Marko Pajunen

Finnair ja SAS yhteistyötä? (oli: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

21 viestiä aiheessa

Ylen TV-uutiset klo 18: Finnairissa suunnitelmia "yhteistyöyrityksestä" SAS:n kanssa, tarkempia yksityiskohtia ei herunut.

 

Kerrottiinhan siinä myös, että selvitystyö olisi jo hyvässä vauhdissa.

 

EDIT: päivitetty uutinen nyt netissä http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/11/mika_vehvilainen_finnairin_toimitusjohtajaksi_1150759.html

 

Yhteisyritys SASin kanssa tekeillä?

 

Tarvetta täysin uusiin ajatuksiin voi olla, sillä Yle Uutisten tietojen Finnairissa selvitetään uuden yhteisyrityksen perustamista pohjoismaisen kilpailijan SASin kanssa. Selvitykset ovat jo hyvässä vauhdissa, joten tyhjältä pöydältä uusi toimitusjohtaja ei muutoshankkeissaan ponnista. Hallituksen puheenjohtaja piti kielen keskellä suuta SAS-hankkeista kysyttäessä.

 

- Se on aivan selvää, että tällä alalla erilaisia yhteistyökuvioita tutkitaan koko ajan kuten yrityselämässä muutoinkin, Taxell sanoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo AY/SK kuvio kyllä mielenkiintoinen... kaksi kilpailijaa eri alliansseista suunnittelee 'yhteistyöyritystä', liekö alkusoittoa isommille muutoksille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo AY/SK kuvio kyllä mielenkiintoinen... kaksi kilpailijaa eri alliansseista suunnittelee 'yhteistyöyritystä', liekö alkusoittoa isommille muutoksille?

 

Nordic regional?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nordic regional?

 

Niin, SAS:llahan on ollut omia ongelmia ties kuinka kauan, eikä vähiten johtuen kolmen kuningaskunnan keskinäisestä kädenväännöstä. En voi kuvitella, että liittämällä tuohon yhteisöön tasavalta lisää, ongelmat ainakaan vähenisivät. Kauanko kestäisi, kunnes Helsinki-Vantaa olisi vain pelkkä ulkoasema? Jos on pakko liittoutua, mielestäni sitä ei pitäisi tehdä ainakaan pahimman kilpailijan kanssa, siitä ei hyvää seuraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauanko kestäisi, kunnes Helsinki-Vantaa olisi vain pelkkä ulkoasema? Jos on pakko liittoutua, mielestäni sitä ei pitäisi tehdä ainakaan pahimman kilpailijan kanssa, siitä ei hyvää seuraa.

 

Tuskin, koska Helsingin/Finnairin sijainti sekä aasian reitistö on täysin ylivoimainen SAS:iin verrattuna. Ennemmin näkisin että SAS:n kaukoliikenne hoidettaisi Finnairin toimesta SAS:n keskittyessä syöttöliikenteeseen.

 

Eihän tuossa SAS liitossa ole alunperinkään mitään järkeä koska Finncomm voi hoitaa edullisesti tuon syöttöliikenteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin, koska Helsingin/Finnairin sijainti sekä aasian reitistö on täysin ylivoimainen SAS:iin verrattuna. Ennemmin näkisin että SAS:n kaukoliikenne hoidettaisi Finnairin toimesta SAS:n keskittyessä syöttöliikenteeseen.

 

SAS on todennut ettei heidän kaukoliikenneverkostonsa voi enää kovin paljon supistua, ilman että se pitää ajaa kokonaan alas. Hgin sijainti tosiaan ideaali Aasian suhteen, lännen suunta onkin sitten toinen juttu.

YLE:n uutisoima suunniteltu yhteistyö luultavasti jotain vaatimattomampaa, mutta joka tapauksessa kiinnostavaa nähdä millaisia kuvioita pohj Euroopassa syntyy, veikkaan ettei kovin kauan tarvitse odotella kuitenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on todennut ettei heidän kaukoliikenneverkostonsa voi enää kovin paljon supistua, ilman että se pitää ajaa kokonaan alas. Hgin sijainti tosiaan ideaali Aasian suhteen, lännen suunta onkin sitten toinen juttu.

YLE:n uutisoima suunniteltu yhteistyö luultavasti jotain vaatimattomampaa, mutta joka tapauksessa kiinnostavaa nähdä millaisia kuvioita pohj Euroopassa syntyy, veikkaan ettei kovin kauan tarvitse odotella kuitenkaan.

 

Aasia tarvitsee syöttöliikennettä. Mutta SAS:n USA:n verkoston syöttö päättyy Köpikseen ja Tukholmaan. Finnairin Aasia alkaa Helsingistä.

Mennään puoleen väliin ja tehdään Maarianhaminasta uusi gateway ja syötetään sinne koko liikenne. Sehän on verovapaa muutenkin.

 

AY-SK liitto voisi olla luonteva, vai miten ajatellaan StoraEnsosta, TeliaSonerasta, Nordeasta tai TietoEnatorista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

AY-SK liitto voisi olla luonteva, vai miten ajatellaan StoraEnsosta, TeliaSonerasta, Nordeasta tai TietoEnatorista.

 

Eikohan suomalaiset ole olleet enimmakseen haviajia mainitsemissasi liitoissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin, koska Helsingin/Finnairin sijainti sekä aasian reitistö on täysin ylivoimainen SAS:iin verrattuna. Ennemmin näkisin että SAS:n kaukoliikenne hoidettaisi Finnairin toimesta SAS:n keskittyessä syöttöliikenteeseen.

Eihän tuossa SAS liitossa ole alunperinkään mitään järkeä koska Finncomm voi hoitaa edullisesti tuon syöttöliikenteen.

 

Ratkaisu varmaan löytyisi juuri tältä akselilta: Finnair hoitaa Helsingistä kaukoliikenteen ja uusi yhteisyritys hoitaa syöttöliikennettä ja kotimaiden lentoja.

 

Mutta miksi Finnair ei turvautuisi Finncommiin, vai onko kahden Empun ulkoistaminen vain hätäratkaisu odotellessa laajemman yhteistyökuvion ratkeamista. Vai on koko "uutinen" työnantajan neuvottelutaktiikkaa juuri nyt kun lentäjälakon kohtalo on vaakalaudalla?

 

Milloin ja missä asiassa muuten SAS on Finnairin pahin kilpailija?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu varmaan löytyisi juuri tältä akselilta: Finnair hoitaa Helsingistä kaukoliikenteen ja uusi yhteisyritys hoitaa syöttöliikennettä ja kotimaiden lentoja.

 

Mutta miksi Finnair ei turvautuisi Finncommiin, vai onko kahden Empun ulkoistaminen vain hätäratkaisu odotellessa laajemman yhteistyökuvion ratkeamista. Vai on koko "uutinen" työnantajan neuvottelutaktiikkaa juuri nyt kun lentäjälakon kohtalo on vaakalaudalla?

 

Mä tunnustan tämä ei ole mun oma idea vaan kuultua. Tällä hetkellä finnairin omat koneet lentää vajaalla koneella maahan/kaupunkiin X hakemaan matkustajat heidän omille kaukolennolle ja sit taas vievät kaukolennolta tulijat maahan X. Kone siis lentää 2 lentoa vajaalla käyttöasteella. Ideaali tilanne olisi se että yhtiö X, maasta/kaupungista X tuo matkustajat kaukolennoille ja paluulennolla vievät kaukolennoilta tulevat eli koko homma hoidettaisiin yhdellä edestakaisella vuorolla. Tämä periaate ei toimi finncomm:lla koska heidän "hubi" on hesassa kuten Finnairillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä finnairin omat koneet lentää vajaalla koneella maahan/kaupunkiin X hakemaan matkustajat heidän omille kaukolennolle ja sit taas vievät kaukolennolta tulijat maahan X. Kone siis lentää 2 lentoa vajaalla käyttöasteella. Ideaali tilanne olisi se että yhtiö X, maasta/kaupungista X tuo matkustajat kaukolennoille ja paluulennolla vievät kaukolennoilta tulevat eli koko homma hoidettaisiin yhdellä edestakaisella vuorolla. Tämä periaate ei toimi finncomm:lla koska heidän "hubi" on hesassa kuten Finnairillakin.

 

Eli yhteistyöyhtiöllä pitäisi olla hubi lähes jokaisessa euroopan kolkassa? Ryanair ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli yhteistyöyhtiöllä pitäisi olla hubi lähes jokaisessa euroopan kolkassa? Ryanair ;D

 

Ei vaan kyseisen maan/kaupungin yhtiöt hoitaisivat rettiä esim. luffe, KLM, SAS, Malev jne jne Monessa kaupungissa on vielä useampi yhtiö jotka voisi kilpailuttaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kyseisen maan/kaupungin yhtiöt hoitaisivat rettiä esim. luffe, KLM, SAS, Malev jne jne Monessa kaupungissa on vielä useampi yhtiö jotka voisi kilpailuttaa ;)

No tuskin LH:ta tai KLM:ää kiinnostaisi syöttää Finnairin liikenteeseen matkustajia. Hehän hakevat omansa jo täältä. Ja koska ne tarjoavat useita päivittäisiä yhteyksiä Helsingistä, ovat lennot molempiin suuntiin täynnä, koska matkustajia saapuu kaukolennoilta ja lähtee niille koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kyseisen maan/kaupungin yhtiöt hoitaisivat rettiä esim. luffe, KLM, SAS, Malev jne jne Monessa kaupungissa on vielä useampi yhtiö jotka voisi kilpailuttaa ;)

 

Yhteistyökumppanin on oltava kuitenkin joko omasta liittoutumasta tai mieluummin ei mistään liittoutumasta ja mikä parasta, jos yhteistyökumppaniksi saisi euroopan sisäisten yhteyksien markkinahallitsijan ja samalla tulevaisuuden potentiaalisen uhkan Finnairin idän kaukoliikenteen osalta, vastaukseni olisi edelleenkin Ryanair :P

 

EDIT: Ja miksei voisi kilpailuttaa halpalentoyhtiöitä ympäri eurooppa tarjoamaan syöttöliikennettä Helsinkiin ja takaisin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli yhteistyöyhtiöllä pitäisi olla hubi lähes jokaisessa euroopan kolkassa? Ryanair ;D

 

Varmaan monet katsoivat vertailun Helsinki-Lontoo-Helsinki. Eipä oikein Ryanair menestynyt siinä vertailussa. Tai siis menestyi, ollen yksi kalleimmista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan monet katsoivat vertailun Helsinki-Lontoo-Helsinki. Eipä oikein Ryanair menestynyt siinä vertailussa. Tai siis menestyi, ollen yksi kalleimmista.

 

Eihän kukaan täysjärkinen helsingissä tai sen lähistöllä asuva lähde Lontooseen Ryanairilla kun Easyjetillä pääsee edes takaisin pelkillä Hki-Tre-Hki junalipuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedottaja kommentoi: "ei ole sovittu mistään konkreettisesta yhteisyrityksestä".

 

Kätevä lausahdus, kun tämä kattaa kaiken väliltä "ei ole edes keskusteltu" - "sopimus on viimeisiä yksityiskohtia vaille valmis".

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään