Guest OldCrow

Fougan happimaski

3 viestiä aiheessa

Morjens!

 

Onnistuin hankkimaan Fougassa käytetyn lentokypärän happimaskin kera. Kypärä on minulle tuttu juttu, mutta happimaski herätti pari kyssäriä.... Jos joukossa on joku wanha Fouga-mies tai joku joka muuten vaan tietää MS22001:n salat, niin täältä pesee:

 

1. Oliko Fougissa englantilaiset radiolaitteet?

 

2. Miksi jenkki-maskiin MS22001 on fixattu RAF:n käyttämä mikki?

 

Ohessa muutama kuva:

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

MS22001 happimaski on leimattu vuosille 77/78/79. USN käytti MS22001 maskeja 50-luvulta 80-luvulle. Samoin USAF 50-luvulta ainakin 60-luvulle MBU-3/P merkinnällä. Mutta jenkit eivät varustaneet maskejaan kuvan mukaisella mikillä. 60-luvulla suomalaiset käyttivät hopeisia RAF:n Mk.IA lentokypäriä huuvan kera. Maskeina olivat silloin RAF:n H-tyypin maskit. Joten plugit olivat englantilaisia jo silloin...joten varmaankin Fougan radiolaitteet meillä olivat myös britti valmisteisia... :-

 

Kuljetuslentolaivueen käyttämät HELICOPTER CREWMAN kypärät olivat myös jenkkien tekeleitä britti plugeilla...joten ilmeisesti Mi-8:kin olivat brittien valmistamat kommunikointivälineet.... :- :-?

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

lähettelin tässä sähköpostia aiheesta kysyen yhdelle puolitutulle Fouga-lentäjälle, joka kertoi suurinpiirtein tällaista:

 

Alkuun käytössä oli tosiaankin brittiläiset systeemit joihin kuuluivat mm. hopeinen brittikypärä (Vampire-ajoilta) johon sisältyi erillinen radiopäähine. Tällöin radiojärjestelmät olivat brittiläisiä, oli VHF 1-järjestelmä sekä VHF 2-varajärjestelmä. Ykköseen kuului 44 kanavamahdollisuutta, joiden taajuuksia pilotti ei tiennyt vaan ne oli lyhennetty kirjain-/numerokoodiksi esim. A1. Tällöin radio meni tietylle taajuudelle (esim. vaikkapa 119.2). VHF 2-varajärjestelmässä oli 8 kanavamahdollisuutta.

 

Sitten siirryttiin amerikkalaisiin järjestelmiin, joissa mukana mm VOR/ILS-laitteet. Amerikkalaisessa systeemissä taajuudet valittiin/näkyivät ihan normaalisti. Silloin mukaan kuvioihin tulivat myös amerikkalaiset kypärät.

 

Kysymyksiin vastannut Fouga-pilotti veikkaili, että brittimikki jenkkimaskissa johtuu vain siirtymävaiheen fiksauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään