Jukka Takamaa

Mersu Pena

13 viestiä aiheessa

Muistaakseni kaksinkertaisen Mannerheimristin ritarin Hasse Windin kirjassa mainittiin joku aikansa keihäänheittäjälupaus, joka ei toisellakaan kerralla saanut Messerschmittiään ilmaan vaan kolaroi sen startissa.

Tällainen kaveri kuulemma siirrettiin vähin äänin vähemmän tärkeisiin hommiin, koska tuli pienen maan ilmavoimille kalliiksi. Mersuhan oli surullisen kuuluisa starttiin ja laskuun liittyvistä kaputeista.

Tiedetäänkö Mersu Penasta enemmän ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mä en tiedä Penasta mitään, väitetään kuitenkin että osa Mersu kaputeista johtui muun lisäksi puhjenneista renkaista, eli rengas tyhjä ja mersu nurin.Kumien kunto ei tuolloin kuulemma aina ollut loistava, ajettiin millä ilmaan päästiin, sanoi Leo, muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait siihen aina tarvittu edes puhjennutta kumia kun "ammattimiehillekin" sattui ja tapahtui. Painopiste laskutelineeseen nähden melko takana, kapea teline jossa on paljon aurauskulmaa. Laskussa tai nousussa vähän kun paino menee toiselle telineelle niin sehän on jokseenkin siinä.....

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,59929.msg652613.html#msg652613

 

Penasta ei edelleenkään havaintoa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mä en tiedä Penasta mitään, väitetään kuitenkin että osa Mersu kaputeista johtui muun lisäksi puhjenneista renkaista, eli rengas tyhjä ja mersu nurin.Kumien kunto ei tuolloin kuulemma aina ollut loistava, ajettiin millä ilmaan päästiin, sanoi Leo, muistaakseni.

 

Noita Mersu-onnettomuuksia oli monenlaisia. Koska siitä oli olematon näkyvyys eteen rullattaessa, ajettiin sillä muutama kerta toisen koneen päälle. Ainakin kerran muistelen päälleajetun (sekin Mersu) pilotin siinä jopa kuolleen (näitä kun on vanhalla iällä lukenut, ei jaksa enää tarkasti vuoden parin jälkeen muistaa). Vai oliko se lentoonlähdössä sattunut onnettomuus (pölyn takia)? Suurin osa onnettomuuksista lienee kuitenkin johtunut - etenkin alkuaikoina - tuosta kiertopyrkimyksestä startissa, jos sen yritti liian aikaisin nostaa ilmaan.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän tuo oli, kertoja oli ilmavoimissa sodan jälkeen ajellen myös mersuilla, silloin suurimmat ongelmat olivat juuri kaluston kunto, osia ei ollut, rahaa ei ollut, hiukkasen piti kuitenkin lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjaa-a.Ei ole Pena,mutta seuraavaa löytyy Suomen Ilmavoimien Historia 6:sta:

 

26.5.1944

MT-217

Vänr. J.Brotherus(ei vammoja)

Kaartoi startissa vasemmalle,pomppasi ja putosi mahalleen.

28.6.1944 poistettiin

 

26.5.1944

MT-245

Vänr. J.Brotherus(loukkaantui)

Kaartoi startissa Suulajärvellä vasemmalle ja meni ympäri.

28.6.1944 poistettiin

 

Kaksi Mersua starttiyrityksessä samana päivänä rikki niin ettei niitä enää korjattu.Olisikohan tässä lihaa luiden ympärillä täksi Mersu-Penaksi?

 

Minulla on artikkeli Mercedes klubin Tähdelliset lehdestä jossa oli juttua Johannes Brotheruksesta ja hänen pojastaan Ilkasta(muistaakseni nuo nimet)En löytänyt artikkelia tähän hätään.Perusajatus oli kuitenkin se,että kun isä oli Mersu-(sekä auto,että leko) mies sota-aikaan ja poika nykyään niin onpa hienoa :)

Olisikohan J.Brotheruksen Mersu lennot päättyneet kuitenkin 26.5.1944?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät Brotheruksen lennot päättyneet, vaan jatkuivat sodan loppuun saakka. Hänhän muunmuassa kertoo muisteluja sillä Pilven Veikoista kertovalla tv-dokkarilla, joka taannoin esitettiin.

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyis varmaan kaivaa dokkari tuolta tallentimen kovalevyltä esille, Yle Areenassa sitä ei ollut enää, kun esityspäivä oli 5.12.2008.

 

Hänen lisäkseen haastatelluisssa oli ainakin Karhila, olisiko ollut Pokela ja useampia muita. Brotheruksen tarinoista ei näin äkkiseltään muistu mieleenkuin silakoiden hakureissua ja olisikohan ollut sodan päätyttyä siirtolento sisäsuomeen, jonka päätteeksi pari siiveltä meni metsään moottoriongelmien jälkeen. Paremman muistin omaavat korjatkoon mahdolliset väärinmuistamiset...

 

t: V-M

 

Edit: tuollahan siitä tarinoitiin.. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,83472.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät Brotheruksen lennot päättyneet, vaan jatkuivat sodan loppuun saakka. Hänhän muunmuassa kertoo muisteluja sillä Pilven Veikoista kertovalla tv-dokkarilla, joka taannoin esitettiin.

 

t: V-M

 

Näin on, mikäli on kyse Jonannes Kaarlo Heikki Brotheruksesta. Keskisen ja Stenmanin kirjassa hänelle on kirjattu Mersulla seuraavat voitot (hävittäjälentolaivueessa 24):

 

14.5.44 Lempäälänjärvi    MT-246   Airacobra 196 IAP

30.6.44 Sorvali/Kannas    MT-452   La-5

10.7.44 Äyräpää/Kannas  MT-452   La-5

 

Siis ei mikään "turha jätkä", vaikka ei aivan ässäkään.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään