Jani Haapaniemi

Lento-onnettomuus Inkoossa

52 viestiä aiheessa

..mikä kone tuo on? Dynamic vai muu?

 

Sitä minäkin katselin, että Dynamic voisi olla. Kuvasta erottuu nuo kolmionmalliset ilmanotot cowlingin yläpinnalla. Voisiko olla U474?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä minäkin katselin, että Dynamic voisi olla. Kuvasta erottuu nuo kolmionmalliset ilmanotot cowlingin yläpinnalla. Voisiko olla U474?

 

Viime kesänä U474:ssä näyttäisi nettikuvien mukaan olleen siniset potkurin lapojen päät.. omassa kerhossa (U434) on keltaiset mutta ei silti ole todennäköisesti U434..

Eikös tuossa kuvassa ole juuri keltainen tuo potkurin pää?

Ilmanotot täsmää kyllä hyvin dynamic:iin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa kuvassa ole juuri keltainen tuo potkurin pää?

 

Voisiko se keltaisen hämy olla puuta potkurin sisältä? Jos vaikka olisi ottanut kärki maahan... Muuten tuosta on kyllä paha sanoa, minkä väriset kärjet siinä oikeasti on.

 

Mutta siinäpä ne tosiaan taitaa vaihtoehdot olla. Joko 474 tai 434. Lienevät maan ainoat jäljellä olevat lajinsa edustajat. Ellei sitten ole joku ulkomaan veitikka, mutta ehkä siitä olisi sanottu jutussa?

 

EDIT: Mitä enemmän kuvaa katsoo, sitä enemmän ylempi kylkiraita alkaa näyttämään siniseltä :P Vaikka mahdotonpa tuota on oikeasti tuosta kuvasta sanoa...

 

Anyway, pääasia, että ei tullut henkitappioita. Lankoihin törmäämisellä on usein eri seuraukset...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko se keltaisen hämy olla puuta potkurin sisältä? Jos vaikka olisi ottanut kärki maahan... Muuten tuosta on kyllä paha sanoa, minkä väriset kärjet siinä oikeasti on.

 

Joo, totta, vaikea mennä sanomaan tuon kuvan perusteella mitään varmaa.

 

Noita sähkölinjojakin on kyllä älyttömän vaikea nähdä ilmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovastipa näitä mishäppejä nyt sattuu, kuten Hesarikin jo tietää kirjoittaa. ???

 

"Laadukasta keskustelua" taas Hesarissa:

 

Tiheästi asutuilla seuduilla, erityisesti pääkaupunkiseudulla, tulisi tällaista turvallisuusriskiä vähentää karsimalla harrastajailmailua. Malmin lentokenttä on tästä ilmiselvin esimerkki: Erittäin tiheästi asutun seudun keskellä on maan vilkkain harrastajakenttä. Suuronnettomuus vain odottaa toteutumistaan.

 

Olisi toivottavaa että tätäkin puolta mietittäisiin iänikuisen melu- ja äänihaitan ja romanttisen ilmailunostalgian värittämässä keskustelussa. Malmin lentotoiminnot tulisi siirtää jonnekin asumattomalle seudulle, esim. Lappeenrantaa, jotta Pohjois-Helsingissä ei tarvitse odottaa suuronnettomuutta tapahtuvaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Laadukasta keskustelua" taas Hesarissa:

Tiheästi asutuilla seuduilla, erityisesti pääkaupunkiseudulla, tulisi tällaista turvallisuusriskiä vähentää karsimalla harrastajailmailua. Malmin lentokenttä on tästä ilmiselvin esimerkki: Erittäin tiheästi asutun seudun keskellä on maan vilkkain harrastajakenttä. Suuronnettomuus vain odottaa toteutumistaan.

 

Olisi toivottavaa että tätäkin puolta mietittäisiin iänikuisen melu- ja äänihaitan ja romanttisen ilmailunostalgian värittämässä keskustelussa. Malmin lentotoiminnot tulisi siirtää jonnekin asumattomalle seudulle, esim. Lappeenrantaa, jotta Pohjois-Helsingissä ei tarvitse odottaa suuronnettomuutta tapahtuvaksi.

 

Jollen nyt ihan väärin muista, niin melkein sanasta sanaan sama kommentti oli myös siinä Hesarin Malmin-onnettomuusjutussa tässä hetki sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olisi toivottavaa että tätäkin puolta mietittäisiin iänikuisen melu- ja äänihaitan ja romanttisen ilmailunostalgian värittämässä keskustelussa. Malmin lentotoiminnot tulisi siirtää jonnekin asumattomalle seudulle, esim. Lappeenrantaa, jotta Pohjois-Helsingissä ei tarvitse odottaa suuronnettomuutta tapahtuvaksi.

 

Hmm..Mielestäni Lappeenrannassakin on asutusta ??? Ai niin, Kehä III ulkopuolellahan ei ole älyllistä elämää...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lienee Torbackassa tapahtunut? Tuskinpa tuo kone olisi sieltä liidellyt pohjois-Helsinkiin tuon laatukommentin kirjoittajan henkeä uhkaamaan tai ylipäätään kenenkään muunkaan, siellä on aika hyvin tilaa tehdä pakkolasku muualle kuin asutuksen päälle.

 

Hesavantaallekin tulevat koneet lentelevät ihan asuttujen alueiden päällä. Esim. suoraan meidän talon ylitse ja toosii matalalla (alle tuhat jalkaa AGL). Kyllä siinä suuronnettomuus on niin lähellä, että varmaan pitää pois siitä muuttaa...Oho, mähän sen keksin, muuttaa pois...siinä ratkaisu! Paljon tehokkaampi ja Minulle Itselle turvallisempi kuin HS:n keskustelupalstalla itkeminen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesavantaallekin tulevat koneet lentelevät ihan asuttujen alueiden päällä. Esim. suoraan meidän talon ylitse ja toosii matalalla (alle tuhat jalkaa AGL). Kyllä siinä suuronnettomuus on niin lähellä, että varmaan pitää pois siitä muuttaa...Oho, mähän sen keksin, muuttaa pois...siinä ratkaisu! Paljon tehokkaampi ja Minulle Itselle turvallisempi kuin HS:n keskustelupalstalla itkeminen.

 

Niin, jos koneet lähestyisivät EFHK:lle reittiä Kauppatori -> Mannerheimintie -> Tuusulanväylä -> RWY 33, niin alle ei jäisi kuin Ruåtsalainen teatteri, muutama kala- ja kukkakauppias ja yksi juottola. Ei siis mitään korvaamatonta. Lentoturvallisuus paranisi. Muille kiitoradoille olisi kiertolähestymiset Keha III:sta pitkin. Kimmo H. otatko kopin?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika pahoin on kone vaurioitunut mielestäni. Toivottavasti pääsyy vaurioihin ei ole tuo artikkelissa mainittu "yritti kääntyä takaisin". Etu sektoriinhan me aina mennään jos lentoonlähdössä sattuu moottorihäiriö. Toisaalta jokainen lasku jossa ei henkilövaurioita voidaan katsoa jotakuinkin onnistuneeksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää hyvät ihmiset tuhlatko aikaanne noille uutiskommenteille. Kyseessä on ilmeisesti yksilö jolla on vähän kieroontunut huumorintaju. Kyttää jokaista ilmailuaiheista uutista, pistää siihen saman kommentin Malmista monta kertaa ja sitten varmaan laskee pisteitä kuinka monta ärsyyntynyttä vastakirjoitusta saa aikaan naureskelleen partaansa.

 

Syön hattuni jos Malmin tai harrasteilmailun kohtalo jollain nimettömillä kommenttipalstoilla ratkeaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..Toivottavasti pääsyy vaurioihin ei ole tuo artikkelissa mainittu "yritti kääntyä takaisin". Etu sektoriinhan me aina mennään jos lentoonlähdössä sattuu moottorihäiriö. Toisaalta jokainen lasku jossa ei henkilövaurioita voidaan katsoa jotakuinkin onnistuneeksi.

 

öö, eikai aina mennä etusektoriin, (tai olen oppinut jotain sitten toisin..) toki tätä varmaan kyllä ajattelitkin ja tiesit. ..paluukaartokin on siis vaihtoehto, se riippuu saavutetusta korkeudesta nousun aikana jne.

Tätä myös harjoitellaan koululennoilla. Dynamicin ohjekirjan mukaan jos korkeutta on alle 50m -> etusektoriin. Jos yli 50m niin valitaan alue jossa mahdollisimman vähän esteitä, ja mieluiten vastatuuleen. Korkeuden menetys 360 asteen kaarrossa noin 120m.

Eli esimerkiksi 150:stä metristä joutuu jo tekemään kunnon maakuntakierroksen että kentälle takaisin kaartaessa riittää kiitotie, se voi yllättävästi jäädä lyhyeksi jos sattuu olla yhtään myötätuulta.. ja myötätuuleen laskua ei toki suositella kuin ehkä olosuhteiden pakosta.

Dynamic:n maksimi liitoluku on 10. Speed-versiolla 14. Nämä siis optimi-olosuhteissa.

 

En kyllä väitä siis että paluukaarto olisi välttämättä turvallinen vaihtoehto mutta on siis hyvissä olosuhteissa mahdollinen. Tätä on varmaan puitu foorumilla jo toki ennemminkin ja syvällisemmin..

 

Tuosta laskun onnistumisesta olen kyllä samaa mieltä, että voidaan katsoa tuossa mielessä onnistuneeksi  :)

ps. eikö se malmi pidetä malmilla, sanovat mitä sanovat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeuden menetys 360 asteen kaarrossa noin 120m.

Eli esimerkiksi 150:stä metristä joutuu jo tekemään kunnon maakuntakierroksen että kentälle takaisin kaartaessa riittää kiitotie, se voi yllättävästi jäädä lyhyeksi jos sattuu olla yhtään myötätuulta.. ja myötätuuleen laskua ei toki suositella kuin ehkä olosuhteiden pakosta.

 

 

Jos kerran jo kiitotien jatkeella ollaan, niin kait sitä take off moottorihäiriössä aina kuitenkin lasketaan myötätuuleen,tai sitten tyveneen,ellei kerran etusektoriin päätetty mennä! Siis suunnanmuutos on n.180 astetta ja reippaalla sivuluisulla korkeudet pois jos paana niin lyhyeltä näyttää ettei sinne kone sopisi :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerran jo kiitotien jatkeella ollaan, niin kait sitä take off moottorihäiriössä aina kuitenkin lasketaan myötätuuleen,tai sitten tyveneen,ellei kerran etusektoriin päätetty mennä! Siis suunnanmuutos on n.180 astetta ja reippaalla sivuluisulla korkeudet pois jos paana niin lyhyeltä näyttää ettei sinne kone sopisi :-\

 

 

Joo, näin on..

 

Ja tuo "360 asteen kaarrossa noin 120m" oli siis lainattu dynamiitin lento-ohjekirjasta suoraan, en tarkoittanut että sitä veivattaisiin ympäri tokikaan  ;D

 

(huomaakko Jaakko, opiskelut hellittää kun ehtii tännekin kirjoitella..hehee)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, näin on..

 

Ja tuo "360 asteen kaarrossa noin 120m" oli siis lainattu dynamiitin lento-ohjekirjasta suoraan, en tarkoittanut että sitä veivattaisiin ympäri tokikaan  ;D

 

 

No,toviksi jäin sitä pohtimaan,kunnes hoksasin,että manuaalistahan se on :)Vähän pysäytti,tosiaan tuo iltsikan uutinen,kuvineen! Onneksi nyt ei kuitenkaan henkilövahinkoja  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään