Mika Koski

JWGC2009 - Nuorten purjelennon MM -kisat Räyskälässä

29 viestiä aiheessa

Tehdäänpä kulttuuriteko ja aloitetaan tällainen ketju...

 

http://www.jwgc2009.fi/

 

Mika

Kun en tuota niin tunne niin mikä/kuka on purjelennossa juniori ?

 

Yritin etsiä sitä tietoa tuolta kisa sivuilta sekä ilmailuliiton sivuilta mutta ilmeisesti en vaan osaa, tai se on piilotettu onnistuneesti.

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toinen "tyhmä" kyselee tuosta seurantakartasta:

punaiset neliöt ovat koneita ja numeroidut paikat kääntöpisteitä, vai ?? Entä nuo punaiset ja siniset reitit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toinen "tyhmä" kyselee tuosta seurantakartasta:

punaiset neliöt ovat koneita ja numeroidut paikat kääntöpisteitä, vai ?? Entä nuo punaiset ja siniset reitit?

 

Tulkintaohjeet (hyvin lyhyt oppimäärä)

 

"103_Vampula" sinisellä pohjalla on käännepiste.

"N4" punaisella pohjalla on koneen kilpailutunnus.

Sininen viiva on vakioluokan kisatehtävä

Punainen viiva on kerholuokan kisatehtävä*

 

Tehtävät ja tulokset

 

Löytyvät tuolta. Tuloslaskenta ei ihan reaaliaikaista, mutta ei tartte enää odotella filmien kehitystä ja baroliuskojen tarkistusta niin kuin ennen. Kehitys kehittyy.

 

http://www.jwgc2009.fi/results.php

 

Kysykää pois, jos on epäselvää. Tämä tracking on melko uusi juttu purjelentoympyröissä. Kuvaajille vinkkinä, että tuolla niitä lentokonekaunottaria vasta onkin.

 

Mika

 

* Jäniskevennys: "Punainen viiva" on Ilmari Kiannon romaani sekä Aulis Sallisen ooppera. Sisältää sosialidemokratiaa ja ei sovellun kaikille tämän forumin kirjoittajille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurantalaitteella varustetut kisakoneet näkyvät Google Earthissä pieninä lentsikoina, joiden vieressä on koneen kilpailutunnus. Seurantalaitteet ovat eri päivinä eri koneissa. Seuranta ei ole ajan tasalla vaan noin 15 min myöhässä.

 

Kisoissa lennetään kahdessa luokassa, kerholuokassa (Club class) ja vakioluokassa (Standard class). Punaiset ja siniset viivat ovat kyseisen päivän tehtäviä näille luokille. Yksityiskohtaisemman kuvauksen tehtävistä löytää kisojen kotisivuilta kohdasta "Tasks & Results".

 

Kerholuokassa lennetään vähän iäkkäämällä kalustolla yleensä, n 20 - 30 v vanhalla. Koneiden suorituskykyeroja tasoitetaan ns tasoituskertoimilla. Siksipä tuloksissa voi olla että paremman keskinopeuden saavuttanut saa huonommat pisteet tasoituskertoimen takia kuten tänäänkin oli tilanne. Vesipainolastin käyttö ei ole sallittua kerholuokassa.

 

Vakioluokan purjekoneilla siiven kärkiväli saa olla enintään 15,0 m, eikä jättöreunalaippoja sallita. Vesipainolastin käyttö on sallittu. Tasoituskertoimia ei käytetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisävinkki kiinnostuneille:

 

kisapäivän jälkeen tulossivulta saa loggeritiedoston*, jota voi katsoa See You ohjelmassa. See You:hun saa myös ilmatila- ja maastokartan, jotta voi sitten tutkia mestarien työtä startista maaliin. See You sekä animoi että analysoi lennetyn kisatehtävän. Todella koukuttavaa.

 

Esimerkkinä tämän päivän vakioluokan tulossivu, klikkaa vaikka "2T", niin saa Aku Jaakkolan loggerifilen:

 

http://www.jwgc2009.fi/results/96O_jwgcstd.htm

 

See You:n demon ja ilmatilat, käännepisteet yms. voi ladata tuolta:

 

http://www.naviter.si/?Itemid=1

 

Mika

 

* loggeri = vähän niinku purjekoneen mustalaatikko, muttei ihan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kisojen sivuilta löytyy kivaa katseltavaa niin kuvien kuin videon muodossa.

 

Tässä hieno pätkä:

 

 

Kaverilla on selvästi homma hallussa!

 

Tsemppiä Suomen joukkueelle ja turvallisia kisoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisävinkki kiinnostuneille:

 

kisapäivän jälkeen tulossivulta saa loggeritiedoston*, jota voi katsoa See You ohjelmassa. See You:hun saa myös ilmatila- ja maastokartan, jotta voi sitten tutkia mestarien työtä startista maaliin. See You sekä animoi että analysoi lennetyn kisatehtävän. Todella koukuttavaa.

 

Esimerkkinä tämän päivän vakioluokan tulossivu, klikkaa vaikka "2T", niin saa Aku Jaakkolan loggerifilen:

 

http://www.jwgc2009.fi/results/96O_jwgcstd.htm

 

See You:n demon ja ilmatilat, käännepisteet yms. voi ladata tuolta:

 

http://www.naviter.si/?Itemid=1

 

Kiinnostaa, mutta ei tajua/saa toimimaan taaskaan meikäläinen. Latasin sen evaluationin ja Suomen kartan ja vielä käännepisteet, mutta miten saan jotain järkevää noista kasaan? Nyt en saa kuin esim. sitä mallisi 2Tangoa klikkaamalla piiiiiiiitkän listan jotain koordinaatteja varmaan ja sitten hirveä litania kirjaimia ja numeroita pötkönä. Mitä pitäisi tehdä jotta saisi jonkin reitin kartalle, aikoineen ja korkeuksineen/nopeuksineen tms luulisin tuolta irtoavan, mutta kun on EVO ATK-hommissa, niin tulee vaan tikkuja sormenpäihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaa, mutta ei tajua/saa toimimaan taaskaan meikäläinen. Latasin sen evaluationin ja Suomen kartan ja vielä käännepisteet, mutta miten saan jotain järkevää noista kasaan? Nyt en saa kuin esim. sitä mallisi 2Tangoa klikkaamalla piiiiiiiitkän listan jotain koordinaatteja varmaan ja sitten hirveä litania kirjaimia ja numeroita pötkönä. Mitä pitäisi tehdä jotta saisi jonkin reitin kartalle, aikoineen ja korkeuksineen/nopeuksineen tms luulisin tuolta irtoavan, mutta kun on EVO ATK-hommissa, niin tulee vaan tikkuja sormenpäihin.

 

Jos käytössäsi on Firefox niin en saanut minäkään toimimaan...IE:llä toimii!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan saisivat reaaliseurannan toimimaan niin pääsisi jännittämään kunnolla! Eilenkin 2T:n seuranta tökki pahasti, tänään ei näytä toimivan ollenkaan. Muilla sentään paikat vaihtuvat, tosin pätkien niilläkin. Jukolan viestissä oli kunnon reaaliseuranta ja netissä voi seurata jälkeenpäinkin kaikki osuudet, ilmeisesti tekniikat eivät ole sukua keskenään?

 

Reijo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, on tarkoitus piipahtaa Räyskälässä iltakahveelle. Mahtuukohan tuonne ultralla sekaan kuuden jälkeen? ::)

 

(juu pullatiinu luettu kyllä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaa, mutta ei tajua/saa toimimaan taaskaan meikäläinen. Latasin sen evaluationin ja Suomen kartan ja vielä käännepisteet, mutta miten saan jotain järkevää noista kasaan? Nyt en saa kuin esim. sitä mallisi 2Tangoa klikkaamalla piiiiiiiitkän listan jotain koordinaatteja varmaan ja sitten hirveä litania kirjaimia ja numeroita pötkönä. Mitä pitäisi tehdä jotta saisi jonkin reitin kartalle, aikoineen ja korkeuksineen/nopeuksineen tms luulisin tuolta irtoavan, mutta kun on EVO ATK-hommissa, niin tulee vaan tikkuja sormenpäihin.

 

Linkin kohdalla oikea hiiren näppäin ja valikosta "Save file as...". Tallentaa tuon tekstitiedoston .igc loppuiseksi. Se taas aukeaa tuplaklikkauksella SeeYou-ohjelmaan.

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, on tarkoitus piipahtaa Räyskälässä iltakahveelle. Mahtuukohan tuonne ultralla sekaan kuuden jälkeen? ::)

 

(juu pullatiinu luettu kyllä)

 

Ensimmäisenä päivänä koneita taisi tulla maaliin noin klo 20 saakka eli myöhäiskaffelle tai aamukaffelle klo 09 voi mennä.

 

EFRY bulletiini:

AGA

    PURJELENTOKILPAILUT, AJOITTAIN RAJOITUKSIA KAIKELLE

    LENTOTOIMINNALLE. LENTOPAIKALLE TULEVIEN JA SIELTÄ LÄHTEVIEN ON

    OTETTAVA YHTEYS TEL 0400-920269 TAI 040-8426258.

    LIIKENNEILMOITUKSET PYYDETÄÄN ANTAMAAN ENGLANNIKSI.

    21JUN09 0600 - 05JUL09 1500 (EFHK/1/K3232/09)

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkin kohdalla oikea hiiren näppäin ja valikosta "Save file as...". Tallentaa tuon tekstitiedoston .igc loppuiseksi. Se taas aukeaa tuplaklikkauksella SeeYou-ohjelmaan.

Nuo kyllä osasin sentään tehdä, mutta nyt hokasin äsken itse että oli tuo exe:n suoritus jäänyt tekemättä ja eihän se sitten tietenkään toiminut. Päivän puupään arvonimen itselleni myöntäen vetäydyn takavasemmalle eli taidan fillaroida EFOP:ille vilkasemaan suviseuroja. Taitaa olla kovemmat kemut kuin luuliskaan, ainakin 3 kertaa on lanssi tästä tänään sinnepäin ajanut pillit päällä, voi se tietysti muuallekin ollut mennyt sinne päin. Tietysti tuossa tielläkin on ollut karavaanari liikettä varmaan sellaset noin 30kpl tunnissa keskimäärin siihen suuntaan, joten on siinä ollut ohitettavaa lanssilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan saisivat reaaliseurannan toimimaan niin pääsisi jännittämään kunnolla! Eilenkin 2T:n seuranta tökki pahasti, tänään ei näytä toimivan ollenkaan. Muilla sentään paikat vaihtuvat, tosin pätkien niilläkin. Jukolan viestissä oli kunnon reaaliseuranta ja netissä voi seurata jälkeenpäinkin kaikki osuudet, ilmeisesti tekniikat eivät ole sukua keskenään?

Juu harmi että tää JWGC:n seuranta on niinkuin eri vuosisadalta Jukolaan nähden(eikä parempaan päin) :'(. Kuinka se noin vaikeaa voi ollakin? :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu harmi että tää JWGC:n seuranta on niinkuin eri vuosisadalta Jukolaan nähden(eikä parempaan päin) :'(. Kuinka se noin vaikeaa voi ollakin? :thmbdn:

 

Räyskälän touhun seurannassa ei voida käyttää matkapuhelimiin perustuvaa järjestelmää, vaan systeemi kulkee oman satellittijärjestelmänsä kautta. matkapuhelimen käyttö kun on ilma-aluksessa kielletty. Yksinkertaista. Reaaliaikainen seuranta taas ei tuolla käytetyllä systeemillä onnistu sekä järjestelmästä että kilpailusäännöistä johtuen. Tässä käsityksessä elelen ja seurailen tilannetta.

Tuo käytetty järjestelmä on laadittu aivan muita tarkoituksia varten, se on lähinnä esim. retkeilijöiden suosima ELT-systeemi, jolla apua voidaan pyytää ja löytää kohde.

Heikki Uu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohtu mainita, että kandee tallettaa useampi saman päivän/luokan loggeritiedosto omalle koneelle ja sitten voi vertailla eri pilottien suorituksia See You:lla. Jos tulee siihen lopputulokseen, että nää kundit eivät osaa lentää, niin sitten voi hommata oikea kisapurjelentosimulaattorin* ja kokeilla hommaa käytännössä samalla reitillä ja samankaltaisella lentosäällä. Tuo Condor simuloi startin ja maalintulon välisen lentämisen ihan kivasti, joten sillä pääsee oikeaan fiilikseen. Condoriin löytyy myös Suomi scenery, mutta en viitsi/voi sitä laittaa jakoon, vaan sceneryn tekijä päättäköön haluaako lisää julkisuutta scenerylle.

 

Me ollaan Nummelan poikien kanssa ajettui verkossa monipelinä Condoria jo muutaman talven ajan ja hauskaa on ollut. Kisailu on ollut leppoisaa, mutta välillä on pitänyt järjestää jälkipelit Leppävaaran (Espoo) William K:ssa.

 

Mika

 

* http://www.condorsoaring.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi kivaa katsottavaa, olin tänäänkin Räyskälässä ja katsoin myös maaliintulot halliaukiolta käsin. Olisi pitänyt mennä särkijärven rantaan katsomaan, ehdottomasti paras paikka jos maalilinja on 12 kiitotien alussa. Tänään oli paras hetki kun ensin tuli kolme konetta yhtenä ryppäänä ja hetken päästä kolmetoista ja kaikkki kolmetoista olivat samaan aikaan näkyvissä. Siististi tulivat kentälle hyvässä järjestyksessä, eikä porrastustakaan ollut kuin 100-300 meteriä. Ei voi kuin ihailla kuinka pursilentäjät osaa tuonkin homman, siinä olis jo hätäsempi lennonjohtaja juossut vessaan ja äkkiä tuollaisen lähestymisen aikana. Lentäähän ne termiikissäkin melkein siivet kolisten, mut hommahan pelaa kun säännöt on selvillä aivan kuin autot kiertoliittymissä sama suunta ja nopeus ja seurataan aktiivisesti muuta liikennettä. Paras havainto tältä päivältä ihan kentän vieressä saman pilven alla 18 konetta kiertoliittymässä= lue termiikissä. Jos pursilento vähänkin kiinnostaa menkää ihmeessä viikonloppuna Räyskälään katsomaan touhua. Todella halpaa huvia, maksaa vain matkan paikalle ja ehkä jotain purtavaa ravintelista. Sää on toki ainut tekijä mikä voi homman kariuttaa, hieno poutasää kuin tällä viikolla on ollut on ihan hyvä syy lähteä Räyskälään. Jos et(ette) ole aiemmin siellä käyneet kannattaa ennen lähtöä käydä Räyskälän kotisivuilla, sieltä löytyy paljon juuri ajantasaista tietoa joka on hyvä lukea koska siellä tapahtuu paljon asioita ja vierailijoiden olisi myös hyvä niistä tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Räyskälän touhun seurannassa ei voida käyttää matkapuhelimiin perustuvaa järjestelmää, vaan systeemi kulkee oman satellittijärjestelmänsä kautta. matkapuhelimen käyttö kun on ilma-aluksessa kielletty. Yksinkertaista. Reaaliaikainen seuranta taas ei tuolla käytetyllä systeemillä onnistu sekä järjestelmästä että kilpailusäännöistä johtuen.

 

No niinpä tietenkin, siinä selitys. Mutta silti, tällaisenaan järjestelmä on vielä raakile kun eri koneiden tiedot päivittyvät epämääräisesti 15...60 minuuttia myöhässä eri tahtiin jolloin keskinäisiä paikkoja kartalla ei pysty mitenkään vertailemaan. Olisi vaan niin mukava jännätä kotikylän miehen puolesta reaaliajassa. Ehkä ensi kisoissa sitten.

 

Mutta on hyvääkin, tulokset tulevat nykyään tosi nopeasti verrattuna entisaikoihin, siitä peukkuja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä päivänä koneita taisi tulla maaliin noin klo 20 saakka eli myöhäiskaffelle tai aamukaffelle klo 09 voi mennä.

 

EFRY bulletiini:

AGA

    PURJELENTOKILPAILUT, AJOITTAIN RAJOITUKSIA KAIKELLE

    LENTOTOIMINNALLE. LENTOPAIKALLE TULEVIEN JA SIELTÄ LÄHTEVIEN ON

    OTETTAVA YHTEYS TEL 0400-920269 TAI 040-8426258.

    LIIKENNEILMOITUKSET PYYDETÄÄN ANTAMAAN ENGLANNIKSI.

    21JUN09 0600 - 05JUL09 1500 (EFHK/1/K3232/09)

 

Ismo

 

Jees, kilauttelinkin, sain mukavasti tilannearvioita ja lupasivat infota starttimestariakin iltaturistista. Tosin kuvio oli jo muuttunut illalla, mutta pienen advisoryn jeesaamana mahduttiin sekaan. Oli nuorekas kansainvälinen tunnelma (ja perhemeininkiä: Malmilla harvemmin tulee pyöräileviä lapsia vastaan rullaustiella :laugh: Tyylikkäästi annettin tilaa :thmbup: )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä tietenkin, siinä selitys. Mutta silti, tällaisenaan järjestelmä on vielä raakile kun eri koneiden tiedot päivittyvät epämääräisesti 15...60 minuuttia myöhässä eri tahtiin jolloin keskinäisiä paikkoja kartalla ei pysty mitenkään vertailemaan. Olisi vaan niin mukava jännätä kotikylän miehen puolesta reaaliajassa. Ehkä ensi kisoissa sitten.

 

Reaaliaikaista seurantaa tuskin saadaan, vaikka päivitysväli olisi tiheämpikin, niin dataa pitää viivästyttää ennen julkaisua jonkin verran, muuten siitä voi toinen kilpailija jopa hyötyä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reaaliaikaista seurantaa tuskin saadaan, vaikka päivitysväli olisi tiheämpikin, niin dataa pitää viivästyttää ennen julkaisua jonkin verran, muuten siitä voi toinen kilpailija jopa hyötyä...

 

Juu en reaaliaikaista kaipaakaan vaan sitä että kaikkien kilpailijoiden paikkatiedot päivittyvät samanaikaisesti eikä niinkuin nyt hyvinkin satunnaisesti. Päivitysvälikin saa olla harva, mutta sen pitäisi olla kaikilla sama eikä satunnainen 2 min - 1 tunti kuten nyt on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään