Jukka Takamaa

Icon A5 jo yli 450 tilausta !

17 viestiä aiheessa

Aero-News Network haukkuu Icon Aircraftin täysin lyttyyn pitkässä artikkelissa, jossa kysytään mm., kuinka on mahdollista, että Icon on tuhlannut 10 vuodessa 85 miljoonaa dollaria saamatta aikaan ensimmäistäkään asiakkaalle toimitettua valmista koneyksilöä...

 

How is it that a company like Icon Aircraft can blow through 85 million dollars, that we know of, without producing a single real delivery of a production airplane and have it reported as a 'temporary setback?'

 

How is it that a company like Icon Aircraft can take 10 years developing an amphibious aircraft that will NOT outperform much of their competition, and cost as much as $100K (or more), without having to answer questions about the competence of their business plan, management, R&D team, and overall approach to serving the sport aviation market?

 

How is it that a company like Icon Aircraft, that has blown through the better part of 85 million dollars (and admits that it will have to blow through even more) convince investors that this thing has a chance to make a buck? Even if Icon makes the incredible sum of $50K per airplane, they're going to have to produce some 1700 airplanes just to break even... and after all this nonsense has transpired, do they really believe that they're going to keep enough of their reported customer base (even if it has big as they say) or sell enough new airplanes to get anywhere near break-even?

 

How is it that a company like Icon Aircraft can fool so many general journalists and quite a number of aero-writers into writing fluffy, incredible, glowing stories on aircraft that do not live up to their promise, that can't do what was committed to when the project was introduced, that have had SO many mis-steps -- and still be hailed as the second coming?

 

... ja kysymykset eivät pääty tähän...

 

http://www.aero-news.net/Subscribe.cfm?do=main.textpost&id=c63f6609-ad09-4900-89b7-963b1bfc00e2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka ollakaan, yhtiö ilmoitti juuri leikkaavansa vuoden 2016 toimitusmäärää 175 koneesta 20 koneeseen.

 

"Tuotannolliset laatuongelmat" ovat syynä, kertovat. Asiakkaat varmaankaan eivät ole kovin iloisia, kun koneiden odottelu pitkittyy vielä keskimäärin vuodella. Lisäksi yhtiö muuttaa toimitussopimuksen sisältöä. Muutoksia on tulkittu yhtiön suojaustoimenpiteiksi mahdollisten tulevien tuotevastuu-oikeudenkäyntien varalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero-News Network haukkuu Icon Aircraftin täysin lyttyyn pitkässä artikkelissa, jossa kysytään mm., kuinka on mahdollista, että Icon on tuhlannut 10 vuodessa 85 miljoonaa dollaria saamatta aikaan ensimmäistäkään asiakkaalle toimitettua valmista koneyksilöä...

 

... ja kysymykset eivät pääty tähän...

 

http://www.aero-news.net/Subscribe.cfm?do=main.textpost&id=c63f6609-ad09-4900-89b7-963b1bfc00e2

 

Aero News Networkin juttuihin ei tosin ole pätkääkään luottamista tiettyjen merkkien kohdalla. Icon on yksi näistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Icon A5:lle tapahtui nolo haaveri firman lentäjän ollessa esittelemässä konetta asiakkaalle Floridassa. Kovan laskun seurauksena runko vaurioitui ja kone vajosi veteen siipiä myöten ja jouduttiin hinaamaan 8 mailin päässä olevaan venesatamaan. Kyydissäolleet eivät loukkaantuneet.

 

An Icon A5 light sport aircraft partially sank into the ocean off Biscayne National Park in Miami on Saturday afternoon after a landing mishap, according to the Flight Safety Foundation's Aviation Safety Network. Both the pilot and passenger escaped unhurt and did not require medical attention, fire officials told the local ABC-10 News. The aircraft sustained substantial damage, according to ASN. An Icon pilot was flying the airplane, with a customer on board for a demo ride, CEO Kirk Hawkins told AVweb on Monday morning. "They had a very hard landing and suffered some hull damage," Hawkins said. "The airplane was submerged up to the wings."

 

The aircraft remained afloat and was towed approximately 8 miles to a marina where it was loaded onto an A5 trailer and taken to Icon's base in Tampa, Hawkins said. "The situation is still under thorough review by Icon, but all initial information suggests pilot error,"

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Icon-A5-Mishap-Reported-228758-1.html

 

http://wsvn.com/news/local/small-plane-makes-water-landing-at-biscayne-national-park/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi ja voi!

ICON 5 taas ikävällä tavalla "tapetilla". ICON-yhtiön agressiivinen mainostaminen videoillaan matalalla lentämisen ihanuudesta on saanut myös sikäläisen ilmailuväen hämmästelemään. Tämän "legendan", Roy Halladayn kaputti lienee valitettavasti todiste siitä ettei matalalla ja erityisesti vesistöjen yläpuolella kurvailu ole todellakaan helppoa/järkevää, eikä hänen kerrotulla kokemuksellaan varsinkaan. Videollaan hän iloisena mm. kertoi isälleen kuinka mahtavaa ja hävittäjämäistä tämän kaltainen "räimiminen" on.

ICON-yhtiön osasto Oshkoshissa oli melkoinen ja taustalla pyöri nonstop matalalla kurvailua, jopa siiven kärjen veden pintaa raapivaa materiaalia!

Sääli, koska kaiketi itse lentolaite on hyvin toimiva kokonaisuus. Mainoksen mukainen, sakkaamaton, kierteeseen menemätön lentokone ei kuitenkaan kestä pintaanajoa!

Flying for "fun" ei tulisi sisältää em. mielikuvaa räimimisestä missään muodossa.

R.I.P. Roy

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.cbsnews.com/news/roy-halladay-flew-plane-very-low-over-gulf-of-mexcio-before-fatal-crash-initial-ntsb-report/

"Price says Halladay, 40, had taken off from a lake near his Tampa-area home about 17 minutes before the crash, taking his ICON A5 to 1,900 feet before dropping to 600 feet as he neared the coastline. He then dropped to 36 feet when he reached the water. While flying at about 105 mph, Halladay skimmed the water at 11 feet, flying in a circle before climbing to 100 feet, the plane's data showed. A witness told investigators the plane climbed to between 300 and 500 feet when it turned and went into a 45-degree dive. It slammed into the water and flipped."

"He had about 700 hours of flight time after getting his license in 2013, the report says. He had 51 hours in ICON A5s, including 14 in the plane that crashed."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostelen tämän topikkin huomiolla, jonka tein kun mielenkiinnosta kävin hieman tutkimaan LSA amfibi -koneiden markkinatilannetta.

Puolisen vuotta ennen Roy Halladayn marraskuista kaputtia Icon A5:lle tapahtui toinenkin kuolonuhreja vaatinut onnettomuus. Koneen kotikonnuilla Kaliforniassa menehtyivät A5:n kehitystyöhön keskeisesti osallistuneet suunnittelijat Jon Karkow ja Cagri Sever.

Lainaus wikistä:

Lainaa

On May 8, 2017, a factory-owned A5 crashed on the shore of Lake Berryessa in Napa County, California, near the company's training facility. Killed in the accident were two Icon employees: lead engineer and chief company test pilot Jon Karkow, who was the pilot in command; and Cagri Sever, Icon's director of engineering, who was a passenger on the flight. Karkow had been involved in the design of the A5's folding wings as well as parts of the aircraft's control systems. Just prior to the crash the aircraft was witnessed maneuvering at very low altitude and entering a narrow canyon, when, at high power, it pitched up and rolled to the left, impacting terrain. The National Transportation Safety Board determined that the cause was "the pilot's failure to maintain clearance from terrain while maneuvering at a low altitude." The board found no fault with the aircraft.

Keskeisenä syynä siis kaiketi Saarisen Arinkin mainitsema räimiminen, jota yhtiö on käyttänyt varsin aggressiivisena markkinointivälineenä mainosvideoissaan.

Esimerkiksi koneen kohtauskulmamittaria esittelevällä YouTube-videolla lentäminen Icon A5:llä rinnastetaan mielikuvissa likipitäin F-15:llä operointiin. Videolla kurvaillaan - ainakin näin maallikon silmin - aika teräviä käännöksiä. (Myös edesmennyt Karkow esiintyy videolla):

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtauskulmamittarin käytössä olisi ehdottomasti hyvät puolensa - kuten videossa sanottiinkin, siipi sakkaa tietyllä kohtauskulmalla, ei tietyllä nopeudella, vaikka näin jotkin sunnuntailentäjätkin saattavat luulla. Mutta kuten videossakin myös sanottiin, kohtauskulman käyttäminen nopeusmittarin sijaan vaikkapa lähestymisessä ja laskussa vaatisi melkoisen muutoksen pienkoneilla lentämisen tapaan (paradigm), jo koulutuksesta alkaen.

Sotilaspuolella kohtauskulmamittaria on käytetty jo ainakin 50-luvulta lähtien yhtenä perusinstrumenttina, joten kohtauskulmamittarin käytön suhteen Iconin vertaaminen vaikkapa F-15:n on jossain määrin relevanttia.

Kohtauskulmamittarin huonona puolena on ehkä ainakin kyseisen mittarin aiheuttama innostus kokeilla koneen rajoja suurilla kiihtyvyyksillä räimien, kun mm. g-sakkauksen pystyy sitä seuraamalla pitkälti välttämään. Toivottavasti kohtauskulmamittarin kylkiäisenä tulisikin siis samalla myös g-mittari koneelle sallittuine rajoineen.. 

No, nopeusmittari tarvitaan joka tapauksessa, ja tasaisessa vaakalennossa senkin perusteella voi melko luotettavasti arvioida sakkausvaaran, kuten tähänkin asti. Ja onhan monissa yleisilmailukoneissakin siiven etureunassa oleva, läppätyyppinen sakkausvaroitinkin, joka on eräänlainen (on-off -tyyppinen) kohtauskulmamittari sekin.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jon Karkowin (koneen kehittäjiä)  kaputissa hän lensi kai esittelykyyditystä firman uudelle työntekijälle Cagri Severille.  Mahdollisesti pilotti Jon Karkow erehtyi kääntymään matalalla väärään sivulaaksoon vesialueella. Hän ehkä luuli kyseisen laakson olevan yhdysväylä, mutta se olikin umpikuja, jonka perällä maasto alkoi nousta ylöspäin. Jokin viereinen laakso olisi ollut se yhdysväylä, jota pilotti ehkä etsi.  Sitten loppuivat konstit selvitä tilanteesta, vaarallista matalalentoa. 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Icon Aircraft joutuu karsimaan työntekijöiden määrää 650:stä 400:aan, koska kiinalaisten sijoittajien lupaamat 2 rahoituserää jäävät tulematta. Tuotantomäärä putoaa alle 5 koneen per kuukausi. Tähän mennessä yhtiö kertoo valmistaneensa 100 A5:ttä, jonka hinta asiakkaalle on nykyisin 389000 dollaria, kun sen arvioitiin v. 2008 tulevan maksamaan 139000 dollaria.

Lainaa

Stung by the trade war with China that’s dried up investment capital, light sport manufacturer Icon said Friday that it’s reducing its workforce by 40 percent and cutting production to fewer than five airplanes a month. COO Thomas Wieners said in a conference call Friday afternoon that the workforce will decline from 650 workers to about 400.

Wieners said two funding rounds were expected from Chinese investors for 2019. “The March round didn’t come and September is not going to come,” Wieners said.

https://www.avweb.com/aviation-news/lsa/icon-reduces-work-force-cuts-production/

https://en.wikipedia.org/wiki/ICON_A5

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Icon A5-koneille sattuu kaikenlaista, niin myös tässä kuussa. 45-vuotias pilotti ystävineen pesivät konetta ulkopuolelta ja lähtivät sitten lyhyelle lennolle.

Se, että oltiin kuunneltu musiikkia kannettavasta kaiuttimesta pesun aikana, ei muistunut mieleen. Kaiutin löysi tiensä moottoritilaan ja katkoi kaikki potkurinlavat vain 5 sekunnin kuluttua siitä, kun pilotti pani moottoriin täydet tehot lentoonlähtöä varten. Potkurinlavat olivat leikanneet aukkoja koneen runkoon ja runko alkoi vajota veden alle. Kyytiläiset pukivat ylleen pelastusliivit.

Tekstistä ja NTSB:n raportista, johon löytyy linkki AvWebin uutisessa, ei täysin varmasti selviä, upposiko koko kone pohjaan asti vai ei, mutta sltä se vaikuttaa.

Jälleen kerran olisi ollut tärkeätä suorittaa kunnollinen koneen ulkopuolinen tarkastus ennen lentoonlähtöä.

Lainaa

“[The pilot] shut down the engine, climbed out, looked back, and saw that all three propeller blades were missing,” the report said. “At this point, the airplane started to sink. He and his passenger donned life jackets and evacuated the airplane.” The prop blades pierced the fuselage and it went under.

https://www.avweb.com/aviation-news/portable-speaker-may-have-sunk-amphib/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään