Sami Puro

"Päästökaupasta uhkaa tulla Finnairille suuri rasite"

44 viestiä aiheessa

Hesari kertoo seuraavaa:

 

"Päästöoikeuksien kaupasta uhkaa tulla Finnairille suurempi rasite kuin monille sen kilpailijoille, lentoyhtiössä uskotaan. Pahasti tappiollinen lentoyhtiö joutuu ennakkoarvioiden mukaan maksamaan päästökaupasta jopa 45 miljoonaa euroa. Niin käy, jos päästöoikeustonni maksaa 30 euroa."

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6kaupasta+uhkaa+tulla+Finnairille+suuri+rasite/1135251475893

 

 

 

(kertokaa minulle, mikä järki tässä koko järjestelmässä edes on?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on selvästi Finnairin johdon vika. Näin jälkiviisaana voi sanoa painavana mielipiteenä, että jos silloin kolmisen vuosikymmentä sitten olisi ostettu Finnairille venäläisiä lentokoneita (TU-134 ja TU-154), niinkuin silloinen liikenneministeri suuressa viisaudessaan ehdotti, ei Finnairilla olisi tätä ongelmaa. Finnair olisi päästökauppatilanteessa saamapuolella. Tietysti ehkä pientä spekulaatiota voisi käydä siitä, olisiko Finnairia nykyään edes olemassa tällaisen päätöksen jälkeen.

 

Muutoin ole samaa mieltä Samin kanssa siitä, ettei tämä päästökaupan hienous aukene kovinkaan selkeästi. Muuten aukenisi, mutta se tosiasia, ettei saamapuolella olevat tahot ole velvoitetut käyttämään päästökaupalla saamiaan rahoja ilmanlaaduun kohentamiseen omassa toiminnassaan, se ei sovi minun ajatusmaailmaan. Kuten suosittu pakinoitsija sanoi, niillä voi ostaa vaikka johtajille uudet mersut. Ja tietysti jatkaa ilman saastuttamista muita enemmän, kunnes tulee seuraava rahanjakotilaisuus, jossa he taas ovat saamapuolella. Naivi saa suomalainenkin olla, mutta ei tarvitse olla tyhmä.

 

Seppo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Päästöoikeuksien kaupasta uhkaa tulla Finnairille suurempi rasite kuin monille sen kilpailijoille, lentoyhtiössä uskotaan. Pahasti tappiollinen lentoyhtiö joutuu ennakkoarvioiden mukaan maksamaan päästökaupasta jopa 45 miljoonaa euroa. Niin käy, jos päästöoikeustonni maksaa 30 euroa."

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6kaupasta+uhkaa+tulla+Finnairille+suuri+rasite/1135251475893

 

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Finnairin ylimääräinen kustannus syntyy nimenomaisesti siitä, kun lennetään transit matkustajia pienillä koneilla (E70/90, A319) Helsingistä Euroopan eri kohteisiin - jotka kuitenkin ovat suht kaukana Helsingistä keskimäärin?

 

Jos näin on niin esim AF/KLM tai LH/LX/Austrian saavat melkoisen kilpailuedun kun suurin osa heidän syöttöliikenteestä oleellisesti lyhyempää ja lähtökohtaisesti volyymeiltaan jotain ihan muuta verrattuna Finnairiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahan aihetta sivuten, Itamerella astunee voimaan meriliikenteessa uudet polttoainesaannot vuonna 2015. Rahtauskustannukset nousevat sen verran paljon, etta paperin rahtaaminen Etela-Amerikasta Saksaan tulee edullisemmaksi kuin Suomesta.

 

Lisaksi Tanska, tuo vihreilla arvoillaan ylpeileva skandinaavinen valtio, on saanut pidettya meriliikenteen paastokaupan ulkopuolella. Ja miksiko? Vastaus on Maersk!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestelmä lienee sälytetty lentoliikenteen niskaan mm. sen takia, että lentoliikenne yleensäkin on erittäin hyvin dokumentoitu ja tilastoitu, joten päästökauppalaskutus on helppo kohdentaa "oikeille" maksajille. Päästökaupasta on tulossa suuri rasite myös EU:n ulkopuolisille lentoyhtiöille, koska nykyisen mallin mukaan maksu määräytyisi EU:n ulkopuolellla olevasta lähtöpisteestä EU.n alueella olevaan saapumispisteeseen olevan matkan pituuden perusteella. Tämän takia mm. kiinalaiset yhtiöt uhkaavat lopettaa lennot EU:n alueelle kokonaan, tai sitten suunnittelevat tekevänsä välilaskun jossain EU:n ulkopuolella mahdollisimman lähellä EU:n ulkorajaa, jolloin lentomatkan pituus vähenee huomattavasti ja samoin päästökauppamaksu. Vaikuttaa hölmöläisten touhulta koko sydeemi, kun ottaa huomioon sen, miten pieni osuus päästöistä lopultakin lentoliikenteestä aiheutuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päästökaupasta on tulossa suuri rasite myös EU:n ulkopuolisille lentoyhtiöille, koska nykyisen mallin mukaan maksu määräytyisi EU:n ulkopuolellla olevasta lähtöpisteestä EU.n alueella olevaan saapumispisteeseen olevan matkan pituuden perusteella.

 

Paitsi jos päästään sopimukseen maailmanlaajuisesta lentoliikenteen päästökaupasta. Mutta noinhan se menee, jos ei päästä sopimukseen.

 

EDIT: Kyllä siitä päästökaupasta tulee rasite myös EU:n sisäpuolisille lentoyhtiöille. Jos kuljetetaan matkustajia vaikkapa Pohjois-Amerikasta Intiaan EU:n kautta, joudutaan päästömaksua maksamaan molemmista lennoista niiden pituuden mukaan. Jos toinen lentoyhtiö kuljettaakin matkustajat Lähi-idän kautta, välttyy se kokonaan päästömaksuista vaikka pidemmän lentomatkan vuoksi saastuttaa enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestelmä lienee sälytetty lentoliikenteen niskaan mm. sen takia, että lentoliikenne yleensäkin on erittäin hyvin dokumentoitu ja tilastoitu, joten päästökauppalaskutus on helppo kohdentaa "oikeille" maksajille. Päästökaupasta on tulossa suuri rasite myös EU:n ulkopuolisille lentoyhtiöille, koska nykyisen mallin mukaan maksu määräytyisi EU:n ulkopuolellla olevasta lähtöpisteestä EU.n alueella olevaan saapumispisteeseen olevan matkan pituuden perusteella. Tämän takia mm. kiinalaiset yhtiöt uhkaavat lopettaa lennot EU:n alueelle kokonaan, tai sitten suunnittelevat tekevänsä välilaskun jossain EU:n ulkopuolella mahdollisimman lähellä EU:n ulkorajaa, jolloin lentomatkan pituus vähenee huomattavasti ja samoin päästökauppamaksu. Vaikuttaa hölmöläisten touhulta koko sydeemi, kun ottaa huomioon sen, miten pieni osuus päästöistä lopultakin lentoliikenteestä aiheutuu.

 

Finavian pitäisi alkaa lobbaamaan suomen eroa EU:sta niin helsinki-vantaan liikennemäärät kymmenkertaistuisivat ja suomalainen ilmailu pelastuisi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n tarkoitus päästökaupalle on vähentää ilmailun kasvaneita CO2 päästöjä.

1990-2002 välisenä aikana EU:ssa kasvihuonekaasujen määrä laski 3%. Samassa ajanjaksossa ilmaliikenteen päästöt kasvoivat 70%. (Lähde: EU).

Huomioitavaa on, että kaupassa on myös tarkoitus huomioida NOx ja perfluorihiilivedyt(perfluorocarbons PFC).

 

Ymmärtääkseni Suomen ja Finnairin ongelmat ovat:

1) Korkeat päästöt eli Suomen kasvihuonepäästöt ovat 1/3 esim Ranskan määristä, kun ajatellaan että kansalaisia on suhteessa 1:10.

2) Finnairin koneet lentävät tyhjempinä, koska laskenta peruste on ASK (Available Seat Kilometer)

 

Ja lopulta asiakkaat maksavat aina kustannukset, kuten maksavat polttoaineen kohonneet kustannukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi jos joku pystyisi minulle selittämään sillä lailla ymmärrettävästi, miten tuo päästökauppahomma on saatu aikaan ja miten sillä vielä oikeasti on kannattajia. Hieno bisnes se on joillekin tahoille; hirvittävä määrä rahaa tyhjästä. Mitään konkreettista hyötyähän ko. pelleilystä ei ihmiskunnalle ole. Haittaa sitäkin enemmän.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Prosenttiluvuillahan on hauska leikkiä (70 % kuullostaa hätkähdyttävältä). Kuitenkin lentoliikenteen päästöjen osuus päästöjen kokonaismäärästä on se 3 %. Jos osuus on siis kasvanut 2 %:sta  3 prosenttiin, niin onhan siinä 50 % kasvua juu. Olisin kuitenkin hieman enemmän huolissani siitä, mitä tapahtuu sille jäljelle jäävälle 97 prosentille. Siis esimerkiksi Kiinan hiilivoimaloille, joita avataan koko ajan lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samallahan tässä prosenttikikkailussa unohtuu kaikki se valtava työ, mikä asian eteen on jo viime vuosikymmenien aikana tehty ja mitä on tapahtunut moottoriteknogian ja moottoreiden käyttöä ohjaavan tietotekniikan saralla. Kuten myös koneiden operoinnissa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä tämä päästötilanne on vain absoluuttisten lukujen maailma. Vaikka suhteellinen päästö, esim per km per matkustaja vähenee, mutta absoluuttinen määrä kasvaa, niin huono homma. Nuo pienemmät kulutukset ja päästöt ovat jo moninkertaisesti ulosmitattu halpoina lentolippujen hintoina, joka on yksi pääsyy juuri tuohon 70 % kasvuun. Every and each ton counts. Jokaisen meidän on jokaisessa toiminnassa hyväksyttävä, että päästöjä pitää vähentää ja otettava vastaan siitä tulevat rajoitukset. Emme voi odottaa, että naapuri (kiinalaiset, autolla ajajat, lehmänlihan syöjät, öljyllä sähkön tekijät tai ...), tekee osuutensa ja sitten vasta minä.

 

Tai sitten unohdetaan koko homma ja otetaan riski, että maapallo on sadan vuoden päästä kanttuvei.  Onko riski 0% tai 100 % tai jotain väliltä, en minäkään voi varmuudella sanoa. Mutta jos riski otetaan ja se toteutuu, paluuta ei ole, game is over. Joten kai olisi hyvä pelata varman päälle nyt. Ja se on sitten lentämisenkin suhteen hyväksyttävä. On lentoyhtiöiden tehtävä valmistautua toimimaan uusilla pelisäännöillä, ja jos terävästi toimivat, niin liiketoiminta rullaa edelleen, toki eri tasolla ja eri säännöillä kuin tänään.

 

Onko päästökauppa nykysäännöillä oikea sääntö onkin sitten yksi niistä kuuluisista toisista jutuista. Kuitenkin yksi niistä uusista säännöistä, jonka mukaan on pelattava.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Prosenttiluvuillahan on hauska leikkiä (70 % kuullostaa hätkähdyttävältä). Kuitenkin lentoliikenteen päästöjen osuus päästöjen kokonaismäärästä on se 3 %. Jos osuus on siis kasvanut 2 %:sta  3 prosenttiin, niin onhan siinä 50 % kasvua juu. Olisin kuitenkin hieman enemmän huolissani siitä, mitä tapahtuu sille jäljelle jäävälle 97 prosentille. Siis esimerkiksi Kiinan hiilivoimaloille, joita avataan koko ajan lisää.

 

Onko se muka noin paljon? Vielä jokin aika sitten se oli muistaakseni 1%. Onko tuo 3% euroopan luku vai maailman laajuinen arvo? Joka tapauksessa koko homma on uskomuksiin perustuvan uhan poliittinen kähminnän muokkaama "ratkaisu" ongelmaan, jonka olemassa olosta ei edellenkään ole mitään selvää käsitystä eikä varsinkaan pitävää todistetta olemassa, vain epämääräisiä laskelmia, joiden perusta on enemmän kuin hataralla pohjalla. Tuloksena on siis jokinlainen kirkollisvero hölmöille uskovaisille, jotka maksavat kiltisti oikein tietämättä mistä ja miksi maksavat. Saako päästökaupan maksut periä takaisin sitten kun huomataan, että ne eivät perustuneet mihinkään?

 

Em. ei tarkoita sitä, etteikö päästöttömyyteen kannattaisi pyrkiä vaan sitä, että jos rakennetaan jonkinlainen "kannustin" systeemi päästöttömän teknologian kehittämisen edistämiseksi, niin sen pitäisi nimenomaan palkita jo asiansa hyvin hoitaneita kehittynyttä vähäpäästöistä tekniikkaa käyttäviä tahoja eikä rangaista heitä. Se voi tietysti ensinäkemältä vaikuttaa poliittisesti epäkorrektilta ja kehitysmaiden "epäreilulta" kohtelulta, mutta toisaalta nykyinen systeemi johtaa vain kehitysmaiden surkean saatuttavan teknologian kannustamiseen ja ohjaa edelleen investointeja niihin. Jos siitä tulee vain ilmastouskovaisille jotenkin hyvä ja autuas mieli maailman "pelastamisesta" niin ei taida homma olla oikein tukevalla pohjalla.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päästöjenvähennysohjelman rahoittamiseksi on keksitty uusia nerokkaita ehdotuksia, taas vaihteeksi. Etiopialaiset (juuri niin, etiopialaiset) ehdottavat uutta maailmanlaajuista veroa 1) rahaliikenteelle 2) lentoliikenteelle 3) laivaliikenteelle. Englanti ja Ranska pitävät alustavasti hyvänä ideana  :'(

 

Jos vero määrätään, rahaliikenne supistuukin yhtäkkiä jottei veroa mene. Lentoliikenne supistuukin yhtäkkiä, jottei veroa mene. Laivaliikenne samoin. Seuraus? Uusi lama  :-\ Anyway, täällä juttua:

 

http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/climate-conference-make-bankers-pay-for-deal-1841970.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se muka noin paljon? Vielä jokin aika sitten se oli muistaakseni 1%. Onko tuo 3% euroopan luku vai maailman laajuinen arvo?

 

Finnairin sivulta lainattua:

 

EU:n lentoliikenteen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on 0,5 prosenttia (Eurostat) ja maailmanlaajuisestikin lentoliikenteen osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä on kaksi prosenttia. Osuuden arvioidaan nousevan kolmeen prosenttiin vuoteen 2050 mennessä (IPCC).

 

Em. sivulla on myös useita linkkejä lentoliikenteen ympäristösivuille, mm. http://www.lentoliikennejailmasto.fi/etusivu

 

Lentokoneiden polttoaineen kulutus istuinta kohti on pienentynyt noin 70 prosenttia viimeisten 40 vuoden kuluessa.

 

Lentoliikenteen päästöjen on ennustettu kasvavan lentojen lisääntymisen johdosta. EU:n komission konsulttiselvityksessä käytettiin yleisarviota, jonka mukaan lentoliikenteen päästöt kasvaisivat vuoteen 2012 saakka 4 prosenttia vuodessa. Arvio koskee lähinnä Eurooppaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian pitäisi alkaa lobbaamaan suomen eroa EU:sta niin helsinki-vantaan liikennemäärät kymmenkertaistuisivat ja suomalainen ilmailu pelastuisi ;)

Tai sit siirretään helsinki-vantaan liikenne ahvenanmaalle - kun kerta ovat onnistuneet pysyttelemään erossa eu:n veroliitosta voivat varmaan pysytellä erossa eu:n vihreiden ajamasta päästökauppahörhöilystäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kööpenhaminan ilmastokokouksesta ei löytynyt sopimusta maailmanlaajuisesta lentoliikenteen päästökaupasta tai vähennysohjelmasta, mutta IATA on muuten tyytyiväinen kokouksen lopputulokseen. Päästöjen vähentämisen tavoitteet, joihin oltiin valmiita jo ennen kokousta ja jotka IATA:n pääjohtaja Bisignani vahvistaa, ovat seuraavat:

 

Airlines, airports, air navigation service providers and manufacturers are reinforced in their commitment (1) to improve fuel efficiency by an average of 1.5% per year to 2020, (2) to stabilize carbon emissions from 2020 with carbon-neutral growth, and (3) to a net reduction in carbon emissions of 50% by 2050 compared to 2005

 

http://www.traveldaily.co.uk/AsiaPacificNews/Detail.aspx?Section=16384

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnair etenee suurin harppauksin hiiliraportoinnissa ja päästöjen vähentämisessä

 

Finnair saavutti paremman tuloksen kuin mikään muu pohjoismainen lentoyhtiö Carbon Disclosure Project CDP:n Pohjoismaita koskevassa vuoden 2011 raportissa. CDP vastaa maailman ainoasta globaalista ilmastonmuutosraportointijärjestelmästä. Raportissa Finnair saa kiitosta toimistaan, joilla se on pystynyt vähentämään merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjään, parantamaan raportointiaan ja tunnistamaan ilmastonmuutokseen liittyvät strategiset liiketoimintariskit.

 

Finnair sai 76 pistettä sadasta tämän vuoden raportissa, mikä oli merkittävä parannus vuoden 2010 tuloksesta (61 pistettä). Yli 70 pisteen tulos on osoitus siitä, että yhtiö kuuluu ilmastotietoisten yhtiöiden parhaimpaan luokkaan. Raportin mukaan tällaisissa yhtiöissä ylin johto ymmärtää ilmastonmuutokseen liittyvät liiketoimintatekijät ja ottaa ilmastoon liittyvät riskit ja mahdollisuudet huomioon ydinliiketoiminnassaan.

 

CDP:n raportissa Finnair nostettiin esille varsinkin yhtiön biopolttoainekokeiluiden ja sen matkatoimistojen tekemien merkittävien päästövähennysten ansiosta. Muiden maantieteellisten alueiden CDP raportit ilmestyvät myöhemmin tänä vuonna.

 

”Tämä on erittäin positiivinen edistysaskel”, toteaa Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki. ”Tulos on selkeä osoitus siitä, että olemme oikealla tiellä pitkän aikavälin päästövähennyksissä ja että tämä on meille kilpailuetu, kun osallistumme tuleviin päästökauppajärjestelyihin.”

 

Vuodesta 1999 lähtien Finnair on vähentänyt päästöjään istuinta kohden neljänneksellä. Yhtiö on sitoutunut vähentämään päästöjä edelleen 24 prosenttia istuinta kohden vuoden 2009 tasosta vuoteen 2017 mennessä. Lopullisena tavoitteena on hiilineutraali lentotoiminta. Tätä tavoitellessaan yhtiö noudattaa strategiaa, joka jakautuu neljään osa-alueeseen: teknologinen kehitys, operatiivisen toiminnan parantaminen, infrastruktuurin kehitys ja globaalin päästökauppajärjestelmän tukeminen.

 

Yli 3 000 organisaatiota 60 maassa mittaa ja raportoi kasvihuonekaasupäästöihinsä, vesitalouteensa ja ilmastonmuutosstrategioihinsa liittyviä tekijöitä Carbon Disclosure Projectin kautta. CDP on riippumaton järjestö, joka tukee yrityksiä päästövähennystavoitteiden määrittämisessä ja toiminnan kehittämisessä. CDP kerää tietoa 551 yhteisösijoittajalta, jotka ovat arvoltaan yhteensä 71 triljoonaa Yhdysvaltain dollaria (51 triljoonaa euroa).

 

"Yhtiöiden tämänvuotiset vastaukset toimivat runsaana innovatiivisten esimerkkien lähteenä", sanoo Amanda Haworth Wiklund, johtaja CDP Pohjoismaat. "Pohjoismaiset yhtiöt näyttävät, että ensiluokkaisia tuotteita voidaan valmistaa vähemmän energiaa ja luonnonvaroja käyttämällä."

 

Finnair on osallistunut CDP:hen vuodesta 2007 lähtien.

 

Finnair Oyj

Viestintä

24.10.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American, Delta, United ja US Airways ovat lätkäisseet Atlantin ylityksen matkalippujen hintoihin alustavan 3 dollarin lisämaksun per suunta kattaakseen päästökaupasta johtuvia kustannuksia. Pitemmällä tähtäyksellä hinnat voivat nousta jopa 90 USD. Lufthansahan ehti jo ilmoittaa hintojen nousevan, muttei aivan välittömästi.

 

http://news.airwise.com/story/view/1325888240.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Venäjä uhkaa vastatoimilla päästökaupan alkaessa, kertoo Talouselämä.

 

Venäjä aikoo jatkossa rajoittaa Siperian ylitse lentämään pääsevien eurooppalaisten ja brittiläisten lentoyhtiöiden määrää protestiksi päästökaupalle. Venäjä suosii ylilentoluvissa jatkossa aasialaisia ja Tyynenmeren alueen lentoyhtiöitä.

 

"Aiomme saada EU:n joko lykkäämään päästökaupan käyttöön ottoa tai perumaan sen kokonaan. Kauppasodan välttäminen on nyt EU:n käsissä"

 

Kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina on estänyt maan yrityksiä ostamasta eurooppalaisia Airbus-koneita vastalauseena sille, että EU on määrännyt lentoliikenteelle hiilidioksidimaksun, kertoo Airbusin emoyhtiö EADS. Kiina vastustaa vuoden alussa voimaan tullutta maksua, jolla myös lentoliikenne yritetään saada osallistumaan ilmastotalkoisiin.

 

EADS vetoaa EU:hun, jotta se ottaisi huomioon Euroopan ulkopuolisten maiden vastustuksen.

 

yle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään