Guest KILLROE

Pocket FMS

7 viestiä aiheessa

Moi.

 

http://www.pocketfms.com/

 

Tuli tuollanen sovellus vastaan kun pengoin netinkäistä...

 

En tiiä onko tuosta mihinkään, mutta näytti mielenkiintoiselta... ja ilmaiselta (donationware) :)

 

Tommi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa varmaan ihan OK. Erästä pocket-PC sovellusta kokeilleena en kuitenkaan anna kovin ylistäviä arvosanoja. Tässä pikaiset plussat ja miinukset:

 

+ selkeä, kaunis näyttö (kotona illalla, mielellään valot pois)

 

- näytöstä ei saa selvää, kun aurinko paistaa

- kömpelö käyttää

- tinttikelissä on aika turha yrittää sohia millään tikulla vaihtoehtoja

- johtojen liittimiä ei ole tarkoitettu liikkuvaan käyttöön

 

Virransyöttö sekä GPS-moduli irtosivat matkan varrella moneen kertaan ja sähköliitin vääntyi jostain pikkukolhusta. Akku saattaa kestä jonkin aikaa, joten sähkönpuute ei liene sen pahempi ongelma kuin muissakaan kannettavissa gepsuissa. GPS-kortin irtoaminen sen sijaan aiheutti ohjelman jumiutumisen ja vaati toisen henkilön huomion useaksi minuutiksi. Ei ihan kätevää, jos on kiire tai yksin liikkeellä.

 

Karttanäyttö oli sinällään OK ja periaate ihan hyvä. Toteuksena se ei vain toimi. Hylkäsin GPS-kortin ostamisen kertakokeilun jälkeen, vaikka olin suunnitellut systeemin hankkimista monta vuotta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa varmaan ihan OK. Erästä pocket-PC sovellusta kokeilleena en kuitenkaan anna kovin ylistäviä arvosanoja. Tässä pikaiset plussat ja miinukset:

 

NaviPAQ?

 

Tuollainen kämmentietokone + GPS oli ainakin jokaisessa viime MM-kisojen purjekoneessa, joten ei se varmaan kuitenkaan ihan susi ole?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aattelin olla mainostamatta julkisella foorumilla...

 

Luulenpa, ettei se ole ihan susi. Sen mahdollisuudet ovat hyvät, mikäli se kehittyy, mutta tuolla kokemuksella en moista hanki.

 

Jos systeemin pystyy rakentamaan sillä lailla kiinteästi, ettei tarvitse väännellä yhtään johtoja, homma saattaa toimia. Virtajohdon liitin on vaan aivan lelu, mikäli sen täytyy kestää liikettä. Sitten joo, mikäli laitetta käyttää pelkkänä koneen sijainnin näyttävänä karttana, homma on varmaan OK (mikäli heijastusongelmat saa ratkottua, onko kellään kokemuksia?), mutta mikäli laitteella meinaa rakentaa jotakin plaaneja tai yleensä muutta joitakin asetuksia kesken lennon, on se kovasti tuskallista.

 

Tietystikin, otan ehkä sen verran sanojani takaisin, että mikäli joku sattuisi myymään minulle pilkkahintaisen gepsupalikan, voisin sen kyllä ostaa, jos kerran ohjelmistonkin saisi ilmaiseksi. Laite kun sattuu jo olemaan eikä sillä ole paljon muutakaan järjellistä käyttöä pasianssinpeluun lisäksi. Mutta jos nyt pitäisi lähteä hankkimaan jotakin mainitsemasi kaltaista systeemiä, ostaisin sillä rahalla paljon mieluummin jonkun GPSIII:n, vai saako niitä kaksi siihen rahaan ?!?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aattelin olla mainostamatta julkisella foorumilla...

 

Luulenpa, ettei se ole ihan susi. Sen mahdollisuudet ovat hyvät, mikäli se kehittyy, mutta tuolla kokemuksella en moista hanki.

 

Jos systeemin pystyy rakentamaan sillä lailla kiinteästi, ettei tarvitse väännellä yhtään johtoja, homma saattaa toimia. Virtajohdon liitin on vaan aivan lelu, mikäli sen täytyy kestää liikettä. Sitten joo, mikäli laitetta käyttää pelkkänä koneen sijainnin näyttävänä karttana, homma on varmaan OK (mikäli heijastusongelmat saa ratkottua, onko kellään kokemuksia?), mutta mikäli laitteella meinaa rakentaa jotakin plaaneja tai yleensä muutta joitakin asetuksia kesken lennon, on se kovasti tuskallista.

 

Tietystikin, otan ehkä sen verran sanojani takaisin, että mikäli joku sattuisi myymään minulle pilkkahintaisen gepsupalikan, voisin sen kyllä ostaa, jos kerran ohjelmistonkin saisi ilmaiseksi. Laite kun sattuu jo olemaan eikä sillä ole paljon muutakaan järjellistä käyttöä pasianssinpeluun lisäksi. Mutta jos nyt pitäisi lähteä hankkimaan jotakin mainitsemasi kaltaista systeemiä, ostaisin sillä rahalla paljon mieluummin jonkun GPSIII:n, vai saako niitä kaksi siihen rahaan ?!?!

 

Isoin ongelma noissa IPAQ-viritelmissä on se, että ne on tarkoitettu käytettäväksi kynällä, ja ainakin tuossa NaviPaqissa on aivan uskomattoman pienet kuvakkeet ja nappulat.. Töki niitä sitten termiikissä tai kunnon röykytyksessä pikkukoneessa..

 

Hankin itse ihan ilmailukäyttöön tehdyn GPS:n sen takia että sitä voi käyttää rukkaset kädessä yhdellä kädellä eikä se heitä mitään bluescreenejä kesken kaiken. Ainakaan niin usein, softaahan niissäkin on eikä bugitonta softaa olekaan. Mutta ainakin se on tehty ko. käyttöön.

 

Toki noita ipaq-vehkeitä on varmaan hyviäkin, MIKin kerhoillassa joku-jonka-nyt-unohdin-jo esitteli alunperin purjelentokäyttöön tehtyä softaa jossa valikot olivat aina mallia "fullscreen" eli koko ruudun täyttäviä isoja nappeja joita oli tarkoitettu tökittäväksi ihan sormella. Se on mielestäni jo parempi ratkaisu. Mutta kai nuo kanssa kehittyvät, samoin eräässä ilmailulehdessä oli juttu miten nuo "tablet-PC:t" ovat yleistyneet "elektronisena karttamappina" huimasti viime aikoina. Eli kyseessä on PC-tietokonee jossa on kosketusnäyttö ja kynä joka toimii hiirenä. Kunhan softat kehittyvät niin nuo saattavat olla ihan kelpo ratkaisuja. Mutta paljon niissä on vielä parantamisen varaa. Ja on tuossa Garminissakin säätämistä, ihan liikaa se vie huomiota ilmassa, joten sen kanssa turaaminen jää kyllä "apukuskin" hommaksi ennen kuin sen kanssa oppii kunnolla elämään.

 

Nuo kaikki toimivat niin hienosti kotona tietokoneen vieressä simulla harjoitellessa (hyvä tapa treenata muuten!) mutta sitten käytännössä nuo ongelmat tulevat esiin, juuri nuo johdot, liittimet, mihin-se-kynä-nyt-tippui jne..

 

Samaisessa lehdessä oli muuten tutkittu että yleisesti "advanced light aircraft"-luokan koneissa (tässä tapauksessa siis vehkeet missä oli vähintään IFR-GPS ja autopilotti) turvallisuustilastot näyttivätkin aika synkkiä lukuja vaikka periaatteessa uuden avioniikan pitäisi lisätä turvallisuutta. Mutta ongelma onkin ilmeisesti pilottien koulutus - Joku Garmin 430/530 on aika vaikea laite jos siihen ei ole etukäteen tutustunut. Ja Garminit on sentään aika hyviä mutta niiden käyttöliittymä on aika monimutkainen ja toimintoja on joka lähtöön. Hätätilanteessa niiden kanssa on tosi kusessa ellei vehje ole kunnolla tuttu.

 

Sen takia on mainiota että nyt Dowsonin Pete lisäsi tuon Aviation-protokollan tuen gpsout.dll:ään joten ainakin Garminin kannettavat gepsit toimivat FS2002/FS2004:n kanssa ja niiden käyttöä voi harjoitella kaikessa rauhassa. Sitten kun gepsiä todella tarvii, sitä on hyvä osata käyttää..

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Ipaqista on jonkin verran kokemuksia on mm. viime kesän tarkkuuslennon sm-kisojen yht. sekä harjoituskisoissa ko. Ipaq-laitteesta gps:llä ja tietyllä ohjelmistolla varustettuna, että kartta on tosi selkeä josta se suurin ilo syntyykin.

 

muut toiminnot on hieman sanoisiko hankalat lentäessä kun on muutakin puuhaa siinä..

Niinkuin mainittiin on tikulla näppäily aikalailla mahdotonta vähänkin tinttikelissä, mutta hyöty on tietysti myös siinä että saa GT- ilmailu- ja merikartat, joten monipuolisuus on valttia.

 

-Paikannnus onnistuu gt-karttapohjan ja ennakkoon tehdyn routen kanssa todella mainiosti, jossa on yksi valtti myös

 

hinta on tosin se mihin minulla(kin) into loppuu, kyllä Garmin GPSPilotIII esim. on "käsittelyvarma" kapistus.

Ipaq-laitteen kunnollinen kiinnitys on myös asia joka vaati omat kommervenkit lentolaitteessa.

 

Fiilikset on jokseenkin samat kuin GpsMap195 tai 196:ssa, erotuksella Ipaqissa on vaihdettavat värikartat, joten kirkkaaseenkin keliin löytyy karttapohja joka näkyy.

"Mustalaatikkodata onkin sitten mielenkiintoista katsottavaa", tosin sitä saa ulos myös garmineista.

 

t. Kimmo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään