Jyrki Vähätalo

Malmi Ryanairin tukikohdaksi?

23 viestiä aiheessa

Olisiko Ryanairin mahdollista perustaa tukikohta Malmille? B737 ei sinne sovi, mutta ehkä pienempi kone sopisi.

 

Mitä muuta vaadittaisiin? Sijainti halpalennoille olisi paras mahdollinen ja Malmi nousisi siten yhdessä yössä aivan toisenlaiseen tilanteeseen!

 

Kaikkialta olisi halpaa, yksinkertaista ja helppoa tulla Malmille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja Malmi nousisi siten yhdessä yössä aivan toisenlaiseen tilanteeseen!

 

Jos joku alkaisi sahata malmille isolla liikennekoneella, minusta tulisi yhdessä yössä Malmin vastustaja.

Mutta onneksi Malmille ei mahdu riittävän iso kalusto, että esim. Ryanairin kannattaisi liikennöidä sieltä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairilla on tällähetkellä 202 B737-800 koneen laivasto, en heti kyllä usko että kaavailevat muita konetyyppejä kun nyt heillä on tuohon tyyppiin olevat toimivat huoltojärjestelmät/varaosavarastot.

Eiköhän se ole kokonaistaloudellisesti laskeskeltu että pitäytyminen yhdessä konetyypissä pitää kulut alhaalla, niin huoltojen sekä henkilöstön koulutuksen osalta. Kaikkineen.

 

Ideanahan Malmi olisi todella hyvä mesta muuten. Odotellaan ensin josko kenttä vielä joskus kehittyisi niin että kaupallista lentoliikennettä siellä voisi pyörittää. Siihen menee vielä aikaa jos niin edes koskaan käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Ryanairin mahdollista perustaa tukikohta Malmille? B737 ei sinne sovi, mutta ehkä pienempi kone sopisi.

 

Mitä muuta vaadittaisiin? Sijainti halpalennoille olisi paras mahdollinen ja Malmi nousisi siten yhdessä yössä aivan toisenlaiseen tilanteeseen!

 

Kaikkialta olisi halpaa, yksinkertaista ja helppoa tulla Malmille.

 

 

 

Suunnilleen yhtä todennäköinen (ja käyttökelpoinen) vaihtoehto kuin se, että Suomi voittaisi Euroviisut uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnilleen yhtä todennäköinen (ja käyttökelpoinen) vaihtoehto kuin se, että Suomi voittaisi Euroviisut uudelleen.

 

Isolla kalustolla kieltämättä. Mutta olen kyllä sitä mieltä että 4-8 paikan mikrojeteille, jotka nyt tekevät tuloaan bisneslentomarkkinoille, Malmi olisi loistava paikka.

 

Mikrojetit:

- hiljaisempia kuin Malmin nykyinen potkurikalusto

- pystyvät toimimaan Malmin nykyisiltä kiitoteiltä

- jokseenkin yhtä nopeita kuin perinteinen bisnessuihkukalusto

- paljon halvempia hankkia ja ylläpitää

 

Vallannevat siis kelpo siivun markkinoista lähitulevaisuudessa.

 

Malmi:

- loistava sijainti lähellä Helsinki-Vantaan jatkoyhteyksiä

- 20 min taksimatka Helsingin keskustaan ja Espoon ja Vantaan urbaanialueille

- Kiitotiepituus riittävä varsinkin mikrojeteille

- Bisneslentojen ei tarvitsisi pyöriä isoisten jaloissa Vantaalla

- GPS+EGNOS sallii perus-ILS:ää vastaavat mittarilähestymiset kaarevia polkuja pitkin, muinaista ILS:ää ei tarvita

- Lähitulevaisuudessa GPS:n korvaava Galileo ja sitä täydentävät järjestelmät tekevät mahdolliseksi vaikka automaattilaskeutumiset

 

Edellyttäähän tämä tietysti ilmatilojen ja VFR/IFR-menetelmien suunnittelemista yhteen pelaaviksi, mutta aidosti pääkaupunkiseutua palvelevaa city-airporttia ei minnekään muualle tulla ikinä saamaan.

 

(Ja sitten vielä nykyisen paloaseman paikalle alkuperäistä hangaarisuunnitelmaa mukaileva, funkkistyyliin sointuva laadukas ilmailumuseo lentävine museokoneineen ja koko hoito UNESCOn maailmanperintölistalle - näytöt siihen ovat kyllä varsin hyvät :) )

 

EDIT: Minulla sattuukin olemaan tuosta museoaspektista pari havainnekuvaa, jotka vuosikymmenen alkupuolella laadin rautalangaksi ;D Paloasemalle tietysti pitäisi miettiä uudet uljaat tilat. Mielipiteeni ovat tietenkin omiani eivätkä välttämättä edusta minkään muun tahon kantaa jne.

 

 

 

(Juu, tämän ensimmäisen taustakuva on tosi vanha.)

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaunis uni.

 

On tuossa minun mielestäni vähän muutakin tehty kuin unelmoitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paloasemalle tietysti pitäisi miettiä uudet uljaat tilat.

 

 

Helsingin pelastuslaitos suunnittelee uutta pelastusasemaa Kivikon kaupungin osaan. Uusi asema korvaisi Malmin nykyisen pelastusaseman (EFHF:llä). Pelastuslaitos on tällä hetkellä Finavialta vuokratuissa tiloissa Malmilla. Rakentaminen alkaa todennäköisesti joskus 2010- luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Helsingin pelastuslaitos suunnittelee uutta pelastusasemaa Kivikon kaupungin osaan. Uusi asema korvaisi Malmin nykyisen pelastusaseman (EFHF:llä). Pelastuslaitos on tällä hetkellä Finavialta vuokratuissa tiloissa Malmilla. Rakentaminen alkaa todennäköisesti joskus 2010- luvulla.

Näinhän se on tehtävä jos uusi ilmailumuseo rakennetaan nykyisen paloaseman paikalle.Kts.muutama viesti taaksepäin.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuossa minun mielestäni vähän muutakin tehty kuin unelmoitu.

 

Silloin aikoinaan tuli laskeskeltuakin vähän: varta vasten Suomenlinnan UNESCO-kohdetta katsomaan tulee lähes 700000 turistia vuodessa (tämä on tilastoitu fakta). Olisi aika kummaa, jos nämä eivät hurauttaisi bussilla tai taksilla myös Malmille katsomaan toista UNESCO-kohdetta samassa kaupungissa.

 

Jos lasketaan pessimistisesti vain puolet tästä määrästä eli 350000 turistia vuodessa Malmin UNESCO-kohteeseen, niin näiltä kun nappaisi vaikka nimelliset 2.50 euroa per nenä pääsymaksua museoon ja vaikka toiset 2.50 euroa opastetusta kierroksesta vanhaan hangaariin, niin siitä tulisi 1 750 000 euroa vuodessa pelkkinä pääsylipputuloina. Siihen vielä päälle museon matkamuistomyymälästä ja ravintolasta saatavat tulot.

 

Jos ei Helsinkiä kiinnosta päästä tästä osille, voisi valtio/Finavia tehdä omin nokkinensakin Malmista varsin tuottoisan tulosyksikön - ei välttämättä kaupallisen lentoliikenteen määrää lisäämällä (vaikka yllä mainitun kaltaista bisneslentoa kentälle kyllä mainiosti mahtuisi) vaan kulttuurimatkakohteella. Kahden UNESCO-kohteen kaupunkina Helsinki joutuisi kyllä tahtomattaankin osalliseksi huimasta positiivisesta PR-kakusta. Kerrannaisvaikutuksia koko seudun matkailuelinkeinoon voi vain arvailla.

 

Tästä tietysti puuttuu museon rakentamiskulut, mutta jos ei mitään panosta niin eipä sitten mitään saa aikaankaan. Sellaisen uuden museon rakentaminen maksaisi takuulla vain murto-osan uuden yleisilmailukentän hinnasta jossain Porvoossa, ja Porvoossa ei liioin olisi positiivisen tuloksen tekemisestä paljon pelkoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuossa minun mielestäni vähän muutakin tehty kuin unelmoitu.

 

Niin on, sitä ei käy kiistäminen, mutta nuo Malmintappajat... Tarkoitin lähinnä sitä, että jos tuollaisen unen näkisi, se olisi oikeasti kaunis uni. Monikaan asia ei ilahduttaisi minua niin paljon kuin noiden suunnitelmien toteutuminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin hävittämiseksi epäilemättä käydään kabineteissa ja käytävillä monenlaisia supinoita, mutta juuri tällaisin konkreettisin esityksin voidaan säilymistä edistää :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin hävittämiseksi epäilemättä käydään kabineteissa ja käytävillä monenlaisia supinoita, mutta juuri tällaisin konkreettisin esityksin voidaan säilymistä edistää :thmbup:

 

Mitä edellämainituista jutuista katsoisit konkreettisiksi esityksiksi siihen suuntaan, että niillä voisi olla (konkreettista) vaikutusta Malmin säilyttämisen puolesta ? Ryanairin Malmin base ei ainakaan sellainen ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ehkä ryynäri, mutta mikrojetit ja erityisesti lentävä museotoiminta. Ilmailumuseon laajennus, jota jo yritettiin vängätä Heurekan naapuriksi radan toiselle puolelle (minäkin studeerasin ko. arkkitehtikilpailun) sopii paljon paremmin toimivalle kentälle, jolla itsellään on huomattava historiallinen kulttuuriarvo.

 

Olennaisinta on tarjota kiinnostavia ehdotuksia, joiden toteuttamiskelpoisuutta voidaan sitten jatkoprosessoida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnosta kysyttävä: paljonko Seppo sun visiossa on museolla näyttelytilaa, entä säilytystilaa?

 

Näkyy hukkuneen se 3D-malli, josta tarkat mitat olisi saanut (taisi mennä bittien taivaaseen kovalevyn särkyessä vuonna 2002).

 

Sen muistan, että rakennuksen pituus olisi vanhan hangaarin tapaan luokkaa sata metriä. Google-kartasta mittaillen paikalle mahtuisi ilman ahtamista kulkuväylineen noin 100x50-metrinen pytinki, eli luokkaa 5000 m2 pohjapinta-alaa, josta noin 3600 m2 näyttelyhallia sekä pitkältä takaseinältä 1000 m2 ja päätyseinältä 400 m2 muuhun.

 

Takaseinustan toimistot, arkistot ja työpaja oli ajateltu kahteen kerrokseen, eli yhteensä noin 2000 kerrosneliötä. Pyöreän puoleisen päädyn ulos työntyvä osa oli myös 2-kerroksinen, ylempänä näköalaravintola noin 400 m2 ja alakerrassa matkamuistokauppa yms. toiset 400 m2. Näiden taka- ja sivuseinustan ruskeakattoisten tilojen oli siis ajateltu jatkuvan suunnilleen kuvissa näkyvän leveytensä verran hallin sisään. Sinne päädyn ruskealle katollehan saisi ravintolalle vaikka ulkoilmatasanteenkin - sieltä voisi bongata lentsikoita aitiopaikalta muinakin vuodenaikoina kuin terassikaudella.

 

Sen tarkempia sisustussuunnitelmia en ruvennut puuhaamaan, ulkonäköehdotelmaksi tämä oli tarkoitettu enkä minä mikään arkkitehti ole muutenkaan...  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko ihan väärin, että nykyinen ilmailumuseo kaikkine tiloineen on jonkin verran alle 7000 neliön luokkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko ihan väärin, että nykyinen ilmailumuseo kaikkine tiloineen on jonkin verran alle 7000 neliön luokkaa?

 

Enpäs tiedä. Siinä olisi varmaan peltihallitkin mukana.

 

Mulla on oikeastaan ollut haaveena pikemminkin näyttelyaikamatka juuri Malmin kentän historiaan: kierros voisi alkaa 30-luvun loppupuolen relevantista Malmi-kalustosta - LOT:n väreissä Lockheed Electra ja Lufthansan, ABA:n tai Aeron väreissä Ju-52, sitten tietysti Taivaankirppu, Junkers Junior, aikakauden  purjekoneita, nuorison lennokkeja yms., sota-ajan meikäläistä Malmi-kalustoa SB-2, Fokker XXI, Fiat, Brewster, 109, Storch, germaanin He-111 jne, valvontakomission punatähtisiä pari (La-5 ja mitä niitä olikaan), sodanjälkeisen ajan DC-3, Chipmunk, Cub, muita pienempiä koneita ja wanha kunnon tankkausauto (siinä kyllä piisaisi entisöitävää, on ruoste muistaakseni tehnyt aika tuhoa). Kierroksen lopuksi vielä meidän aikojemme yleisilmailukentän vaiheista sopivia kohokohtia. Cessnaksi voisi mallata 172:n Mathias Rustin koneen maaleihin, jos ei originaalia ole saatavilla, ja tietysti maailmanmatkaaja MAF:n. Ei siis niinkään näytille kaikkea mahdollista materiaalia, vaan harkitusta materiaalista väljä ja hyviä katselukulmia tarjoava läpileikkaus juuri Malmin historiasta. Siinä piisaisi kyllä nähtävää sekä militaari- että siviilipuolesta kiinnostuneille. (Vaihtuvia muita näyttelyitä sitten tietysti lisäksi.)

 

No, saapihan sitä haaveilla :-[ Noita mainittuja Suomesta löytymättömiä konetyyppejä voisi UNESCO-kohteeseen saada pitkäaikaislainaan muista museoista ympäri maailmaa - hyvää mainosta se olisi niillekin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, pitääpä kaivaa esille Vantaan kulttuurikeskittymäkilpailun ohjelma, jos sen nyt enää löytää. Siinä, olen muistelevinani, ilmailumuseon laajennukseksi oli varattu 10 000 kerroneliömetriä tilaa...

 

...MUTTA...

 

...siinäpä ei ollut mitään ulkotiloja - saati historiallista elävää kenttää - kehyksenä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, saapihan sitä haaveilla :-[ Noita mainittuja Suomesta löytymättömiä konetyyppejä voisi UNESCO-kohteeseen saada pitkäaikaislainaan muista museoista ympäri maailmaa - hyvää mainosta se olisi niillekin.

 

 

Voi Seppo.. Ihanaa, että on olemassa vielä noin suuruudenhulluja haaveilijoita  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Seppo.. Ihanaa, että on olemassa vielä noin suuruudenhulluja haaveilijoita  ;D

 

Who, me?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään