Antti Laukkanen

Fraseologian kummallisuuksia

128 viestiä aiheessa

Koska pelkästä ajan ilmoittamisestakin saadaan noin  valtaisa hässäkkä, on ihan välttämätön pakko avata uusi ketju radiofraseologian yleisille kummallisuuksille, tavoille, vakiintuneille käytännöille ja "oikeille" toimintamalleille. Tai ainakin keskustelulle niistä. Tänne voipi vaikka itse kukin tuupata esimerkkejä ja herättää keskustelua, joten eipä aikaakaan, kun koko maamme foorumia lukeva ilmailukaarti ilmailee yhtenäisin fraseologisin opein. Tämän voi tietysti keskittää VFR-liikenteeseen, koskapa sillä toisella puolella touhu lienee sangen kontrolloidusti hallussa.

 

Aiheeseen kirvoitti eräs sattumoisin radioitse kuulemani ilmailusuorite, mutta millään radiolain rikkomisellahan tässä ei ole tekoa. Ainakin Malmilla kuulee käytettävän paljon ilmaisua "laskua varten" eli ymmärrykseni mukaan "for landing" på engelska. Ei siis "to land", jota sitäkin kuulee yhtäläisesti paljon käytettävän ja muistan joskus hämärästi nähneeni sellaisen painettunankin. Ymmärtääkseni tätä ilmaisua olisi tarkoitus käyttää siinä vaiheessa, kun kone antaa asianmukaisen paikkailmoituksen ja arvion aikeistaan lennonjohdolle. Siis tyyliin "OXX, Sipoonlahden tasalla, 1000 jalkaa, arvio DEGER 15, tiedotus X, laskua varten." Näemmä kun tuota fraseologiakirjaa selaa, ilmoitusluontoisesti sitä voipi käyttää myös liikenneilmoituksessa korpikentälle.

 

Nyt kun vaikuttaa kuitenkin olevan vallalla tapa toitottaa sitä laskua vartenia jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen, kummastuttaa onko tästä tullut uusi maan tapa, opetetaanko asia oudosti, enkö osaa, vai mistä kiikastaa. Palatakseni tähän ilmailusuoritteeseen, muuan kaupallisen ilmailuyrityksen nopea muovikone lenteli erään pääkaupunkiseudulla sijaitsevan lentoaseman liepeillä. Torni kuului olleen kiinni, koska liikenneilmoituksia jaettiin. Ilmoitus alkoi ennen DEGER:iä arviolla sinne ja toki "laskua varten". Ihan ookoo. Sitten tuli ilmoitus "DEGER sisään, jatkaa peruosalle 18, laskua varten". Sitten kuului "perusosa 18, laskua varten". Seuraavaksi "loppuosa 18, laskua varten". Seuraavaksi "myötätuuli 18, laskua varten" (Siis wuddafook, se oli laskua varten viimeisen vartin, ja sitten kone on yks kaks kierroksessa, vaikka torni oli kiinni!), sitten taas "perusosa 18, laskua varten" ja vielä "loppuosa 18, laskua varten". Siinähän meni nyt jo samalla jaksolla ollessa paitsi hermo, myös tietoisuus siitä, mitä siellä oikeasti tapahtui. Informaatiotulva oli siis suuri, mutta jopa harhaanjohtava. Ilmeisesti laskun aika viimein koitti, koskapa koneesta ei sittemmin enää mitään kuulunut. (Saatoin tosin olla liian kaukana kuulemaan, mikäli lähetykset jatkuivat maassa, mutta toisen kautta tuo väritelkkariin integroitu radio on ollut aika soiva peli).

 

Ni minä vaan sitä, että olenko taas missannut jotakin, vai mistä tämä ko. toistuvahko ilmiö juontaa juurensa ja montako kertaa sitä on tarpeen käyttää sekä missä tilanteissa? Ja mikä se "to land":n funktio mahtoikaan olla?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, onhan siinä ainakin huolella ilmoiteltu tulevista aikeistaan. Mulle tuli ekana mieleen sellanen mahdollisuus, että lyhyellä loppuosalla on havaittu jotain laskun suorittamista estävää, kuten vaikkapa kettu kiitotiellä. Ilmoiteltu sitten matalalla ylösvedosta, mitä et ehkä ole kuullut omasta radiostasi, liittyminen uudestaan kierrokseen ja sitä kautta laskuun. Tai sitten vaan lentäjältä on unohtunut se kierroskielto tornin ollessa kiinni. Luulis vaan, että silloin ois ilmotellu tekevänsä läpäriä...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi sen nyt riittävän kun ilmoittaa myötätuulen +muut että siinä ollaan laskua sorvaamassa eikä joka väliin sitä "laskua varten" tunke :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, turhaa siellä jaksolla on jankata jotain asiaa turhaan, pitäisi ajatella jossain vaiheessa mitä muut jaksolla olijat mahdollisesti ovat tekemässä ja minkälaisilla radioilla työskentelevät ja kehitellä ilmoituksien tarpeellisuus tapausta vastaavaksi.

Siis eri aikoina ja eri lentopaikoilla tarpeet eivät ole välttämättä samanlaiset tai toiset kuulevat lentokoneen radiostaan kauempaa kuin toiset käsiradiollaan. Esimerkiksi nuo 10min etukäteisilmoitukset eivät taatusti kuulu maassa olevaan käsiradioon kun tullaan matalalla ja kovaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mitenkään halua neuvoa ketään tai leikkiä tietäväistä. Mutta tarvitseeko sitä "laskua varten" sanoa ikinä, koska jos ilmoittaa vain, että: "oh-xxx myötätuulessa kiitotie xx" niin silloinhan kaikki olettaa että tuo on tulossa laskuun. Ilmoitettaisiin vain poikkeukset tyyliin jos tekee läpilaskun tai matalalähestymisen tai maaliinlaskun tms. Mutta jos ei mainitse mitään muuta kuin myötätuulen, perusosan ja loppuosan niin silloinhan kaikki tietää, että laskuun sieltä ollaan tulossa eikä mitään "laskua varten" - ilmoituksia tarvita.

 

Vähän sama juttu tuon myötätuuli-ilmoituksen kanssa, koska Suomessahan on suurimmaksi osaksi lentokentillä käytössä vasemmanpuoleinen laskukierros(poikkeuksiakin on tietysti), niin tarvitseeko ilmoittaa "vasen myötätuuli" -  koskaan sillä jos ilmoitat pelkkä "myötätuuli" niin kaikki olettaa sinun olevan vasemmassa kierroksessa. Eihän lennonjohtokaan selvitä sinua muuten kuin, että "liity myötätuuleen" jolloin menet tietysti vasempaan laskukierrokseen, ainoastaan jos tehdään kentän varsinaisesta laskukierroksesta poikkeava suunta, niin se ilmoitetaan tyyliin "oikea myötätuuli". Pieniä juttujahan nämä on ja tuskin se ketään haittaa, jos sen vasemmankin myötätuulen ilmoittaa, mutta piti nyt vain ottaa puheeksi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pariinkiin kertaan olen nähnyt koneen olevan oikeassa myötätuulessa kun se ilmoittaa "vasenta myötätuulta", toisella kerralla purtsikka, toisella moottorikone. Yleensä ilmoitus "vasemmasta myötätuulesta/peruksesta" (saati sitten vasemmasta loppuosasta) aiheuttaa omassa päässä tilanteen, jossa sitä liikennettä alkaa hapuilla myös sen oikean vastaavan osan suunnalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"for landing, to land, full-stop landing"  ... ihan sama, kaikki käy, viesti menee perille.

 

"landing instructions" (tornin aukiollessa) ... ei kiitos.

 

"laskua varten" jokaväliin... no ei ole tarpeen mutta eiköhän se ollut ihan tollanen oppilaan one-off juttu..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mitenkään halua neuvoa ketään tai leikkiä tietäväistä. Mutta tarvitseeko sitä "laskua varten" sanoa ikinä, koska jos ilmoittaa vain, että: "oh-xxx myötätuulessa kiitotie xx" niin silloinhan kaikki olettaa että tuo on tulossa laskuun. Ilmoitettaisiin vain poikkeukset tyyliin jos tekee läpilaskun tai matalalähestymisen tai maaliinlaskun tms. Mutta jos ei mainitse mitään muuta kuin myötätuulen, perusosan ja loppuosan niin silloinhan kaikki tietää, että laskuun sieltä ollaan tulossa eikä mitään "laskua varten" - ilmoituksia tarvita.

 

Samaan kastiin kuulunee Malmilla harrastettu käytäntö, kuin rullataan yli kiitotien 09 silloin, kun käytössä on kiitotie 18 tai 36.

"Malmin liikenne, O-xx ylittää kiitotien 09"... ja vain pieni hetki myöhemmin

"Malmin liikenne, O-xx vapautti kiitotien 09".

 

Ensimmäinen ilmoitus on tuiki tarpeellinen, toinen mielestäni ei. Päinvastoin kun niitä satelee parin minuutin välein, ne vain vievät kuulijoiden huomion melko turhaan.

 

Viime aikoina olen tosin ollut havaitsevinani, että "järki on puhunut" eikä noita em. ilmoituksia viime kerralla kuulunut.

 

 

Just my € 0.02  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Malmin liikenne, O-xx ylittää kiitotien 09"... ja vain pieni hetki myöhemmin

"Malmin liikenne, O-xx vapautti kiitotien 09".

 

Hyvä, päästään tästä aasinsillan kautta aiheeseen "ilmoitukset kiitotien vapautumisesta", josta ainakin livenä on riittänyt monella kommentoitavaa. Oppikirjan (Ilmailun radiopuhelinliikkenne) mukainen ilmoitushan tosiaan kuuluisi jotenkin tyyliin "OAB vapautti kiitotien 18". Vaikka se kuinka olisi nimellisesti oikein tehty ilmoitus, niin mielestäni (syvä rintaääni, köh köh) se on huono, koska ilmoittaja ei todellisuudessa tiedä muuta kuin poistuneensa itse kiitotieltä, eli kiitotie ei ilmoituksen jälkeenkään ole välttämättä millään tavalla vapaa. Malmilla kiitotie vielä usein ilmoitushetkellä on kaikkea muuta kuin vapaa, kun lentoonlähdön suorittava kone on jo laskun jälkeen rullaillut kiitotien päähän ja odottaa, että laskeutunut kone lähtisi pois alta.

 

Kysymys kuuluukin, miksi virallinen ilmoitus kotimaisella kielellä on "vapautti", vaikka se voisi olla myös esimerkiksi "OAB poistui kiitotieltä 18" - joka ei muiden kuulijoiden korvissa ota millään lailla kantaa siihen, onko kiitotie kuitenkaan jossain määrin "vapaa" (vaikka edelleen jokainen vastaa itse omista toimistaan ja vaikka jokaisen pitäisi tietää, ettei vapautusilmoitus tarkoita sitä, että kiitotie olisi oikeasti vapaa seuraavan koneen käyttöön, niin sellainen mielikuva moisesta ilmoituksesta voi silti syntyä. vaikka ei pitäisi.)

 

Todettakoon vielä, että allekirjoittanut ei edellämainituista syistä johtuen ole viitsinyt ottaa yleensä kantaa kiitotien vapaus -statuksen millään tavalla, vain ilmoittanut vain omista liikkeistään jotka suuntautuvat poispäin kiitotieltä.

 

edit: ja seuraavaksi varmaan viriää keskustelua kutsumerkkien lyhentämisestä korpikenttätoiminnassa?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

korpikentilläkin "...suorittaa lentoon lähdön vasen kaarto..." tai  "...vasen myötätuuli kiitotie xx..." tai mikä tahansa tarpeeton on tarpeellista kertoa jos pilotti näkee tai epäilee siihen olevan jonku erityisen syyn. Järjenkäyttö ja tilanteiden huomiointi on jopa suositeltavaa myös radiopuhelinliikenteessä vaikka siitä joku kohta foorumilla kertookin että kuulinpa taas tämmösen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on niin jännä asia tuo vasen myötätuuli. Meillä sitä viljeltiin kotikentällä ainakin aikanaan. Sittemmin olen siitä vierottunut, mutta Wredebyn kierroksessa saan itseni kiinni tämän tästä laukomasta vasenta myötätuulta radioon. Jostain kaukaa alitajunnan syövereistä se tulee.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin korpikentällä kuultua: Malmin liikenne, O-XX Lauttasaaren tasalla, arvio Nokka aikaan neljäviis. Malmin liikenne, O-XX Nokka sisään 700 jalkaa ja liitytään aikanaan pitkälle loppuosalle kolmekuus.  Malmin liikenne, O-XX pitkällä loppuosalla kolmekuus. Malmin liikenne, O-XX vapautti kiitotien ykskaheksan.

Tuossa on  vissiin jonkunlainen ristitiita?

:o

 

Edit: Eli hienosti meni alkuun mutta loppu pahasti pieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tekee läpilaskun tai matalalähestymisen tai maaliinlaskun tms...

 

Huomenta,

 

Kertokaapa ulkomailla luvat suorittaneelle pilotille, mitä tarkoittaa maaliinlasku? Edes englanninkielinen termi. Sitä kun tällöin ja silloin kuuluu Malmillakin käytettävän "...valmiina aloittamaan maaliinlaskun..."

 

Yritän kovasti miettiä erilaisia tapoja laskeutua, mutta mieleeni ei tule läpilaskun ja full-stop laskun lisäksi mitään muuta laskutyyliä johon tarvittaisiin erillinen selvitys.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta,

 

Kertokaapa ulkomailla luvat suorittaneelle pilotille, mitä tarkoittaa maaliinlasku? Edes englanninkielinen termi. Sitä kun tällöin ja silloin kuuluu Malmillakin käytettävän "...valmiina aloittamaan maaliinlaskun..."

 

Yritän kovasti miettiä erilaisia tapoja laskeutua, mutta mieleeni ei tule läpilaskun ja full-stop laskun lisäksi mitään muuta laskutyyliä johon tarvittaisiin erillinen selvitys.

 

-tuomo

 

Harjoitellessa hätälaskua on ainakin Ruotsissa sanottava "utgångsläge för bedömningslandning"

 

Maaliinlasku lienee sama.

 

Edit/ valvotulla kentällä lontooksi "request power off landing"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta,

 

Kertokaapa ulkomailla luvat suorittaneelle pilotille, mitä tarkoittaa maaliinlasku? Edes englanninkielinen termi. Sitä kun tällöin ja silloin kuuluu Malmillakin käytettävän "...valmiina aloittamaan maaliinlaskun..."

 

Yritän kovasti miettiä erilaisia tapoja laskeutua, mutta mieleeni ei tule läpilaskun ja full-stop laskun lisäksi mitään muuta laskutyyliä johon tarvittaisiin erillinen selvitys.

 

-tuomo

"Spot landing" on termi jota haet. "...ready to commence spot landing..." :)

 

Maaliinlaskuhan on harjoitus, jossa simuloidaan sitä, että moottorista häviää teho. Tällöin kone liidetään kiitotielle. Malmilla maaliinlasku aloitetaan 1000 jalasta (yleensä myötätuulesta, joskus myös kentän päältä). Kynnyksen tasalla myötätuulessa kaasu tyhjäkäynnille, koneen trimmaaminen parhaan liitosuhteen nopeuteen ja sitten liidetään kiitotielle tähdäten kosketuskohdaksi kynnys/"maaliinlaskuviivat".

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin korpikentällä kuultua: Malmin liikenne, O-XX Lauttasaaren tasalla, arvio Nokka aikaan neljäviis. Malmin liikenne, O-XX Nokka sisään 700 jalkaa ja liitytään aikanaan pitkälle loppuosalle kolmekuus.  Malmin liikenne, O-XX pitkällä loppuosalla kolmekuus. Malmin liikenne, O-XX vapautti kiitotien ykskaheksan.

Tuossa on  vissiin jonkunlainen ristitiita?

:o

 

Edit: Eli hienosti meni alkuun mutta loppu pahasti pieleen...

 

No ei välttämättä. Voihan se olla, et on laskun jälkeen kääntyny ympäri ja rullannu rataa myöten takasin edelliseen exittiin, jolloin (kaikkien saivartelun taiteen sääntöjen mukaan) se on kiitotiellä 18, vaikkakin laskeutui kiitotielle 36 ;) Tosin siinä kun nyt viisastelette, niin jos käännyn kiitotiellä ympäri ja rullaan takaisin, niin pitääkös sitä tehdä ilmoitus "OXX vapautti kiitotien 36 ja siirtyy kiitotielle 18..."  ;D Tossa vasta oiskin mahtava sekaannusvaara ;)

 

Mut noihin muihin aikeiden ilmoittamiseen sen verran, et omasta mielestäni ne on ihan jees juttu. Etenkin korpikentillä, missä koneet saattaa tehdä ihan mitä vaan, kun ne kentän läheisyyteen tulevat. Jos vaikka lentoonlähtöä tekevä kone ilmoittaa lähtevänsä ja kaartavansa vasempaan, niin se on mukava tietää, koska jos itse pörräilen radan jatkeella kauempana tai sen oikealla puolella, niin tiedän, että tuo lähtevä ei ainakaan tule häiritsemään ja voin keskittyä muun liikenteen kyttäämiseen. Helpottaa kummasti elämää, kun voi kuuntelulla jo hieman hahmottaa, että kuka tulee pyörimään missäkinpäin.

Toinen kiva syy siihen, että ilmoitellaan aina ne aikeet, on se, kun itse tulee jaksolle. Kun itse lykkäät koneen käyntiin tai tulet muuten vaan kentän jaksolle, niin onhan se kiva kuulla samantien jengin aikeet, niin saa sen tilanteen hahmottumaan hetkessä, sen sijaan että kuulisit vaan ilmoituksia tyyliin "OXX, deger" "OYY, nokka", OZZ kaartjärven tasalla" ja samantien tulee mieleen, että mihis v****n nuo on menossa ja mitä ne aikoo... ja muutama minuutti myöhemmin kuuluu "OZZ kentän päällä" tms. ja sit huomaatkin, et kappas sehän on siellä missä minäkin... onneks se ei sanonu sieltä kaartjärven päältä, et on tulossa kentälle päin ja aikovansa käydä eka tsekkaamassa tuulipussin, tms. Eli koska ei olla kuitenkaan missään lontoon kentillä, vaan ihan suomessa, niin täällä radiojaksot ovat vielä todella vapaita, niin omasta mielestäni sinne sopii ilmoitella mieluummin enemmän noita aikeita, kuin vähemmän. Ihan vaan jos siis haluaa ilmailun turvallisuutta ajatella. Eri asia on sitten se jos jotakuta radiossa aikeiden ilmoittelu ärsyttää. Sitten kantsii mennä vaikka junalla ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä mietin näitä samoja hommeleita lentäessäni oppilaan kanssa tutustumaan ihmeelliseen Malmiin ja sen menetelmiin jokunen päivä sitten. Päivä oli vilkas ja sitä myöten jaksolla kuulin kaikenlaisia ilmoituksia.

Siinä asiaa seuratessani mietin, että ei minun tarvitse hermostua siitä, että joku ei tee just oikeen. Itse asiassa kauniina aurinkoisena päivänä oli ihan mukavaa kuunnella homman soljuvan vilkkaasta liikenteestä huolimatta hyvin vaikka jokainen jaksollaolija ei ollutkaan täydellinen.

Laskun jälkeen sitten voitiin oppilaan kanssa purkaa sitä, kuka teki oikein ja miten meidän olisi pitänyt toimia. Opettavaista ja keikan osalta jäi hyvä fiilis kun saatiin hyvä koululento.

 

Toki kannattaa pyrkiä itse tekemään asiat oikein ja manuaalin mukaan. Silti kannattaa muistaa, että useimmat ovat kuitenkin jos ei nyt opettelemassa niin ainakin harjoittelemassa näitä(kin) hommia. Annetaan me itsellemme ja muillekin tilaa kasvaa. Kyllä ne turhatkin ilmoitukset (minun mielestä) ovat olleet jonkun mielestä perusteltuja kun ne kerran on tangentilla taivaalle päästetty. Sama ilmoittaja saattaa joskus todeta vastaavat tarpeettomiksi ja luopua niistä.

 

En halua lopettaa oikeiden tapojen etsimistä ja täydelliseen pilkun.. pyrkimistä täällä, koska siitäkin on hyötyä. Joku kuitenkin lukee ja oppii uutta täälläkin. Ei vaan pidä alkaa tuomitsemaan jotain näennäisen väärästä tavasta ilmaista jokin juttu jaksolla. Useimmiten tilaanne on sellainen, jossa tieto pitää saada eetteriin heti. Silloin vähän väärälläkin tavalla annettu tieto voi olla tärkeä mutta sen märehtiminen silloin kun se on auttamatta vanhentunutta historiaa ei asiaa muuksi muuta.

 

Juhannuksen kunniaksi, suvaitsevaisutta ja iloa lentämiseen (jos joskus tulee jotain keliä).

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhannuksen kunniaksi, suvaitsevaisutta ja iloa lentämiseen (jos joskus tulee jotain keliä).

 

-M-

 

:thmbup:  (Aurinko paistaa ja linnutkin laulelee)

 

Täällähän oppii uusia termejäkin,"Spot landing" on termi jota haet. "...ready to commence spot landing..."

 

Tuleeko termi sotilasliikenteestä vai ICAO:lta?

 

Kuulut käytettävän kilpailuissa,myös varjoilla,en harjoittelun yhteydessä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Malmilla kuulee käytettävän paljon ilmaisua "laskua varten" eli ymmärrykseni mukaan "for landing" på engelska. Ei siis "to land", jota sitäkin kuulee yhtäläisesti paljon käytettävän ja muistan joskus hämärästi nähneeni sellaisen painettunankin.

 

Yht'äkkiä katsottuna jopa UK CAA:n CAP 413 käyttää molempia ilmaisuja.

 

"G-ABCD, T67, 6 miles southeast descending to height 1000 feet for landing"

 

"G-CD, Downwind to land"

 

ja hyvää juhannusta!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa ulkomailla luvat suorittaneelle pilotille, mitä tarkoittaa maaliinlasku? Edes englanninkielinen termi. Sitä kun tällöin ja silloin kuuluu Malmillakin käytettävän "...valmiina aloittamaan maaliinlaskun..."

 

Yritän kovasti miettiä erilaisia tapoja laskeutua, mutta mieleeni ei tule läpilaskun ja full-stop laskun lisäksi mitään muuta laskutyyliä johon tarvittaisiin erillinen selvitys.

 

Niin tuo maaliinlaskun suorittaminen tuli jo selitetyksi, maaliinlaskun aloittamiseen tarvitaan selvitys. Muuta kierrosliikennettä korkeammalta aloitettuna ja hitaasti liideltynä operaatio ottaa vähän eritavalla aikaa kuin normaali laskukierros ja vaatii myös muiden lentävien huomion.

 

Edelleen, kun sen aika koittaa, lennonjohto antaa maaliinlaskua suorittavalle koneelle joko selvityksen läpilaskuun tai laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuo maaliinlaskun suorittaminen tuli jo selitetyksi, maaliinlaskun aloittamiseen tarvitaan selvitys. Muuta kierrosliikennettä korkeammalta aloitettuna ja hitaasti liideltynä operaatio ottaa vähän eritavalla aikaa kuin normaali laskukierros ja vaatii myös muiden lentävien huomion.

 

Edelleen, kun sen aika koittaa, lennonjohto antaa maaliinlaskua suorittavalle koneelle joko selvityksen läpilaskuun tai laskuun.

 

Juu,en ole ikinä kokeillut tätä maaliinlaskua siksi kysyn.Miksi ei selvitystä laskuun anneta heti,tai läpilaskuun,vai eikö lentäjä tiedä mitä haluaa?

Miksi maaliinlaskussa menee enemmän aikaa,aloitetaanko se yli 2000 jalan?

 

Näitä power off laskuja tehnyt paljonkin,aina tullut alas nopeammin kuin normaalisti,joillakin koneilla kiven lailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,en ole ikinä kokeillut tätä maaliinlaskua siksi kysyn.Miksi ei selvitystä laskuun anneta heti,tai läpilaskuun,vai eikö lentäjä tiedä mitä haluaa?

Miksi maaliinlaskussa menee enemmän aikaa,aloitetaanko se yli 2000 jalan?

 

Näitä power off laskuja tehnyt paljonkin,aina tullut alas nopeammin kuin normaalisti,joillakin koneilla kiven lailla.

Taitaa olla täällä joku entisen ilmailulaitoksen opettamia tapoja, koska ei näytä olevan ainakaan ruotsissa käytäntönä.

Ainakin moottorikoneilla tullaan nopeammin kenttään kun normaalista kierroksesta vaikka korkeutta olisikin tuo muhkeat 1000ft, vaatinee oman selvityksen siksi kun yleensä aloitus tehdään kentän päältä ja myötätuulesta tulee yleensä aika lyhyt, joten ei ole ihan normaalikuvioinen laskukierros.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,en ole ikinä kokeillut tätä maaliinlaskua siksi kysyn.Miksi ei selvitystä laskuun anneta heti,tai läpilaskuun,vai eikö lentäjä tiedä mitä haluaa?

Miksi maaliinlaskussa menee enemmän aikaa,aloitetaanko se yli 2000 jalan?

 

Näitä power off laskuja tehnyt paljonkin,aina tullut alas nopeammin kuin normaalisti,joillakin koneilla kiven lailla.

Etkö tosiaan ole ikinä kokeillut maaliinlaskua. Kun oli cpc-kurssilla niitä tehtiin pikku cessnalla useita. Melkein joka harjoituslennon päätteeksi. Siinähän oppilaalle opetetaan laskua hätätilannetta varten. Jos joutuu esim tekemään hätälaskun jollekin pellolle jossa on ojia, on hyvä tietää pääseekö ojan yli ja tietenkin tähdätä siihen ojan jälkeiseen tilaan.. Ettei tule heti romua johonkin ojanpenkkaan. Ja ainakin Porissa se selvityspyyntö oli:OXX downind 30, 1000 feet, ready for spotlandind, lisäksi touch and go tai full stop.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkö tosiaan ole ikinä kokeillut maaliinlaskua. Kun oli cpc-kurssilla niitä tehtiin pikku cessnalla useita. Melkein joka harjoituslennon päätteeksi. Siinähän oppilaalle opetetaan laskua hätätilannetta varten. Jos joutuu esim tekemään hätälaskun jollekin pellolle jossa on ojia, on hyvä tietää pääseekö ojan yli ja tietenkin tähdätä siihen ojan jälkeiseen tilaan.. Ettei tule heti romua johonkin ojanpenkkaan. Ja ainakin Porissa se selvityspyyntö oli:OXX downind 30, 1000 feet, ready for spotlandind, lisäksi touch and go tai full stop.

 

Juu,sama asiahan tämä power off on,sitä harjoitellut,kilpaillutkin.Suomessa tästä tehty virallinen oma tyyli joka aloitettava ehkä määrätystä paikasta/korkeudesta.

 

Aidossa hätätilaanteessa aloituspaikka/korkeus ovat sattumanvaraisia.Voi sammua siis missä vaan.Aidossa tilanteessa tuulitiedot ja korkeus maasta puutuvat,voi olla painopiste eturajoilla ym.....Tarkeintä on että laskeutuu sen ojanpenkan jälkeen,vauhtia ilman motooria on vaikea kehitellä matalalla,sen pienentäminen kyllä mahdollista.

 

Power off laskun teen lähes aina esimerkiksi Brommaan noin 1500 jalasta perusosalta tai loppuosalta,ei tarvita mitään selvityksiä kun on saanut selvityksen selvä laskuun.Ilmailumääräykset eivät puutu toimintaan jos tulen tyhjäkäynnillä melun vaimentamiseksi laskuun.

 

Kuten sanottu,harjoiteltu on ja alas tultu piipperoilla nk lyhyellä lähestymisellä,arrowilla kuin kivi, ja otettu huomioon moottorin äkkinäinen jäähtyminen,harjoiteltu myös kenttien ulkopuolella luonnossa.   :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdollisesta selvityksestä,joka on ainakin yleinen keski-Euroopassa.

 

Kuullut monta kertaa ollessani loppuosalla odottavan koneen lukevan takaisin "rullaaN kiitotielle..." tai "lining up...."

 

Luulisin että näin kehoitetaan myös oppikirjoissa,mutta lukemalla takaisin ehdollinen selvitys "rullaa.." tai "line up.." vältyttäisiin häiriköimästa laskeutuvaa konetta,luulevat että nyt se tulee eteen.

 

Toki ymmärrän että lentokenttä on valvottu ja monen mielestä ei tarvi huolehtia. :)

 

Toisaalta kun on tullut lueskeltua näitä ikäviä mutta opettavaisia tutkimuksia niin voi todeta että pienemmistäkin asioista on muutoksia tehty fraseologiaan,toki vasta onnettomuuksien jälkeen.

 

Edit/ Ehdollinen selvitys,ohjaajan on tunnistettava ehto,esim. lupa rullata kiitotielle laskeutumassa oleva piipperön jälkeen,takaisinluku ei saisi mennä että "rullaan kiitotielle laskeutumassa olelan piipperön jälkeen"

 

En löytänyt tyhjentävää vastausta takaisinlukuun Finavian opuksesta,takaisinluku pitäisi aloittaa ehdosta,ei että rullaan....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään