Joni Miinalainen

Turvatarkastajat uhkaavat lakolla Helsinki-Vantaalla

70 viestiä aiheessa

Ovatko nykyiset turvatarkastajat Finavian palkkalistoilla vai kenen?

Securitas ja Airpro turvatarkastaa ainakin terminaalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentoasemasta vastaava Finavia on solmimassa uutta turvatarkastajia koskevaa sopimusta kiinteistöpalveluyritys SOLin kanssa. Uuden sopimuksen pelätään pudottavan työntekijöiden palkkoja ”kaksinumeroisilla prosenttiluvuilla” samalla, kun työn kuvaan voisi kuulua jatkossa esimerkiksi siivoamista.

 

Uudelle Suomelle esitettyjen arvioiden mukaan turvatarkastajien työehtosopimus olisi muuttumassa vartiointialan sopimuksesta kiinteistöpalvelualan sopimukseksi. Muutos olisi merkittävä, sillä vartiointialan työehtosopimukseen astuu voimaan uusi kohta ”turvatarkastus lentokentillä” 1.10.2009. Päivä on sama kuin Finavialla astuu voimaan uusi sopimus SOLin kanssa. Kilpailutuksen hävisivät tarjouskilpailussa nykyiset palveluntarjoajat ISS ja Securitas.

 

Helsinki-Vantaan turvatarkastajat suunnittelevat jo mielenilmausta. Tämä on Turvan varapuheenjohtajan Esko Salmisen mielestä sinällään jo turvallisuusriski.

- Ei tätä sanelemalla oteta vastaan, Salminen toteaa painokkaasti.

 

Hän kertoo, että vartiointialan tes:n muutos tehtiin juuri Finavian tarjouskilpailua ”mielessä pitäen”. Salmisen mielestä uusi sopimus on nyt menossa hukkaan.

- Onhan tämä aika epäreilua. Odotimme uutta sopimuskautta kiltisti ja vartijat odottivat seitsemän prosentin palkankorotusta. Nyt työnantajapuoli on lipeämässä tästä sopimuksesta jonkin työehtosopimuskikkailun vuoksi, Salminen sanoo.

 

Nykyisen palveluntuottajan ja tarjouskilvan hävinneen ISS:n henkilöstöjohtajan Sirpa Huuskosen mukaan SOLin kanssa solmittu sopimus on aiheuttanut hämmennystä. Huuskosen mukaan uuden työehtosopimuksen mukaan turvatarkastajat voisivat tehdä myös siivoojan tehtäviä.

- Ei tässä lakia mennä rikkomaan. Tämä on kuitenkin suuri muutos Suomessa, Huuskonen sanoo. Hän ei halua arvioida, kärsiikö turvatarkastusten laatu toisen työehtosopimuksen myötä. Yhtä hiljainen on myös Securitas Aviationin toimitusjohtaja Lasse Kivinen.

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimii Securitas Aviationin palkkalistoilla 360-370 henkilöä ja ISS:n listoilla 150 turvatarkastajaa. Finavian lentoasemaliikentoimintajohtajan Reijo Tasasen mukaan uusi kilpailutettu turvatarkastajien määrä on alle 300. Securitaksen henkilöstöpäällikkö Ari Kumara huomauttaa, että osa turvatarkastajista toimii osa-aikaisena.

 

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellinen uutinen kääntäen on siis, että siivoojat suorittavat turvatarkastuksen.  ;D

Voin kuvitella SOL:n punakeltaisiin asuihin sonnustautuneen vanhemman rouvan huivi päässä ja moppi toisessa, sanko toisessa kädessä kyselevän "onko laukussa läppäriä"?

"Otappa kengät pois ja laita hihnalle, pysyy lattia siistimmässä kunnossa!?" ;D

 

No ei, vakava asiahan tämä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen pointti tuossa turvatarkastusuutisessa on myos, että siinä ei mainita suoraan siirtyvätkö nykyiset tarkastajat uuden työnantajan palkkalistoille vai kouluttaako SOL uudet ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä vasta haloo syntyisikin jos nykyiset univormut pitäisi vaihtaa SOL:in kelta-punaisiin siivous asuihin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs nyt on ne samat huutelijat ovat jotka vaati valtion väliintuloa StoraEnson harvennuksiin? Finavia on valtion lafka eikä itseasiassa mikään lafka ja tämän "firman" touhuunhan valtiolla olisi suora käskyvälta kuten VR:n tapauksessa kun kehitysapu suunnattiin sinne jonnekin Otanmäelle vaunutilausten muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen pointti tuossa turvatarkastusuutisessa on myos, että siinä ei mainita suoraan siirtyvätkö nykyiset tarkastajat uuden työnantajan palkkalistoille vai kouluttaako SOL uudet ?

 

Luultavammin siirtyy, kun muuta koulutettua työvoimaa ei ole. Tästä saattaa tulla oikeen kunnon jupakka.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs nyt on ne samat huutelijat ovat jotka vaati valtion väliintuloa StoraEnson harvennuksiin? Finavia on valtion lafka eikä itseasiassa mikään lafka ja tämän "firman" touhuunhan valtiolla olisi suora käskyvälta kuten VR:n tapauksessa kun kehitysapu suunnattiin sinne jonnekin Otanmäelle vaunutilausten muodossa.

 

En oikein ymmärtänyt mitä halusit sanoa.

Pitäisikö siis Finavian estää Securitaksen (yritys jolta turvatarkastuspalvelua on ostettu) ulosmarssi? Vai pitäisikö valtion tulla väliin ja valita SOLlin sijasta sittenkin kokeneempi toimija vaikka hinta olisikin kalliimpi?

 

Luultavammin siirtyy, kun muuta koulutettua työvoimaa ei ole. Tästä saattaa tulla oikeen kunnon jupakka.. ;)

 

Minä taas luulisin että kovin suuri osa turvareista lopettaa tähän.. Itse en ainakaan 26.5% palkanalennusta ota etenkään kun kerran samaan syssyyn tarvitsisi lähteä keräilemään jotain h*lvetin roskapussejakin... :o

 

Mielenkiinnolla odotan miten turvallisuustaso pysyy yllä siirtymäkauden ajan :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taas luulisin että kovin suuri osa turvareista lopettaa tähän.. Itse en ainakaan 26.5% palkanalennusta ota etenkään kun kerran samaan syssyyn tarvitsisi lähteä keräilemään jotain h*lvetin roskapussejakin... :o

 

Mielenkiinnolla odotan miten turvallisuustaso pysyy yllä siirtymäkauden ajan :P

 

 

se on noin 3€:n alennus nois reaali ansioissa... ja lisää hommaa.. mutta PAM on rekrynnyt siellä väkeä listoille mahdollisen seisauksen aikaansaamikseksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

se on noin 3€:n alennus nois reaali ansioissa... ja lisää hommaa.. mutta PAM on rekrynnyt siellä väkeä listoille mahdollisen seisauksen aikaansaamikseksi ;)

Ja kyseinen 3 euron alennus tuntipalkassa kertaantuu kuukauden aikana kyllä harvinaisen isoksi tulonmenetykseksi.

 

Finavia kyllä kusee kintuilleen tässä todennäköisesti ja pahasti jos meinataan vetää uudistus tällä meiningillä mitä nyt on kaavailtu. Varmasti moni turvari ottaa ja kävelee vaan ovesta pihalle mielummin kuin suostuu SOLille töihin tulevilla ehdoilla.

 

Matkustajatkin varmaan kiittelee kovasti jos vaajaamiehityksen takia pitää sulkea turvatarkastuspisteitä, auttaisi varmasti jo valmiiksi jonoja keräävässä järjestelmäässä paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kyseinen 3 euron alennus tuntipalkassa kertaantuu kuukauden aikana kyllä harvinaisen isoksi tulonmenetykseksi.

 

 

Jos lasketaan viikkotuntimääräksi 36 tuntia, niin saadaan tulonmenetykseksi n. 500 € kuussa, tuohon ei ole laskettu mitään ilta/yö/lauantai/sunnuntai-lisiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajatkin varmaan kiittelee kovasti jos vaajaamiehityksen takia pitää sulkea turvatarkastuspisteitä, auttaisi varmasti jo valmiiksi jonoja keräävässä järjestelmäässä paljon.

 

ts. matkustajat seisovat turvajonoissa, lennot myöhässä rankasti ja kukaan 'ei vastaa' asiasta? Kuten viimeksi näiden turvatarkastusuudistusten kanssa tapahtui kun nämä nesterumbat yms alkoivat. Toivottavasti jotain sentään opittu.

 

 

(nimimerkillä juuri luin lehdestä kuinka Ratahallinto maksaa korvauksia VR:lle heidän aiheuttamista myöhästymisistä...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi en ole tuolla alalla, mutta kolleegan sisko on joka on keräämässä joukkoja sinne barrikaadeille. Eli tästä on tulossa iso jupakka jossa Finnavia on se joka saa PR tappiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kyseinen 3 euron alennus tuntipalkassa kertaantuu kuukauden aikana kyllä harvinaisen isoksi tulonmenetykseksi.

 

Se on totta, että tuntipalkka on laskemassa. Kun laskette "ansionmenetyksiä" niin onko teillä tietoa kuinka moni turvatarkastaja tekee nykyisin osa-aikatyötä ja kuinka moni on jatkossa kokoaikatyössä (tehden osan työvuorostaan muuta kuin turvatarkastusta)?

 

Turvatarkastuksessa lienee sama ongelma kuin lentoyhtiöiden maapalveluissa eli lennot keskittyvät tiettyihin tunteihin ja työtä ei riitä järkevän pituisiin työvuoroihin. Northportilla lyhin työvuoro on tällä hetkellä kuusi tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on totta, että tuntipalkka on laskemassa. Kun laskette "ansionmenetyksiä" niin onko teillä tietoa kuinka moni turvatarkastaja tekee nykyisin osa-aikatyötä ja kuinka moni on jatkossa kokoaikatyössä (tehden osan työvuorostaan muuta kuin turvatarkastusta)?

 

Turvatarkastuksessa lienee sama ongelma kuin lentoyhtiöiden maapalveluissa eli lennot keskittyvät tiettyihin tunteihin ja työtä ei riitä järkevän pituisiin työvuoroihin. Northportilla lyhin työvuoro on tällä hetkellä kuusi tuntia.

Ainakin omasta puolestani voin sanoa että kuukausipalkalle pääsyä ei ole mitenkään rajoitettu tai estelty, kunhan on neljä kuukautta tehnyt täyttä listaa (120h=3vko). Suurin syy miksi melko iso osa on osa-aikaisia löytyy siitä että moni tekee hommaa opiskelujen ohessa. Ja muuten, meillä myös lyhyin mahdollinen työvuoro on 6 tuntia, mutta se on vain osa totuutta. Pisin säännöllisesti listoissa tuleva työpäivä on 13h ja TES mahdollistaa jopa yksittäiset 16h vuorot.... Että sillai... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muuten, meillä myös lyhyin mahdollinen työvuoro on 6 tuntia, mutta se on vain osa totuutta.

 

Onko teillä aina ihan oikeasti töitä niiksi kuudeksi tunniksi vai onko osa ajasta "luppoaikaa" (eli palkka juoksee, mutta ei ole oikeastaan mitään tekemistä)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko teillä aina ihan oikeasti töitä niiksi kuudeksi tunniksi vai onko osa ajasta "luppoaikaa"?

Riippuu vuorosta. Jos otetaan tyypillinen pitkä aamuvuoro, eli 06-18, niin pyöreästi 07-10 on aamuruuhkan aikaa (vähän riippuen turvasta), 11-13 satunnaisia matkustajaryppäitä, 14-17 taas enemmän porukkaa. Homma ei tietenkään rajoitu pelkästään tähän, vaan näiden kolmen matkustajille tarkoitetun turvan lisäksi pyörii kaksi henkilökunnan tarkastuspistettä (töihin tulevia, tavaralähetyksiä yms) ja sen lisäksi tietysti alakerrassa on matkatavaroiden turvatarkastukset. Pisteistä toisiin kierretään koko päivä. Ei suoranaisesti hiki tule, mutta eipä voi missään kohtaa myöskään istahtaa pöydälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905159595307_uu.shtml

 

Ja sitten mennään... Olipa yllättävä ajankohta ulosmarssille  ;)

Juha

 

Juu ei mikään yllätys, myös Tieto Oy:ssä on tänään ulosmarssi.

 

Tämä perjantai-iltapäivä on ylivoimaisesti surkein aika osoittaa mieltään. Perjantai-iltapäivä on muutenkin viikon tehottominta aikaa niin työnantajille se on yks ja sama on työntekijät töissä vai kotona. Tiistai tai keskiviikko ulosmarssilla olis sentään jotain vaikutuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä perjantai-iltapäivä on ylivoimaisesti surkein aika osoittaa mieltään. Perjantai-iltapäivä on muutenkin viikon tehottominta aikaa niin työnantajille se on yks ja sama on työntekijät töissä vai kotona. Tiistai tai keskiviikko ulosmarssilla olis sentään jotain vaikutuksia.

Kun kyse on lentokentästä niin väittäisin ettei ko. fakta päde ihan niin hyvin. Siellä pyörii kuitenkin jutut aikalailla 24/7.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kyse on lentokentästä niin väittäisin ettei ko. fakta päde ihan niin hyvin. Siellä pyörii kuitenkin jutut aikalailla 24/7.

 

Totta, tuo oli tarkoitettu enemmänkin yleiseksi kommentiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjaaha, kohta taitaa koko kenttä pyöriä näillä siivousfirmoilla... :P SGS -> ISS, turvatarkastukset -> SOL.... kohta Nopo -> L&T ? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään