Teemu Pohja

Icelandair aloittaa lennot Helsinkiin

13 viestiä aiheessa

Icelandair käynnistää Reykjavikin ja Helsingin välisen lentoliikenteen ensi kesäkuun alussa. Reittiä lennetään kaksi kertaa viikossa Boeing 757 -lentokoneilla ainakin kesäkauden ajan. Icelandair on varautunut lisäämään reitillä lentovuoroja viikoittain kolmeen ja jatkamaan reitin lentämistä kesän jälkeenkin, jos sille riittää matkustajia.

 

Icelandairille Helsingin ja Reykjavikin välinen reitti palvelee Suomen ja Islannin välillä matkustavien lisäksi myös laajemmin Suomen, Länsi-Venäjän ja Baltian sekä Yhdysvaltain välistä liikennettä.

 

Icelandair lentää Reykjavikistä kuuteen kohteeseen Yhdysvalloissa Orlandosta Bostoniin. Helsingin reitiltä on välitön yhteys Atlantin yli suuntautuviin lentoihin ja päin vastoin.

 

Icelandair lentää Reykjavikiin myös Tukholmasta ja Kööpenhaminasta yhteistyössä SAS:n kanssa. Tiettävästi se neuvotteli code share -yhteistyöstä myös Finnairin kanssa.

 

Lähde: Kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm....kauankohan tuota kestää sitten... ::)

Icelandair on ennenkin yrittänyt lentää tuota Rvik-Helsinki väliä, mutta kummasti se loppuu aina lyhyeen. No ehkä nyt juuri tuo Baltian liikenne on vilkastunut ja olisi toiveita suuremmista matkustajamääristä.

 

Tuli myös mieleen että ehkä tällaisissa tapauksissa Icelandairia haittaa se että koko fleet on 757 koneita kun esim. jollain pienemmällä koneella voisi liikennöidä joitain reittejä kannattavammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin saavat koko 757 täyteen

 

Hieman outoa kalustopolitiikkaa... varmaan hakeevat säästöjä kun on vaan yksi konetyyppi käytössä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin? 757:hän on koneista parhain!

 

 

Niin on aikakin tyylikkäin... mutta ei mun mielestä paras

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin saavat koko 757 täyteen

 

Hieman outoa kalustopolitiikkaa... varmaan hakeevat säästöjä kun on vaan yksi konetyyppi käytössä ::)

Tuskinpa muuta tarvitsevatkaan. Islanti on suhteellisen pieni maa ja suhteellisen syrjässä. 757 on aika passeli kone operoida sieltä skandinaaviaan ja euroopan isoimpiin kaupunkeihin sekä amerikkaan. Sopiva kapasiteetti ja sopiva range. Ja nythän Icelandairilla on 757-300:siakin isoimmille reiteille.

 

Kotimaanliikenteen hoitaa sitten pienemmät yhtiöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kyllähän siinä juuri se on takana että yhden konetyypin järjestelyllä pyritään säästämään.

 

Toki 757 ovat yleensä täynnä Euroopan kaupunkeihin lennettäessä, varsinkin kesällä. -300 taidetaan lentää pääasiassa Kööpenhaminaan. Icelandairilla oli myös 737-400 koneita jolla lennettiin mm. Helsinkiin muutama vuosi sitten.

 

Mutta mikäs siinä, täytyy vaan toivoa että Helsinkiin riittää matkustajia, pääsisi kerrankin vähillä vaihdoilla kotona käymään. :)

 

Ja sitä päivää odottelen että joku muukin alkaa lentämään tänne päin... SAS yritti joskus ja tämä yritys päätyi siihen että Icelandair osti SAS:lta nuo paikat ja lennätti matkustajat omilla koneilla Islantiin. Ja nyt kaikki lennot Skandinavian kohteisiin lennetään yhteistyössä SAS:n kanssa Icelandairin koneilla. Icelandairin palvelu on muutenkin aika törkeää, johtuu varmaan tuosta monopoli-asemasta. Eli pakko valita Icelandair jos haluaa johonkin lentää. ** Toki nyt on syntymässä kilpailua ja toivottavasti tilanne paranee vielä tästäkin. Koneissa palvelu pelaa erittäin hyvin ja lentoemännät... :-X

 

**Viime vuonna kyselin Icelandairin toimistosta lentoja Suomeen päin...kaikki loppuunmyyty, koneet täynnä. No minähän en sitä uskonut ja menin tavalliseen matkatoimistoon. Ja kas kummaa paikat löytyivät juuri haluamilleni lennoille. Syynä oli se että Icelandair oli täynnä, SAS:lta löytyi tilaa. Icelandairin virkailija ei A) joko halunnut B) osannut C) ei välittänyt tarkistaa noita lentoja. Ja Icelandair on SAS edustaja Islannissa....että silleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, onhan teillä siellä uusi Iceland Express (halpis) joka lentää 737:oilla Lontooseen (STN) ja Köpikseen... Aikoo kuulemma ryhtyä ihan tosissaan kilpailemaan Icelandairin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Icelandair on tutkiskellut mahdollisuutta hankkia B767- tai A330-koneita muutaman kappaleen. Tämä siis joku aika

sitten, tiedä sitten tilannetta nyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, onhan teillä siellä uusi Iceland Express (halpis) joka lentää 737:oilla Lontooseen (STN) ja Köpikseen... Aikoo kuulemma ryhtyä ihan tosissaan kilpailemaan Icelandairin kanssa.

 

Niin, tätä tarkoitinkin kun sanoin että tilanne on parantunut ja toivottavasti paranee vielä entisestään. Noista vaan jää aina sitten se ongelma ratkaistavaksi että miten esim. Kööpenhaminasta tai Lontoosta lennetään Helsinkiin halvemmalla kuin Tukholmasta. Eli tuleeko lennon kokonaishinnaksi suurinpiirtein sama, Iceair KEF - ARN - HEL tai sitten Iceland Expressin KEF - CPH - HEL.

 

Mutta olet kyllä oikeassa, kyllä heistä ihan kilpailijoiksi on. Kesällä pääsee sitten Düsseldorfiin LTU:lla ja jotain muutakin Charter toimintaa taitaa olla. Heidän aikataulut ja matkan kokonaishinta vaan ei Suomeen matkustavalle kuitenkaan äkkiseltään tunnu niin varteenotettavalta vaihtoehdolta.

 

En usko että Icelandair aikoo hankkia 767 tai A330 koneita. Lisää 757-300 on tulossa, mutta jos en väärin muista niin osa noistakin kaupoista on peruttu.

 

Muuten sitten on vielä tuo Air Atlanta joka lentää Chartereita ties minne maailmaan. Islantilainen lentoyhtiö joka pitää koneet Lontoossa koska se tulee halvemmaksi kuin Keflavikin korvausten maksaminen. Kyllä tämä minusta on aika hullua toimintaa, luulisi nyt että edes valtio tukisi kaikkia kotimaisia lentoyhtiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin saavat koko 757 täyteen

 

Lokakuun alussa kävin Hesasta

Icelandairin suoralla lennolla

Reykjavikissa ja vain 1 paikka

oli koneessa vapaana 8)

 

Outo hinnoittelusysteemi niillä muuten.

2 kpl lentoyhtiön korttipakkoja maksoi

jotain 15 euroa ja 1 pakka maksoi 3 euroa ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Icelandair lisää kaksi viikottaista lentoa Helsingin ja Reykjavikin välille kesällä -17.

 

 

www.routesonline.com/news/38/airlineroute/269245/icelandair-s17-planned-freauency-increase-as-of-07oct16

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään