Joel Ahonen

Salpauslennon CPL-kurssille?

10 viestiä aiheessa

SL Flight Training aloittaa elokuussa EFTP:llä CPL(A)-kurssin. Ensimmäinen kysymys: Mitä tuo CPL:n perässä oleva (A) tarkoittaa? 

Olen ymmärtänyt että tuo CPL-kurssi käsittää aluksi PPL-koulutuksen jonka jälkeen suoritetaan CPL. Yölentokelpuutus hankitaan ilmeisesti PPL:ssä? Entä mittarilentokelpparit? Nehän vaaditaan ATPL-kurssille.

CPL-kurssin suorittamisen jälkeen pitäisi sitten suunnata johonkin ATPL:ää suorittamaan. Paljonko se suurinpiirtein kustantaa? Sen voi ilmeisesti suorittaa missä vaan, mutta kuinkahan usein niitä järjestetään?

Mitä mieltä yleensäkin olette tuollaisesta suunnitelmasta, eli ensin CPL-kurssille jonka jälkeen ATPL erikseen, sen sijasta että menisi suoraan ammattilentäjän opintolinjalle? Vai eroaako käytännössä mitenkään?

Kaikki informaatio ko. kurssista ja puljusta on tervetullutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A=tarkoittaa lentokonetta ja H=tarkoittaa helikopteria.

Ensin lennetään PPL/A koulutus, sisältäen NF:n ( yökelpparin)

CPL on oma koulutusjaksonsa jonka päälle lisätään IR=mittarilentokelpuutus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SL Flight Training aloittaa elokuussa EFTP:llä CPL(A)-kurssin. Ensimmäinen kysymys: Mitä tuo CPL:n perässä oleva (A) tarkoittaa? 

Kaikki informaatio ko. kurssista ja puljusta on tervetullutta.

Moro. A= Airplane eli lentskari H=Helicopter(i).. Ootko koittanu soittaa firmaan ja kysyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro. A= Airplane eli lentskari H=Helicopter(i).. Ootko koittanu soittaa firmaan ja kysyä?

On soiteltu ja olisi tarkoitus poiketa paikanpäälläkin. Mutta ajattelin nyt kysellä täältä vähän etukäteen jos jollain sattuisi vaikka olemaan tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SL Flight Training aloittaa elokuussa EFTP:llä CPL(A)-kurssin. Ensimmäinen kysymys: Mitä tuo CPL:n perässä oleva (A) tarkoittaa? 

Olen ymmärtänyt että tuo CPL-kurssi käsittää aluksi PPL-koulutuksen jonka jälkeen suoritetaan CPL. Yölentokelpuutus hankitaan ilmeisesti PPL:ssä? Entä mittarilentokelpparit? Nehän vaaditaan ATPL-kurssille.

CPL-kurssin suorittamisen jälkeen pitäisi sitten suunnata johonkin ATPL:ää suorittamaan. Paljonko se suurinpiirtein kustantaa? Sen voi ilmeisesti suorittaa missä vaan, mutta kuinkahan usein niitä järjestetään?

Mitä mieltä yleensäkin olette tuollaisesta suunnitelmasta, eli ensin CPL-kurssille jonka jälkeen ATPL erikseen, sen sijasta että menisi suoraan ammattilentäjän opintolinjalle? Vai eroaako käytännössä mitenkään?

Kaikki informaatio ko. kurssista ja puljusta on tervetullutta.

 

 

Yleinen järjestys on PPL+yökelpuutus (+ teoriat) -> ATPL-teoria (sisältää CPL- ja IR teorian)+kokeet -> CPL-lennot -> monimoottorikelpuutus + IR

 

ATPL-lupakirjaa varten ei ole erityistä kurssia kunhan teoriat ja kokeet on suoritettu, vaan sitä voi hakea kunhan kokemusta on riittävästi eli 1500h.

 

Tuossa salpiksen mainoksessa ei erikseen mainita onko kysymys pelkästä CPL-lupakirjakurssista vai perinteisestä "ansiolentäjän opintolinjasta". Parhaiten selviää kun kysyy heiltä mitä tarkoittavat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yleinen järjestys on PPL+yökelpuutus (+ teoriat) -> ATPL-teoria (sisältää CPL- ja IR teorian)+kokeet -> CPL-lennot -> monimoottorikelpuutus + IR

 

ATPL-lupakirjaa varten ei ole erityistä kurssia kunhan teoriat ja kokeet on suoritettu, vaan sitä voi hakea kunhan kokemusta on riittävästi eli 1500h.

 

Tuossa salpiksen mainoksessa ei erikseen mainita onko kysymys pelkästä CPL-lupakirjakurssista vai perinteisestä "ansiolentäjän opintolinjasta". Parhaiten selviää kun kysyy heiltä mitä tarkoittavat.

 

 

Juu, lähinnä tuolla ATPL:llä tarkoitin ATPL-kurssia jolla saa sen Frozen ATPL:n, sitähän ne vaatii kun töitä hakee?

 

 

Ainakin SL:n mainoksesta saa sellaisen käsityksen että aloitetaan ihan nollasta. Mutta sehän selviää kun käyn paikanpäällä vähän tiedustelemassa kurssista tarkemmin.

 

"CPL(A)

 

Opiskelun kesto on noin 1 vuosi ja se sisältää täyden koulutuksen lentämisen alkeista aina ammattilentäjätasolle asti."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, lähinnä tuolla ATPL:llä tarkoitin ATPL-kurssia jolla saa sen Frozen ATPL:n, sitähän ne vaatii kun töitä hakee?

 

 

Ainakin SL:n mainoksesta saa sellaisen käsityksen että aloitetaan ihan nollasta. Mutta sehän selviää kun käyn paikanpäällä vähän tiedustelemassa kurssista tarkemmin.

 

"CPL(A)

 

Opiskelun kesto on noin 1 vuosi ja se sisältää täyden koulutuksen lentämisen alkeista aina ammattilentäjätasolle asti."

 

Näinhän se on, nollasta aloitetaan, ensin lennetään PPL(private pilot license), jonka jälkeen hankitaan päällikkötiimaa 100h kurssitiimat mukaan luettuna ja lennetään NF(night flying)-kelpuutus, tämän jälkeen voidaan aloittaa CPL(commercial pilot license)-kurssi jossa saadaan IR(instrument rating)-kelpuutus ja ME(multiengine)-kelpuutus. Tämän jälkeen alkaa sitten ATPL(airline transport pilot license)-koulutus, jossa saadaan MCC(multicrew co-operation)-kelpuutus eli ohjaamoyhteistyökelpuutus. Eli opiskelu ammattilentäjäksi on yhtä kelpuutuksien saamista ja haalimista. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, nollasta aloitetaan, ensin lennetään PPL(private pilot license), jonka jälkeen hankitaan päällikkötiimaa 100h kurssitiimat mukaan luettuna ja lennetään NF(night flying)-kelpuutus, tämän jälkeen voidaan aloittaa CPL(commercial pilot license)-kurssi jossa saadaan IR(instrument rating)-kelpuutus ja ME(multiengine)-kelpuutus. Tämän jälkeen alkaa sitten ATPL(airline transport pilot license)-koulutus, jossa saadaan MCC(multicrew co-operation)-kelpuutus eli ohjaamoyhteistyökelpuutus. Eli opiskelu ammattilentäjäksi on yhtä kelpuutuksien saamista ja haalimista. 

 

Niin ja ATPL-teorioiden lukeminen alkaa heti PPL:n jälkeen. On asia erikseen tuleeko SL:n kautta myös tämä kurssi vai pitääkö haalia erikseen.

 

Distance Learningina eli etäopiskeluna kurssi maksaa noin 2000-5500 euroa vähän riippuen missä koulussa ja mihin maahan suoritat (koemaksuissa eroja ehkä).

 

Teoriaosuuden lukemisessa kestää lukijasta riippuen noin 8-12kk. Voi päästä nopeamminkin, ihan itsestä se on kiinni mutta noin 8000+sivua siinä on luettavaa ;). Niitä voi lueskella vaikka samalla kun lennät päällikkötiimaa.

 

Toinen vaihtoehto on mennä perinteiseen luokkaopetukseen joka toki maksaa enemmän. Siinä tosin aikaa menee vähemmän ja oppimisen taso on mahdollisesti parempi.

 

Useimmiten ATPL-kokeet tulee olla suoritettuna ennen CPL-IR-ME -kurssille siirtymistä mutta tässäkin lienee jonkinlaisia eroja. Jos menee tuollaisen hyvän pakettiratkaisun mukana niin siellä voi olla eri meininki.

 

Kelppareita kelppareita. Valmiilla liikennelentäjällä on:

 

- PPL

- NR / NF

- fATPL / ATPL (yli 1500h jälkeen)

- CPL

- ME

- IR

- MCC

- tyyppikurssi

 

ainakin :thmbup: :thmbup:

 

Siitä vaan - hauskaa hommaa tää opiskelu vaikkakin vähän kalliinpuoleista.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kelppareita kelppareita. Valmiilla liikennelentäjällä on:

 

- PPL

- NR / NF

- fATPL / ATPL (yli 1500h jälkeen)

- CPL

- ME

- IR

- MCC

- tyyppikurssi

 

ainakin :thmbup: :thmbup:

 

 

...Näinhän se on paitsi että liikennelentäjä ei taida olla koskaan "valmis".  ;)

 

Tuohon päälle tulee sitten vielä aikanaan lentoyhtiössä mm. emergency, security, LVP, CATII/CATIII, OPC, PC... ym. Viimeksi listaa vilkaistessani siinä oli muistaakseni lähemmäs 20 eri kohtaa, joista sitten eri kohtia kerrataan pari kertaa vuodessa, vuosittain, parin vuoden välein tai ei enää koskaan...  ;)

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ihan ammatiksesi aiot lentämistä tulevaisuudessa harrastaa, eli haluat CPL/IR + frozen ATPL -yhdistelmän monimoottorikelpuutuksella, niin kyllä Salpis tätäkin pakettia luonnollisesti tarjoaa. Ja ainakin aiemmin on ollut mahdollista lentää/opiskella nuo alkupään osat Pirkkalassa ja jatkaa Malmilla opintolinja loppuun, riippuen tietysti minkälaista kurssitarjontaa minäkin aikana on ollut.

 

Mutta kertovat SL:n byroosta tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään