Ari Simonen

Re: Ihmisten lennätyksestä ja maksun ottamisesta(OLI:polttarilennätystä Seinäjoella)

243 viestiä aiheessa

Kyllä tuon kaltaiset lennätykset hoituu yleensä ilmailukerhoissa tai jos tunnet jonkun lentäjän, ilman sen kummemempaa byrökratiaa tai lupia. Kannattaa kuuklata paikallisia ilmailukerhoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei se nyt ihan noin mene, laillisesti :o

Maan tapa muuttuu vähitellen laiksi. ;) kaikki sitä tekee: ajaa ylinopeutta, kusettaa verottajaa jne.  ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maan tapa muuttuu vähitellen laiksi. ;) kaikki sitä tekee: ajaa ylinopeutta, kusettaa verottajaa jne.  ...

 

Niin, katselin eilen eräällä korpikentällä, kun ultrakevyellä vietiin polttarisankari taivaalle. Lentoa kävi juhlistamassa paikanpäällä myös poliisipartio, mutta olivat ilmeisesti sankarin kaveriporukkaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen lennätyttänyt veljeäni polttarilennolla ultralla, maksoin 1/2 lennon kustannuksista (n. 50e mulle 45 min lennosta). Mikä tässä oli laitonta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän maksais pyytää joku BF-Lento (jolla on luvat) lentämään se Cessna eestaas Seinäjoelle ja sit se polttarilento siihen päälle?  Jos kerran polttareissa on immelmanneja saatava, niin pätäkkää tiskiin.  Useamman satasen maksaa varmasti, mutta veikkaan ettei tonneja kuitenkaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän maksais pyytää joku BF-Lento (jolla on luvat) lentämään se Cessna eestaas Seinäjoelle ja sit se polttarilento siihen päälle?  Jos kerran polttareissa on immelmanneja saatava, niin pätäkkää tiskiin.  Useamman satasen maksaa varmasti, mutta veikkaan ettei tonneja kuitenkaan.   

 

Moposesnat maadoitukseen, ennemmin sitten purjelennon "oppilaaksi" ja kunnon väännöt  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tässä hommassa taas tulla eteen se perinteinen suomalainen viranomaisen pelko. Ei pysty lennättään, kun pelätään, että joku kateellinen kanssailmailija tekee ilmoituksen "piiloansiolennosta", jos vähän viedään porukkaa taivaalle. Ja joo...se vastuu...jos se rusetti sattuu pysähtymään...

 

Peter vois varmaan kertoa tästä enemmän...

 

Mutta noin niinkuin muuten. En ole koskaan ymmärtänyt viranomaisen pelkoa, rikoksiakin on joskus tullut tehtyä, ja on saatu rangaistuksiakin ( ei ilmailussa ), en myöskään ole koskaan kaihtanut tai studannut jotain ilmailuviranomaisia siinä pelossa, etten olisi uskaltanut lennättää tuttaviani tai puolikkaita sellaisia jos halua on ollut. Kustannukset on varmasti jaettu, yhtään keikkaa en kavereitani lennätä, jos eivät bensoja tohon korppusahaan maksa, ja se on fakta. Oli sitten miten julkinen paikka tämä intterin netti hyvänsä julkistaa aatteitansa. Huomennakin mennään Malmille ja ihan kaveriporukalla...käydään pyöreellä kahveella ja ajellaan takasin kotia.

 

Ei muuta kuin porukka kyytiin S-Joella ja on the road! Pitäähän sankari saada ilmaan, vai häh?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikö Sauli nyt mitä lisenssin menetys voisi maksaa, netissä on helppo rehvastella kahveenjuonneista pyöreässä, oikeesti......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikö Sauli nyt mitä lisenssin menetys voisi maksaa, netissä on helppo rehvastella kahveenjuonneista pyöreässä, oikeesti......

 

Ymmärrätkö lukemaasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai lisenssin menetystä tarvitse pelätä, jos kyytiin tulijat maksaa osansa kustannuksista ja vastuukysymykset on selvillä?

 

On mulla autonkin kyydissä porukkaa melkein joka päivä. Niille en viitti edes selostaa sitä, miten käy jos ajan mällin. Ja onko tuo cessnanreuhka sen kummempi harrasteväline kuin mikä tahansa muukaan vempele.

 

Ja mitä rehvastelua on käydä Malmilla kahvilla???

 

Ja jos lisenssi menisi sen vuoksi, että lentelen kavereiden kanssa jakaen kustannukset - Niin antaa mennä. Veneily on myöskin kiva harratus  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrätkö lukemaasi?

 

En varmaankaan yhtä hyvin, toiset varmaankin paremmin.

Harrasteilmailu ja tilauskyyti lienee kuitenkin kaksi eri juttua, tilaan kyydin jolloin vaaditaan eri paperi, ajelen itse kaveri kyydissä, mahdollisesti eri lisenssi.

Arveleppa iltamyöhäsellä miksei Jaakko voi ottaa tilauskyytejä vaikka taito takuusti siihen riittää.

Ehkä ymmärsin jotain nurin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En varmaankaan yhtä hyvin, toiset varmaankin paremmin.

Harrasteilmailu ja tilauskyyti lienee kuitenkin kaksi eri juttua, tilaan kyydin jolloin vaaditaan eri paperi, ajelen itse kaveri kyydissä, mahdollisesti eri lisenssi.

Arveleppa iltamyöhäsellä miksei Jaakko voi ottaa tilauskyytejä vaikka taito takuusti siihen riittää.

Ehkä ymmärsin jotain nurin.

 

Ei paniikkia  :)

 

Arne olet tietenkin oikeassa, jos puhumme asiasta pilkulleen lain mukaan. Mutta halusin tuoda tähän keskusteluun toisenkin näkökannan, vaikka tämä nyt meneekin jo ohi aiheen aika raskaastí - ja modet muuttavat tämän kohta aiheeksi " Tilauslentoja yksityislentäjän lupakirjalla "  :o

 

edit: Ja Jaakko voi varmasti lennättä frendejään niin paljon kuin jaksaa, jos haluaa. Ei kai sitä kukaan kiellä - tuskin IH:kaan?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näin ajattelin minäkin, tehdään mitä tehdään ja "vihreän veran" edessä loput.Tästä aiheesta on aiemminkin keskusteltu, loppupeleissä perikunta vastaa lain mukaan korvauksista jopa Suomessa.Tuosta täällä väännettiin ja lopputulema muistaakseni meni juuri silleen, eli jos aloitan taksiveneilyn tarvitaan lisenssi, jos haen Orvon Gumbostrandista, vaimo ajaa ja me juomme ei hätää. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen hakua Flight Forumista sanoilla lennätys ja vakuutus...

 

Asiasta on keskusteltu ahkerasti aiemminkin. 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän maksais pyytää joku BF-Lento (jolla on luvat) lentämään se Cessna eestaas Seinäjoelle ja sit se polttarilento siihen päälle?  Jos kerran polttareissa on immelmanneja saatava, niin pätäkkää tiskiin.  Useamman satasen maksaa varmasti, mutta veikkaan ettei tonneja kuitenkaan.   

 

Milläs luvilla se BF noita oikeastaan suorittaa? Luettelon mukaan heillä ei kuitenkaan ole lentotoimintalupaa, vain ainoastaan lentotyölupa (aerial work). Onko tuo mukamasta jonkin sortin koulutustoimintaa? Tällei amatöörin silmään näyttää ensisijassa kyllä kaupalliselta ilmakuljetukselta (olkoonkin, että lento päättyy sinne mistä se alkoi), joka vaatisi lentotoimintaluvan. Lentotyöksi tuota on mielestäni aika vaikea perustella, vaikka siellä kyydissä olijalla olisikin sitten kamera, jolla hän suorittaisi ilmakuvaustoimintaa...

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Toimiluvat_ja_valtuudet/MUUTOSVERSIO-LUETTELO_SUOMALAISENspmuokattu-1.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttu on tosiaan niin, että perinteinen 1-moottoriyleisölennätys ja 1-moottoritaksilento, jossa maksava asiakas viedään paikkakunnalta toiselle eikä valokuvata, on käytännössä kuollut, R.I.P.  :'(

 

EU-OPS AOC-sertifikaatti 1-moottoritoimintaan on enää kolmella yrityksellä (Hendell, vesikone), Konekorhonen (joka ei taida toimintaa paljonkaan harrastaa) ja Lapin Tilauslento, Rovaniemi. EU-OPS-lupa vaatii niin raskaan organisaation, että sellaisen ylläpitäminen pienessä yrityksessä ei kannata, kun keikkaa on niin vähän, paitsi muun vilkkaamman toiminnan kylkiäisenä ehkä. Ja ilmailunestoviranomainen ei tee muuta kuin estää...

 

Valokuvauslentoja voidaan tehdä lentotyöluvalla. Myös videointi on valokuvausta, vaikka sitten kuvattaisiin vain kyydissä olevan ilmeitä (vink  ;) ).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valokuvauslentoja voidaan tehdä lentotyöluvalla. Myös videointi on valokuvausta, vaikka sitten kuvattaisiin vain kyydissä olevan ilmeitä (vink  ;) ).

 

Jotain tälläistä "soveltamista" hieman arvelinkin... Siitä, onko tuollaisen organisaation pyörittäminen sitten kohtuuttoman raskasta, voi olla toki montaakin mieltä. Ilmeisesti se kuitenkin onnistuu hendelliltä ja lapin tilauslennolta, joista ainakin jälkimmäisen organisaatiota käyttää myös yksi tai useampi "ulkopuolinen" yritys omassa toiminnassaan (tosin ei välttämäti SEP-toiminnoissa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi sentään. Kuinkahan minun nyt taas kerran käy? Kuulin tuossa tutun tuttavan kaipaavan polttarilennätystä. En ole kuunaan tavannut lennätettävää, joten syyllistynkö nyt syvään rikokseen, jos otan hänet kyytiin? Lennon ajattelin maksaa ihan kokonaan omasta pussista, mutta bensarahat ja pienen korvauksen vapaa-aikani käytöstä ajattelin kuitenkin laskuttaa. Joudunkohan linnaan, vai saanko pelkästään lupakirjanmenetyksen ohella sakkoja? Erityisesti täsmennettäköön, etten ennen ole vastaavista suoritteista joutunut edesvastuuseen, mutta jos viranomaisella on erityinen hätä ja huoli ja halu, niin päiväkirjoissani on merkinnät jokaisesta "polttareiden" nimiin tehdystä pikku lentomatkasta. Ja jos asia verottajaa kiinnostaa, niin lähettäköön taas yhden lapun entisten seuraksi...

 

-A-

 

PS. Onko se nyt tosiaan niin vakavaa puuhaa tämä ilmailu, ettei sitä enää uskalla edes kysyä vähemmän hyvin tuntemiltaan ihmisiltä ilmakyytiä lupaamalla osallistua korvauksiin, hä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi sentään. Kuinkahan minun nyt taas kerran käy? Kuulin tuossa tutun tuttavan kaipaavan polttarilennätystä. En ole kuunaan tavannut lennätettävää, joten syyllistynkö nyt syvään rikokseen, jos otan hänet kyytiin? Lennon ajattelin maksaa ihan kokonaan omasta pussista, mutta bensarahat ja pienen korvauksen vapaa-aikani käytöstä ajattelin kuitenkin laskuttaa. Joudunkohan linnaan, vai saanko pelkästään lupakirjanmenetyksen ohella sakkoja? Erityisesti täsmennettäköön, etten ennen ole vastaavista suoritteista joutunut edesvastuuseen, mutta jos viranomaisella on erityinen hätä ja huoli ja halu, niin päiväkirjoissani on merkinnät jokaisesta "polttareiden" nimiin tehdystä pikku lentomatkasta. Ja jos asia verottajaa kiinnostaa, niin lähettäköön taas yhden lapun entisten seuraksi...

 

-A-

 

PS. Onko se nyt tosiaan niin vakavaa puuhaa tämä ilmailu, ettei sitä enää uskalla edes kysyä vähemmän hyvin tuntemiltaan ihmisiltä ilmakyytiä lupaamalla osallistua korvauksiin, hä?

 

Voit huoleti lentää jakamalla kustannukset pääluvun mukaan ja maksamalla itse oman osuutesi, tuosta yksityislennostasi

Tee sinunkaupat ennen lentoasi ::)

Hobby Landings  ;D

 

jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä, onko tuollaisen organisaation pyörittäminen sitten kohtuuttoman raskasta, voi olla toki montaakin mieltä.

 

Sattuuko löytymään käsitystä siitä, montaako kokopäivätoimista lentotoiminnanjohtajaa, laatupäällikköä ja muuta kivikovaa konsulttia EU-OPS AOC:n saaminen ja ylläpitäminen edellyttää? Ei irtoa halvalla, ellei sattumalta jostain muusta konserniin kuuluvasta putiikista pysty lainaamaan (huom.!) päteviä henkilöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ansiolento/yksityislentoaihe on ikuisuuskysymys, joka ei ratkea muuten kuin että viranomainen tulee avuksi siten, että kevennetään pienten ansiolentoyritysten organisaatiovaatimuksia. Olen ymmärtänyt, että se on mahdollista ja joissakin EU-maissa kuuleman mukaan näin on tehtykin. Tämä on kuitenkin kuulopuhetta, enkä tunne yksityiskohtia.  

 

Tiedän itsekin kuinka sapettaa, kun on joutunut kuluttamaan aikaa ja rahaa lupien hankintaan sekä ylläpitoon ja sitten vieressä joku tekee piiloansiota. Esimerkinomaisesti oman yritykseni tilanne 1990-luvulta. Sillä oli ansiolentoluvat, liikenneluvat, koulutusluvat ja korjaamoluvat. Jokainen lupa oli voimassa 2-4 vuotta eli joka vuosi oli vähintäin yksi lupa uusittavana. Määräykset muuttuivat ja vaatimukset kasvoivat joka kerralla eivätkä itse luvatkaan ilmaisia olleet. Se on ihan aikuisten oikeasti kallista puuhaa.

 

Joku varmaan osaa kertoa esimerkkejä, kuinka muissa samaan lainsäädäntöalueeseen kuuluvissa maissa pienten ansiolentoyritysten asiat ovat ratkaistut. Näitä esimerkkejä lukisin itsekin mielelläni.      

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voit huoleti lentää jakamalla kustannukset pääluvun mukaan ja maksamalla itse oman osuutesi, tuosta yksityislennostasi

Tee sinunkaupat ennen lentoasi ::)

Hobby Landings  ;D

 

Hyvä, toimitaan siis jatkossa(kin) tähän tyyliin :) Josko sitä lähtis sitte lentokoneenkorjuuseen tai huoltuuseen ainaki!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

kaverin puolesta tiedustelen; lennättääkö kukaan Seinäjoella ns. polttarilentoja pienkoneella? Vaihtoehtoisesti vaikka pieni maisemalennätys, johon pari vähän tiukempaa kurvia ja pieni "nose down" G-vitamiinin saamiseksi.

 

Pikaista vastausta odotellen,

Mikko

Ota koko suku mukaan!  Fincomm 09-42432000    alk.39€  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään