Guest Quelle

Mahdollisuuteni päästä ilmailuopistoon

43 viestiä aiheessa

Olen tänä keväänä kirjoittava abiturientti. Olen haaveillut lentäjän ammatista koko pienen ikäni ja nyt vihdoin olisi mahdollisuus hakeutua sille alalle. Kuten varmaan kaikki tietää, alalle on tunkua ja vain pieni osa tulee valituksi opiskelemaan. Olen ajatellut hakea lähinnä Suomen ilmailuopistoon Poriin. Olenkin alkanut miettimään, miten voisin parantaa mahdollisuuksiani päästä kouluun.

Uskon että suoraan tämänhetkisillä papereilla ja kokemuksilla mahdollisuuteni ovat hyvin pienet. Jos haen aluksi yo-kirjoitusten jälkeen Tampereen ammattikorkeakouluun kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelman puolelle ja suuntautuisin sitä kautta opiskelemaan lentokonetekniikkaa. Onko tälläisestä tutkinnosta apua ilmailuopistoon hakiessa? Valmistuminen sieltä kestää tietääkseni kolme vuotta. Koska olin nuori, tyhmä ja kapinallinen lukion aloittaneena en tajunnut valita fysiikan kursseja. Voisin ottaa aikuislukiossa fysiikan ja pitkän matikan kursseja ja ehkä jossain vaiheessa yrittää kirjoittaa ne. Myös englannista voisin yrittää kirjoittaa paremman "kirjaimen", nyt olen kielessä aika huono. Mistä muista aineista on apua opistoon hakiessa? Olen kuullut huhua, että Espanja olisi virallinen lentokieli mitä käytetään ihan kansainvälisesti ilmailun parissa. Pitääkö väite paikkansa?

Vaikuttaako 16-vuotiaana saama 80e junasakko opistoon pääsyyn? Lisäksi minut kutsuttiin viime vuonna kuulusteluun syytettynä huumausaine rikoksesta, koska tuttuni käyttää ja liikun hänen kanssaan aika usein (kaikki hänen tuttunsa saivat kutsun). En saanut merkintää mihinkään koska vakuutin syyttömyyttäni (voiko tämän tarkistaa jotenkin?) Pelkään että se poliisi on sittenkin laittanut minusta ylös jotain ratkaisevaa. Kuten varmaan voitte ymmärtää, olin ihan paniikissa asiasta. Voiko ilmailuopisto silti jotenkin saada tietää kuulustelusta, jos kyllä, onko siitä haittaa. Sehän oli "vain" kuulustelu.

Asepalveluksesta sen verran, että koska olen nainen, sitä ei tietääkseni ole pakko suorittaa? Onko siitä silti ratkaisevasti hyötyä? Jos on armeijassa vaikka kolme kuukautta alokkaana ja sitten yrittää "erikoistua" hävittäjälentäjä puolelle.

Mitä muuta voisin tehdä parantaakseni mahdollisuuksia päästä ilmailuopistoon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nopeasti pariin kysymykseen vastattuna (ilman parempaa tietämystäni ::)), mutta junasakot eivät mene rikosrekisteriin, joten sen suhteen voit olla huoleton. Samoin eivät mene tiedot, jos olet ollut vain kuulusteltavana kaverin rikoksesta, ilman, että sinua olisi tuomittu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Susanna, tässä vaiheessa muistuttaisin että älä sitten ota kaikkia näitä vääräleukoja ihan tosissasi  ;).

En osaa neuvoa miten olisi helpoin päästä, muuten kuin olemalla lahjakas monessa alaan liittyvässä aineessa, matikka, englanti jne.

Onnea matkaan, tuo oli aikanaan minunkin haaveeni, mutta medikaalit ei mene läpi, joten se siitä. turha sitä on jäädä murehtimaan ja jos ei tuonne, niin alalla on muita ammatteja joihin kannattaa sitten hakeutua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppaan Hannaa. Minäkin jouduin huomaamaan 17-vuotiaana, että toinen silmäni näki koivunlehdet eri tavalla kuin toinen.  Siihen kaatui urani Suomen kaikkien aikojen menestykseimpänä hävittäjälentäjänä (<= tis is hjuumor ;D )

Wanhana herrana löysin sitten ilmailun uudestaan harrastuksen kautta ja sillä tiellä ollaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut huhua, että Espanja olisi virallinen lentokieli mitä käytetään ihan kansainvälisesti ilmailun parissa. Pitääkö väite paikkansa?

Olet kuullut huhua.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollu aina haaveena noi hävittäjän / lentäjän hommat! ja peruskoulun jälkee ois kiva päästä joko ilmailuopistoon tai esimerkiksi LEHO:on

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollu aina haaveena noi hävittäjän / lentäjän hommat! ja peruskoulun jälkee ois kiva päästä joko ilmailuopistoon tai esimerkiksi LEHO:on

Hävittäjän hommat on vähän erilaisia kuin lentäjän hommat. Meillä on kotona yksi "hävittäjä" (täystuho arkipäivän sankari), mutta ei lentäjää (vielä).  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten mulle tulee semmoinen fiilis että menee aikalailla perjantain piikkiin kaikki tässä säikeessä?  :)

Ei nyt kuitenkaan unhoiteta sitä, että kaikki ilmailuun liittyvä on kuolemaa vakavampaa hommaa....tarkkana on siis oltava!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt kuitenkaan unhoiteta sitä, että kaikki ilmailuun liittyvä on kuolemaa vakavampaa hommaa....tarkkana on siis oltava!

Päätinkin ottaa tämän viestini vähän vakavammin, koska edellinen viestini oli niin räyhäkäs että se moderoitiin bittien taivaaseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todellakin, eikä virneen virnettä naamalle saa syntyä. Muuten se on taakse poistu!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todellakin, eikä virneen virnettä naamalle saa syntyä. Muuten se on taakse poistu!  ;D

Sitten se on jo melkein kuin kotona. Toivottavasti vaimo ei herää kun täällä hihitän. :laugh:

Aloittajalle suosittelen käyttämään foorumin hakutoimintoa tarkoin valituilla hakusanoilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aloittajalle suosittelen käyttämään foorumin hakutoimintoa tarkoin valituilla hakusanoilla.

Hyvä idea, mutta voiko sillä hakea Ilmailuopistoonkin?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ihan mielenkiinnosta, tuolla jossain luki että lennonjohdon koulutukseen haki noin 850 hakijaa, sisään otetaan mitä? 16 henkilöä? MIkä on vastaava suhde SIOlla?

ja hakea kannattaa aina. Siinä ei häviä kuin sen tunnin-kaks kun tekee hakupaperit kuntoon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut huhua, että Espanja olisi virallinen lentokieli mitä käytetään ihan kansainvälisesti ilmailun parissa. Pitääkö väite paikkansa?

Espanjaa on pakko puhua vain niissä maissa, joissa euro on käytössä valuuttayksikkönä. Muualla pitää aina osata ilmatilamaan omaa kieltä. Käytännössä jos haluat Finnairille, sinun tulee osata englantia, ruotsia, norjaa tanskaa, gealia, cymriä sekä islantia, että voit lentää JFK:lle. Quebecin ilmatila voidaan kiertää, jos kippari ei osaa ranskaa.

Asepalveluksesta sen verran, että koska olen nainen, sitä ei tietääkseni ole pakko suorittaa? Onko siitä silti ratkaisevasti hyötyä? Jos on armeijassa vaikka kolme kuukautta alokkaana ja sitten yrittää "erikoistua" hävittäjälentäjä puolelle.

Armeija on lentäjien nykyään terroristilakien takia pakko käydä, ja mielellään sissipuolella. Ohjaamossa on molemmilla kuskeilla AK-47:t ja niitä pitää osata käyttää.

Viki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ihan mielenkiinnosta, tuolla jossain luki että lennonjohdon koulutukseen haki noin 850 hakijaa, sisään otetaan mitä? 16 henkilöä? MIkä on vastaava suhde SIOlla?

ja hakea kannattaa aina. Siinä ei häviä kuin sen tunnin-kaks kun tekee hakupaperit kuntoon...

Tällä kierroksella noin 1500 hakijaa ja noin 100 paikkaa. Lääkärin luona käynti maksaa jokusen euron ja kirjepostimerkki, missä lähettää lappunsa opistolle. Eihän tuo siis kallista ole.

...Lääkäristä puheen ollen, pitäiskin käydä morjenstamassa, että pääsis medicaalia hakemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska olin nuori, tyhmä ja kapinallinen lukion aloittaneena en tajunnut valita fysiikan kursseja.

Ja nyt olet enää nuori..... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska olin nuori, tyhmä ja kapinallinen lukion aloittaneena en tajunnut valita fysiikan kursseja.

Ja nyt olet enää nuori..... ;D

moon taas luullu että se on ihan yhtä hepreaa mitä siellä ilmassa puhellaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.