Ilkka Mäkelä

Estonian turmasta 10 vuotta

46 viestiä aiheessa

Ko. tragediasta on huomenna tasan 10 vuotta.

Muistan tapauksen hyvin, kun BF-Lennon toimistoon pamahti heti seuraavana aamuna ranskalaisia toimittajia/kuvaajia, jotka halusivat heti tapahtumapaikan yläpuolelle kuvaamaan...Vaikka eihän siellä enää silloin juuri kuvattavaa ollut. Laitos oli pikapikaa pistänyt onnettomuuspaikan yläpuolelle uuden lentokieltoalueen GND/5000 ft, joten siitä yläpuolelta oli käytännössä mahdotonta saada mitään kuvaa. Palasivat takaisin tyhjin käsin.

Muistatko missä itse olit silloin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan hyvinkin tuon päivän, taisin olla Kontiolahden ylä-asteella aamuhartauksessa jossa vietettiin hiljaista hetkeä Estonian uhreille.

Aurinko paisteli kylmänä päivänä. Ei ole mielestä hävinnyt mihinkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ehh..sillon 8 vuotta täyttäneenä ei oikein vielä tajunnut turman suuruutta, kun pikkupoikana katselin Hyvää huomenta Suomea... :P::) Muistan kyllä kuinka asiasta puhuttiin koko päivän televisiossa ja radiossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mitään tarkempaa muistikuvaa, 7v. ja koulussa varmaan olen ollut, kavereiden kanssa sitten myöhemmin kovasti jauhettiin tapahtuneesta tyyliin: "mä olisin ainakin selvinnyt sieltä, kun oisin tehny niin ja niin"..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei hemmetti, joko siitä niin kauan on? Sama kämppä, sama työpaikka, tuntuu että vasta äskenhän se. Aamulla oli radio herättämässä ja aika äkkiä kävi selväksi mitä on sattunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TV1:stä tuli pari päivää sitten ohjelma, jossa haastateltiin eloonjääneitä ja pelastustyöntekijöitä...Mieleenpainuvin oli englantilainen miesmatkustaja, joka pelastettiin pelastuslautalta viimeisenä...pelastussukeltaja yritti antaa hänelle valjaat, mutta britti kieltäytyi ja sanoi, että ottakaa tuo toinen ensin...Pelastajan kommentti: tosi britti gentleman, joka antoi vuoronsa toiselle....Pelastettiin sitten siltä lautalta viimeisenä

Oliko ohjelma nyt Prisma, en tiedä uusitaanko sitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistatko missä itse olit silloin?

Töissä tai töihin menossa olin ja radiosta/aamuteeveestä kuulin uutiset. Ja muistaakseni ostin vielä molemmat iltapäivälehdetkin. Samalla tuli mieleen muistot edellisenä kesänä tehdystä laivamatkasta Turku-Tukholma-Turku kun paluumatkalla istuttiin laivan perässä ja katsottiin hurjaa vauhtia kohti Tallinnaa kiitävää Estoniaa.

[salaliittoteoria_on]

Jotakin hämärähään tapauksessa oli, koska hylkyä ei nostettu ja ruotsalaisethan suunnittelivat ensitöikseen kippaavansa hylyn päälle tonneittain kiviä.

[salaliittoteoria_off]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heräsin aamulla kuin Huomenta Suomesta tuli juttua turmasta

Muistaakseni se meni itsellänikin jotenkin näin. Kuudelta taisi tulla aamun ensimmäiset uutiset Huomenta Suomessa ja olihan se aika herätys :(

Ikää oli silloin meikäläisellä 21 vuotta.

Työmatkalla HKL:n linjalla 58 kuski laittoi aamuseitsemän uutiset jakeluun kaikille matkustajille kovaäänisten kautta.

Moni sanoi töissä, että edellisyönä olisi ollut kovakin tuuli, mutta itse ainakin nukuin sikeästi ja en huomannut siis normaalista poikkeavaa. Siksikin tuo yllätti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisin olla siihen aikaan tuoreena ajokortinomistajana ja työkoneenkuljettajana tikahtumassa paskanhajuun Ämmässuon kaatopaikan kompostointialueella. Radio Citystä uutisia aiheesta tuli vähän väliä ja keli oli harmaa ja ankea. Työ oli melko yksinäistä joten eipä siitä kenenkään kanssa tullut puhuttua ja päivän suurin huolenaihe taisikin olla millä saa paskanhajun pois vastahankitun amerikanauton penkeistä... ::)

edit: ruotsinkielentaitoisille karua tositarinaa : http://www.estoniasamlingen.se/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Itse asuin silloin ulkomailla Hanoissa, Vietnamissa. Olin silloin YK:n Kansainvälisen koulun oppilaana ja kuulin uutisen ryhmänohjaajaltamme. Seuraavana päivänä sitten pidettiin minuutin hiljainen hetki.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vartiovene Röytällä matkalla laivastovierailulle Röyttään. Onnettomuutta edeltävänä päivänä olimme Hangon eteläpuolella. Merenkäynti oli aika kovaa ja "laatathan" siellä lensivät lounaan jälkeen. Samalla hetkellä harmaaksi maalattu Hawk meni yli, kun luutnantti-setä puhui "norjaa".

Yöllä ollessani vahdissa 00 - 04 keli oli jo laantunut ja Röyttä lipui Ukin edustalla kohti pohjoista. Heräsin aamulla 0730 aamupalalle ennen 08-12 vahtia, jolloin kuulin Estonian tragediasta TV:n aamu-uutisista. Oli outo fiilis.... Ei meinannut uskoa todeksi....

Röytältä pamahti vielä ahdin ko. päivänä ja uutta varaosaa odoteltiin Öbiksestä Vaasassa. Varusmiehet pääsivät soittelemaan kotiin, että hengissä ollaan....

Mutta mieleeni jäi se, että Hangon edustalla oli jo aika kova merenkäynti onnettomuutta edeltävänä iltapäivänä. Ja jotenkin "outo" olo 00 - 04 vahdissa...aivan kuin HF:n kautta olisivat tangentit napsahdelleet, mutta selvää ei saanut ja hiljaa se sitten olikin....

:'( JJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tarkkaa kuvaa ei hetkestä ole koska sen kuulin. muistan vain että silloisen naisen kanssa poistuttiin sen kaverin luota aamulla joskus ehkä yhdeksän aikaan pihalle ja samalla yli paineli ilmavoimien kopteri. tais olla matkalla hesasta turkuun - suunnasta päätellen. tuli matalalla ja kovaa. no jossain vaiheessa kuulin asiasta ja sitten alkoi pelottaa että kuinka monta entistä ystävää/tuttua meri vei mennessään. toistaiseksi en tiedä ensimmäistäkään. kaukaa puolituttuja ja tutuntuttuja meni kyllä muutamia ja joitain entisiä naapureita. taisivat sanoa jossain että joka toiselta eestiläiseltä meni joku läheltä siinä rytäkässä, mene ja tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[salaliittoteoria_on]

Jotakin hämärähään tapauksessa oli, koska hylkyä ei nostettu ja ruotsalaisethan suunnittelivat ensitöikseen kippaavansa hylyn päälle tonneittain kiviä.

[salaliittoteoria_off]

En tiedä oletko oikeasti tuota mieltä, mutta käsittämätöntä mieten tuota asiaa vatvotaan ja vatvotaan Ruotsissa median toimesta. Aamulla Ylen aamutv:ssä pelastunut suomalaismies sanoi osuvasti että ruotsalaisten pitäisi lukea se tutkimusraportti ja laittaa piste joutavalle vatvonnalle. Ihmiset on kuolleet, meren pohjassa ja sillä siisti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

En tahdo muistaa, missä olin tuolloin, mutta mitä tulee Ruotsalaiseen tapaan tehdä asioita...vatvomista vatvomisen perään. Onneksi eivät ole kaikki aivan samasta muotista tehtyjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni kuuteen silloin töihin menin ja siellä puhuivat jotain asiasta. En heti sen kummemmin asiaa niin isoksi arvannut. Olihan siihen aikaan isoille laivoille sattunut muistaakseni useampikin pikkuhaveri.

Radiosta sitten kuulin koko karmeuden ja olihan se melkoisen epätodellisen tuntuista. Siis voiko tuollaista sattua täälläpäin maailmaa. Toiseksi silloin aamulla vielä meressä saattoi olla ihmisiä lautoilla joissa taistelivat merta ja kylmyyttä vastaan pysyäkseen hengissä.

Eräs vanhempi tuttava pariskunta oli silloin Vikingin tai Siljan laivalla, jotka paikalle kiirehtivät. Eivät ole risteilyjä liiemmin tehneet sen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

käsittämätöntä mieten tuota asiaa vatvotaan ja vatvotaan Ruotsissa median toimesta. Aamulla Ylen aamutv:ssä pelastunut suomalaismies sanoi osuvasti että ruotsalaisten pitäisi lukea se tutkimusraportti ja laittaa piste joutavalle vatvonnalle. Ihmiset on kuolleet, meren pohjassa ja sillä siisti.

on se näin että tuo oli kait vuosisadan katastrofi ruotsalaisille jos henkien menetystä lukumääräisesti katsoo. jokuhan totesikin jossain mediassa että suomella on ollut sotansa ja eestillä miehittäjänsä/sotansa ja molemmissa on menny miestä/naista kuin heinää lakoon - ollaan hiukan immuunimpia ajatukselle että suurikin poppoo voi kerralla mennä. ruotsalaiset on elänneet aika suojattua ja rauhaisaa elämää.

et silleen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin tapahtumahetkellä 11-vuotias eli kävin ala-astetta töölössä. Olin nukkunut aamulla pikkaisen liian pitkään ja heti herättyäni lähdin kouluun. Matkalla huomasin monia lippuja puolitangossa ja päätin sitten kysyä koulun kulmalla olevan talon(samassa talossa on hkl:n ruokala ja lääkäriasema) talonmieheltä joka oli laittamassa parhaillaan lippua tankoon miksi on niin paljon lippuja suruliputuksessa. Noh saimpahan vastauksen.

Omaa lähipiiriä oli melkein liipannut Estonia todella läheltä. eräs sukulaiseni oli silloin laivoilla töissä ja oli juuri noihin aikoihin tehnyt muutamia keikkoja Estonialla. Hänen piti matkustaa kyseisellä laivalla Tukholmaan jossa olisi hypännyt Siljan paattiin aloittamaan uudessa työssä. Oli kuitenkin tullut pikku este ennen matkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin ala-asteikäinen. Muistelisin että kun painelin kouluun, luokka oli hiljaa ja katseli telkkarin uutisia. Kysyin että mitäs tapahtuu, ja luokkatoveri vastasi että "emmä tiiä, joku laiva uponnu" "aha". Ja siinä ne ala-asteikäisen touhut jatkuivat... Ei sitä silloin tajunnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TV 1 lähettää lisää Estonia-ohjelmaa huomenna, lauantaina klo 11:05

Näyttää olevan osa 2 3-osaisesta ohjelmakokonaisuudesta...kesto 55 min, jos nyt joku haluaa katsoa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajoin silloin aamulla töihin mennessä kolarin ja kuulin asiasta toiselta osapuolelta. Lohduttauduin sillä, että hätäkö minulla täällä maissa on, vaikka auto hajosikin.

Olin vähän aiemmin ollut Kristina Reginalla samoilla vesillä myrskyssä ja seuraavilla merimatkoilla mietin miten saisin lapset pois kallistuneesta laivasta. Tuskin mitenkään, enkä voisi heitä sinne yksinkään jättää...

Jaana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen osa ko. dokkarista käsitteli enemmänkin Viron historiaa...mutta siellä ruotsalaiset/virolaiset esittivät mielenkiintoisen väitteen, että turma oli Suomen merenkulkuhallituksen ja Suomen valtion syy! Perustelu: Viking Sally, sittemmin Estonia, oli telakalla rakennettu Suomen viranomaisen poikkeusluvalla ilman keulavisiirin takana olevaa vesitiivistä varmistusramppia, koska alus oli tilattu Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen eikä sen pitänyt missään vaiheessa kulkea enempää kuin 20 NM päässä rannikosta. Tästä poikkeusluvasta ei kuitenkaan ollut toimitettu laivan papereihin mitään mainintaa. Niinpä kun alus myytiin Viroon, papereissa ei ollut mitään mainintaa siitä, että se oli tarkoitettu vain saaristoreiteillä liikennöiväksi.

Syyttävät siis Suomea turmasta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan tapauksen hyvin. Mutta minun kohdallani siihen liittyy aina myös toinen muistikuva.

Eräänä syyskuisena iltana palailtiin marinaa kohden Tukholman saaristossa. Oltaisiinko oltu Mörtöstä päin tulossa? Pimeä oli laskeutumassa ja upeat syyskuun pilvet ja värikäs taivas peilautuivat tyynestä vedenpinnasta. Käännyttiin jonkun saaren nokasta ja silloin edessä oli äkkiä iso laiva: sinivalkoinen, kookas alus.

Olin ällikällä lyöty. Monien vierailujen yhteydessä minulle oli jo kehittynyt alueesta hyvä käsitys, enkä kerta kaikkiaan ensin tajunnut, mitä tämä paatti täällä oikein teki. Suomen ja Ahvenanmaan väylät kulkivat selvästi kauempana, pohjoisessa. Sitten tultiin lähemmäs ja näin nimen: Estonia. Se selitti asian. Virolainen nähtävästi suuntasi varsin pian lähdön jälkeen - lähtikö Värtanilta vai Slussenilta, en tiedä - Suomen lauttoja eteläisemmälle reitille.

Se kuva syöpyi syvälle mieleeni: peilityyni meri, tihenevässä hämärässä hohtava, suuri valkoinen runko, kirkkaat valot... taustanaan nopeasti pimeään katoavat saarten siluetit. Se sykähdytti monella tavalla: näkymä oli aivan pakahduttavan kaunis ja lisäksi elettiin Viron uuden itsenäisyyden ensimmäisiä vuosia. Tuntui todella hyvältä.

Vuotta myöhemmin käytiin yhtenä sateentuhjuisena aamuna viemässä työkaverin auto huoltoon. Lähdettiin yhdessä ajamaan kohti työmaata. Kuunneltiin uutisia. Oltiin aika hiljaisia.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään