Nils Rostedt

Iran Airin A300 luisui kiitotieltä Arlandan lentoasemalla 16.1.2010

44 viestiä aiheessa

Iranin lentoyhtiön Iran Airin lentokone on luisunut kiitoradalta Tukholman Arlandan lentokentällä. Kone oli juuri lähdössä Tukholmasta. Koneessa olleista 173 ihmisestä kukaan ei tiettävästi loukkaantunut.

 

Linkki (Yle)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni jännittävintä tuossa on jos lehtitieto pitää paikkansa, lentäjä ei tiennyt miksi kone suistui radalta, kuka mahtoi ohjata konetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni jännittävintä tuossa on jos lehtitieto pitää paikkansa, lentäjä ei tiennyt miksi kone suistui radalta, kuka mahtoi ohjata konetta?

 

Uutinen sanoo että "joku moottoreista" on kiihdyttänyt muita enemmän ja toisaalta jos kuljettajan kengänkorko on samaan aikaan ollut vääräpuoleisen pedaalin kohdalla kun "esim. käsi on lipsahtanut kahvalla" niin äkkiä se siitä kääntyy.

 

Pikkuisen huonot jarrutustehot vielä radalla niin etelänmiehelle käy vahinko vielä helpommin kuin pohjoisen miehelle.

 

- spekulaatio -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen sanoo että "joku moottoreista" on kiihdyttänyt muita enemmän ja toisaalta jos kuljettajan kengänkorko on samaan aikaan ollut vääräpuoleisen pedaalin kohdalla kun "esim. käsi on lipsahtanut kahvalla" niin äkkiä se siitä kääntyy.

 

Pikkuisen huonot jarrutustehot vielä radalla niin etelänmiehelle käy vahinko vielä helpommin kuin pohjoisen miehelle.

 

- spekulaatio -

 

Niin tuo DN  jutun mukaan kentän lehdistöpomo sanoo jos yksi moottori menettää tehonsa tällaista voi sattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuo DN  jutun mukaan kentän lehdistöpomo sanoo jos yksi moottori menettää tehonsa tällaista voi sattua.

 

Luin vaan på sfinska ok dom saa pä yle at : "Mahdollisiksi syiksi Lindqvist arvioi sitä, että joku moottoreista on kiihdyttänyt muita enemmän tai jossain jarrusta on ollut ongelmia."

 

- förloot mei  borde ha läst allting -  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin vaan på sfinska ok dom saa pä yle at : "Mahdollisiksi syiksi Lindqvist arvioi sitä, että joku moottoreista on kiihdyttänyt muita enemmän tai jossain jarrusta on ollut ongelmia."

 

- förloot mei  borde ha läst allting -  :-\

 

 

 

Joo lueskelin vain tuon Bredfellin lausunnon på svenska, tuo jätti tosiaan varsinaisen syyn selvittämisen tutkintalautakunnan hommiks, odotamme jäännityksellä, med spänning. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin lyhyen matkaa kulkenut. Nokkapyöräohjaus on vielä kova sana jos muistaa käyttää.

 

EFHK:lla Lufthansan B 727 päätyi samalla tavalla radalta ulos. Eivät vaivautuneet käyttämään nokkapyöräohjausta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku vanha lentäjä sanoi aikanaan, jos on tottunut kameleita kuskaamaan jatko vaatiikin enemmän treeniä.En nyt muista kuka tuon sanoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dirlandassa olikin jo 01R/19L remontissa valmiiksi joten koneille jäi tuossa kohtaa yksi baana käyttöön tämän illan ajaksi? Mutta ilmeisesti lauantai-iltapäivä on hiljaista aikaa Tukholmassa niin ongelmia ei syntynyt tuosta iranilaisten liirailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm? kiinnostuin tuosta, kun mediahaastatteluissa kerrottiin että 19R sulkemisesta huolimatta on kaksi kiitotietä auki. AIP Sup:sta en löytänyt muuta ja notamissa puhutaan vain 19R:sta... ihan vain mielenkiinnosta, mitä olen unohtanut?

 

===

 

AIS AREA INFORMATION          ISSUED 100116 1936   SDI232 PAGE 6(8)

 

ESSA/STOCKHOLM/ARLANDA

+  ...

    TWY X4 CLSD. RWY 08/26 ENTRY/EXIT X4 CLSD.

    31DEC09 1917 - 30JUN10 1200EST (ES/1/A0443/09)

 

    HOLDING POSITION CAT1 Y1 AND Y10 ARE WITHDRAWN.

    31DEC09 1919 - 30JUN10 1200 EST (ES/1/A0444/09)

 

+   RWY 01L/19R CLOSED.

    16JAN10 1425 - 16JAN10  1900EST (ES/1/A0012/10)

 

+   RWY 01L/19R CLOSED.

    16JAN10 1842 - 17JAN10 1200EST (ES/1/A0014/10)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm? kiinnostuin tuosta, kun mediahaastatteluissa kerrottiin että 19R sulkemisesta huolimatta on kaksi kiitotietä auki. AIP Sup:sta en löytänyt muuta ja notamissa puhutaan vain 19R:sta... ihan vain mielenkiinnosta, mitä olen unohtanut?

 

===

 

AIS AREA INFORMATION          ISSUED 100116 1936   SDI232 PAGE 6(8)

 

ESSA/STOCKHOLM/ARLANDA

+  ...

    TWY X4 CLSD. RWY 08/26 ENTRY/EXIT X4 CLSD.

    31DEC09 1917 - 30JUN10 1200EST (ES/1/A0443/09)

 

    HOLDING POSITION CAT1 Y1 AND Y10 ARE WITHDRAWN.

    31DEC09 1919 - 30JUN10 1200 EST (ES/1/A0444/09)

 

+   RWY 01L/19R CLOSED.

    16JAN10 1425 - 16JAN10  1900EST (ES/1/A0012/10)

 

+   RWY 01L/19R CLOSED.

    16JAN10 1842 - 17JAN10 1200EST (ES/1/A0014/10)

 

 

Hei,

 

Aamulla oli 19L kiinni ja laskuun finnbaanalle (26) ja lentoonlähtö 19R:ltä. Kiitotie oli kostea ja jarrutusteho hyvä.

 

t. ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, flameout. No ei ihme että lähti penkkaan.

Flameout on tilanne jossa moottori vain sammuu. Tuommoinen tilanne missä tulee lieskat kunnolla pihalle on todennäköisemin ns. compressor stall/surge. Tuossa tilanteessa moottori menettää välittömästi työntovoimansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flameout on tilanne jossa moottori vain sammuu. Tuommoinen tilanne missä tulee lieskat kunnolla pihalle on todennäköisemin ns. compressor stall/surge. Tuossa tilanteessa moottori menettää välittömästi työntovoimansa.

 

Milläköhän tasolla tuo Iran Airin huolto-organisaatio oikein on, jokunen kuva tullut vastaan missä Iran Airin koneita  lojuu Teheranin kentällä renkaat tyhjänä tai muuten vain epäkunnossa  :-\  Olisiko tässä tapahtumassa myös merkkejä huollon puutteesta? Onko moottorissa ollut aiemmin jo korjauksen tarvetta joka on vaan jätetty huomioimatta?

 

Mieleen tulee äkkiseltään joskus 90-luvulla sattunut vastaavanlainen tilanne, olikohan Kajaanissa? Kuitenkin samanlainen tapahtuma missä MD-80 sarjalaisen moottori petti lentoonlähdössä, siinäkin oli havaittavissa vaurioita jotka olivat jo syntyneet ennen moottorin hajoamista lentoonlähdössä  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm? kiinnostuin tuosta, kun mediahaastatteluissa kerrottiin että 19R sulkemisesta huolimatta on kaksi kiitotietä auki. AIP Sup:sta en löytänyt muuta ja notamissa puhutaan vain 19R:sta... ihan vain mielenkiinnosta, mitä olen unohtanut?

 

===

 

AIS AREA INFORMATION          ISSUED 100116 1936   SDI232 PAGE 6(8)

 

ESSA/STOCKHOLM/ARLANDA

+  ...

    TWY X4 CLSD. RWY 08/26 ENTRY/EXIT X4 CLSD.

    31DEC09 1917 - 30JUN10 1200EST (ES/1/A0443/09)

 

    HOLDING POSITION CAT1 Y1 AND Y10 ARE WITHDRAWN.

    31DEC09 1919 - 30JUN10 1200 EST (ES/1/A0444/09)

 

+   RWY 01L/19R CLOSED.

    16JAN10 1425 - 16JAN10  1900EST (ES/1/A0012/10)

 

+   RWY 01L/19R CLOSED.

    16JAN10 1842 - 17JAN10 1200EST (ES/1/A0014/10)

 

Jeps, kuten Olavi mainitsikin. Päivemmällä notam ylettyi iltaan kello kahdeksaan mutta taisivat saada homman valmiiksi nopeammin. Eli tuskin tuo yhden baanan konffi ollut käytössä kauaa, jos oli käytössä ollenkaan jos lefti oli jo auki siinä kohtaa kun tämä tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleen tulee äkkiseltään joskus 90-luvulla sattunut vastaavanlainen tilanne, olikohan Kajaanissa? Kuitenkin samanlainen tapahtuma missä MD-80 sarjalaisen moottori petti lentoonlähdössä, siinäkin oli havaittavissa vaurioita jotka olivat jo syntyneet ennen moottorin hajoamista lentoonlähdössä  :(

 

Tätäkö muistelet http://www.onnettomuustutkinta.fi/5102.htm ?

 

Kajaanin lentoasemalla tapahtui 3.11.1994 lento-onnettomuus, kun tunisialaisen Air Liberté Tunisie -yhtiön MD-83 ajautui laskukiidossa ulos kiitotieltä ja vaurioitui pahoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten muistelen, että tämän tapauksen lisäksi oli toinenkin juttu, missä MD-80:n moottori sylki sisuskalut pihalle suomalaisella kentällä? Moottri oli oireillut jo aiemmin, mutta täystuho tuli vasta Suomessa.

 

Ja näillä jutuilla ei ole mitään tekemistä iranilaisten kanssa. Mielestäni on täysin turhaa kaivella tapaukseen liittymättömiä onnettomuuksia, ja perustella niillä Iran Airin huollon puutteita  :P

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläköhän tasolla tuo Iran Airin huolto-organisaatio oikein on, jokunen kuva tullut vastaan missä Iran Airin koneita  lojuu Teheranin kentällä renkaat tyhjänä tai muuten vain epäkunnossa  :-\  Olisiko tässä tapahtumassa myös merkkejä huollon puutteesta? Onko moottorissa ollut aiemmin jo korjauksen tarvetta joka on vaan jätetty huomioimatta?

 

Kuvistako tai kentällä makaavista koneista sen huollon tason voi päätellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videosta.

Ihmeellistä videossa on se että kone päätyi penkkaan. Se oliko muissakin järjestelmissä kuin moottorissa ongelmia selvinnee aikanaan mutta pelkästä moottoriviasta sen ei pitäisi lähteä lapasesta. Heikon kuvalaadun takia en ole varma mutta ainakin näyttäisi siltä peräsin on täysin poikeutettuna oikealle mikä viittaisi siihen että ainakin jaloilla ollaan pyritty ohjaamaan, tiedä sitten nokkapyöräohjauksesta.

Jos kone on kevyt, vähänkään huonommat jarruarvot pakottaen täydet tehot lentoonlähdössä niin se kampeaa kyllä huolella kun toinen moottoreista sanoo sopimuksen irti mutta radalla sen pitäisi pysyä jos "pelkkä" moottrivika.

Samalla toisen puolen reverssi ja jarrutus pitäisi auttaa pitämään koneen menosuunnassa. Tosin helppoa istua ruudun ääressä komentoimassa, ei ollut paikalla, ei ole kaikkia faktoja ja jokaiselle sattuu joskus huonompi päivä esim. reaktioajassa tai havaitun ymmärtämisessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään