Juha-Matti Lavonen

airBaltic aloitaa lennot Turusta Riikaan

9 viestiä aiheessa

Saapa nähdä jääkö Pirkkalan reitti historiaan viimeistään tuon myötä. On jo pitemmän aikaa tuntunut siltä, ettei siinä ole nykyisellään mitään järkeä. Kisata nyt Fokkerilla Ryanairia vastaan lähes identtisellä aikataululla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapa nähdä jääkö Pirkkalan reitti historiaan viimeistään tuon myötä. On jo pitemmän aikaa tuntunut siltä, ettei siinä ole nykyisellään mitään järkeä. Kisata nyt Fokkerilla Ryanairia vastaan lähes identtisellä aikataululla.

 

Taitaa kuitenkin olla niin että Ryanair ja Air Baltic eivät varsinaisesti kilpaile samasta matkustajasegmentistä tuolla reitillä, sillä valtaosa Air Balticin matkustajista on jatkomatkustajia toisin kuin Ryanairilla. Nykyisellään Riika on varsin merkittävä solmukeskus Baltiassa, josta on erinomaiset yhteydet Itä-Eurooppaan sekä entisiin neuvostotasavaltoihin. Suomesta katsottuna jatkoyhteydet myös muualle Baltiaan/Skandinaaviaan tai Eurooppaan ovat varsin hyvät. BT on kehittynyt viime vuosina yhä enemmän perinteisen verkostoyhtiön suuntaan ja ainakin Hesarissa vastikään olleen artikkelin perusteella vauhti sen kuin kiihtyy.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin airBalticilla keskiviikkona Munchenistä Riikan kautta Helsinkiin. Kone Riikaan oli uuden karhea 737-300,

tummat nahkaistuimet ja riittävästi jalkatilaa eikä konekaan ollut täynnä, joten siinä oli sitä mukavaa lentämisen

tunnelmaa. Jossain Varsovan kohdalla kippari tiedotti, että Varsovassa kova tuuli haittaa lentoliikennettä ja että

Riikassa on 40 solmun tuuli. Noin 20 minuuttia ennen laskua kippari toisti taas, että vastassa on 40 solmun

tuuli, joka voi heiluttaa konetta. No kyllähän 737 tuulenpuuskissa heittelehti, mutta sitten ihan kentän pinnassa

koneen liikkeet rauhoittuivat ja lasku oli tavanomaisen pehmeä. Riikasta sitten Fokkerilla jatkettiin ja yllätyin

kun Fokkerissa oli peruutusvaihde, kone peruutti kuin henkilöauto platalla ja heti perään taas eteenpäin.

Olin eka kertaa Fokkerin kyydissä ja ihan ruudikkaaltahan se nousu tuntui.

Kaiken kaikkiaan airBalicista jäi hyvä kuva, menomatka taittui SAS:n kyydissä.

 

Menomatka Tukholmasta Muncheniin siis SAS:n koneella, kone ihan täynnä ja surkeat jalkatilat eli ihan

kuin karjavaunussa matkustais. Meno-paluun hinta oli 245,- eli eipä ollut paha ja hki Tukholma Blue1:llä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen Boeing 737-300 valmistui kymmenen vuotta sitten 1999.

 

Tarkoittanee koneen sisätiloja - suurin osa n BT:n 737:ista on varustettu viimeisen vuoden aikana uusilla Recaron penkeillä ja sen puolesta matkustamon yleisilme on aika tuore.

 

Kunpa tekisivät saman tempun myös pahanhajuisille Fokkereille joiden penkit alkavat hajoilla käsiin - mutta ei taida tapahtua kun Dasheja odottelevat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koneen liikkeet rauhoittuivat ja lasku oli tavanomaisen pehmeä. Riikasta sitten Fokkerilla jatkettiin ja yllätyin

kun Fokkerissa oli peruutusvaihde, kone peruutti kuin henkilöauto platalla ja heti perään taas eteenpäin.

 

Jep, FC:n ATR:t tekee tätä temppua kanssa ihan vakiona Helsingissä. Turbopropeilla huomattavasti helpompi tehdä kuin suhkukoneilla, mutta ainakin DC-9:t kyllä osasivat saman tempun, tosin melu- ja muista syistä tuota ei putkella yleensä juuri harrastella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään