Esa Kaihlanen

Naritan (RJAA) 2. kiitotie piteni 2500m mittaiseksi

13 viestiä aiheessa

Paljonkohan 747:lla mahtaa olla lentoonlähtömatka merenpinnalla standardiolosuhteissa maksimipainoilla? Onnistuuko 2500 metrin kiitotieltä turvallisesti, niin että lentoonlähdön voi turvallisesti keskeyttää jokaisessa vaiheessa ennen V1-nopeutta ja kiitotietä on vielä riittävästi pysäyttämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin Naritasta lennetään 747:llä myös lyhyempiä legejä, kuten Taipeihin ja Hong Kongiin. Niissä tuskin hätyytellään maksimipainoja, joten kiitotietarvekin on pienempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten Finnair sai kaksi lisavuoroa Tokioon, kun vaihtoi MD-11-koneen Airbusiin. Talloin Finnairin lennot laskeutuivat lyhyemmalla kiitoradalla, mutta lahtivat vastaavasti pidemmalta.

 

MD-11 tarvitsi Tokiossa pidemman radan myos laskeutumiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä vain kuultua vai totuus?

 

Ainakin lisävuorot tulivat täsmälleen silloin kun Tokion-reitin konetyyppi vaihtui (Ilkan mielestä ilmeisesti downgreidattiin  ;)) MD-11:stä A340:ksi.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56920.msg623566.html#msg623566

 

Tuohon kolmen vuoden takaiseen episodiinhan liittyi myös se, että aikatauluissa noiden neljän viikkovuoron konetyyppinä näkyi etukäteen pitkään Boeing 757.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos en ihan väärin muista niin lisävuoro saatiin pienemmän melun ansiosta.

 

Kyllä kyse oli nimenomaan kiitotiekapasiteetista - toki sitä saattaa rajoittaa myös melun takia sallittu kiitotiekohtainen operaatiomäärä. Ei sitä lyhyempää ole moni muu laajarunko käyttänyt tähän saakka. Ja lyhyt se on kuulemma ollut siksi, ettei joku ole suostunut myymään riisipeltoaan vapaaehtoisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pienestä on Japanissakin kiinni jos näin oli.

 

6db lähestymisessä on aika paljon, varsinkin jos sillä mennään alle 100dB

 

Kyllä kyse oli nimenomaan kiitotiekapasiteetista - toki sitä saattaa rajoittaa myös melun takia sallittu kiitotiekohtainen operaatiomäärä. Ei sitä lyhyempää ole moni muu laajarunko käyttänyt tähän saakka. Ja lyhyt se on kuulemma ollut siksi, ettei joku ole suostunut myymään riisipeltoaan vapaaehtoises

 

Mun muisti perustuu A340:n esittelytilaisuudessa saatuun tietoon eli joko johtajat puhui pehmeitä tai muistan väärin. Tero? Harri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun muisti perustuu A340:n esittelytilaisuudessa saatuun tietoon eli joko johtajat puhui pehmeitä tai muistan väärin. Tero? Harri?

 

Johtajat puhuu aina totta, sitähän ei uskalla epäillä. Sinäkin muistat varmasti oikein. Minulle on tietty ihan samantekevää miksi - sinne lyhyelle nyt vaan pitää laskeutua, jos ei sää välttämättä pitkää vaadi. Jos se olisi konetyypin melusta kiinni, niin miksi? No nythän se ei ole enää ihan niin lyhyt. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään