Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

Ylläpidon huomautus

 

Tämä ketju tulivuorenpurkauksesta ja siihen liittyvistä lentoliikenteen ongelmista on jaettu kahteen eri osaan 15.4. kl 21:45.

 

Tämä ketju on tarkoitettu keskusteluun / kysymyksiin / kommentoitiin tapahtumasta. ÄLÄ siis lähetä tähän uutisia tai uutislinkkejä, mutta sensijaan kaikki keskustelu / kommentit jne tulee pitää tässä ketjussa. (näin siksi, että uutistapahtumien seuraaminen helpottuisi)

 

Kaikki uutiset / uutislinkit jne tulee lähettää uutisketjuun tästä aiheesta, joka löytyy Uutisfoorumin puolelta: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,93659.0.html

 

 

---------

 

 

 

Amatöörin kysymys: onko vulkaaninen tuhka niin sankkaa, että näkyvyys heikkenee niin paljon vrt. esim suomalainen talvinen perussää, että lento-operaatioita ei voi toimittaa?

 

Vulkaaninen tuhka heikentää näkyvyyttä, jonka vuoksi lentoliikennettä joudutaan rajoittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amatöörin kysymys: onko vulkaaninen tuhka niin sankkaa, että näkyvyys heikkenee niin paljon vrt. esim suomalainen talvinen perussää, että lento-operaatioita ei voi toimittaa?

 

 

Meniiskös nuo moottorit tukkoon, jos kovin sankkaan pilveen ajaa... Isot pojat on sanoneet, että se on melkein sama kuin betonia kaataisi myllyihin.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meniiskös nuo moottorit tukkoon, jos kovin sankkaan pilveen ajaa... Isot pojat on sanoneet, että se on melkein sama kuin betonia kaataisi myllyihin.

Muinoin BA:n B747-200:n kaikki 4 moottoria sammuivat kesken lennon koneen lennettyä tuhkapilven läpi Indonesiassa.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19820624-0

 

Tältä lennolta on kapteenin legendaarinen kuulutus: "Ladies and Gentlemen, this is your Captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them under control. I trust you are not in too much distress."

 

EDIT: Paremmin löytyy tietoa tästä lennosta http://en.wikipedia.org/wiki/BA009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meniiskös nuo moottorit tukkoon, jos kovin sankkaan pilveen ajaa... Isot pojat on sanoneet, että se on melkein sama kuin betonia kaataisi myllyihin.

 

Ville

 

Näin on tapahtunut useamminkin: BA:n 747 Indonesian yllä ja toinen 747 Alaskan ylllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhumattakaan siitä että kyseinen "hiekka" hioo lentävän koneen nokan, johtopinnat ja ohjaamon ikkunan paskaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Onko tämä Finavian teksti, että vulkaanisen tuhkan aiheuttama näkyvyyden heikennys rajoittaa lentoja, oikeasti muunneltua totuutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Onko tämä Finavian teksti, että vulkaanisen tuhkan aiheuttama näkyvyyden heikennys rajoittaa lentoja, oikeasti muunneltua totuutta?

 

Niin, kovin älykästähän se olisi antaa tälle meidän ilmailutuntemuksestaan tälläkin foorumilla kehutulle lehdistölle lausunto "ilmatila suljetaan koska teoriassa tuhkapilveen lennettäessä moottorit sammuisivat ja lentäjät eivät näkisi laskeutua koska ikkunat hioutuisivat mataksi". Onko riittävän isoa fonttia edes tehty jolla tuosta saisi lööpin?

 

;D

 

ps. saattaahan se näkyvyyskin heiketä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Onko tämä Finavian teksti, että vulkaanisen tuhkan aiheuttama näkyvyyden heikennys rajoittaa lentoja, oikeasti muunneltua totuutta?

Kyllähän sekin varmasti rajoittaa lentoja jos keli menee aivan tukkoon, mutta veikkaisin, että suurempi paha tässä on tuhkan aiheuttamat tekniset ongelmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Onko tämä Finavian teksti, että vulkaanisen tuhkan aiheuttama näkyvyyden heikennys rajoittaa lentoja, oikeasti muunneltua totuutta?

Asian voi näinkin tulkita, jos haluaa.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sekin varmasti rajoittaa lentoja jos keli menee aivan tukkoon, mutta veikkaisin, että suurempi paha tässä on tuhkan aiheuttamat tekniset ongelmat.

 

Suomen maassa, jossa keli on tukossa puolet vuodesta, niin tämän Islannista tulleen tuhkan pitäisi pimentää jo aurinkokin? Niinkun karrikoidusti sanoen?

 

Miksei voi kertoa suoraan, että tuhka aiheuttaa mahdollisesti koneille tekniikkapuolella ongelmia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muinoin BA:n B747-200:n kaikki 4 moottoria sammuivat kesken lennon koneen lennettyä tuhkapilven läpi Indonesiassa.

 

Voisi epäillä, että tuo on aika epätodennäköistä, kun pilvi on levinnyt puolen Euroopan kokoiseksi. Ongelma saattaa olla siinä, että tuhka on melkoisen hyvää hiomajauhetta eikä jatkuva "hiekkapuhallus" ole pidemmän päälle hyväksi lentokoneen osille.

 

Eyjafjallajökull:n edellisen purkauksen tuhka on 68-70% piioksidia: http://en.wikipedia.org/wiki/Eyjafjallaj%C3%B6kull#The_eruption_of_Eyjafjallaj.C3.B6kull_in_the_years_1821-23

 

Onkohan todellisia tuhkapitoisuuksia käyty mittaamassa vai onko ilmatila suljettu leviämismallien perusteella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen maassa, jossa keli on tukossa puolet vuodesta, niin tämän Islannista tulleen tuhkan pitäisi pimentää jo aurinkokin? Niinkun karrikoidusti sanoen?

 

Miksei voi kertoa suoraan, että tuhka aiheuttaa mahdollisesti koneille tekniikkapuolella ongelmia?

Sitä lähinnä tarkoitinkin, että näkyvyys menee aivan nollaan. Eli varmasti pimentää auringonkin  :laugh: Tosin itse en ole ikinä tuhkapilveä nähnyt, saati sitten kokenut, että paha lähteä sanomaan minkälaiset näkyvyydet sen sisällä on, veikkasin kyllä, että aika hunot. Jos ne kertoisivat, että tuhka saattaa aiheuttaa ongelmia tekniikassa, niin varmasti yksikään tavan tallaaja Oulun yläpuolella ei astuisi koneeseen jos taivaalla näkyisi yksikään pilvenhattara  :P  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei voi kertoa suoraan, että tuhka aiheuttaa mahdollisesti koneille tekniikkapuolella ongelmia?

 

Mannikaisella taitaa olla nyt massaviestintäpuoli vähän hakusessa. Se että ei kerrota nk. suurelle yleisölle automaattisesti pahinta mahdollista, mutta epätodennäköistä skenaariota, ei ole "totuuden muuntelemista" tai tietojen pimittämistä.

 

Ilmailupuolen toimijat ovat saaneet asiasta aivan riittävät tiedot ja tietävät miten toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kimmo kommentista, on aina kiva kun Kyle mm. ottaa viestini aina erikoiskohteluun. Kiva olla aina erikoiskohdeltu. :laugh:

 

Kuitenkin kannattaa nyt Kimmon sisäistää mitä kysyin alunperin. Finavia kun infoaa suurta massaa näkyvyyden heikkenemisellä syyksi lentojen rajoittamiseen.

Sitä kuule en epäillyt hetkeäkään Kimmo, että ilmailupuolen toimijat eivät olisi saaneet riittäviä tietoja. Ole huoleti tästä ja voit rauhoittua.

 

Ihan oikeasti kiinnostaa miten vulkaaninen tuhka heikentää näkyvyyttä Suomessa verrattuna hankaliin normaaleihin talvikeleihin jolloin lento-operaatiota ei tarvitse rajoittaa. Voisitko Kimmo vastata vaikka tähän ilman mitään henkilöitymistä tai henkilökohtaista sättimistä? Niitä voit laittaa yv:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli VeeÄfäR on tulevien päivien sana. Taivaalla kerta on tilaa tällä hetkellä, ilmojen toistaiseksi ollessa suotuisat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkeehan tarkkoja sitten kun pesette maalattuja pintoja, kuten lentsikoita, motskareita, autoja yms. jos tuo tuhkapilvi tännekin laskeutuu. Hioo aika tehokkaasti pinnan pilalle. Kunnon vesihuuhtelu pitää tehdä ensin.

 

Tuhkalla on tosiaan monenlaisia lentoliikennettä haittaavia ominaisuuksia. BA:n jumbossa, jonka moottorit sammahtivat tuhkan takia, oli tuulilasikin niin heikossa kunnossa, että kapteenin piti loppuosalla yrittää kuikuilla ohjaamon sivuikkunoista mihin ollaan menossa. Siitä koneesta vaihtoon menivät ainakin moottorit, nokkakartio, tuulilasit ja erinäinen määrä johtoreunojen pellityksiä yms. kamaa, mutta muistaakseni se lennettiin jo viikon kuluttua tapahtuneesta siirtolentona pois Jakartasta osittain korjattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, huomenna pitäis olla edessä GOT-HEL-TMP.Aalkaa näyttämään aika huonolta, kun katseli tuota pilven leviämistä. Mikäli oikein ymmärsin, niin täällä pohjolassa ei huomenna paljon lennellä...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istun juuri Erfurtin kentällä ja toivon pääseväni vielä illalla Helsinkiin. Konetta vaihdan Munchenissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni lainaten

 

"Kemin taivas ihan kirkas ja aurinko helottaa. Ei merkkiäkään tuhkapilvestä! "

 

Ei ole enää!! Koko taivas on "harmaan häkäräinen." Aurinko näkyy, mutta ei helota, on kuin olisi ohutta yläpilveä.-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään