Guest skuosman

AOPA on aika iso organisaatio

108 viestiä aiheessa

Eipä ihme, ettei Malmin konttoria ollu, ku se taitaapi olla Haagassa.

 

:D

 

Finland

 

Contact Information

AOPA-Finland

A

FI-00400 Helsinki

Finland

Seppo Salpakari, Chairman

Tel: +358-9-547 62303

Fax: +358-9-547 62246

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vitsinä? En todellakaan. Jos nyt hieman avaan tarkoitustani niin tarkoitin tällä avauksella kertoa, että AOPA on aika paljon isommilla resursseilla liikkuva organisaatio kuin SIL. Jos ei email toimi niin voisi kysyä miksi AOPA ei tee mitään? Jos tuon AOPAn toimintamallin Suomeen siirtäisi niin liiton sivuilla olisi aika monta kertaa sana donate! Ei taida sopia suomalaisten menttaliteettiin.

 

saku

 

P.S. Voipi olla, että tähänkin säikeeseen osallistuminen on joidenkin aktiivien mielestä erittäin sopimatonta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA on todellakin iso organisaatio , varsinkin U.S.A:ssa, josta järjestö lienee lähtenyt lisääntymään.  Suomessakin on pari kertaa yritetty toimintaa käynnistää. Joskus 80-90 luvulla oli yritys, joka kuihtui ja nyt 2000 luvun alussa yritettiin uudestaan, kun Suomen Ansiolentäjät r.y. muutti nimensä oikein virallisesti hyväksyttynä "Suomen Lentäjien ja Ilma-aluksen omistajien yhdistys r.y.", jonka työnimeksi tuli AOPA-Finland.   Alkuun yhdistys toimikin melko vilkkaasti ja olimme mukana antamassa lausuntoja ilmailumääräysten EASA-tason ehdotuksista.  Vanhat "parrat" vain sitten jäivät yhdistyksen vetotehtävistä pois, kun uusiakin näytti tulevan mukavasti mukaan.   Ikävä kyllä tämä yritys on ilmeisesti nuukahtanut aktiivisten vetäjien puutteessä?  Ainakaan ei ole tullut pariin vuoteen enää jäsenmaksulaskua? Harrastajamäärät ovat Suomessa myöskin pieniä, joka lienee osasyynä AOPA:n aktiivisen yhdistyksen puuttumiseen.  AOPA on erityisesti moottorilentokoneiden lentäjien yhdistys, joten tarvetta tällaisellekin varmasti olisi?

 

Euroopan tasolla AOPA toimii vilkkaasti.  Myös AOPA-Finlandiin tuli lähes viikottain kesä-aikana erilaisia kyselyjä muiden Euroopan maiden AOPA-yhdistyksiltä ja niiden jäseniltä.  Kiinnostus mm. lentomatkailun mahdollisuuksista Suomessa ja tarjolla olevat palvelut omalla lentsikalla saapuville matkailijoille olivat kiinnostuksen kohteita yksityisillä AOPA Europen jäsenillä.  Meillä mahdollisuudet vain asumiseen ja oleskeluun lentokenttien lähellä ovat aivan erilaiset, kuin Keski-Euroopassa.  Siellä monella harraste-lentokentällä on vieressä majoitusmahdollisuus kaikkine palveluineen.  Viime kesänä tuli itsekin majoituttua Saksassa ja Hollannissa neljän eri kentän vierellä majatalossa.  Tällaisia apuja ja neuvoja (kartat, maksut jne) lentomatkailijalle on saatavissa keskemmältä Eurooppaa.  Toivottavasti Suomen AOPA saa vielä aktiiviset vetäjät, kunhan ilmailuelämä tästä lähtee taas nousuun. Ei ole moottorilentäjien harrastuksenkaan kannalta varmasti haittaa, vaikka olisi oma aktiivinen yhdistys ajamassa asioita SIL:n rinnalla yhteistyössä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut AOPA jäsen muistaakseni 4-5 vuotta (voi olla että siellä oli joku katkokin välissä), mutta nyt jatkosta

en ole ollenkaan varma. Aikaisemmin olen lentänyt suurimman osan tunneistani jenkkilässä, jossa AOPA:lla on

huomattava vaikutusvalta ja asema. Kuitenkin täällä pohjolassa ilmaillessa ei tunnu tuohon vuosimaksuun saavan

muuta kuin mainoksilla täytetyn lehden.

 

AOPA on todella vahva organisaatio jota tarvitsisimme myös täällä, mutta valitettavasti sen voima ja vaikutus on

siellä missä suurin osa GA ilmailioistakin on - eli jenkkilässä. Täällä, edes Euroopan tasolla en tiedä mitään mitä

olisin siittä saanut.

 

Mielestäni sellaisenaan AOPA ei anna meille siis mitään, voisiko se antaa? Kenties, mutta ei ilman Euroopan tasolla

tapahtuvaa ryhdistäytymistä. Muuten USA jyrää meittin ihan kuin jääpallossa...

 

Ei tuo AOPA ihan vanhojen partojen vapaaehtoisvoimin pyöri, kyllä siinä on ihan rahaa mukana. Lähteistä en ole

millään tavalla perillä. En (valitettavasti) oikeasti usko että ammattimaista asioiden ajamista ja lobbausta voidaan

tehdä enää nykypäivänä vain vapaaehtoisvoimin. Tarvitaan vahva ja hyvin johdettu organisaatio, jotta voidaan

asioihin vaikuttaa.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen AOPA USA:n jäsen. Jäsenlehti on mahtava. On myös paljon muitakin etuja, kuten esimerkiksi V-Ref ohjelma, jolla voi määritellä kätyetyn koneen arvon varusteineen.

Olen tyytyväinen AOPA USA:n jäsenyyteen. Järjestö ajaa tehokkaasti yleisimailun ja lentokoneen omistajien etua. Mielestäni samaa ei voi sanoa tästä Suomen organisaatiosta.

 

Martti Keskinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ollut myös AOPA:n jäsen useamman vuoden.  Kun amerikassa lentelee, Aopalla on paljon hyviä palveluja, hintaan sisältyy mm. erittäin hyvä weppipohjainen lentosuunnitelmien tekosofta. Jäsenlenti on erinomainen. Lisäksi neuvoja saa koneen hankinnassa, medikaaleissa yms asioissa todella mukavasti. Paikallisesti USA:n puolella AOPA hoitaa edunvalvontaa erittäin tarmokkaasti. Aopalla on myös paljon hyvää lentoturvallisuusmateriaaeja, hyviä on-line kursseja joita kannattaa käydä läpi. Kun nyt lentelen FAA PPL-IR kirjalla niin aina tulee muuutenkin hyviä vinkkejä FAA-määräysten suhteen.

 

Ainakaan tuossa Aopan jäsenlenden liitteessä, jossa on lueteltu Euroopan jäsenjärjestöt ei Suomesta ole ollut mainintaa mutta muistan kyllä kuulleeni että Suomessakin olisi yritetty. Olisihan se hienoa että Euroopan tasolla olisi yhtä tarmokas edunvalvontaorganisaatio kuin Aopa on USA;ssa.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole kovinkaan hyvää käsitystä yleisilmailijoiden järjestäytymisasteesta kansallisiin (SIL) tai kansainvälisiin järjestöihin (AOPA). Vaikuttaa kuitenkin siltä että järjestäytyminen on aika pirstaleista?

 

Ammattilentäjien puolella Suomessa järjestäytymisaste lähentelee sataa prosenttia. Suomessa kaupallisen ilmailun kattojärjestönä toimii FPA eli Suomen lentäjäliitto, joka edustaa yli tuhatta lentäjää seitsemästä eri lentoyhtiöstä. FPA:ssa jäseninä ovat kunkin lentoyhtiön jäsenyhdistykset ja sitä kautta yksittäiset jäsenet. FPA on lisäksi jäsen ECA:ssa (European Cockpit Association) sekä IFALPA:ssa (International Federation of Airline Pilots' Associations), joten sitä kautta yksittäiset jäsenet ovat myös näissä järjestöissä mukana.

 

Hyvä järjestäytymisaste, laaja jäsenpohja sekä suurten järjestöjen resurssit tuovat huomattavasti mahdollisuuksia. Silloin kun järjestö edustaa kaikkia, sitä kuuntelevat myös viranomaiset sekä muut päätöksiä tekevät tahot. Suomalaiset liikennelentäjät ovat jo vuosikymmeniä toimineet aktiivisesti tehden vapaaehtoistyötä lentoturvallisuuden eteen näissä kyseisissä organisaatioissa. Hyödyt lentoyhtiöillekin ovat kiistattomat, siksi ne ovat aktiivisesti mukana myös tukemassa toimintaa.

 

Kenties AOPA voisi olla varmasti tehokaskin toimija Suomessa yhteistyössä SIL:n kanssa jos jäsenkunta olisi riittävän laaja. SIL tekee varmasti Suomessa erinomaista työtä, mutta sen resurssit ovat varmasti eri luokkaa kuin AOPA:lla tai muilla suurilla kansainvälisillä toimijoilla.

 

- Lasse

 

Ps. Kirjoitus edustaa vain ja ainoastaan allekirjoittaneen henkilökohtaisia mielipiteitä.

 

http://www.ifalpa.org/

http://www.eurocockpit.be/

http://www.fpapilots.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista että AOPAsta ja Suomen AOPAsta jälleen vaihdetaan mielipiteitä - 3-4 vuoden tauon jälkeen. Siinä missä tielikenne ja autoilu jatkavat yhä pitelemätöntä vauhtia 100-vuotista kasvua ja teknistä kehitystä, siviili-ilmailun kasvu näyttää tyrehtyvän ja taantuvan ilmailutekniikan rajusta kehityksestä ja sen luomista kasvumahdollisuuksista huolimatta.  Kelpaakin pohtia, missä vika ja mistä johtuu.

  Syyttelemällä ja viisastelulla ei paranneta mitään. Turhanpuhuvia poutahaukkoja on aina riittänyt, mutta niihin on turha hukata aikaa. Asioiden korjaamiseen tarvitaan tekijöitä. Toisin kuin Ruotsissa ja monessa muussa Euroopan maassa, tekijämiehistä ja -naisista on aina ollut pulaa Suomen siviili-ilmailussa. Puhetta riittää kyllä.

  Ei ole tarpeen kehua USAn AOPAn vahvaa toimintaa. Myös Euroopan AOPA toimii vahvasti EU:n ytimessä. Siitä vain on kovin vähän tietoa Suomessa.  Suomen siviili-ilmailun ääntä kaivataan IAOPAssa vahvistamaan IAOPAn painoarvoa sekä EU:ssa että Suomessa, eikä sitä olisi edes vaikea toteuttaa. Vain eipä Suomessa taida löytyä tekijöitä. Turha siis polemisoida. Katsotaan peiliin ja unohdetaan koko juttu. Helpompi jatkaa taaperrusta omissa pienissä ympyröissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä vaikuttanee tämä pakkojäsenyys etujärjestöön SIL ja täällä Ruotsissa KSAK kysyn vain?

 

Mitä tarkoitat pakkojäsenyydellä?

 

Ei Suomessa ainakaan kenenkään ole pakko olla jäsen SIL: ssä, eikä käsittääkseni missään muussakaan yhdistyksessä tai liitossa, ei kotimaisessa, ulkomaisessa, eikä kansainvälisesssä.

 

Terveisin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit/ katsoin erään kerhon vaatimukset SIL:n jäsenyydestä...

lainaus:

"Kaikki jäsenet ovat myös SIL:n jäseniä, joten jos jäseneksi liittyvä henkilö ei ole jo ennestään SIL:n jäsen, SIL:n liittymis- ja jäsenmaksut tulevat vielä Kerhon maksujen lisäksi."

 

Kukaan ei ole pakottanut myöskään 'erään kerhon' jäsenyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä löytyy muutama kerho koko maasta jotka eivät kuulu systeemiin.

 

Väittävät ettei ole pakko liittyä,ole lentämättä tai lennä yksityisillä koneilla.

 

Edit/ katsoin erään kerhon vaatimukset SIL:n jäsenyydestä...

lainaus:

"Kaikki jäsenet ovat myös SIL:n jäseniä, joten jos jäseneksi liittyvä henkilö ei ole jo ennestään SIL:n jäsen, SIL:n liittymis- ja jäsenmaksut tulevat vielä Kerhon maksujen lisäksi."

 

Kuinka yleistä tämä on en tiedä.

Niinpä niin. Ilmaisia lounaita ei vaan ole, ainakaan kestävästi pitkän päälle. Vaikka noita itsekkäästi vain omaan pussiin välistä vetäjiä, ilman mitään omia panostuksia yhteiseksi hyväksi aina riittää.

Kerhot ja liitot mm. ajavat ilmailijoiden yhteisiä etuja mm. poliitikkoihin, viranomaisiin, omiin urheilujärjestöihimme jne. päin, etuja, jotka eivät suinkaan ole itsestään selvyyksiä, vaan niitä saadaan kovalla jatkuvalla työllä. Tuohon työhön pitäisi jokaisen ilmailijan osallistua tavalla tai toisella, joko rahalla jäsenmaksujen kautta, työpanoksella tai mieluiten molemmilla. Vapaamatkustajia emme niinkään kaipaaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPAlla on vahva edustus paitsi USAssa myös EU:ssa. AOPA Finland pakotti 1998 Ilmailuhallituksen neuvottelupöytään ilmailijoiden etujärjestöjen kanssa keskustelemaan ja ideoimaan siviili-ilmailumme kehittämistä nk. Ilmailufoorumin puitteissa. Ilmailuhallituksen Salosen ja Lambergin vähättely tehtyjä päätöksiä kohtaan sai liikenneministeriön määräämään valvojansa osallistumaan kokouksiin ja valvomaan kirjallisen pöytäkirjan sopimusten toteutumista. Viitisen vuotta jatkunut Ilmailufoorumi sai aikaan hyviä tuloksia.

  Trafin ja Finavian välinpitämättömän virkamiesvallan alla harrastus- ja siviili-ilmailumme kituu. Maksut nousevat hallitsemattomasti. Uusissa rajoituksissa ei tunnu olevan rajaa. SIL on kiitettävässä työssään valitettavasti virkamiesvallan myöntämän toiminta-avustuksen sitoma.  SILiäkin auttaisi Suomen riippumattoman AOPa ja IAOPAn myötävaikutus ja tuki. Kun nyt tällä palstalla on viritetty keskustelu AOPA Finlandin saavutuksista ja merkityksestä, keskustelu tyrehtyy alkuunsa turhanpäiväiseen väittelyyn pakkojäsenyyksistä. Suru, suru ilmailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA Finlandin vetäjinä toimivat alussa pitkään siviili-ilmailumme veteraaneja ja eläkeläisiä, joilla oli kansainvälistäkin kokemusta ja aikaa. Kun he jättivät vetovastuun nuoremmille, toteuti se, mikä tälläkin palstalla on todettu: talkootyö oman työuran ohella ei toimi. Pitää olla rahaa vetäjän palkkaamiseen. Kun "eläkeläisten" toimilla hankitut rahavarat ehtyivät, AOPA Finlandin toiminta ehtyi.

   Ollaan takaisin ilmailuhallinnon, nyt Trafin ja Finavian ammattitaidottoman ja välinpitämättömän virkamiesmielivallan jyrän alla. Kuuluu vain paljon porua, jolla mitään ei paranneta. Nykypolvi varmasti pystyy parempaan. Antaisi nyt kuulua. Eläkeläisillä olisi vain osaratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA Finlandin vetäjinä toimivat alussa pitkään siviili-ilmailumme veteraaneja ja eläkeläisiä, joilla oli kansainvälistäkin kokemusta ja aikaa. Kun he jättivät vetovastuun nuoremmille, toteuti se, mikä tälläkin palstalla on todettu: talkootyö oman työuran ohella ei toimi. Pitää olla rahaa vetäjän palkkaamiseen. Kun "eläkeläisten" toimilla hankitut rahavarat ehtyivät, AOPA Finlandin toiminta ehtyi.

   Ollaan takaisin ilmailuhallinnon, nyt Trafin ja Finavian ammattitaidottoman ja välinpitämättömän virkamiesmielivallan jyrän alla. Kuuluu vain paljon porua, jolla mitään ei paranneta. Nykypolvi varmasti pystyy parempaan. Antaisi nyt kuulua. Eläkeläisillä olisi vain osaratkaisu.

 

 

SILiäkin auttaisi Suomen riippumattoman AOPa ja IAOPAn myötävaikutus ja tuki. Kun nyt tällä palstalla on viritetty keskustelu AOPA Finlandin saavutuksista ja merkityksestä, keskustelu tyrehtyy alkuunsa turhanpäiväiseen väittelyyn pakkojäsenyyksistä. Suru, suru ilmailua.

 

 

Mielestäni turhanpäiväisyyden huippu aloittaa keskustelu AOPAn tilanteesta väitteellä että Ilmailuhalinto,Trafi ja Finavia ovat välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia virkamiehiä..... :laugh:

 

Näillä mausteilla ei yhteistyö onnistu ikinä. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikö kissa kielen ? Sen se tuppaa tekemään turhanhöpöttäjille.

 

  Ohessa tänään minulle sapuneesta IAOPA Europen toiminnasta kertovasta sähköpostista. Se kysyy kerran kuussa jokaiselta jäsenmaalta, onko ongelmia, tapahtumia tai muuta raportoitavana Euroopan (Israel, Turkki incl.) kaikille jäsenmaille (n. 30), Brysselin edunvalvontatoimistolle ja EU-komission ja parlamentin usealle AOPA-lentäjä MEPille. Pat Malone Englannissa on IAOPA Europen tiedottaja.

 

  Hello, IAOPA Europe people...

If you have anything from your country you would like me to include in the upcoming IAOPA Europe enews, please let me know.

 

Pat

 

  Voin seuraavaksi panna näytille tästä tiedustelusta koostetun IAOPA Europe eNewsin, jos ketään kiinnostaa. Turhanhöpöttäjiä keskusteluun ei kaivata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi Suomen yleisilmailulle mielestäni hyväksi, että "Suomen lentäjien ja ilma-aluksen omistajien yhdistys r.y." , työnimeltään AOPA Finland, saataisiin toimimaan jälleen meilläkin. Tarvetta yleisilmailun yhteisten asioiden hoitoon on olemassa.  Tehtävät eivät mene edes SIL:n kanssa ristiin, koska SIL on kaikkien ilmailuharrastuslajien yhteinen kansallinen järjestö ja AOPA taas keskittyy enemmän moottorikoneilla toimivien harrastajien edunvalvontaan.  Voimat voidaan siis tältä osin jopa yhdistää yleisilmailun eduksi.  AOPAn kansainvälinen yhteistyö on vahvaa ja AOPA huomioidaan mm. Euroopan ilmailupäättäjien keskuudessa.

 

Haasteena Suomessa on moottorikoneilla lentävien harrastajien, kansainvälisesti mitattuna, vähäinen määrä ja moni näistäkin harrastaa toimintaansa "omissa nurkissaan".  Moottorilentäjien yhteisöllisyyden lisääntyminen tukisi AOPA Finlandinkin toimintaa. AOPA toimii Euroopan tasolla aktiivisesti, joten järjestö ei ole mikään vain amerikkalaisten leikkikenttä. Sinä aikana, jolloin Aopa Finland oli aktiivisesti jälleen hereillä (Suomen lentäjien ja ilma-aluksen omistajien yhdistys r.y.), kiinnostus muun euroopan tasolla Suomen asioista oli heti nähtävissä. Valitettavasti meidän organisaatiomme oli pieni ja toimi täysin vapaaehtoisvoimin. Apua ja tiedotteita annettiin mahdollisuuksien mukaan.

 

Euroopan AOPA organisaationa valvoo yleisilmailun/moottorilentäjien etuja ja pyrkii vaikuttamaan käsittelyssä oleviin lakiesityksiin jne.  Moni suomalainenkin lentäjä on lisäksi päässyt nauttimaan Keski-Euroopan matkoja  omalla koneella suunnitellessaan AOPAn kautta saamistaan reittikartoista ja muusta matkalla tarvittavasta avusta ja vinkeistä matkan varrelle.  Suurin osa palveluista on jäsenelle täysin ilmaista.

 

Pohja AOPA Finlandin toiminnalle on rakennettu. Valitettavasti  ns. nuori kaarti ei jaksanut toimintaa vapaaehtoisvoimin jatkaa, vaan yhdistys hiipui lepotilaan. 

 

Mutta; olisiko nyt uusi aika...?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lähetetty: Eilen kello 11:32

Kirjoittanut: Harri Nurmi

Lainaus

Haasteena Suomessa on moottorikoneilla lentävien harrastajien, kansainvälisesti mitattuna, vähäinen määrä ja moni näistäkin harrastaa toimintaansa "omissa nurkissaan".

 

Harri kirjoittaa asiaa. Olisi kaikkien ilmailusta kiinnostuneiden etu analysoida, miksi Suomessa on kansainvälisesti mitattuna  hyvin vähäinen määrä moottorilentäjiä - eritoten huomioiden Suomen tarjoamat mahdollisuudet sekä  lentoharrastukselle suotu poikkeuksellinen vapaus ja vähäiset rajoitukset.

 

Mikä Suomessa tukahduttaa siviilipuolen harrastus- ja ansiolentämistä pahemmin kuin muualla maailmassa ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikä Suomessa tukahduttaa siviilipuolen harrastus- ja ansiolentämistä pahemmin kuin muualla maailmassa ?

 

Ehdotusten puutteessa vastaan itse:

   On syitä, joihin emme voi vaikuttaa (ilmastollisia, maantieteellisiä, jne.) ja joihin voimme vaikuttaa (hintataso, kunnallinen ja kansallinen politiikka, jne.).

   Suurin syy on kustannustaso. Siinä vuorostaan kotimaan hinnoittelu on ratkaisevasti raskaampi ja pahempi kuin ulkomainen (mm. EU, EASA, USA, globaalitalous, jne.).

   Kotimaan murhaavan hintatason suurin syyllinen on monopolioikeudet itselleen turvannut viranomais-virkamiesten liikeyritys TRAFI. Siitä on tullut itse itseään kansalaisten kustannuksella lihottava syöpäkasvain suomalaisessa yhteiskunnassa (vrt. TRAFIn hinnasto maalla, ilmassa, pian myös vesillä).

   TRAFIn ilmailuhinnastoon liittyy mm. viranomaisen lahjontaa ja kansalaisten syrjintää sivuavia moraalittomia, epäeettisiä ja täysin tuomittavia piirteitä.

   AOPA Finland ja IAOPA voisivat puuttua vääristymiin SILin rinnalla ja SILiä tehokkaammin.

   

Tässä muutama ajatus AOPAn tarpeellisuudesta myös Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään