Jarmo Kempas

VL Myrsky

3 viestiä aiheessa

Tuossa joku haikaili Mersun ohjaamon perään. Suomessa on kuitenkin museoituna Mersuja mutta oma tuotanto, jota muut eivät tule koskaan museoimaan, on vielä osittain varastoissa keräämässä ikää.

 

Onko kenelläkään käsitystä kuinka realistista olisi saattaa VL Myrsky tai sen osia näyttelykuntoon?

 

Tikkakoskellahan on ko. koneista jäljellä pari-kolme runkoa.

http://www.preservedaxisaircraft.com/Finland/images/VL%20Myrsky%201.jpg

Valokuvassa taitaa häämöttää myös tuulilasi.

 

Hallinportissa potkuri.

http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/hallinportti2002/Bulldog.jpg

 

Muissa museoissa tai varastoissa ollee lisää yksittäisiä Myrskyn osia.

http://www.preservedaxisaircraft.com/Finland/images/Myrsky%20droptank.jpg

 

Onko tallessa mittaritauluja ja kenties taulussa olleita mittareita? Ohjaussauvaa? Moottorin säätövipuja? Istuinta? Ohjaamon muuta sisustusta kuten polkimia? Moottoripukkia? Moottorin pellitystä? Peräsimiä?

 

Moottorina koneessa oli Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp. Eikö tuo ole DC-3 moottori? Eli nokalle sopivan löytäminen ei olle mahdotonta...

 

Siivet ovat varmaan joutuneet juhannuskokkoon, mutta menivätkö laskutelineet ja pyörät? Oliko koneen kannus jostakin muusta koneesta?

 

Jo pelkkä verhoiltu runko moottorin, kuomun ja peräsinten kanssa olisi katsomisen arvoinen kokonaisuus!

 

jk

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone saattaa olla museoimisen väärti, mutta mikään taivaanlahjahan se ei ollut Ilmavoimille. Saabillahan oli vastaava DC-3 moottorilla operoitava J-22 hävittäjä, joka lienee lentokuntoinen ( siis yksi ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään käsitystä kuinka realistista olisi saattaa VL Myrsky tai sen osia näyttelykuntoon?

 

Tikkakosken suunnalta on pari kertaa sivulauseissa kuulunut puhetta Myrsky-projektista, mutta en tiedä onko mitään koskaan suunniteltu.

 

Mielestäni Tikkakoskella on näytteillä aito Myrskyn moottori. Hallinportista löytyy jotain pisteosia, ainakin polkimet, varmasti enemmänkin tavaraa. En ole sen tarkemmin Myrskyn mittareihin tutustunut, mutta luulisin ohjaamovarusteiden löytyvän akselilta: Suomi-Saksa-Neuvostoliitto, joten ne niiden löytäminen ei olisi täysin mahdotonta. Suurista komponenteista taitaisi puuttua laskuteline ja siipi?

 

Suurin kysymys olisi varmasti siiven tekeminen. Myrskyn siipi painii jo eri sarjassa kuin aikaisemmin Suomessa entisöinteihin tehdyt lähinnä kevyiden kaksitasojen siivet. Mutta jos piirustukset löytyvät, ei kai mikään ole mahdotonta?

 

Tällainen Myrsky-projketi sopisi hyvin toteutettavaksi museoiden ja muiden toimijoiden yhteisprojektina. Kun projektin (ja rahoituksen) jakaisi useamman tekijän kesken, tulisi valmistakin nopeammin ja varmemmin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään