Peter Tähtinen

Kuka vanhoja muistaa ...

22 viestiä aiheessa

Siivotessani toimiston kaappia käteeni osui vanha matkapäiväkirja.

Alla ote yhdestä sivusta.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kysymys:

 

1. Mikä ilma-alus on kyseessä?

2. Mikä suomalaisia ilmailijoita aikanaan paljonkin puhuttanut tapahtuma sisältyy tälle sivulle?

3. Mikä olikaan se eläkevirka, jonka Suomen valtio osoitti eräälle tällä sivulla esiintyvälle henkilölle ?

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kone joku liikesuihku, noista lentomatka-ajoista päätellen. Liittyykö tuo ilmailijoita kuohuttanut tapahtuma jotenkin siihen lentopäiväkirjan kohtaan, johon lento-ajaksi on merkitty 45min, vaikka lähtöaika on ollut 15.46 ja lasku joskus 18.29 jyväskylään mennessä, vai onko siinä vain sotkettu utc- ja suomen ajat keskenään? Muuta en tiedä, tämäkin pelkkää arvailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. PaHA?

2. Tajuntaan liittynee?

3. Ojanpohjakuvaaja?

 

 

Tikulla silmään Kimmoa.

Paha, paha.... Eli PA31T OH-PHA.

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-PHA&distinct_entry=true

 

Tämä oli suorastaan tajunnan räjäyttävä lento, tämä Ouluun meno. Oulusta tultiin, kuten tarkkaavainen lukija havainnee, ilman peräShenkilöä, joka oli sisar hento valkoisten hellässä huomassa.

Myöhempi urakehitys pätevöitti hä'net todellakin kameran ja henkilövaa'an käyttöön kenttäolosuhteissa.  (Helikopterik...)

Valtakunnan julkisista asiakirjoista löytyy esimerkiksi tämä: http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_338_1998_fi.html

 

Oi niitä aikoja ....

 

Peter

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikulla silmään Kimmoa.

html

 

Oi niitä aikoja ....

 

Peter

 

Oi niitä aikoja, silloinkin jo lennettiin ilman lupakirjoja.. Muutama vuosi sitten sattumalta juhannusistujaisissa tapasin kuvaaja/punnitsijan tyttären, maailma on välillä pieni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Olle jos kaiken tietäisitkin... Ole onnellinen siitä, että olet saanut ilmailla sivistysmaassa. Meillä kaikilla ei ole ollut tätä etuoikeutta.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikulla silmään Kimmoa.

Paha, paha.... Eli PA31T OH-PHA.

Tämä oli suorastaan tajunnan räjäyttävä lento, tämä Ouluun meno. Oulusta tultiin,

Oi niitä aikoja ....

Peter

 

Löytypä mun kovalevyn syövereistä sopivasti kuva tuosta vekottimesta Oulun vanhalla platalla...

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistellaanko lisää vanhoja? Samalta vuodelta... http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_1209_1998_fi.html

 

edit:

 

ja vielä lisää muisteloa

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,80336.msg940063.html#msg940063

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,33982.msg336457.html#msg336457

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,34458.0.html

 

mm.

4. Tutkijalautakunnan ehdotukset

4.2. Tutkijalautakunta ehdottaa ilmailuhallitukselle:

  • ilmailuhallituksen on tehostettava yritysten tarkastustoimia. Samansuuntaisen ehdotuksen ovat tehneet useat aikaisempien onnettomuuksien tutkijalautakunnat (OH-CDU 1986, -CIG 1986, -CFM 1978, -CDH 1978). Ilmailuhallituksen tulisi luoda käytännön toimiin pystyvä ja kenttätyötä tekevä "liikkuva poliisi", joka suorittaa lentotoiminnan ja lentoyritysten tarkastuksia ja jolla on riittävät valtuudet jopa lennon keskeyttämiseksi. (vrt. maaliikenne/liikkuva poliisi.)

 

Vantaalla 31.10.1990

Yrjö Mörsky                Jukka Kallio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Olle jos kaiken tietäisitkin... Ole onnellinen siitä, että olet saanut ilmailla sivistysmaassa. Meillä kaikilla ei ole ollut tätä etuoikeutta.

 

Seppo

 

Joo,ollut kyllä täälläkin näitä värikkäitä persoonia,yksi oli ylilääkärinä luftiksella.Luin miehen tempauksista vedet silmistä valuen kunnes koitti päivä kun ylilääkäri otti allekirjoittaneen käsittelyyn.Vedet valui silmistä silloinkin mutta nauru oli kaukana.

 

Kolme vuotta ilman lupakirjaa,lääninoikeudessa voitin ja sain takaisin.Monen lentäjän uran tuhosi entinen ylilääkäri ilman aihetta.

 

No,perustettiinko osasto "liikkuva poliisi" ilmailuhallitukseen......  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 98 tulin Hyvinkäältä Malmille Cessna 172 :lla viiden hengen kuormalla. Kolme aikuista ja kaksi lasta. Kun parkkeerasin koneen, jostain hyökkäsi vanhempi mieshenkilö vaatimaan painolaskelmia, lupakirjaa, lentopäiväkirjaa ja koneen papereita, koska neljän hengen koneeseen ei saa viittä ottaa. Samalla syyteltiin myös palkkion ottamisesta PPL kirjalla. Ajan mittaan se ukko siitä sitten lähti, mitään selittelemättä. Ei oikein ikinä selvinnyt kuka se mies oli, mutta nämä tarinat luettuani vaikuttaa siltä että nyt tiedän.

Ei meinanneet kyytiläiset uskaltaa lähteä paluulennolle Hyvinkäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, ei perustettu "liikkuvaa poliisia", perustettiin Stasi.

 

Seppo

 

Tuli tässä unentokkurassa vallan hieno ajatus mieleen. Ei varmaan kukaan ole vielä keksinyt simulaattoreihin (ms fs jne) sellasta tarkastaja-pluginia, eikö se olisi vallan hauska lisä ivao/vatsim-touhuun, kun joku voisi aina leikkiä tarkastajaa ja maadoittaa niin koneita kuin lentäjiäkin niin paljon kuin kerkiää. Tarkastajana ollessa pitäisi taas varoa moottorien etu/takavaara-alueita, ettei käy heikosti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihje tuohon ideaan (ks. esim. Ilmailu 9/2008, sivu 39, palsta 4:n alku  ;) ): Klo 3 yöllä Malmin lekohalli 1:n nurkan takaa pomppaa esiin ukkeli, joka haluaa pysäyttää odotuspaikalle rullaavan rahti-Navajon mutta hyppää ajoissa pois alta  ;D  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 98 tulin Hyvinkäältä Malmille Cessna 172 :lla viiden hengen kuormalla. Kolme aikuista ja kaksi lasta. Kun parkkeerasin koneen, jostain hyökkäsi vanhempi mieshenkilö vaatimaan painolaskelmia, lupakirjaa, lentopäiväkirjaa ja koneen papereita, koska neljän hengen koneeseen ei saa viittä ottaa.

 

Ottamatta kantaa sen hetkisiin määräyksiin ja lainsäädännön vaatimuksiin, esittäisin kysymyksen yleisilmailukoneen ylibuukkauksesta ja vakuutusten suhteesta tänä päivänä.

 

Asiaa säätelee ns. ilmailun vakuutusasetus EY N:o 785/2004. Kansallisia vaatimuksia on ilmailulain 142 §:ssä. Esiin nousee tässä tapauksessa kyseisen pykälän 2 momentissa tarkoitettu "vastuuvakuutus henkilövahinkojen varalta", joka siis tarkoittaa käytännössä ilmakuljetusvastuuvakuutusta. Laki muotoilee asian näin: "Suurimmalta hyväksytyltä lentoonlähtömassaltaan enintään 2 700 kilogramman ilma-alukselta, jota käytetään muihin kuin kaupallisiin lentoihin, vaadittavan vastuuvakuutuksen vakuutusmäärän henkilövahinkojen varalta on oltava matkustajaa kohti vähintään puolet ilmailun vakuutusasetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaisesta matkustajia koskevasta yleisestä vähimmäisvakuutusturvasta, mutta kuitenkin vähintään mainitun kohdan mukainen tässä momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia koskeva vähimmäismäärä."

 

Myös tämä kotimaisen ilmailulain yli kävelevä vakuutusasetus puhuu nimenomaan matkustajakohtaisesta vakuutusturvasta. Tämä kirjaimellisesti tulkittuna tarkoittaa, että koneelle pitäisi edellä kuvatussa ylibuukkaustilanteessa hankkia useampia ilmakuljetusvastuuvakuutuksia, kuin mitä siinä on matkustajapaikkoja. Näin on harvoin kuitenkaan tehty, onko tälle olemassa jotain hyvää perustelua?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takavuosina eräällä keskisuomalaisella lentokentällä vaikutti yli-innokas ilmailun "Liikkumaton" poliisi, joka oli jopa puhelinluetteloon nimennyt itsensä "lentokapteeniksi". 

Kapteeni oli se tavoite, jollaiseksi hän halusi palavasti isona tulla. Tavalla tai toisella.

Mahdollisesti kentän länsireunalla hänelle oli sillä uralla vastaan tullut ns. lasikatto. Syystä tai toisesta.

 

Jo kauan ennen kuin ramp checkit olivat tulleet ammatti-ilmailun puolella käytäntöön, tämä tarmokas, innokas mutta (usein myös perin tyhmältä vaikuttava ) herra, ikuinen yliLuuNappi,  ratsasi platalla vierailevia koneita.  Muistan tapauksen, jossa hän odotti että eräs C172 tankattiin täyteen, minkä jälkeen hän pomppasi esiin ja komensi (!) nuoren PPL-pilotin rullaamaan koneen, 3 matkustajansa kera,  paikallisen huoltoyrityksen vaa'alle.

 

Ja tämä poika poloinen totteli.  Saatatte arvata mitä sen jälkeen hänelle tapahtui.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takavuosina eräällä keskisuomalaisella lentokentällä vaikutti yli-innokas ilmailun "Liikkumaton" poliisi, joka oli jopa puhelinluetteloon nimennyt itsensä "lentokapteeniksi". 

Kapteeni oli se tavoite, jollaiseksi hän halusi palavasti isona tulla. Tavalla tai toisella.

Mahdollisesti kentän länsireunalla hänelle oli sillä uralla vastaan tullut ns. lasikatto. Syystä tai toisesta.

 

Jo kauan ennen kuin ramp checkit olivat tulleet ammatti-ilmailun puolella käytäntöön, tämä tarmokas, innokas mutta (usein myös perin tyhmältä vaikuttava ) herra, ikuinen yliLuuNappi,  ratsasi platalla vierailevia koneita.  Muistan tapauksen, jossa hän odotti että eräs C172 tankattiin täyteen, minkä jälkeen hän pomppasi esiin ja komensi (!) nuoren PPL-pilotin rullaamaan koneen, 3 matkustajansa kera,  paikallisen huoltoyrityksen vaa'alle.

 

Ja tämä poika poloinen totteli.  Saatatte arvata mitä sen jälkeen hänelle tapahtui.

 

Peter

 

Poika poloiselle vai yliLuuNapille  ;D?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan tapauksen, jossa hän odotti että eräs C172 tankattiin täyteen, minkä jälkeen hän pomppasi esiin ja komensi (!) nuoren PPL-pilotin rullaamaan koneen, 3 matkustajansa kera,  paikallisen huoltoyrityksen vaa'alle.

 

Eikös näitä pistokokeita enää tehdä, harrasteilmailijoille ? Itse olen joutunut punnituksi matkustajien ja tavaroiden kanssa palatessamme Tallinnasta 6-8 vuotta sitten. Silloin oli käytössä normaali kylpyhuoneen henkilövaaka. ;D Toinen juttu muistuu mieleen kun pilotystäväni palasi täristen Kymistä missä oli viranomaiset tarkastaneet pilotin paperit + kartat yms bulletiinien ja painolaskujen tuntemisen ilmeisen tiukkaan sävyyn. Kummassakaan tapauksessa ei kuulunut mitään perästäpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näitä pistokokeita enää tehdä, harrasteilmailijoille ?

 

Eivät taida olla kovin yleisiä nykyään nuo pistokkaat. Olen lentänyt (vasta) vuodesta 2003 ja ainoa kerta, kun paperit on tarkastettu, on tarkkuuslentokisan yhteydessä (no, poislukien tarkkarit ja koneen katsastukset).  Lupakirjaa ei varsinainen viranomainen ole katsonut kertaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minutkin joku yli- innokas ratsasi talviyönä vuonna -96. Kirjallinen huomautus tuli lennonaikaisten ofp-merkintöjen käsialasta. Tarkastajalle suuri pettymys tuntui olevan  jään puuttuminen siiven johtoreunasta.  Jään löytyminen siivestä lennon jälkeen olisi varmaan aiheuttanut tarkastajalle suuren ilon ja kunniaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minutkin joku yli- innokas ratsasi talviyönä vuonna -96. Kirjallinen huomautus tuli lennonaikaisten ofp-merkintöjen käsialasta. Tarkastajalle suuri pettymys tuntui olevan  jään puuttuminen siiven johtoreunasta.  Jään löytyminen siivestä lennon jälkeen olisi varmaan aiheuttanut tarkastajalle suuren ilon ja kunniaa.

 

Joo. On maamme köyhä, ja siksi ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään