Guest Nimbostratus

Vihreämpi kerosiini

6 viestiä aiheessa

Vihreämpi kerosiini hyväksyttiin lentokoneiden polttonesteeksi

Yhdysvaltalainen standardointiorganisaatio ASTM International on hyväksynyt kaasusta valmistetun synteettisen gtl-lentokerosiinin (gas to liquids) käyttämisen kaupallisten lentokoneiden polttonesteenä.

 

Lentokonepolttoneste saa nyt sisältää 50 prosenttia gtl-kerosiinia siviili-ilmailussa. Seosta kutsutaan nimellä Gtl Jet Fuel. Kun sitä käytetään 50-prosenttisena seoksena, määrä riittää kuljettamaan 250-paikkaista lentokonetta puoli miljardia kilometriä.

 

Tämä on mainio tieto ilmailun ystäville! Mikäköhän on kerosiini hintakehitys kun tämä tulee kuvioon mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonepolttoneste saa nyt sisältää 50 prosenttia gtl-kerosiinia siviili-ilmailussa. Seosta kutsutaan nimellä Gtl Jet Fuel. Kun sitä käytetään 50-prosenttisena seoksena, määrä riittää kuljettamaan 250-paikkaista lentokonetta puoli miljardia kilometriä.

 

Niin mikä määrä?

 

Puoli miljardia kilometriä = 500 miljoonaa kilometriä = 12500 kertaa maapallon ympäri!

 

Mistähän sinä tuollaisen uutisen repäisit?

 

Epäilee Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisessa on jäänyt kääntämättä muutama rivi.

 

GTL Kerosene is one of five GTL products that will be produced in commercial volumes by the Pearl GTL project, currently under construction by Qatar Petroleum and Shell.

 

The project will produce around one million tonnes of GTL Kerosene per annum, enough to power a typical commercial airliner for half a billon kilometres (equivalent to carrying 250 passengers around the world 4,000 times) when used in a 50 percent blend to make GTL Jet Fuel.

 

http://www.zawya.com/Story.cfm/sidZAWYA20090930033243/ASTM%20nod%20for%20GTL%20Kerosene%20blends%20to%20power%20commercial%20aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No niin, nyt alkaa jo näyttää järkevämmältä. Mitäköhän T&T:n toimittaja oikein kuvitteli ajattelevansa?

 

Muistan lukeneeni jostain lehiartikkelista vuosia sitten (ei T&T), kuinka suihkumatkustajakoneet "tuhlaavat miljoonia hevosvoimia"

lentomatkalla Euroopasta Amerikkaan.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään