Mika Koski

Autohinauksen ABC

7 viestiä aiheessa

Hei,

 

kertokaas millaiset pelit ja vehkeet pitää olla purjekoneen autohinaukseen? Ymmärtääkseni pitkä kevlar -köysi, kääntöpyörä ja automaattilootalla oleva auto lienee lähtökohdat. Millaisia korkeuksia ko. laitteistolla saadaan (% kiitoradan pituudesta) eri tuulioloissa?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

kertokaas millaiset pelit ja vehkeet pitää olla purjekoneen autohinaukseen? Ymmärtääkseni pitkä kevlar -köysi, kääntöpyörä ja automaattilootalla oleva auto lienee lähtökohdat. Millaisia korkeuksia ko. laitteistolla saadaan (% kiitoradan pituudesta) eri tuulioloissa?

 

Mika

 

Autohinaukseen käytettävän auton ei tarvitse olla automaattilaatikolla varustettu. Auton pitää olla riittävän tehokas suhteutettuna koneen painoon. Kajava tuntuu nousevan 1,5l 90hp Seat Ibizalla ihan kelvollisesti. Blanikkia ollaan vedetty 100hp VW TDI boralla. Hinausta voi suorittaa joko ns. suoralla vedolla tai kääntöpyörän avulla. Iselläni on kokemusta suorasta vedosta. Köytenä on käytössä ollut noin 8mm paksu ja 650m pitkä nylonköysi. Dyneema olisi parempi, mutta myös kalliimpi. Köydessä pitää lunnollisesti olla pakkomurtovaroke ja köydelle pitää olla rakennettu hätäkatkaisua varten giljotiini. Toinen vaihtoehto on aina autossa oleva terävä puukko, jolla köyden saa hätätapauksessa poikki. Köyden ja auton vetokoukun välissä on meillä ollut hydraulisylinteristä ja painemittarista rakennettu vetovoiman tarkkailuun tarkoitettu laite. Useiden satojen vetojen kokemuksella se ei kuitenkaan ole välttämätön. Tuolla 650m köydellä on saavutettu Kajavalla 620m korkeuksia noin 2Km pitkällä jääradalla. Kääntöpyörää ei siis tarvitse jos on vaan riittävästi rataa käytössä. SZD-51-1 Juniorilla saavutetut korkeudet ovat vaihdelleet 500-600m välillä. Junior nousee Kajavaa huonommin autohinauksessa. Tuuliolot vaikuttavat luonnollisesti saavutettavaan korkeuteen. Tyynessä korkeudet jäävät keskimäärin 100-150m pienimmiksi kuin hyvissä tuuliolosuhteissa. 

Tuossa videopätkää Kajavan autohinailusta tyynessä kevättalven kelissä:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista. Muutama tarkentava kysymys, kun tänään tuntuu luistavan momentinmuuntimen lisäksi myös "hihna".

 

Auton pitää olla riittävän tehokas suhteutettuna koneen painoon. Kajava tuntuu nousevan 1,5l 90hp Seat Ibizalla ihan kelvollisesti. Blanikkia ollaan vedetty 100hp VW TDI boralla.

 

Jos meillä olisi suht' tehokas auto esim. 250 hp (= 0-100 km/h 7-8 s), niin olisiko tällä teholla muuta merkitystä kuin, että lähtökiito olisi lyhyempi? Toisin sanoen tarvitaanko tehoa kuinka paljon silloin, kun kone on nousussa ja toisaalta olisitteko vetäneet jyrkemmällä kulmalla kohti stratosfrääriä, jos teillä olisi ollut tällainen tehokas auto (tai jäärataa pitävämpi alusta)?

 

Tuolla 650m köydellä on saavutettu Kajavalla 620m korkeuksia noin 2Km pitkällä jääradalla.

 

Nopeasti päätellen tuosta köyden saa hyvin pystyy suorallahinauksella (ja tuon mittaisella/painoisella köydellä). Onko jollain toisella kokemuksia kääntöpyörän "hyötysuhteesta"?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista. Muutama tarkentava kysymys, kun tänään tuntuu luistavan momentinmuuntimen lisäksi myös "hihna".

 

Jos meillä olisi suht' tehokas auto esim. 250 hp (= 0-100 km/h 7-8 s), niin olisiko tällä teholla muuta merkitystä kuin, että lähtökiito olisi lyhyempi? Toisin sanoen tarvitaanko tehoa kuinka paljon silloin, kun kone on nousussa ja toisaalta olisitteko vetäneet jyrkemmällä kulmalla kohti stratosfrääriä, jos teillä olisi ollut tällainen tehokas auto (tai jäärataa pitävämpi alusta)?

 

Nopeasti päätellen tuosta köyden saa hyvin pystyy suorallahinauksella (ja tuon mittaisella/painoisella köydellä). Onko jollain toisella kokemuksia kääntöpyörän "hyötysuhteesta"?

 

Mika

 

Kajavaa on vedetty myös samalla neliveto-Boralla, millä vedimme Blanikkia. Eroa piikkirenkaisen 90hp Seatin ja 100hp 4Motion TDI Boran vedossa jääpinnalla tulee tyynessä kelissä. Tehokkaamman ja enemmän vetokykyä omaavan VW:n perässä korkeutta saa silloin noin 50-100m enemmän kuin Ibizan perässä. Hyvissä tuuliolosuhteissa eroa ei ole saavutettavassa korkeudessa käytännössä juuri ollenkaan. Eli tehokkaammalla autolla saa lyhyemmän lähtökiidon ja jyrkemmän nousukulman, mutta tietysti vaan tiettyjen rajojen puitteissa. Yleisesti ottaen autohinaushommaan kannattaa valita niin tehokas auto kuin vain on saatavilla. Varsinkin jos meinaa vetää kaksipaikkaisia tai hinausmäärät on suuria.      

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään