Jukka Joutsijärvi

Direct X tietoutta kaivataan; DX uudelleen asennus aina kun uusi peli asennettu?

4 viestiä aiheessa

Asensin Nitro Games EIC:n koneelleni ja siinä samalla kyseisen pelin installeri asensi mitään kysymättä uusimman DX 9.0C March 2009 version.  Kun kysyin asiaa Paradox/Nitro Games sieltä tuli seuraavanlainen vastaus:

"East India Company installs and requires March 2009 version of DirectX and won't work with November 2007 version.

Microsoft's "Games for Windows" guidelines recommends DirectX install to be silent:

"Proper use of the DirectX runtime redistribution package (DirectX Setup) involves always launching it during installation, preferably in silent mode. This allows the code that is provided by Microsoft to perform any required version updates. It also allows installation of any optional side-by-side DirectX SDK components, such as D3DX, XACT, MDX, or XInput."

In "easy install" mode DirectX installation must be silent:

"Install any required operating system components (such as the DirectX and Visual C runtimes) using the correct Microsoft redistribution packages. The installation should be performed silently, without prompting and without being guarded by component version checks."

Olen aina halunnut itse asentaa haluamani versiot Direct X  yms sellaisista enkä pidä siitä että jonkin pelin/sovelluksen asennuksen yhteyteen on ympätty Direct X asennus niin että käyttäjältä ei edes kysytä haluaako päivittää/asentaa uusimman version.

Etenkin 90 luvulla jotkin pelit asensivat ilman ilmoitusta esim DX 4 päälle DX5 tai jopa joskus vanhemman version ja sitten ei esim joku suosikki peli enää toiminut ellei asentanut käyttistä uudelleen ja vanha DX versio takas.

2000 luvulla olisi luullut että edes kysytään haluaako päivittää.  Nyt tosin oli jo jatkoaikaa saaneen DX 9.0c:n uusin versio päivitys kyseessä., mutta silti tuo päivitys olisi saattanut esim aiheuttaa ongelmia FSX simun suhteen. Kaikkihan on mahdollista pc pelien maailmassa.

Haluankin kysyä että jos olen epävarma tuon EIC yhteydessä tapahtuneen DX9.0c march version päivityksen toimivuudesta, voinko asentaa ITSE LATAAMANI Direct X 9.0C March 2009 version tuon saman pelin asentaman version päälle ilman että tulee ongelmia?  DirectX hän on suunniteltu aina vanhan päälle asennettavaksi toisin kuin näytönohjaimien ajurit mutta voiko asentaa saman DX version entisen päälle esim korjausasennuksena eli toimiiko ja aiheuttaako XP käyttikseen jotain ongelmia esim näytönohjaimen tai äänikortin suhteen?

En kaipaa arvailuja osaan itsekin arvailla vaan kaipaan faktatietoutta keskuudessamme vaikuttavilta pc -guruilta.

Jukk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaiseen tilanteeseen joutuu valitettavan usein, kun installoinnin loppuvaiheessa se tarkastaa onko tarvetta asentaa päivityksiä DirectX:lle ja jos ei niin harvemmin se sen tekee mutta jos taas asia on niin että vaatii tiettyä päivitystä niin sen se tekee myös ja asentaa päivitetyt tiedostot ja haitta asiahan tämä tietysti ei ole jos peli vaatii toimiakseen tämän niin mielelläänhän sitä ne päivitykset myös antaa asentaa.

Jotkut asennukset antaa määrittää asennetaanko DirectX ja toiset taas ei, se on valitettavaa jos haluaa asiat menevän ensimmäisen vaihtoehdon mukaan mutta siihen vaan täytyy tyytyä tai olla asentamatta ko. peliä. Ainahan tietysti voi kysyä voiko saada pelin tekijältä erillisen asennuksen jossa tämä DirectX asennus on vaan vaihtoehtona jonka voi halutessaan jättää pois, mutta pelin toimivuuden kannaltahan tämä ei ole järkevää jos jättää ne vaadittavat päivitykset asentamatta. Eli asia olisi yhtä tyhjän kanssa pompottelua ja turhaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ja kyllä voit asentaa huoletta itse ladatun DirectX päivitypaketin suoraan ja itsekkin usein teen niin että lataan kerralla viimeisimmän ns. Redist paketin joka sisältää kaikki sen hetkiset julkaistut tiedostot DirectX:stä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ja kyllä voit asentaa huoletta itse ladatun DirectX päivitypaketin suoraan ja itsekkin usein teen niin että lataan kerralla viimeisimmän ns. Redist paketin joka sisältää kaikki sen hetkiset julkaistut tiedostot DirectX:stä

Kiitos Toni tiedoista.

Eli vaikka olisi jo sama versio redist paketti asennettu niin sen saman version voi asentaa siis päälle uudestaan??

Sain Nitro Games tiimiltä seur. vastauksen:

"Why are you so worried about this? It's recommended to always run dx setup when installing a game... "

15 vuotta peliharrastuksen jälkeen jälleen uusi asia minulle!!  Että aina kun asentaa uuden pelin koneelle suositellaan asennettavaksi DX uudelleen?!?!  Pitääkö paikkaansa??

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään