Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 514 viestiä aiheessa

Kun jokaiselle lentoyhtiöllekin on oma uutisketjunsa, ajattelin perustaa uutisketjun Suomen suurimmalle rakennustyömaalle.

 

Tänään näkyy siis olevan OH-LGG ensimmäinen uudistetulta portti 33:lta lähtevä kone (AY057/PVG).

 

Lisäksi voisi mainita vanhan uutisen, että terminaalin schengen-alueelta ovat poistuneet (noin kuukausi sitten) porttilounget (23, 24, 25, 26a, 26), mikä lisää mukavasti alueen avaruutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

............eikös noi portit ole nimenomaan Schengen-alueella...?

Joo, vähän liian pitkään valvottu taas...

 

Senkin voisi lisätä, että yhteiskäyttöiset check in-automaatit tulevat kohtapuolin kaikkiin lähtöauloihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähän takia ne Schengen-puolen geittilounget poistettiin? Totta on että avaruutta ja istmapaikkoja odottavile tuli lisää mutta jotenkin nyt pistää silmään kun ne portit on nimenomaan suunniteltu sellaisiksi että asiakkaat loungetetaan ennen koneeseennousua. Näyttää jotenkin tyhmältä nyt kun ne lasit on vaan poistettu... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen 110% näiden lounge:n poistamista vastaan !

Charter -lennon bordaus on muutenkin tiukka aikataulullisesti ja nyt vielä vietiin loungetkin pois >:(

 

Syy oli kuulemma: Että ihmiset pääsevät katsomaan lentokoneita... just  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen 110% näiden lounge:n poistamista vastaan !

Charter -lennon bordaus on muutenkin tiukka aikataulullisesti ja nyt vielä vietiin loungetkin pois >:(

 

Syy oli kuulemma: Että ihmiset pääsevät katsomaan lentokoneita... just  :thmbdn:

 

Syy on hyvä, mutta toiminta väärä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syy oli kuulemma: Että ihmiset pääsevät katsomaan lentokoneita... just  :thmbdn:

 

Entä onko kamera-aukkoja alettu jo suunnitella aitoihin? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh?  Ne lounget on ihan kamalia.  Jonotat ensin sinne ja olet sitten jumissa kunnes päättävät päästää koneeseen.  Kyllä minä mieluummin katselen muita asioita ihan loppuun asti, tai jopa vain istun penkillä ilman karja-aitaa.

 

Ja kerrankin juuri oikea syy päätöksen takana! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käteviähän ne lounget oli boardauksen sujuvuuden kannalta. Ensin voi hyvissä ajoin boardata ihmiset siihen loungeen ja kun kone on valmis niin nopeammin sinne, kuin jos boardaus tapahtuisi vasta siinä putken ovella. Pääsihän niistä halutessaan vielä poiskin, kun jätti boarding passin virkailijalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen kyllä ihan 100% noiden porttiloungien hävittämisen puolella. Ruuhka-aikaan Schengen-alue alkoi käymään ahtaaksi, ja sai usein kuunnella ihmisten manailua siitä, kun joutuvat seisomaan porttialueen ulkopuolella, vaikka loungessa olisi istumatilaa vaikka kuinka paljon.  Ei noista kyllä porttivirkailijankaan näkökulmasta niin hirveästi hyötyä ollut. Putki menee kuitenkin helposti tukkoon kun loungeen boardatut matkustajat päästää koneeseen.

 

Bussiporteilla loungeista on kyllä ihan todellista hyötyä, samoin Finnairin kaukolennoilla. Kaukolentoja varten nuo lounget on varmaankin alun perin suunniteltu. Ennen Schengeniin liittymistähän MD-11:t käyttivätkin pääosin noita terminaalin kulman portteja (23, 24, 25).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä kuulostaa askeleelta oikeaan suuntaan. Konsepti ei oikein toiminut, kun usein oli käytävällä pitkät jonot niihin odotuslounge-tiloihin.  Ja käytävällä välillä varsin ahdasta ihmisten kulkiessa molempiin suuntiin. Seuraavaksi voisi harkita käytävän leventämistä taxfree-myymälän kohdalla (portit 26/27), missä tuntuu olevan pahin pullonkaula.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentoasemalle on hankittu 24 uutta IBM:n kehittämää lähtöselvitysautomaattia, joiden tavoitteena on helpottaa lähtöselvitystä ja parantaa asiakaspalvelua. Ensimmäisenä mukaan pääsevät Finnairin reittilentojen matkustajat, jotka voivat tehdä automaattilähtöselvityksen kaikissa Helsinki-Vantaan lähtöauloissa.

 

tietokone

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähän takia ne Schengen-puolen geittilounget poistettiin? Totta on että avaruutta ja istmapaikkoja odottavile tuli lisää mutta jotenkin nyt pistää silmään kun ne portit on nimenomaan suunniteltu sellaisiksi että asiakkaat loungetetaan ennen koneeseennousua. Näyttää jotenkin tyhmältä nyt kun ne lasit on vaan poistettu... :-\

 

Sitä saa mitä tilaa. Silloin kun ne koilliskulman portit rakennettiin, elettiin  ihan toista aikaa. Ei ollut Shengeniä ja matkustajiakin aika lailla vähemmän. Siitä kulmastahan lähti MD11:t ja joskus joku muukin. Eikä ollut vielä uutta kulman maapuoltakaan ja kaikki saapuvat menivät nykyisen ei-Shengen tuloaulan kautta. Nythän siinä kulmassa menevät kaikki matkustajavirrat kivasti ristiin, joten ahdasta tulee. Parempi raivata tilaa, johon lähtöään odottavat ihmiset menevät pois terminaalien puolilta toiselle marhaavien matkustajien tieltä.

 

Siinä kulmassa ja kohti non-Shenegeniä menevässä gongissa on iltapäivisin tosi ahdasta. Kotimaan puolelta ja lähtöaulasta 2 tulevat matkaajat kohtaavat non-Shengenistä porteille < 22 tulevat ja porteilta >22 Shengen -saapuvat ja tuloaulaan tai kotimaahan jatkavat matkustajavirrat samalla kun muu jengi joko shoppailee tai odottaa boardausta. On vähän sellainen olo, että alkuperäistä tila ja matkustajavirtasuunnitelmia tehneet eivät osanneet arvata mitä tuleman pitää. Terminaalihan on varsinainen paikkaamalla kasattu ajanjaksojen palapeli. Joka kyllä siihen nähden toimii suhteellisen hyvin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt ei varsinaisesti ole Helsinki-Vantaan uutinen mutta en oikein parempaakaan ketjua tähän hätään löytänyt ja koskeehan tämä Helsinki-Vantaatakin.

 

Euroopan suurimmilla lentokentillä takavarikoidaan päivittäin noin 1,3 miljoonan euron arvosta alkoholeja ja hajuvesiä uusien turvasäännösten takia. EFHK:lla takavarikot koskevat pääasiallisesti kaukoidän lentoja. Normaali noin 15% matkustajista näillä lennoilla on ostanut tuotteita joita he eivät voi viedä koneeseen.  Tiedä sitten kenellä tästä on vastuu koska matkustajilla tuskin on kaikilla riittävää tietoa asiasta ja helposti varmasti kuvittelevat, että jos kerran lentokentän liikkeestä heille tuotteet myydään niin ne voi myös ottaa lennolle mukaan.

 

Lähde: Taloussanomat http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=200622674&rss=2i

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaisten sivuilta tämänpäiväisestä uutisesta poimittuja Vantaan Aasianliikenteen lukuja, joista en löytänyt Finavian tiedotetta vielä:

 

- Vantaa Euroopan 3. vilkkain gateway Aasiaan

 

- Bangkokin matkustajamäärä marraskuussa nousi n. 45 % verrattuna edellisvuoden marraskuuhun

 

- Aasiaan kokonaisuutena on 1.1. - 30.11. matkustanut reittilennoilla yhteensä 763000 henkeä

 

- Kiinaan samana ajanjaksona 313000 henkeä

 

- Delhiin marraskuussa n. 5000 matkustajaa

 

Lisäksi Finnairin Ruotsin (myynti)päällikkö Helminen esittää perustelunsa Vantaan suosioon, selvällä ruotsinkielellä:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=24484

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä.... Rovaniemi Santa Claus Airport olisi ihan riittävä ilman Internationaliakin.

 

Tuli tästä mieleen, että ruåtsalaiset vaihtoivat äskettäin Ruotsin ilmailuviranomaisen aloitteesta (!) Östersundin lentokentän nimen lähellä sijaitsevan Åren hiihtokeskuksen tunnettuuden ja turismin kehittämismielessä virallisesti englanninkieliseksi Åre-Östersund Airportiksi.

 

Luftfartsverket yhdessä yrittäjien kanssa aikoo satsata ko. kentän ja Åren mainostamiseen ainakin 180 miljoonaa kruunua parin vuoden sisällä. Tosin netissä ja aikatauluissa jne nimi tulee todennäköisesti muotoon Are-Ostersund Airport....

 

Suomessakin voitaisiin ihan hyvin tehdä pari vastaavaa temppua? Rovaniemi Santa Clausin lisäksi esim. Kittilä Levi Airport ja Kuusamo Ruka Airport?

 

Ja Helsinki-Vantaa on siinä mielessä kansainvälisesti kökkö, ettei kukaan ulkomaalainen varmaankaan ole Vantaasta kiinnostunut.... sorry vaan, vantaalaiset  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole HS:n Juhani Saarisella nyt oikein ajantasaista tietoa Malesian reitin aloituksesta:

 

Ihmisten salakuljetus Suomen kautta lisääntyy

Julkaistu: 22:02

 

Juhani Saarinen

 

Ihmisten salakuljetus Suomen kautta muualle Eurooppaan lisääntyy. Kasvu näkyy Rajavartiolaitoksen ja poliisin tutkimien ihmissalaä­­kuljetustapausten määrässä. Tutkittujen tapausten määrä kasvoi viime vuonna 68:aan edellisvuoden 37:stä.

 

Suomi on välietappi erityisesti Kaakkois-Aasiasta lähteneille ihmisille, etenkin kiinalaisille, jotka yrittävät päästä Euroopan pimeisiin töihin.

 

Syy on hyvissä yhteyksissä: Finnair on yksi suurimmista yhtiöistä Euroopan ja Kiinan välisessä lentoliikenteessä. Finnair myös avasi marraskuussa uuden lentoreitin Intiaan, ja lennot Malesiaan alkavat keväällä.

 

 

Ihmissalakuljetus naamioidaan yleensä tavalliseksi turistimatkaksi. Matkaajille hankitaan väärennetyt tai toisen ihmisen matkustusasiakirjat, ja Schengen-alueelle pääsyn jälkeen he suuntaavat töihin Etelä-Eurooppaan, Britanniaan tai Saksaan.

 

Lähtijät maksavat matkan järjestäville organisaatioille huikeita summia. Selvitysten perusteella matka Aasiasta Eurooppaan maksaa runsaasta 10 000 eurosta vajaaseen 25 000 euroon.

 

 

Vain pieni osa luvattomista kulkijoista jää Suomessa kiinni. Majuri Ilkka Herranen Rajavartiolaitoksen esikunnasta arvioi, että vähintään useat sadat ihmiset läpäisevät tarkastukset vuosittain, mutta määrä voi nousta jopa tuhansiin.

 

 

Vaikka kauttakulku lisääntyy Suomessa, laiton maahantulo on poliisin tilastojen mukaan vähentynyt. Viime vuonna maasta tavattiin vajaat 1 400 ulkomaalaista vailla tarvittavia matkustusasiakirjoja, vain noin puolet edellisvuotisesta.

 

Rikoskomisario Jouko Ikonen keskusrikospoliisin rikostietopalvelusta kertoo, että syy on turvapaikanhakijoiden määrän vähenemisessä.

 

Hakijat tilastoidaan usein laittomiksi maahantulijoiksi, koska heillä ei ole viisumia tai muita matkustusasiakirjoja.

 

 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ihmisten+salakuljetus+Suomen+kautta+lis%C3%A4%C3%A4ntyy/1135224578894?ref=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion rahantekokone ei tehnyt viime vuonna "kuin" 22,8 milj. euroa voittoa.

 

Yllätysmenoista huolimatta Ilmailulaitos pysyi hyvin budjetissa. Se paransi yli puolella miljoonalla eurolla tulostaan ja ylsi 22,8 miljoonaan euroon. Valtioneuvoston tulostavoite oli 17 miljoonaa euroa.

 

Koko juttu täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentorahti takkuilee

 

Helsinki–Vantaan -lentorahtiasemalla käyttöön otettu uusi tietojärjestelmä takkuaa. Lentorahdin vakioasiakkaan mukaan lähetyksiä joutuu odottamaan pitkään eikä tietojärjestelmästä näy, onko rahti lähtenyt vai ei. Lentorahtia hoitavan Finnair Cargon apulaisjohtaja Juha-Matti Puhakka myöntää, että asiakaspalvelun laatu on ollut viime aikoina epätasaista. Puhakan mukaan uusi operatiivinen tietojärjestelmä otettiin käyttöön tammikuussa eikä sitä ole saatu vielä toimimaan moitteettomasti.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä on saattanut olla jo...

 

Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan yhdeksi maailman parhaimmista lentoasemista, selviää matkustajien tyytyväisyyttä mittaavassa maailmanlaajuisessa ASQ-tutkimuksessa (Airport Service Quality).

 

Helsinki-Vantaa sijoittui sekä oman kokoluokkansa maailman kolmanneksi parhaaksi että kaikkien kokoluokkien Euroopan kolmanneksi parhaaksi lentoasemaksi. Sijoitus on sama kuin edellisenä vuonna.

 

tekniikka&talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään