Juha Paulavuo

Itä-Lapin ilmatila yksityiseksi ?

13 viestiä aiheessa

Yksityinen tamperelainen yritys Robonic Oy haluaa varata Itä-Lapista suuren ilmatilan ulkomaisten asiakkaidensa miehittämättömien lentokoneiden eli UAV-koneiden valmistajien koelentoja varten. Robonic haluaisi ensi kesäksi kolmeksi kuukaudeksi jopa 11 000 neliökilometrin laajuisen alueen. Se vastaisi lähes kahta Uudenmaan maakuntaa.

 

Yhtiön tavoite on saada ilmatilaan pysyvä varaus vaara-alueesta. Silloin yhtiö voisi aktivoida aluetta kulloisenkin tarpeen mukaan jopa samana aamuna. Muut koneet eivät saisi lentää alueen aktivoidussa ilmatilassa. Robonicin haluama ilmatila tukkisi reitin, jota Lappiin etelästä lentävät käyttävät välttääkseen Rovaniemen suuren sotilaslennonjohtoalueen. Sinne ei ole asiaa ilman sotaväen lupaa.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja, miten niin ei Rovaniemen sotilaslennonjohtoalueella lentely onnistuisi ?! Tähän saakka ainakin on onnistunut, kun teet lentosuunnitelman.

Terv, Jouni Kemijärveltä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja, miten niin ei Rovaniemen sotilaslennonjohtoalueella lentely onnistuisi ?! Tähän saakka ainakin on onnistunut, kun teet lentosuunnitelman.

 

Mutta sitten pitää puhua lennonjohtajalle. Ja se on pelottavaa. On toki syytäkin olla, ottaen huomioon heidän erikoisen ruokavalionsa;)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja, miten niin ei Rovaniemen sotilaslennonjohtoalueella lentely onnistuisi ?! Tähän saakka ainakin on onnistunut, kun teet lentosuunnitelman.

Terv, Jouni Kemijärveltä :D

 

Eikä tarvi edes lentosuunnitelmaa kun pysyy alle 2000 jalkaa msl, eli ei tarvi puhua kenenkään kanssa jos ei mene Rovaniemen lähialueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JA, ONHAN MEILLÄ SUURI ROVAJÄRVEN AMPUMA-ALUE, jossa on jo vuosikymmenet lentämistä rajoitettu ja tänä päivänä ja jatkossa siellä tulee olemaan leirejä ympäri vuoden. Alueella on suuruutta n. 80 *50 km ja alue sijaitsee Rovaniemen pohjois-puolella 4-tiestä itään kohti Kemijärveä. Ja, jos ei halua radioon puhua, niin kiertää länsikautta pohjoiseen. Saariselän ylitys huonon kelin sattuessa onnistuu varvemmin sitä kautta Lemmenjoen kurua tai Ivalojokea myötäillen. Sillä puolella on lisäksi hyviä päällystettyjä ns. "korpikenttiä."  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JA, ONHAN MEILLÄ SUURI ROVAJÄRVEN AMPUMA-ALUE, jossa on jo vuosikymmenet lentämistä rajoitettu ja tänä päivänä ja jatkossa siellä tulee olemaan leirejä ympäri vuoden.

 

[VITSI]

Pistetään nuo UAV:t ja UCAV:t lentelemään Rovajärvelle ja sinne siirretään Lohtajan IT-leiri!

[/VITSI]

 

Parempi etteivät saa tuota aluetta, ehkä pienempi alue olis hyväksyttävissä jos se ei haittaisi siviili liikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni hieman kummastuttaa tuo kohta että alueen voisi varata jopa samana aamuna jos tarvetta olisi.

Nykyiset D-alueethan aktivoidaan 7 päivää ennen häppeningin aloittamista Notamilla. Tuo 7 päivää tulee suoraan ICAO:n suosituksesta, joten miksi tässä poikettaisiin nykyisestä käytännöstä?

Vai olisiko tämä kenties MIL CTA:han verrattava ilmatila?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni hieman kummastuttaa tuo kohta että alueen voisi varata jopa samana aamuna jos tarvetta olisi.

Nykyiset D-alueethan aktivoidaan 7 päivää ennen häppeningin aloittamista Notamilla. Tuo 7 päivää tulee suoraan ICAO:n suosituksesta, joten miksi tässä poikettaisiin nykyisestä käytännöstä?

Vai olisiko tämä kenties MIL CTA:han verrattava ilmatila?

Yritteliäisyys on hieno asia, mutta jotkut asiat tässä ilmatilavaraushankkeessa eivät nyt istahda tavallisen ilmailijan päähän... On melkoisen kokoinen alue miehittämättömille vempeleille. Minulla on etuoikeus kuulla ensikäden tietoa Robonicin edustajan kanssa käydystä keskustelusta tässä lähiaikoina (ainakin ne osuudet, joista sovitaan julkisesti tiedotettavaksi). Ehkäpä kaikki ei olekaan pelkkää ikävää asiaa? Sitten kuullaan.

 

Kemijärven kupeeseen on syntymässä ihan uudentyyppinen D-ilmatila-alue.

 

Periaatteellinen kysymyshän on, kuka saa varata itselleen Suomen ilmatilaa, isänmaata, ja mihin hintaan. Jos kuka tahansa saa varata ilmatilaa, minä voisin lunastaa vaikkapa tuollaisen 200 kilsaa leveän ilmatilanloikareen EFHK:lta EFOU:hun. Jos siis kohtuuhinnalla saisin. Voisin sitä myydä "edullisesti" vaikkapa Blue1:lle ja Finnairille. Tämä idea ei ole minun, vaan erään kaverini, mutta lähtisin mukaan heti tuohon Ilmatilavuokraamo Oy:hyn...  ;D Sitten ostettaisiin voitoilla samanlaiset ilmamassat Helsingin ja Brysselin sekä Helsingin ja Tukholman väliltä. Valvoisimme omaa ilmatilaamme kuin äitileijonat henkilökohtaisilla Superhorneteillamme, sillä meillä olisi varaa ostaa niitä. Sen verran kalliina pitäisimme ilmatilamolekyyliemme ulkopuolista sekoittelua...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas tätä aihetta....

 

>Periaatteellinen kysymyshän on, kuka saa varata itselleen Suomen ilmatilaa, isänmaata, ja mihin hintaan.

 

Viime kesänä suuri siivu itä-Lapin ilmatilasta oli varattuna parhaaseen kesälentoaikaan lähes kaksi kuukautta päivittäin aina klo 20.00 saakka. Sentään viikonloppuisin varausta ei ollut.  EFKM:llä lensi  Sagem DS Patroller ja Selex Galileo Falco (katso tarkemmin www.robonic.fi -> ratufc -> customer). Siis saksalainen ja italialainen kone!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritteliäisyys on hieno asia, mutta jotkut asiat tässä ilmatilavaraushankkeessa eivät nyt istahda tavallisen ilmailijan päähän... On melkoisen kokoinen alue miehittämättömille vempeleille. Minulla on etuoikeus kuulla ensikäden tietoa Robonicin edustajan kanssa käydystä keskustelusta tässä lähiaikoina (ainakin ne osuudet, joista sovitaan julkisesti tiedotettavaksi). Ehkäpä kaikki ei olekaan pelkkää ikävää asiaa? Sitten kuullaan.

 

Kemijärven kupeeseen on syntymässä ihan uudentyyppinen D-ilmatila-alue.

 

Periaatteellinen kysymyshän on, kuka saa varata itselleen Suomen ilmatilaa, isänmaata, ja mihin hintaan. Jos kuka tahansa saa varata ilmatilaa, minä voisin lunastaa vaikkapa tuollaisen 200 kilsaa leveän ilmatilanloikareen EFHK:lta EFOU:hun. Jos siis kohtuuhinnalla saisin. Voisin sitä myydä "edullisesti" vaikkapa Blue1:lle ja Finnairille. Tämä idea ei ole minun, vaan erään kaverini, mutta lähtisin mukaan heti tuohon Ilmatilavuokraamo Oy:hyn...  ;D Sitten ostettaisiin voitoilla samanlaiset ilmamassat Helsingin ja Brysselin sekä Helsingin ja Tukholman väliltä. Valvoisimme omaa ilmatilaamme kuin äitileijonat henkilökohtaisilla Superhorneteillamme, sillä meillä olisi varaa ostaa niitä. Sen verran kalliina pitäisimme ilmatilamolekyyliemme ulkopuolista sekoittelua...  :laugh:

 

 

Minä en ainakaan omaa ilmatilaa vuokraa pois, ettäs tiedät. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peiteselitys Al Qaidan etsimiselle suomessa. Varokaa hirvenmetsästäjät ym aseenkäyttäjät! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään