Nico Laine

Paras mahdollinen kamera spottaamiseen?

23 viestiä aiheessa

Tarkoituksena olisi aloittaa spottausharrastus ja etsinnässä on hyvä kamera alle 400€

Noilla rahoilla ei pitkälle pääse, muttä paras mahdollinen tuon hintarajan sisään.

Pukinkonttiin ehkäpä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tuo on budjetti niin jokin kompaktikamera, jossa on vähintään 5x zoomi. Ei kannata ostaa heti mitään järkkäriä jos ei ole kokemusta.. Ne on kalliita pelkät rungot ja perus objektiivi siihen päälle tekee jo yhteensä lähemmäs tonnin. Jos ei innostukkaan niin menee rahat hukkaan. Eli jotain 10-20x optisen zoomin omaavaa digipokkaria suosittelisin "aloittelijalle" Siten oppii ymmärtämään mitä tarvitsee ja missä tilanteissa.. Ainakin mulla näin ja opettaahan pokkari todella paljon perusasioita kuvaamisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rajalassa ainakin tuo maksaa paljo enemmän ku 400€. Esim. SONY ALPHA 550 + 18-55 SAM KIT 799€... :P

jep rahalassa anteeksi rajalassa 799€ normisti 899€ :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kannata ostaa heti mitään järkkäriä jos ei ole kokemusta.. Ne on kalliita pelkät rungot ja perus objektiivi siihen päälle tekee jo yhteensä lähemmäs tonnin. Jos ei innostukkaan niin menee rahat hukkaan. Eli jotain 10-20x optisen zoomin omaavaa digipokkaria suosittelisin "aloittelijalle" Siten oppii ymmärtämään mitä tarvitsee ja missä tilanteissa.. Ainakin mulla näin ja opettaahan pokkari todella paljon perusasioita kuvaamisesta.

Järkkärille perus objektiiveillä on aina käyttöä myös muuallakin kuin kentän varressa, perhejuhlat ja kaiken maailman kissanristiäiset. Ei heti kannata ostaa niitä tonnin putkia vaan innostuksen lisääntymisen mukaan. Ihan samalla tavalla se oppiminen tapahtuu järkkärilläkin välistä jää vain se rahaa ja aikaa vievä kameran vaihto rumba ;)

Jos budjetti on 400€ niin suuntaisin nokan käytettyjen markkinoille esim. täällä DC.netin myyntipalstalla on D40x + kitti 18-55 + ok zoomi 70-300mm = 410€

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12659723

Tuollaisella paketilla pääsee oikein hyvin alkuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä kuitenkin ensimmäiseksi kameraksi hommaisin pokkari-tyylisen pienemmän koon takia.(käsizoomi ehdoton!) Millit noissa riittää ja laatukin vastaa sigman jotain suttu 70-300 millistä patukkaa.. Mun mielestä ainakin mukavampi opetella pienemmällä kameralla ja saattaa jopa mahtua joskus kaupungille mukaan tai lomamatkalle ilman sen kummempia kamerareppuja ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totasnoin, eikö kaikilla kameroilla otetuista kuvista voi tehdä HDR-kuvia? Vai enkö minä vaan usko että tuo tekee sen heti kamerassa? ???

Millä tahansa kameralla otetuista kuvista voi tehdä HDR:ää kuvankäsittelyohjelmilla. Tuossa Sonyssa on näemmä sille myös automaattiasetus, eli HDR-kuvia saa ulos jo kamerasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä olette mieltä

Nikon coolpix p90

24x zoom 12,1 mpix

15 kuvaa sekunnissa

340€

En juurikaan tiedä tämänhetkisistä pokkareista, mutta Nikonin sellaisilla ei ainakaan ole ollut paras mahdollinen maine.

Tuon Nikonin sijaan kallistuisin itse esim. tähän Panasoniciin: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16017

Itse aloitin Panasonic Lumix DMC-FZ5:llä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytetty digijärjestelmärunko + 70-300 lasi siihen.

Wanha filmirunko + kasa laatulasia ( esim Canon aiempi bajonetti) + Hyvä filmiskanneri.

Minulle tarjottiin Cosinan pakettia jossa oli 28/50/105/200 mm primet, hae pois hinnalla loppukesästä, siinä olisi ollut mainio aloittelijan paketti.

En tosin huolinut, on noita kameroita ihan tarpeeksi kotona.

Onhan noita mahdollisuuksia, ei se halvin uutena ostettava aina paras ratkaisu ole. Etenkin kun sen arvo putoaa puoleen vajaassa vuodessa  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä kuitenkin ensimmäiseksi kameraksi hommaisin pokkari-tyylisen pienemmän koon takia.(käsizoomi ehdoton!) Millit noissa riittää ja laatukin vastaa sigman jotain suttu 70-300 millistä patukkaa.. Mun mielestä ainakin mukavampi opetella pienemmällä kameralla ja saattaa jopa mahtua joskus kaupungille mukaan tai lomamatkalle ilman sen kummempia kamerareppuja ;)

Taitaa olla aika mahdoton yhtälö löytää käsizoominen pokkarin joka on myös kätevä kaupunki näppäri ;)

Vai että Sigma 70-300mm järkkärillä vastaa pokkarilaatua... Jep jep ::)

Onhan noita mahdollisuuksia, ei se halvin uutena ostettava aina paras ratkaisu ole. Etenkin kun sen arvo putoaa puoleen vajaassa vuodessa  :'(

siksi kannattaakin aluksi kääntyä noihin käytettyihin joista arvo tippunut jo puolella ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totasnoin, eikö kaikilla kameroilla otetuista kuvista voi tehdä HDR-kuvia? Vai enkö minä vaan usko että tuo tekee sen heti kamerassa? ???

sen voi tehdä suoraan kamerassa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla aika mahdoton yhtälö löytää käsizoominen pokkarin joka on myös kätevä kaupunki näppäri ;)

Uusi Powershot S90 täyttänee nämä kriteerit vähintäänkin kohtuullisesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi Powershot S90 täyttänee nämä kriteerit vähintäänkin kohtuullisesti?

Juu kyllä mutta 105mm (35mm) ei riitä mihinkään ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mää mistään mitään tiedä mutta noissa pokkareissa on harvemmin tuota etsintä vai mikä se oli vaan pelkästään tuo näyttö ja sen kautta ainakin liikkuvien kohteiden kuvaaminen on mielestäni tosi hankalaa.

Ex:n  pokkarikamerassa Minoltassa Z 10 oli molemmat ja silloin tuli tuota kokeiltua ja vaikeaa oli.

Helmikuussa ostin Canonin D 1000 tuplakitin ja kun nälkä kasvaa syödessä niin lokakuusssa tuli tilalle 500 D tuplakitti  jo ihan senkin takia että sillä saa kuvattua videota minulle riittävällä laadulla.

Ei mulla mitään pahaa sanottavaa ollut tuosta 1000:sta eli kyllä sillä ihan hyvin alkuun pääsi ja se oli mulla ihan tarkoituskin kun siirryin filmiajasta digiaikaan.

Kannattaa katsoa käytettyjä, vaikka nyt sitten tuota 1000:sta niillä pääsee hyvin alkuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisi olla kaupan hyvin vähän kuvattu pari kk. vanha Nikon Coolpix P90, jos emäntä ei sitä halua ottaa pokkarin tilalle käyttöön. Tämä väistyi itsellä EOS 1000D:n tieltä, toimi myös spottailussa hyvin zoominsa ansiosta, on säätöjä ja toisaalta taas helppokäyttöinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen tuota Canoni 1000D tupla kittiä. Joulupukki toi ja ylittäny odotukset  ::)

Juu pätevä paketti, tosin muutaman viikon päästä huomaat katselevasi uusia putkia  ;)

Nim. kohta tulee pari viikkoa täyteen ja esim. maitolaituri.tv on käynyt monen muun nettiputiikin ohella tutuksi.

edit: siis lähinnä valovoiman puute vähän häiritsee itseäni ainakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu pätevä paketti, tosin muutaman viikon päästä huomaat katselevasi uusia putkia  ;)

Nim. kohta tulee pari viikkoa täyteen ja esim. maitolaituri.tv on käynyt monen muun nettiputiikin ohella tutuksi.

edit: siis lähinnä valovoiman puute vähän häiritsee itseäni ainakin.

no iskä ei anna kyl rahaa heti uusiin putkiin  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään