliteetti. Vai löytyykö muu peruste miksi kaputin syytä ei voinut kertoa, kun se  kerran oli tiedossa?

 

Varmaan siksi koska olemme itse ostokäyttäytymisellämme ja liikauteliaisuudellamme luoneet roskamediakulttuurin joka osaa vääntää annetut lausunnot solmuun ja vääristellä asioita tahallaan skandaalien toivossa. Kait tuostakin olisi saatu iltikseen pikku-uutinen "PILOTTI MOKASI!!"

 

Viranomainen on viisas kun julkaisee asiasta aikanaan ihan oman selväkielisen raporttinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään