Guest makep

Matkustajakone suistui kiitoradalta Saksassa

23 viestiä aiheessa

Kone suistui kentältä Saksassa

julkaistu tänään klo 12:10, päivitetty tänään klo 12:20

 

Saksalaisen lentoyhtiön Ai Berlinin matkustajakone on ajautunut ulos kiitoradalta epäonnistuneen lentoonlähdön jälkeen Dortmundin lentokentällä läntisessä Saksassa. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

 

Air Berlinin Boeing 737- tyyppinen matkustajakone oli lähdössä varhain aamulla kohti Kanarian saarten Las Palmasia. Koneen kapteeni päätti keskeyttää nousukiidon tarkemmin määrittelemättömän teknisen ongelman takia. Kone ei kuitenkaan kyennyt enää pysähtymään vaan ajautui liukkaalta kiitoradalta sen päässä olevalle nurmikolle.

 

Kone ei vaurioitunut ja matkustajat pääsivät ulos normaaleja portaita pitkin. Matkustajat kuljetettiin lähellä sijiatsevalle Paderbornin lentokentälle, josta heidän on määrä jatkaa matkaansa Kanarialle. Dortmundin lentokenttä on ollut aamupäivän ajan suljettu ulos ajautuneen koneen hinaustöiden takia.

 

AP

Lähde www.yle.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone ei vaurioitunut ja matkustajat pääsivät ulos normaaleja portaita pitkin.

 

Tästä kuvakulmasta katsottuna jotakin vaurioita voi hyvinkin olla tullut.

 

Kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Matkustajakone suistui kiitoradalta Saksassa

 

3.1.2010 19:34

A A

 

STT–AFP

 

Berliini. Matkustajakone luisui ulos kiitoradalta Dortmundin lentokentällä Saksassa sunnuntaina. Koneen miehistö ja matkustajat selvisivät rytäkästä säikähdyksellä.

 

Boeing 737 -mallinen kone oli kiitoradalla lähdössä nousuun, kun lentäjä huomasi laitteiston antavan ristiriitaisia nopeuslukemia. Lentäjä päätti keskeyttää nousun, jonka seurauksena kone suistui kiitoradalta lumen peittämälle nurmikentälle.

 

Vaikka olot olivat tapahtumahetkellä talviset, lentokentän edustajan mukaan kiitorata oli sula. Lentoliikenne keskeytettiin Dortmundin kentällä tapauksen vuoksi.

 

Asiantuntijat on määrätty selvittämään syytä koneen antamille epäselville nopeuslukemille.

 

Air Berlin -lentoyhtiön kone oli matkalla Kanarialle. "

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Matkustajakone+suistui+kiitoradalta+Saksassa/1135251878748

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1851359

Tuolta näyttäisi vielä video ja kuvakin löytyvän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tällainen on ylipäätään mahdolista? Eikös lentäjät laske tarkkaan, että missä kohtaan on vielä turvallista keskeyttää nousu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Saksassa harrasteta lainkaan lumenpoistoa siiviltä? Videossahan näkyi senttikaupalla kinoksia siiven pinnalla!  :o

 

 

Minä en kyllä nähnyt tuossa videossa siivistä vilaustakaan  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en kyllä nähnyt tuossa videossa siivistä vilaustakaan  ???

 

No ei siinä kyllä nähnyt mitään muutakaan. Ihan kuin joku olisi suihkinut jollain painepesurilla vettä ja saippuaa ikkunaan. Herätän aiheellisen kysymyksen videon aitoudesta vaikka en tiedä onko siihen aihetta tai mitään väliäkään. :P

 

Miten tällainen on ylipäätään mahdolista? Eikös lentäjät laske tarkkaan, että missä kohtaan on vielä turvallista keskeyttää nousu.

 

Kyllähän siinä nopeudet tarkkaan lasketaan mutta virheitä toki voi sattua. Toisaalta ihmettelen sitä miksi "ristiriitaisessa nopeustietotilanteessa" on menty niin korkeisiin nopeuksiin että homma on mennyt pitkäksi. Speed check tehdään yleensä 80kts vauhdissa jolloin mahdolliset ristiriitaisuudet pitäisi olla havaittavissa. Lisäksi takeoff brieffissä usein todetaan:

"Before 80kts we stop at any failure, after 80kts only engine failure or obstacle on RWY, after V1 continue takeoff".

 

Tämä on tosin yhtiökohtainen proseduuri, mutta filosofia tulee kuitenkin ymmärretyksi.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, itse ainakin kyseenalaistan videon aitouden  ???

Nimim. Aikaisemmin sendatussa kuvassa motit ovat paljon viininpunaisemmat kuin ko. videossa, jossa ne näyttävät oransseilta. Ja myös luulisin, että olisi kuulunut pahempi ryminä kun kone olisi suistunut kiitotieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, itse ainakin kyseenalaistan videon aitouden  ???

Nimim. Aikaisemmin sendatussa kuvassa motit ovat paljon viininpunaisemmat kuin ko. videossa, jossa ne näyttävät oransseilta. Ja myös luulisin, että olisi kuulunut pahempi ryminä kun kone olisi suistunut kiitotieltä.

 

No et kait sinä voi tehdä mitään johtopäätöksiä jostain punaisen sävyistä, kun verrokkina on hämärässä/pimeässä kuvattu video (jossa punaista valaistaan vielä keinovalolla) ja päivänvalossa otettu valokuva?  ::) Ja miksi siitä pitäisi kuulua kauhea ryminä, jos kone menee hitaassa vauhdissa "nurmikolle"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tällainen on ylipäätään mahdolista? Eikös lentäjät laske tarkkaan, että missä kohtaan on vielä turvallista keskeyttää nousu.

Alustavien tutkimusten mukaan laskelmat olivat OK eli koneen olisi pitänyt pysähtyä kiitotiellä. Päävaihtoehtoja on silloin kaksi: Joko kiitotie olikin liukkaampi kuin raportoitu, tai miehistö ei käyttänyt autobrakea keskeytyneen lentoonlähdön aikana.

 

(foorumitietoa, alkulähdettä ei mainittu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan tavallaan häiritsee suomenkielisissä uutisissa oleva maininta "suistua kiitoradalta" silloin, kun kyseessä on "pitkäksi meno" kiitoradalta. Tässä tapauksessa oli lievä "pitkäksi meno" kyseessä tuon spotteri-videon perusteella. Toisaalta kai "pitkäksi meno" ei ole kirjakieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autobrake-systeemissähän on se RTO(rejected takeoff)-toiminto. Ottaako se lentoonlähdön aikana tietonsa tehovivuilta/mittareilta? Eli jos lentoonlähtö syystä tai toisesta päätetään keskeyttää=tehot vedetään pois tai reversseille, niin aktivoituuko autobrake? Haisteleeko se siis tehomittareita/vipuja tässä RTO-asennossa?

 

Check-listoissahan on before takeoff-tarkistusosassa kohta autobrake-RTO(rejected takeoff), niin tämä tietysti koneissa jotka on varustettu autobrake-järjestelmällä. Eikö tässä koneessa sitten ollut ollenkaan autobrake-järjestelmää vai miksi sitä ei käytetty? Tai sitten kiitotie oli niin liukas ettei jarrut pitäneet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autobrake-systeemissähän on se RTO(rejected takeoff)-toiminto. Ottaako se lentoonlähdön aikana tietonsa tehovivuilta/mittareilta? Eli jos lentoonlähtö syystä tai toisesta päätetään keskeyttää=tehot vedetään pois tai reversseille, niin aktivoituuko autobrake? Haisteleeko se siis tehomittareita/vipuja tässä RTO-asennossa?

 

RTO aktivoituu/armaantuu kun lentoonlähtötehot on "aistittu" (positive takeoff attemp has been sensed). Jos tehot vedetään pois, RTO kytkee pyöräjarrut kun moottoritehot vedetään idlelle. Haistelee siis kaasuvipuja.

 

http://www.smartcockpit.com/pdf/plane/boeing/B737/systems/0021/ (Hae dokumentista hakusanalla RTO)

 

Eikö tässä koneessa sitten ollut ollenkaan autobrake-järjestelmää vai miksi sitä ei käytetty? Tai sitten kiitotie oli niin liukas ettei jarrut pitäneet?

 

Kyllä kolmeseiskassa on autobrake ja RTO-kytkentä.

 

Vesiliirto (aquaplaning) on tietysti yksi potentiaalinen mahdollisuus. Dynaamisessa vesiliirrossa renkaan kitkakerroin on nolla. Pitäisi tietää V1 ja rengaspaine ko. tilanteessa jotta vesiliirron mahdollisuuden voi selvittää. Sehän varmasti selviää kun alustavaa tutkintatietoa alkaa tulla.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eipä sillä ole välttämättä niin väliä onko RTO:ta, jos miehistö tekee oikein niin RTO:lla tai maksimaalisella manuaalijarrutuksella saavutetaan sama lopputulos. Molemmissa tilanteissa kuitenkin anti-skid toimii niin lähinnä ero tulee siitä että painaako ne jarrut pohjaan autobrake-järjestelmä vaiko ihminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesiliirto (aquaplaning) on tietysti yksi potentiaalinen mahdollisuus. Dynaamisessa vesiliirrossa renkaan kitkakerroin on nolla. Pitäisi tietää V1 ja rengaspaine ko. tilanteessa jotta vesiliirron mahdollisuuden voi selvittää. Sehän varmasti selviää kun alustavaa tutkintatietoa alkaa tulla.

 

Vesiliirto huomioidaan lentoonlähdön suoritusarvolaskennassa keskeytysmatkaan vaikuttavana tekijänä, mikäli kyseessä on ns. paksu, vesipitoinen kontaminantti. Oikea tulos tietysti edellyttää oikeiden kiitotieolosuhteiden raportointia ja käyttämistä laskennassa.

Myös liukkaus huomioidaan, mikäli kitkat on mitattu, ja operaattorilla on keino/menetelmä muuttaa mitattu kitkakerroin koneen "tuntemaksi" efektiiviseksi kitkakertoimeksi. Se ei ole ihan yksinkertainen tehtävä, ja lentokonevalmistajat eivät ota tuohon korrelaatioon yleensä mitään kantaa. Korrelaatio riippuu paitsi konetyypistä, myös kitkanmittausvaunusta ja monista muista lähtöoletuksista. Korrelaatio sisällytetään ohjaajien käyttämään laskentaohjelmaan, johon he siis syöttävät vain mitatun kitkan.

Lisäksi tietysti oikeiden tulosten saamisen edellytys on, että mitattu kitka pitää paikkansa, eikä ole huonontunut viimeksi mitatusta/ilmoitetusta nopeasti muuttuvien olosuhteiden johdosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliinissä on toinenkin ABn Putte keskeyttänyt lentoonlähdön ristiriitaisten nopeusindikaatioiden takia 6.1.2010. Kone palasi portille normaalisti.

Lähde: JACDEC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään