Tero Tuominen

Se onnistui: yksi kone, yksi päivä, tuhat hyppyä

25 viestiä aiheessa

SUOMEN LASKUVARJOKERHON 1000 HYPYN PÄIVÄ EDENNYT MAINIOSTI UPEASSA SÄÄSSÄ

 

Helsinki-Malmin lentoasemalla toimiva Suomen Laskuvarjokerho päätti syyskauden toimintaansa aktivoidakseen järjestää tuhannen hypyn päivän lauantaina 11. syyskuuta. Kahdenkymmenen hengen konekuormilla tavoitteeseen arvioitiin päästävän 50 lennolla. Hyppykorkeudeksi päätettiin 1000 metriä. Aikaisempaa virallista ennätystä ei ole, mutta normaalitoiminnassa on kirjattu noin 30 konekuorman päiviä.

 

Aamulla kello kahdeksan kerholle saapui innokkaita ennätyshyppääjiä. Monet olivat päättäneet tehdä ainakin kymmenen hyppyä. Upea syyssää oli parempi kuin kukaan oli uskaltanut toivoa.

 

Ensimmäinen konekuorma nousi ilmaan heti lennonjohdon avauduttua kello yhdeksän. Nousu tuhanteen metriin, ovi auki ja hyppääjät taivaalle. Noin viiden sekunnin vapaapudotuksen jälkeen värikkäät varjot aukesivat. Normaalisti kerholaiset hyppäävät 4000 metristä, mistä saa noin 70 sekunnin vapaapudotuksen.

 

Hyppääjien poistuttua kone kurvasi välittömästi hakemaan uutta lastia ja kokonaislentoajat jäivät alle 10 minuutin. Hyppääjät puolestaan kiirehtivät pakkaaman varjojaan. Kyseessä on monille ennätyspäivän rankin osuus, josta nopeat selviävät kuitenkin alle kymmenessä minuutissa.

 

Päivän kuluessa monet ovat tehneet pitkälti toistakymmentä hyppyä. Kerho oli järjestänyt alastulo- ja pakkausalueelle ilmaisen ruokailumahdollisuuden, joten vireystila säilyi hyvänä.

 

Kellon lähetessä kuutta illalla oli koossa jo yli 800 hyppyä lähes 50 konekuormalla. Aivan täysiin 20 hengen lentoihin ei ylletty. Kerholla oltiin kuitenkin optimistisia sen suhteen, että tarvittavat runsaat kymmenen lentoa pystytään illan mittaan vielä tekemään ja 1000 hypyn tavoite saavutetaan. Toiminta-aikaa on periaatteessa kello 21:een, jolloin lennonjohto sulkeutuu. Illan pimentyminen kuitenkin tulee jo ensin vastaan ja ns. yöhyppytoimintaan ei ole varauduttu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta (siviili)laskuvarjohyppyä yhteensä Suomessa vuosittain hypätään? Kuinka monta Tero itse hyppäsit tänään?

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu!

kävinpä paikan päällä kattomassa tota teidän hyppimistä ja hienolta näytti.

Kylläpä oli Twin Otter kovassa käytössä tänään. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon. Komee keli oli ja scenery porukka vaan istui sisällä ;D

 

Twin otterilla oli aika mielenkiintoiset kiitorata valinnat kun välillä mentiin 09/27:aa edestakaisin ja välillä taas 18/36 rataa. Oliko siinä jokin logiikka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli kyllä bongattua toi otteri!Ankaraa sahausta koko päivä :DOnneksi olkoon vaan.

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnioitan moderaattoreita, jotka poistivat rankemman version kritiikistäni tuossa aikaisemmin.

 

[EDIT: Eipäs poistettukaan, se on tuolla Ilmailuvalokuvat-puolella. Lauantaihössötystäni.]

 

Pidän tällaisia ennätyksiä kyseenalaisena aikana jolloin julkinen Helsinki keskustelee Malmin kentän tulevaisuudesta. Malmin jokaista nousevaa ja laskevaa konetta kyseenalaistetaan muutenkin. Onko tämä todellakin suomalaisen laskuvarjoharrastuksen kannalta tärkeä saavutus ?

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän tällaisia ennätyksiä kyseenalaisena aikana jolloin julkinen Helsinki keskustelee Malmin kentän tulevaisuudesta. Malmin jokaista nousevaa ja laskevaa konetta kyseenalaistetaan muutenkin. Onko tämä todellakin suomalaisen laskuvarjoharrastuksen kannalta tärkeä saavutus ?

Erkki

 

Ymmärrän hyvin kaimani esilletuoman näkökohdan.

 

Laskuvarjohyppyharrastuksen tarkoitus ei varmaankaan ole aiheuttaa mahdollisimman paljon melua yhden päivän aikana. Tai kehittää laskuvarjonpakkaamisesta nopeus- ja kestävyyskilpailua, jossa jokainen osanottaja joutuu testaamaan pakkauksensa oikean rakenteen myös käytännössä.

 

Mutta kun tämä aikamme on niin kummallinen, että vain ennätykset ja erikoisuudet huomataan. Ja vain ne ylittävät julkisuuskynnyksen. (Siltä tuntuu :-\ )

Ja Malmin kentän suojelupäätöksen aikaansaamiseksi olisi hyvä, että mahdollisimman moni päättäjä ja kunnallisvaalien äänestäjä huomaisi Malmilla harrastettavan myös laskuvarjohyppyjä, ja että harrastajia on paljon. Ja että ilman Malmia se harrastus vaikeutuu)

 

Ja on toinenkin näkökohta. Kävin itse lauantaina Malmilla, ja totesin, että paikalla oli lukuisia lapsiperheitä, jotka olivat tulleet paikalle näkemään laskuvarjohyppyjä, kun olivat lukeneet SLK:n ennätysyrityksestä paikallislehdistä. He eivät olleet siellä laskemassa hyppyjen lukumäärää, vaan katsomassa vilkasta toimintaa.

 

Eräskin äiti ihmetteli minulle, miksei tapauksesta kerrottu millään nettisivulla. Ei ollut löytänyt vaikka oli kuulemma etsinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos malmilla pelätään melua niin, että sieltä operoidaan vähän, niin mitäs hyötyä siitä kentästä on.

Pistetään samantien matalaksi ja kerrostalot tilalle, sillä sen kokoinen museoalue on aivan liian iso helsingin kokoisella alueella.

 

 

...eikö tämänlainenkin skenaario ole vaarallinen malmin tulevaisuudelle?

Pidetäänpä mielessä että tyytymättömät luonnostaan huutavat kovempaa kuin ne, joita asia ei haittaa ja tässä asiassa kyllä tyytymättömät ajavat asiaa jossa ovat vähemmistönä.

Asiassa ei auta kentän toiminnan unohtaminen, vaan sen pitää olla osana kaupunkikuvaa.

Kaupunkikuvasta luopuminen on vaikeampaa, kuin jostain alueesta joka on vieras kaupunkilaisille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos malmilla pelätään melua niin, että sieltä operoidaan vähän, niin mitäs hyötyä siitä kentästä on.

Pistetään samantien matalaksi ja kerrostalot tilalle, sillä sen kokoinen museoalue on aivan liian iso helsingin kokoisella alueella.

 

On (ilmailulle) vaarallinen kehityssuunta, jos melu ja lentäminen automaattisesti liitetään toisiinsa. Siis jos hyväksytään, että lentäminen tuottaa väkisin melua, ja että melua ei voi vähentää/lopettaa muuten kuin kieltämällä lentämisen.

 

Toivottavasti et siis ollut tosissasi kysymyksesi kanssa. Malmin lentokentästä on paljonkin hyötyä ja iloa Helsingille ja helsinkiläisille, vaikka siellä olisi enemmän melurajoituksia kuin esim. Rissalan, Luonetjärven, Kauhavan tai Hallin kentillä

 

Helsingistä löytyy (onneksi?) vielä paljon muitakin paikkoja kerrostaloille ja jopa tiheälle ja matalalle kaupunkiasutukselle.

 

Malmin kenttä tulee varmasti olemaan myös nykyaikaisten koneiden käytössä, jos se saa säilyä. Ja pitäähän DC-3 enemmän ääntä kuin moni nykyajan pikkukone :)

 

...eikö tämänlainenkin skenaario ole vaarallinen malmin tulevaisuudelle?

Pidetäänpä mielessä että tyytymättömät luonnostaan huutavat kovempaa kuin ne, joita asia ei haittaa ja tässä asiassa kyllä tyytymättömät ajavat asiaa jossa ovat vähemmistönä.

 

Mielestäni ei ollenkaan vaarallinen. Ja melun keskittäminen joihinkin tiettyihin päiviin voi itseasiassa olla jopa eduksi, jos muina päivinä on sitten hiljaisempaa. On selvää, että tyytymättömimmät pitävät eniten ääntä, mutta en usko, että kukaan lähiseudun asukas nauttii lentomelusta, paitsi silloin kun se on erikoisen voimakasta, ja sitä on lähdetty varta vasten kuulemaan. Tarkoitan Malmilla pidettäviä lentonäytöksiä, joissa saisi mielellään olla jopa suihkuhävittäjiä ja taitolentoesityksiä

 

Asiassa ei auta kentän toiminnan unohtaminen, vaan sen pitää olla osana kaupunkikuvaa.

Kaupunkikuvasta luopuminen on vaikeampaa, kuin jostain alueesta joka on vieras kaupunkilaisille.

 

Jos ymmärrät että melunrajoitus = lentotoiminnan unohtaminen, niin minä olen sitten ulalla.

Malmin lentokenttä sellaisena, että siellä näkee lentokoneita ja ilmailua, kuuluu kaupunkikuvaan. Ja jopa sellaisena, että sieltä kuulee lentokoneiden ääniä. Mutta sellaista kaupunkikuvaa, johon kuuluu melu, ei nykyään haluaisi hyväksyä juuri kukaan, ainakaan poliitikko. Ja kaupungissa yritetään vähentää kaikkea muutakin melua, ei pelkästään lentomelua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarraudut hiukan liikaa siihen 'meluun' vastauksessasi.

Ei se ihmeellistä melua tarvi ja tuskinpa se twin otteri nyt asukkaita barrikadeille ajo, kuten ei myöskään muutama muu tapahtuma mitä malmilla on ollut.

 

Malmilla pitää olla tapahtumia, eikä alkaa kritisoimaan että onkos taas turha tapahtuma vaarantamassa malmin kentän tulevaisuutta.

Enemmän se mielestäni vetoaa kaupunkilaisiin kuin 'turhien tapahtumien' pitämättä pitäminen malmin tulevaisuutta peläten.

Mielestäni tämä oli hieno tapahtuma malmille pidettäväksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin säilyttämisen puolesta sen verran, että jos siihen Malmin kentälle rakennetaan esim vuokrakerrostalolähiö, niin johan sitten taas lähinaapurit itkevät, kun kaikki pöllitään pihoilta...! Vaikka siis suurin osa on normaalia väkeä, niin aina mukaan mahtuu toisenlaisen ajattelun kannattajia (mikä on toisen, on myös minun...). Kyllä minä pitäisin naapurina mieluummin vehreän lentokentän ulkoilumahdollisuuksineen, vaikka vähän pöriseekin...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarraudut hiukan liikaa siihen 'meluun' vastauksessasi.

Ei se ihmeellistä melua tarvi ja tuskinpa se twin otteri nyt asukkaita barrikadeille ajo, kuten ei myöskään muutama muu tapahtuma mitä malmilla on ollut.

 

Joo. Saattaa olla niinkin. Ei minulla itselläni ole mitään Twin Otterin ääntä vastaan, mutta eräs "äänekäs valittaja" syytti tässä vuosi pari sitten juuri sitä viikonloppurauhansa pilaamisesta. Ehkäpä esimerkki siitä miten yksittäistapaukset saavat mielipiteelleen helposti liikaakin kuulijoita, kun oloonsa tyytyväiset ovat hiljaa. Tosiasia kumminkin on, että OH-SLK on kai suurin Malmilta säännöllisesti operoiva lentokone. Mikä on äänekkäin, sitä en tiedä. (Ehkä joku helikopteri?)

 

Malmilla pitää olla tapahtumia, eikä alkaa kritisoimaan että onkos taas turha tapahtuma vaarantamassa malmin kentän tulevaisuutta.

Enemmän se mielestäni vetoaa kaupunkilaisiin kuin 'turhien tapahtumien' pitämättä pitäminen malmin tulevaisuutta peläten.

Mielestäni tämä oli hieno tapahtuma malmille pidettäväksi.

 

Olen täsmälleen samaa mieltä. Malmilla pitää/pitäisi olla yleisötapahtumia: Sekä ilmailuun liittyviä että muita. Vain sillä lailla saadaan kaikki kaupunkilaiset tajuamaan, että Malmin kenttä on Helsingin ainoa iso kenttä, missä ylimalkaan voi järjestää mitään, mikä vaatii paljon tilaa. Ja mistä voi lähteä ääntäkin ;)

 

Mutta mitään semmoisia tilaisuuksia en ihmeemmin sinne halua, missä jonkun ennätyksen toivossa tingitään turvallisuudesta. Meinaan, että jos Malmilla tapahtuu mikä tahansa onnettomuus, niin sormella osoittelijoita kyllä riittää. Ja sanotaan, ettei mitään noin vaarallisia huveja tai toimintoja saisi harrastaa tiheän asutuksen keskellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta melusta puheenollen... Olin siellä 09:n päässä pururadalla verkkoaidan takana kun SLK lähti kyseiseltä kiitotieltä nousuun. Kun kone pisti myllyt täysille... Ei kuulunut pihaustakaan. Ei niin mitään, ei pienintäkään pörähdystä tai potkurin suhinaa? Näki vain kun potkurit pyörivät kovempaa, ja kone lähti liikkeille, mutta koneen osalta siinä ei kuulunut yhtään mitään vaikka kone oli käytännössä vieressä ja yritti kuinka kuunnella? ??? Meteliä siinä piti ainoastaan jonkun metrin päästä takaata juosseen lenkkeilijän lenkkitossut pururadan hiekkaa vasten.

 

Sivulta sitä ääntä kyllä kuuli sitten... Mistä moinen ilmiö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan kun tuli katsottua malmilla lentonäytöstä ja olin aidan takana (ihan väkijoukkoa varten pystytetty "aita" platalle) kun vampire lähti takas ruotsiin: se kun lähti niin edestä ei kuulunu mitään, näki vain kun ilma väreili, sivulta taas kuuli hiukan ja kun se meni kiitotielle päin niin johan alkoi kuulumaan odotetusti.

Ei siinä kamalasti ees ollut etäisyyttä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirveetä kerskakulutusta ja polttoaineen tuhlausta tällaiset ennätystehtailut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut!Vaikka mut on leimattu..

T:Pygmi

 

Nii onki. Sen edellisen kommentin takii sut pitäs heittää koneesta... varjo selässä tietenki ;)

 

eli vihje, vihje... seuraava kurssi alkaa huomenna :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ruvettiin kyselemään, niin kysytään sitten vielä, montako ihmistä on hypännyt samasta koneesta samalla lennolla? (SE ja ME)

Ja mikä oli lentokone?

 

Edit: ilmeisesti liittyy sotimiseen tai sotilaskoulutukseen.

 

Mutta kysytäänpä vielä kupumuodostelmista. Mikä on suurin Suomessa koottu "timantti"?

vrt. http://www.cfworldrecord.com/Updates.htm

(nättejä kuvia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kun ruvettiin kyselemään, niin kysytään sitten vielä, montako ihmistä on hypännyt samasta koneesta samalla lennolla? (SE ja ME)

 

ME? ei hajuakaan, mutta SE linee Ruotsin Armeija Herkusta 1997 Oulussa, eli 80+

Me lienee Intin hommia tai Ryssien tekeleitä?

 

Tomppa

 

EDIT: Quote lisätty /Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään