Guest Finski

Tänään kaksi kaukoreittien 747:aa?

45 viestiä aiheessa

Tänään lintsillä ollessani satuin huomaamaan n.klo1645 kahden kaukoreittien 747:n lentävän mukavasti rinnakkain. Toinen näytti BA:n 747:ta toisesta ei selkoa. Tietääkö kukaan lentääkö tästä lauantaisin jotkin kaksi lentoa suht "vierekkäin"?

 

Piru kun ei ollut kameraa >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä näin saman Mustikkamaalta. Hetken jo epäilin, olisiko kyseessä jonkun valtiopäämiehen kuljetus ja mukana seurannut delegaatio toisessa koneessa. Muistaakseni ainakin Air Force One on joskus lentänyt tällaisessa escort-seurassa, jossa toinen iso kone on seurannut sitä.

 

Onko kellään faktaa tästä reittien lähekkäin lennosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan sattumaa, sillä tuota virtaahan kulkee ylitese etenkin iltapäivisin aika tasaisesti.

 

Itse näin vastaavan tilanteen pari viikkoa sitten.

 

Mutta pari vuotta sitten oli "oudoin" tilanne kun milltei samaa jättövanaa ja peräkkäin lensi kaksi konetta itäänpäin. Tietysti eri lentopinnoilla, mutta alhaalta katsottuna se näytti samalle.

Taaempana lentävä kone saavutti koko ajan edempänä lentävää.

Olin avaralla paikalla, josta saattaa nähdä kauas ja jäin seuraamaan erikoista ruuhkaa täälläpäin maailmaa.

 

Porvoon VOR:n kohdalla koneet usein tekevät käännöksen ja jäin tiirailemaan josko nämäkin. Tuolla paikalla oli taaempi kone ajanut etummaisen jo kiinni ja en tiedä miksi, mutta toinen koneista teki muutaman ylimääräisen mutkan, ennen kuin matka jatkui samaan tahtiin, ilmeisesti kohti GOGLA:a.

Sitä on vaikea selittää näin, mutta jättövanat jotka olivat olleet siihen asti yhteneväisen näköiset tekivät ikään kuin kahdeksikon näköisen jäljen tuolle kohdalle. Ja matka jatkui...

Mikä lie sitten oli syynä tuohon? Tuskin kyseessä oli väistö tai vastaava, sillä silloin olisi varmasti asiasta tehty paperia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään lintsillä ollessani satuin huomaamaan n.klo1645 kahden kaukoreittien 747:n lentävän mukavasti rinnakkain. Toinen näytti BA:n 747:ta toisesta ei selkoa. Tietääkö kukaan lentääkö tästä lauantaisin jotkin kaksi lentoa suht "vierekkäin"?

 

Piru kun ei ollut kameraa >:(

 

Olivat BAW8 ja CCA937. Käänsin GOGLALTA kohti Rungaa. CCA oli pinnalla 360 ja BAW oli 380 ja olivat harvinaisen lähellä toisiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henoa että meilläkin on täällä asiantuntemusta joukossa :)

 

 

Ei tää mitään asiantuntemusta ole. Mä olen vaan töissä.

 

Muistin ihan oikein noi tiedot: CCA937 oli ZBAA-EGLL ja BAW8 RJAA-EGLL. Pitkään aikaan ei ole nähnyt tuollaista, että kaks täppää tulee päällekkäin ja nopeus säilyy muutaman solmun tarkkuudella samana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni,

 

Kuvasin tossa yhden A340:n ylilennon klo. 1605, mutta olen hiukka epävarma lentoyhtiöstä, joten pystytkö katsomaan mikä lento, lentoyhtiö ja rekisteri ko. koneella oli? Näyttää Air Chinan koneelta tai ehkä China Eastern..

 

Meni suurinpiirtein Martinlaakson voimalaitoksen päältä..eli melko varmasti myös EFHK:n yli tjst.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni,

 

Kuvasin tossa yhden A340:n ylilennon klo. 1605, mutta olen hiukka epävarma lentoyhtiöstä, joten pystytkö katsomaan mikä lento, lentoyhtiö ja rekisteri ko. koneella oli? Näyttää Air Chinan koneelta tai ehkä China Eastern..

 

Meni suurinpiirtein Martinlaakson voimalaitoksen päältä..eli melko varmasti myös EFHK:n yli tjst.

 

 

Näyttäis olevan Air Chinan A340-300

 

http://www.airliners.net/open.file/596580/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jotkut lennot jotka usein lentävät lähekkäin toisiaan? Meinaan olisi kiva ottaa tuollaisesta kuva ja erityisesti ne joilla on pitkät putket saisivat räpsäistyä hyvän kuvan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jotkut lennot jotka usein lentävät lähekkäin toisiaan? Meinaan olisi kiva ottaa tuollaisesta kuva ja erityisesti ne joilla on pitkät putket saisivat räpsäistyä hyvän kuvan :)

 

Kyllä se on lähinnä tsägää. Rekkarinkin olisin pystynyt selvittämään suht helpolla tänään.China Eastern tosiaan lentää meidän päältä, mutta tulin jo poies töistä, enkä ehdi sinne huomenna menemään, sillä huomenna iskee Tour de Tampere!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivat BAW8 ja CCA937. Käänsin GOGLALTA kohti Rungaa. CCA oli pinnalla 360 ja BAW oli 380 ja olivat harvinaisen lähellä toisiaan.

 

Täytyy sanoa että tämä kommentti keskustelun päätteeksi takasi meikäläiselle päivän parhaat naurut ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, muistatko paljonko se taksa olikaan koneelta noista lennonjohtopalveluista, kun ylittävät Suomen ilmatilan?

Jossain siitä joskus oli juttua, muttei enään muistu mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu autolla ajaessani ihmettelin kun ihmiset tähyili taivaalle kameroitten kanssa ja aattelin et zeppeliinikö siellä menee :)

 

Kuvattu siis autosta ikkunan läpi

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

Oli tosiaan ihan kivan näkönen tilanne. Itekin satuin näkemään ja onnistuin nappaamaan muutaman kuvankin

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Lisää tällasia ylilentoja! ;D

 

Lauri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa että tämä kommentti keskustelun päätteeksi takasi meikäläiselle päivän parhaat naurut ;D.

 

Ymmärrän hyvin kyllä miksi. Enpä ajatellut sitä tuolta kannalta.

 

Muistuu vaan mieleen eräs j eläköitynyt kolleega, joka taannoin oli vastaavassa tilanteessa. Koneet vaan olivat samalla lentopinnalla. Kaveri ei tästä hätkähtänyt, vaan sanoi tyynesti. You have traffic in sight? Roger, then VMC and own separation. Kaveria kutsutaan edelleen lisänimellä "Lucky".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, muistatko paljonko se taksa olikaan koneelta noista lennonjohtopalveluista, kun ylittävät Suomen ilmatilan?

Jossain siitä joskus oli juttua, muttei enään muistu mieleen.

 

Yhtälöhän tulee siitä, että koneen MTOW X lennetyt kilometrit x jokin kerroin. Nyrkkisääntö oli, että Transpolar-reitilla jumbo maksoi 6 mummoa, eli tonnin nykyrahassa. Olisko ollut viime loka-marraskuussa ilmestynyt TM, johon Kangastalon Ilkka oli tehnyt tekstin. Sama, johon meikkiksen lätty oli vahingossa präntätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille ja miksei muillekkin vielä yksi kyssäri näiden lentoreittien suhteen.

 

Meillä on mökki tuolla Hartolassa, sopivasti Transpolar-reitin varrella, hikisesti Tampereen aluelennonjohdon sektori vitosen puolella.

Bongailun lisäksi tykkään kuunnella myös skannerilla radioliikennettä ja kysymykseni liittyy tähän.

Milla taajuudella vaikkapa nuo Transpolar-reitin koneet kommunikoivat ATC:n kanssa lentäessään Suomen yli? Yhdellä, vai vaihdetaanko taajuutta aina, kun siirrytään seuraavan taajuudelle. Esimerkiksi tuo reitti kulkee ilmeisesti ainakin sektorien viisi, neljä ja kolme kautta maamme ylitse suhteellisen lyhyessä ajassa.

 

Eli jos ruuvaan mökillä (sektori vitosessa) skanneriin alueen taajuuden 125.400, niin onko se paras taajuus kunteluun, vai onko esimerkiksi vaikkapa 132.320 (sektori 4) parempi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuvat vaihdattavan jaksolta toiselle sen mukaan kun siirtyvät sektorilta toiselle (aivan samoin kun muidenkin koneiden kanssa). Tosin kaikki sektorit ei ole aina auki (tästäkin taisi olla joku aika sitten oiva tiivistelmä täällä miten yleensä noita operoidaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos ruuvaan mökillä (sektori vitosessa) skanneriin alueen taajuuden 125.400, niin onko se paras taajuus kunteluun, vai onko esimerkiksi vaikkapa 132.320 (sektori 4) parempi?

 

Suosittelen vitossektoriin taannoin uusittua 135.525 MHz -taajuutta, ja jos mennään syvemmälle pilkunviilaukseen niin se nelossektorihan on 132.325 ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille ja miksei muillekkin vielä yksi kyssäri näiden lentoreittien suhteen.

 

Eli jos ruuvaan mökillä (sektori vitosessa) skanneriin alueen taajuuden 125.400, niin onko se paras taajuus kunteluun, vai onko esimerkiksi vaikkapa 132.320 (sektori 4) parempi?

 

Vähän riippuu...

 

En voi sanoa mitään nyrkkisääntöä tähän. Jakson määrää lähinnä aluelennonjohdon sektorikuormitus, sillä sen mukaan sektoreita jaellaan eri tavoin. Kun liikenne tulee idästä päin on 135.52 paras vaihtoehto, koska Petrozavodsk ACC siirtää koneen aina tälle jaksolle.

 

Itäänpäin menevä liikenne tulee taajuudelle 121.3 tai 132.67 riippuen siitä, tuleeko se MARIEn vai ALAMIn kautta sisään. Mitä sen jälkeen tapahtuu, onkin vaikea ennustaa. Aluelennon mahdolliset sektorikonfiguraatiot ovat

12345 (klo 21.00-06.00, la ip ja su ap)

12+345 (tavallisin jako)

123+45 (aamuisin klol 060.00-07.00)

12+3+45 (tavallisimmin sotaharjoitusten aikaan)

1+2+345

1+2+3+45

 

jossa yhdessä olevat numerot ilmaisevat yhdestä työpisteestä hoidettavien sektoreita. Kellonajat ovat viitteellisiä.

 

Karkeasti yleistäen lennot kulkevat noissa sarjoissa vasemmalta oikealle ja luovuttava sektori siirtää koneen aina +-merkin jälkeisen sektorin jaksolle. Hartolan kohdalla oleva liikenne voi olla siis jaksoilla 121.3, 132.67, 127.1, 132.32 tai 135.52.

 

Tarkkaavainen lukija voi kuitenkin ihmetellä, että miten kaksi ensin mainittua ja viimeinen voivat olla mahdollisia. Selitys tähän on se, että varsinkin yövuoron aikana (21.00-06.00) lännestä tuleva kone voi olla joko sektorin 1 tai 2 jaksolla melko pitkään, kunnes lennonjohtaja päättää (muistaa) siirtää koneen jollekin sopivaksi katsomistaan itäjaksoista. Tämä tapahtuu siksi, että länsijaksojen lähettimien radiohorisontti ei riitä AGAMOlle (tai nykyään MALATille) asti.

 

Siirtoja sektorilta toiselle ei suoriteta viivalta, vaan yleensä siinä on noin +-2 minuutin haarukka riippuen liikennetilanteesta.

 

Sitten huomatkaa, että itäänpäin menevä liikenne reititetään nykyisin rep.point MALATin kautta, sillä Venäjän pojat ovat saaneet ATS-reitin rakentamisen loppuun. Ilmeisesti siellä on ollut taivasbetoni kortilla.

 

Noista rep.pointeistä piti sitten käydä ilmi, että tässä käsiteltiin Transpolar-reittejä. Mikäli en onnistunut selittämään asiaa tarpeeksi sekavasti, kysykää toki pois. Yritän tehdä asiasta vielä vaikeaselkoisemman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen vitossektoriin taannoin uusittua 135.525 MHz -taajuutta, ja jos mennään syvemmälle pilkunviilaukseen niin se nelossektorihan on 132.325 ;).

 

Tosiaan, neloista tarkoitin. Katselin vahaa ilmatilakarttaa hulimattomasti ja siinä tosiaan ei ollut mainintaa tuosta viitosen uudemmasta taajuudesta. Kiitos että päivitit infon.

 

Ja Jounille kanssa kiitokset. Helppoa vastausta tuohon ei siis ollut, mutta kyllä tuosta sai hajun mihin kannattaa ruuvata namiskaa, mihinkin aikaan.

Ja tuo MALAT:in ilmoittautumispisteen info oli myös tervetullut :)

Länteen päin lennettäessä ilmoittautumispiste on ilmeisesti edelleen AGAMO, kuten ennenkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länteen päin lennettäessä ilmoittautumispiste on ilmeisesti edelleen AGAMO, kuten ennenkin?

 

Jesh.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäis jälleen saada tietää eräästä koneesta...

 

Kuvasin viime lauantaina (11.9) Air Francen B777-300ER:n Sysmän kohdilla ja olisi kiva saada tietoon kyseisen koneen rekkari. Oletan että lento on NRT-CDG, koska sille reitille kyseiset koneet on nyt merkattu. Klo. 15.50 kuvattu Sysmän kirkon pihasta.

 

EDIT: Selvisikin jo...eli F-GSQC rekkarina AF0276

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään