Martti Kujansuu

Brewsterin taru ohi

28 viestiä aiheessa

Kaksi päivää sitten saapui BW-372 USA:n

 

On sitten ollut pitkään matkalla..."There was information in February 1999 of the Brewster BW-372 being in storage in New York, USA"

 

Eli aina ei voi luottaa lukemaansa ;)

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sitten ollut pitkään matkalla..."There was information in February 1999 of the Brewster BW-372 being in storage in New York, USA"

 

Eli aina ei voi luottaa lukemaansa ;)

 

T:Harri

 

Luultavasti ollut Shanonin lentokentällä ruosteisessa rahtilaatikkossa aikakin vuoden päivät :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kyllä ihme, 1940 halusi päästä USA:n laivasto niistä eroon millä hinnalla hyvänsä, nyt maksaa miljoonia saadakseen sen takaisin... Kyseisellä yksilöllä (BW-372) on vielä 8 tappoa tilillä, USA:n käyttämillä ei ollut kuin pari max.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

the Navy sold 44 to Finland after Russia invaded that country in 1939.

 

Millos on Venäjä mahtanut Suomen miehittää??? Yrittivät toki (sitäpaitsi maana Neuvostoliitto) mutta pitkälle eivät päässy.

 

 

edit: Martti, invade = hyökätä/valloittaa, eli tulkintakysymys.. Minusta tuosta saa väärän kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millos on Venäjä mahtanut Suomen miehittää??? Yrittivät toki (sitäpaitsi maana Neuvostoliitto) mutta pitkälle eivät päässy.

 

 

"Invaded" on kyllä maan sisälle tunkeutumista tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"The plane was little damaged other than bullet holes well-preserved by the lake's icy waters. For that reason and because of its historic importance it will be exhibited as it was found, Rasmussen said"

 

Ota sitten tuosta selvää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpotus, että kone löysi viimein kodin :).

Vaikka se saattaa tuntua julmalta voi olla parempi, että kone meni jenkkeihin eikä suomeen, koska:

- Suomesta ei löytynyt rahaa koneen ostamiseen.

- Suomesta ei löydy rahaa sen kunnostamiseen.

- Jenkeillä on rahaa ja ammattitaito koneen kunnostamiseen. Suomessa ei ole koskaan vielä tehty tuon tason kokometalli koneen entisöintiä....

Nyt vain kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että kone säilyttää suomalaiset värit. Jenkeille se on tyyppinä lähes merkityksetön, ja toivottavasti hakaristit ovat tarpeeksi eksoottiset jenkeille....

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kun Brititkin jo entisöi Folland Gnatteja Suomen väreihin niin miksi ei jenkit sitten Brewsteriä.

 

Jos luulit että GN-101 "Kreivi Von Rosen" on pelkästään Tikkakoskella niin katsoppa tämä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuossa yllä olevassa Bradenton.com-linkin uutisessa sanotaan ihan lopussa, että kone tultaisiin panemaan näytteille sellaisena kuin se löydettäessä oli. Eli Suomen väreissä hakaristeineen päivineen! Se olisi kyllä hieno juttu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuossa yllä olevassa Bradenton.com-linkin uutisessa sanotaan ihan lopussa, että kone tultaisiin panemaan näytteille sellaisena kuin se löydettäessä oli. Eli Suomen väreissä hakaristeineen päivineen! Se olisi kyllä hieno juttu.

 

 

Ainakin erottuisi museossa, kaikki muut koneet on nimittäin maalattu amerikkalasiin väreihin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä tänään tuolla Brewster-palstalla:

 

http://www.warbirdforum.com/372.htm

 

Sinänsä erinomainen tarina, mutta onko kukaan jo käynyt kertomassa ko. foorumille, että yhdessä kuvassa oleva kuvateksti väittää väärin, että siiven yläpuolella näkyy se pierevän hirven takaosa, kun kyseessä on kyyristyvän ilveen takaosa ja pierevä hirvihän oli sivuvakaajassa?

 

Muutenkin ajankohtainen asia, tuli tänään aamuTV:stä haastattelu ko. koneen vaiheista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittaneen hallussa on lainassa Jerry Batesin kuvaamia tuoreita kuvia 372:sta Pensacolassa noin 100 megaa (valitettavasti en voi julkaista kun ei ole lupaa..). Unohtakaa puheet Irlannissa ruostumisesta, kone (runko ja siivet, muista ei ollut kuvia) on aivan järkyttävän hienossa kunnossa, tippa tulee linssiin kun katselee. Mielestäni paljon paremmassa kuin vaikka koneet jotka ovat oleet vaikka Vesivehmaalla varastoituna.

 

Toki on iso sääli, ja suoranainen kansallinen häpeä, ettei meillä ole yhtään aitoa Pylly-Waltteria museoissamme, tai ettei eräällä nimeltä mainitsemattomalla elektroniikkajätillä ollut pätkääkään kiinnostusta rahoittaa "NOKA II:sta". Kuitenkin paljon huonomminkin olisi voinut käydä, kone olisi voinut tulla juuri äsken myrskyn tuhoamaksi, päätyä lentäväksi "museokoneeksi" ja jossain välissä tullut tonttiin, tai saada jenkkimaalaukset ja modifikaatiot (Model 339).

Harmi silti että jäimme tässä nuolemaan näppejämme kun kyseessä on kuitenkin kone jolla ei ole jenkeille juuri mitään merkitystä, ja meille sitä vastoin valtavasti. Ehkäpä jälkipolvet saavat vielä Suomenlahdesta jonkin syöpyneen rupisen kurpan pelastettua.

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkan linkistä: "Port view of BW-372. Note the plump tire, manufactured by Nokia and still inflated when the plane came out of the water!" Hyvää laatua kun 50v kestää renkaatkin kunnossa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, osasi Nokian Gummitehdas tehdä muutakin kuin kumisaappaita.

 

Warbirdforumin keskustelupalstalla oltiin muuten kovasti huolestuneita siitä, onko BW-372 saanut äskeisessä myrskyssä vaurioita vai ei...

 

Joten on sen koneen kohtalosta ja maalauksesta jenkeissäkin huolta pidetty :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joten on sen koneen kohtalosta ja maalauksesta jenkeissäkin huolta pidetty :D

 

Koneseenhan ei siis tehdä muuta kuin vähän korjaillaan ja siloitetaan, maalaus yms. jätetään alkuperäiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko mahdollista kysyä lupaa muutamalle kuvalle? :)

 

Meili ollut postissa jo jonkin aikaa, heti kun/jos saan positiivisen vastauksen niin....

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ammuksen reikä selkänojassa on kyllä aika hurja...

 

Luultavasti 20mm:n osuma, aika ihme, että Pekuri ei haavoittunut vakavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään