Tuomas Kuosmanen

Ilmailualan töitä lentäjän lisäksi?

57 viestiä aiheessa

Tuon Finncomin topicin lueskelinkin jo läpi, siellä oli juttua juuri tuosta työllisyystilanteesta. Pilot Factoryn kotisivullahan on kattavat maininnat koulutuksen kannattavuudesta ja äsken sinne soittaessani, kertoivat suurimman osan ATPL-kurssin suorittajista työllistyvän jollakin ilmailun alalla. Jotenkin tuo PF:n kotisivujen vastauspalsta vaikuttaa hieman "puolueelliselta". ;) Kyllä ne muutenkin hallitsevat sen hehkuttamisen siellä sivulla. Sikis käännyin foorumin puoleen. Lähinnä niitä omakohtaisia kokemuksia olisi mukava kuulla.

 

Niin no, "ilmailun alalla" nyt voi pitää sisällään aika montakin työtä, esim. ramppihommat tai lentokonesiivouksenkin - aika laaja määritelmä nääs..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta.. :P

Mihis kaikkialle tuolla ATPL läpyskällä voi päästä? Avaako se teitä johonkin käytännön töihin, jotka harvemmin esimerkiksi lentoyhtiöillä näkyy ulospäin? Esimerkiks joku testaus, suunnittelu tai muu asiantuntemusta(?) vaativa homma?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin lennonjohtajan kurssille....vaikka taitaa olla vähän ylikoulutettu siihen hommaan, eikös vaatimuksena ole PPL

 

Tietääkseni uusilta lennonjohtajilta ei vaadita PPL:ää eikä muutenkaan lentokokemusta. Ennen oli kyllä toisin... Korjatkaa paikalliset lj:t, jos olen väärässä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni uusilta lennonjohtajilta ei vaadita PPL:ää eikä muutenkaan lentokokemusta. Ennen oli kyllä toisin... Korjatkaa paikalliset lj:t, jos olen väärässä.

 

Ei vaadita, tosin säästää koulutuksen aikana hoidettavat 1700 euron lentotunnit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihis kaikkialle tuolla ATPL läpyskällä voi päästä? Avaako se teitä johonkin käytännön töihin, jotka harvemmin esimerkiksi lentoyhtiöillä näkyy ulospäin? Esimerkiks joku testaus, suunnittelu tai muu asiantuntemusta(?) vaativa homma?

 

Käytännössä sillä pääsee lentokoneen puikkoihin ja saattaa auttaa LJ:n hommiin haettaessa. Testaus, suunnittelu, yms. asiantuntemusta vaativat hommat yleensä sen mukaisen koulutuksen. ATPL pahvi on pelkästään lentokoneen kuljettamista varten...

olis muuten mielenkiintosta lentää sellasella koneella minkä pilotti ois suunnitellu. Vois olla aerodynamiikan ja rakenteitten kanssa vähä jännäriä ekoil koelennoil... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos kyseisellä läpyskällä ei voi taata kuin lentämiseen liittyvät työt, kiinnostaa suuresti mitä nuo "Muut työpaikat ilmailun parissa", joista PF kertoi, ovat.

 

Kaverini isoveli pääsi tuohon elokuussa aloittaneeseen ryhmään.. Sillä oli kuulemma vakaa tietämys, että lentäjille on aina töitä. Kummia ristiriitoja mielipiteissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos kyseisellä läpyskällä ei voi taata kuin lentämiseen liittyvät työt, kiinnostaa suuresti mitä nuo "Muut työpaikat ilmailun parissa", joista PF kertoi, ovat.

 

Kaverini isoveli pääsi tuohon elokuussa aloittaneeseen ryhmään.. Sillä oli kuulemma vakaa tietämys, että lentäjille on aina töitä. Kummia ristiriitoja mielipiteissä.

 

Ilmailulaitoksella ja vaikka missä puljuissa. Jos oikein teoreetikoiksi ryhdytään, niin hyvällä flaksilla voit päätyä vaikka jonkun lentoyhtiön pääjohtajaksi. Mutta niihin suunnittelu ja testaushommiin ei ihan herkällä pääse, koska lentäjän lupakirja oikeuttaa lentämään lentokonetta, mekaanikon huoltamaan, jne. Eli lentäjä ei suunnittele lentokonetta, koska ei kyseisestä laitteesta tiedä kovinkaan paljoa.

Mutta tosiaan. Ilmailun alalla on paljon muitakin hommia, kuin pelkkä lentäminen ja koneen suunnittelu/testaus.

Tai no... sen verran pyörrän puheitani, että testaamaan saattaa päästä koelentäjäksi, mutta yleensä niihin otetaan jotai todella kokeneita sällejä.

Mutta tosiaan. Löytyy hallinnollisia hommia, koulutuspuolen juttuja ja vaikka mitä. Mahdollisuuksia tosiaan on (päteville henkilöille).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos oikein teoreetikoiksi ryhdytään, niin hyvällä flaksilla voit päätyä vaikka jonkun lentoyhtiön pääjohtajaksi.

 

Tuo on aika kaukaa haettu. Eikö lentäjän koulutus ole hyvin spesifinen ja keskittyy nimenomaan lentämisen opiskeluun? Mitä valmiuksia se antaa firman johtamiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään annakkaan, mutta kuten jo sanoin: se on kaukaa haettu.

 

Jos nyt sitten asiaa puhutaan, niin kaikki jotka täällä meinaa lentäjäksi hakea, niin miettikääpä _myöskin_ muita vaihtoehtoja.

En siis tarkoita etteikö lentäjäksi kannattaisi opiskella (tottakai kannattaa), mutta itse suosittelisin, että sen lentäjän koulutuksen rinnalle hankkisi myös toisen koulutuksen. Ihan tulevaa uraa silmälläpitäen. Lentäjän koulutus todella tähtää siihen, että pystyy kuljettamaan koneen paikasta a paikkaan b, mutta ilmailu on paljon moniulotteisempi ala. On tosiaan hallintoa ja koulutusta ja vaikka mitä. Ja kaikissa noissa hommissa tarvittaisiin ymmärrystä sekä lentämisestä, että siitä kyseisestä alasta.

Luonnollisestihan lentäjä reissaa pitkin maailmaa ja kielitaidosta siinä hommassa ei ole ainakaan haittaa. Myöskin kun ura kehittyy pitemmälle, niin vanhoja kippareita (jotka tuntevat jo yrityksen ja ilmailualan hyvin) voidaan käyttää muuhunkin kuin pelkkään koneen kuljettamiseen. Ja tällöin olisi todella hyödyksi jos olisi jotai alla jotain muuta koulutusta. Kippareilla jotka päätyvät esim. yrityksen hallitukseen olisi todella mukavaa, jos alla olisi ainakin jonkin verran kaupan alan sekä mahdollisesti tekniikan ja kielten opintoja.

Suomessa usein löytyy pelkkiä lentäjiä ja pelkkiä merkonomeja ja pelkkiä insinöörejä ja pelkkiä psykologeja, jne. jotka jokainen hallitsee oman alansa varmaankin ihan hyvin, mutta sellaisia henkilöitä kaivataan, joilla olisi hyvä käsitys esim. sekä koneen käytännön operoinnista (pitkä lentokokemus) että raha-asioista (tradenomin/ekonomin [minkä lienee] koulutus) tai vaikkapa tekniikan puolen hommista.

 

Eli lentäjäksi pyrkivän kannattaa todella harkita myös lukevansa muuta ennen/jälkeen lupakirjan hankinnan, sillä oppi ei tosiaan ikinä ojaan kaada. Ja mikäli liikennelentäjäksi ryhtyy ja pitkän uran jossakin yrityksessä tekee, niin ei se mikään mahdottomuus ole, että vanhoille kippareille tarjoutuisi paljon mielenkiintoisia "sivuhaaroja".

 

Eli käykääpä niitä kouluja kiltisti. Ettepä uskokkaan paljonko loppupeleissä jostain ruåtsintunneista onkaan hyötyä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään annakkaan, mutta kuten jo sanoin: se on kaukaa haettu.

 

Jos nyt sitten asiaa puhutaan, niin kaikki jotka täällä meinaa lentäjäksi hakea, niin miettikääpä _myöskin_ muita vaihtoehtoja.

En siis tarkoita etteikö lentäjäksi kannattaisi opiskella (tottakai kannattaa), mutta itse suosittelisin, että sen lentäjän koulutuksen rinnalle hankkisi myös toisen koulutuksen.

 

Ei tuo esimerkki kovin kaukaa ollut haettu

Tässä pörssitiedotteessa

http://www.finnairgroup.com/sijoittaja/sijoittaja_8_1_1.html?&Id=hex_200106111302.html

kerrotaan, miten 33 vuotiaasta ammattilentäjästä tehtiin lentoyhtiön toimitusjohtaja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli olen tätä kysynyt juuri vähän aikaa sitten ja kysyn taas, koska asia kiinnostaa minua todella.

 

Eli millaisia mahdollisuuksia on on saada töitä lentäjänä muualta kuin suurista lentoyhtiöistä? Esim rahti/tilauslentoa pienemmillä potkurikoneilla. Hyvänä esimerkkinä Turku Air.

 

Tällainen lentotoiminta kiinnostaisi minua erityisesti, ei mitään lasiohjaamoja ja tietokonetoimintaa, vaan oikeaa lentämistä. Toki, kuten on jo mainittu, yksi mahdollisuus olisi sitten tehdä muita töitä ja lentää vapaa-aikana, mutta olisihan hienoa voida yhdistää lentäminen ja työ.

 

edit: jumbon verran viestejä.. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
miten 33 vuotiaasta ammattilentäjästä tehtiin lentoyhtiön toimitusjohtaja

 

Hän on kuitenkin ollut jo kapteenina pitemmän aikaa yhtiön palveluksessa. Eikö se ole enemmän sääntö kuin poikkeus, että lentäjät tekevät firmassa myös muita hommia? Jotkut ainakin. Ja aika monilla on käsittääkseni myös toinen koulutus tai jos ei tutkintoa niin opintoja ainakin.

 

Mutta mietipä mikä mahdollisuus lentokoulun käyneellä parikymppisellä on päästä firmassa korkeaan asemaan? Luultavasti huomattavasti helpompaa on löytää niitä oman alan töitä, lentämistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hän on kuitenkin ollut jo kapteenina pitemmän aikaa yhtiön palveluksessa.

 

Ja varmasti lahjakas mies ja varsinainen tehopakkaus, että tuohon ikään mennessä on ehtinyt opiskella sekä ammattilentäjäksi että kauppatieteen maisteriksi, ja vielä lentääkin kapteeniksi asti

 

Eikö se ole enemmän sääntö kuin poikkeus, että lentäjät tekevät firmassa myös muita hommia? Jotkut ainakin. Ja aika monilla on käsittääkseni myös toinen koulutus tai jos ei tutkintoa niin opintoja ainakin.

 

En tunne Finnairin tai sen lentävän henkilökunnan tapoja, mutta olen kuvitellut, että suurin osa lentäjistä on "vain lentäjiä". Ja että silläkin tavalla voi saada arvostettuja ja hyväpalkkaisia "sivuhommia" firmassa viimeistään sitten kun ei iän puolesta saa enää lentää.

 

Mutta mietipä mikä mahdollisuus lentokoulun käyneellä parikymppisellä on päästä firmassa korkeaan asemaan? Luultavasti huomattavasti helpompaa on löytää niitä oman alan töitä, lentämistä.

 

Ei kai Kimmo sellaista tarkoittanutkaan, kun neuvoi opiskelemaan jotain muutakin kuin pelkästään lentämistä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hän on kuitenkin ollut jo kapteenina pitemmän aikaa yhtiön palveluksessa. Eikö se ole enemmän sääntö kuin poikkeus, että lentäjät tekevät firmassa myös muita hommia? Jotkut ainakin. Ja aika monilla on käsittääkseni myös toinen koulutus tai jos ei tutkintoa niin opintoja ainakin.

 

Mutta mietipä mikä mahdollisuus lentokoulun käyneellä parikymppisellä on päästä firmassa korkeaan asemaan? Luultavasti huomattavasti helpompaa on löytää niitä oman alan töitä, lentämistä.

 

 

Juu. Siis en meinannukaan että korkeaan asemaan nuorena pääsisikään suoraan. Se ei taida onnitua kovinkaan monella alalla. Mutta aina pitää muistaa ajatella pitemmällä tähtäimellä ja pitää myöskin vaikka mahdolliset varasuunnitelmat mielessä. Molemmissa tapauksissa toisen alan opinnot auttavat kamalasti. Ja tiettyhän sitä lentämään jokainen aluksi halajaakin. Mutta myöhemmässä vaiheessa kun on kokemusta yrityksestä ja ilmailusta voi vastaan tulla useampiakin mielenkiintoisia "haaroja" uralle, jotka 15000-20000 tunnin jälkeen kiinnostavat enempi, kuin pelkkä ohjaamossa istuminen.

Ja onhan se koulutettu lentäjä yrityksenkin kannalta hyödyllisempi kuin pelkkä lentäjä. Ja muu kouluus voi auttaa sen ensimmäisen duuniin saamisessa, jos sitä ei het koulun penkiltä saa...

Ja varasuunnitelmanakin muut opinnot ovat loistoidea, sillä ikinä ei voi olla varma esim. medikaalin voimassapysymisestä. Aina voi sattua jotakin ja silloin kouluja käynyt pilotti löytää helpommin muun duunin firman sisältä/ulkoa (jolloin tietty ikälisät, yms. edut menee..) kuin kouluttamaton.

Eli ihan lyhyesti mun mielestä ei todellakaan kannata pitäytyä vain yhdessä koulutuksessa jos on mahdollista toinen hankkia. Siinä hyötyy sekä yritys, että työntekijä.

Joku sanoi jotain siitä kauppiksen käymisestäkin tuolla. Se olisi aika kova yhdistelmä ja sillälailla voi tosiaan kiivetä korkeallekin yrityksessä jos kunnianhimoa riittää... Suilaksi Suilan paikalle ;)

Ja KTM:n tekee vielä kohtalaisen helposti. Jos realistista mallia hakee, niin 3-3,5 vuotta täyspäiväsenä opiskelijana... Tai jos pilotin duunit on päällekäin, niin joku 5 vuotta. Jolloin urakehitys voisi olla jotain tyyliin

19v ulos lukiosta + 1v intti + 2v ATP-paffi + 3-5v kauppis = 25-27v KTM+ATPL

Eli tuollainen voisi olla aika kova. KTM:n sekaan paljon kieliopintoja, sillä tämä on kansainvälinen ala.

Ja jos jotakuta hirvittää, niin kyllä sitä pelkällä lentäjänlapullakin pärjää (ilmeisen hyvin kun niitä pilotteja kattelee...) mutta jos yhtään on kunnianhimoa tai kiinnostusta muuhunkin, niin esim. tuollainen yhdistelmä voi olla tulevaisuudessa aika kova sana... Ja KTM:n tilalla voi yhtä hyödyllisiä olla esim. lääketieteen, tekniikan, kasvatustieteen, jne. opinnot. Riippuen kiinnostuksen kohteesta. Ilmailualalla on sovelluksia noista kaikista.

Eli hus! käykää niitä kouluja, niin kummasti aukeaa ovia ihan mihin haluaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku sanoi jotain siitä kauppiksen käymisestäkin tuolla. Se olisi aika kova yhdistelmä ja sillälailla voi tosiaan kiivetä korkeallekin yrityksessä jos kunnianhimoa riittää... Suilaksi Suilan paikalle ;)

Ja KTM:n tekee vielä kohtalaisen helposti. Jos realistista mallia hakee, niin 3-3,5 vuotta täyspäiväsenä opiskelijana... Tai jos pilotin duunit on päällekäin, niin joku 5 vuotta. Jolloin urakehitys voisi olla jotain tyyliin

19v ulos lukiosta + 1v intti + 2v ATP-paffi + 3-5v kauppis = 25-27v KTM+ATPL

Eli tuollainen voisi olla aika kova. KTM:n sekaan paljon kieliopintoja, sillä tämä on kansainvälinen ala.

 

Joku tuon tapainen suunnitelma kiehtoisi minuakin ja tuli tässä mieleen että vanheneeko nuo pahvit mitä esim. Suomen ilmailuopistosta saapi, eli pitääkö lentää määräajoin joku tarkastulento yms? Eikös ainakin se medikaali pidä tarkistuttaa aika ajoin ja tämähän tietenkin maksaa, mutta kuinka paljon?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Medikaali nyt ei mikään päätähuimaavan kallis ainakaan ole. Mitä nyt ilmailulekurit sitten tarkastuksesta ottavat (ja laitos taisi ottaa kans pahvista+printterin musteesta siihen kuluneet 77€, tms. ;) ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli olen tätä kysynyt juuri vähän aikaa sitten ja kysyn taas, koska asia kiinnostaa minua todella.

 

Eli millaisia mahdollisuuksia on on saada töitä lentäjänä muualta kuin suurista lentoyhtiöistä? Esim rahti/tilauslentoa pienemmillä potkurikoneilla. Hyvänä esimerkkinä Turku Air.

 

Tällainen lentotoiminta kiinnostaisi minua erityisesti, ei mitään lasiohjaamoja ja tietokonetoimintaa, vaan oikeaa lentämistä. Toki, kuten on jo mainittu, yksi mahdollisuus olisi sitten tehdä muita töitä ja lentää vapaa-aikana, mutta olisihan hienoa voida yhdistää lentäminen ja työ.

Taisi tämä mun viesti vähän hukkua silmistä tuossa threadyja siirrellessä, vai eikö kukaan osaa vastata..? En viitsi ruveta uutta ketjua kyhäämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko Suomessa opiskella lentokonesuunnittelijaksi ja missä? Arvelisin, että jos opetetaan jossain niin Teknillisessä korkeakoulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kts. http://www.aeronautics.hut.fi/

 

Nykyisestä titteleistä ja opintosuunnista en tiedä. Aikanaan siinä talossa opetettiin kolmenlaisia koneinsinöörejä:

- koneenrakennuksen

- laivanrakennuksen

- lentokoneenrakennuksen

 

Nykyää meil o siel viel poltsikkaa ja muuta... Mut joo. TKK:lle koneelle vaan, jos lentokoneita mielii suunnitella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi tämä mun viesti vähän hukkua silmistä tuossa threadyja siirrellessä, vai eikö kukaan osaa vastata..? En viitsi ruveta uutta ketjua kyhäämään.

 

On niihinkin ihmisiä päätynyt. Tietty pikkufirmoissa aukeaa harvemmin paikkoja, mutta samanlaisia lentokoneita nekin ovat ja samalla pahvilla niitä operoidaan, eli mikäli firmoissa vaan tilaa on, niin miksei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt puhutaan korkeakoulututkinnoista yms. Osaako joku kertoa miten paljon akateemisesta taustasta on hyötyä kun hakee ilmailuopistoon. Esimerkiksi jos ylioppilastodistus ei ole mitään huipputasoa, niin voiko kompensoida paljonkin kun tutkitaan opintotaustaa? Ite opiskelen KTM:ksi ja ajattelin viimeistään valmistumisen jälkeen hakea ilmailuopistoon.Aika fakiiri saa olla jos tossa ajassa valmistuu 8)

 

En itse valintaprosessista tiedä, mutta siellä olen huomannut, että aika monella on jotakin korkeakoulutaustaa. Toistaseks siellä on mun tietääkseen ollu poliiseja, biologeja, sairaanhoitajia, luokanopettajia, teekkareita (herranjestas.. :o ), ekonomeja, lääkisläisiä ja vaikka mitä... Eli tuntuisi siltä, että melko paljon on ihmisillä muitakin opintoja takana. Tosin enpä tunne läheskään kaikkia sieltä, niin en sen kummemmin mene sanomaan muuta kuin, että lukeminen kannattaa aina 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En itse valintaprosessista tiedä, mutta siellä olen huomannut, että aika monella on jotakin korkeakoulutaustaa.

 

Ilmailuopistosta en tiedä, mutta moni lentoyhtiö kyllä arvostaa nykyaikana korkeampaa koulutusta ja johtamistaitoa muualtakin kuin ilmailualan koulusta. Lento nähdään enemmänkin suurena taloudellisena operaationa kuin vain teknisenä suorituksena.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään