Perttu Karivalo

Ilmavoimien Esikunta: Pilatus PC-12 NG ilmavoimien uudeksi yhteyskoneeksi

67 viestiä aiheessa

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Pilatus PC-12 NG valittiin ilmavoimien uudeksi yhteyskoneeksi

 

Vapaa julkaistavaksi 24.4.2009 12:16

 

 

Pilatus PC-12 NG valittiin ilmavoimien uudeksi yhteyskoneeksi

 

Koneiden hankinta perustuu vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon, jossa esitettiin ilmavoimien nykyisten yhteyskoneiden korvaamista uusilla vuoteen 2010 mennessä.

 

 

Ilmavoimat hankkii sveitsiläiseltä Pilatus Aircraftilta kuusi PC-12 NG -tyyppistä yhteyskonetta. Koneet toimitetaan Suomeen vuoden 2010 loppupuolella. 

 

Hankinnalla korvataan 25 vuotta palveluskäytössä olleet kuusi kaksimoottorista Piper Chieftainia sekä myöhemmin yhdeksän yhteyslentokäytössä ollutta Valmet Redigoa. Hankinnalla paikataan myös vuonna 2004 poistuneiden Piper Arrow -koneiden jättämää aukkoa.

 

Ilmavoimat allekirjoitti 22,5 miljoonan euron hankintasopimuksen Tikkakoskella perjantaina 24.4.2009.  Tarjouskilpailussa oli Pilatuksen lisäksi mukana Hawker Beehcraft Kingair B-200 -koneellaan. Pilatus valittiin noin vuoden kestäneen arviointi- ja koelento-ohjelman jälkeen. Sveitsiläisvalmistajan tarjous oli myös kokonaistaloudellisesti edullisempi vaihtoehto. 

 

Pilatus PC-12 NG on yksimoottorinen potkuriturbiinikone, joka on laajasti muunneltavissa eri käyttötarkoituksiin. Suuri lastausovi mahdollistaa koneen tehokkaan rahtikäytön ja sisätilojen järjestelyjä voidaan muuttaa nopeasti ja joustavasti.

 

Ilmavoimissa yhteyskoneita käytetään kriittisen materiaalin, kuten varaosien ja vaihtolaitteiden, nopeisiin ilmakuljetuksiin kotimaassa sekä tarvittaessa ulkomailla. Rahtitila voidaan muuttaa myös henkilökuljetuskäyttöön sopivaksi, jolloin koneeseen saadaan yhdeksän matkustajapaikkaa.

 

PC-12 NG:llä pystytään lentämään Helsingistä Brysselin tasalle ilman välilaskuja. Konetyyppiä on maailmalaajuisesti käytössä yli 860 kappaletta.

 

Suomeen valittu PC-12 NG (Next Generation) on parannettu versio 1990-luvun puolivälissä käyttöön otetusta PC-12 -mallista. Tehokkaammalla moottorilla ja modernisoidulla ohjaamolla varustettu NG-versio esiteltiin vuonna 2007. 

 

Koneiden hankinta perustuu vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon, jossa esitettiin ilmavoimien nykyisten yhteyskoneiden korvaamista uusilla vuoteen 2010 mennessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tunnuksenkin voisi...

 

Päteekö näihin ilmavoimien lentokoneiden tyyppitunnuksiin käsite "sanoja voidaan lyhentää edestä, keskeltä ja lopusta" vai millä perusteella noita laaditaan? Olisko tää sit PL tai jopa perjantaisesta mielenvireestä johtuen PIL?  ;) Joka tapauksessa hemmetin hieno kone, tuskin kuitenkaan käyttötarve huomioiden niin ylellinen sisustukseltaan kuin valmistajan sivuilla olevat markkinointikuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat ei ole vielä päättänyt Pilatuksen lyhennettä. Se päätetään kuulemma ihan lähiaikoina. Tiedon antoi insinöörieverstiluutnantti Jarmo Alanko, joten fakta ei tule sylttytehtaalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko tää sit PL tai jopa perjantaisesta mielenvireestä johtuen PIL?  ;)

 

Tunnukset ovat olleet 90 vuoden ajan kaksikirjaimisia joten se ei varmaan tule muuttumaan. Joillakin tyypeillä on ollut sama kirjainsarja, mutta ei ikinä korvaavalla tyypillä. Pilatuksella sopisi vaikka PL, PT tai PS.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lasken kaikki MG-koneet MiG-21:n eri alatyypeiksi eli päivityksiksi. Vertaa Bf 109 G-2 vs. G-6.

 

Onhan se noinkin, eli selkeästi ovat saman koneen eri alatyypit. Kahden ensimmäisen BIS:n tunnus oli vähän aikaa MB, se kuulosti aikoinaan vähän "tyhmältä", hyvä että päätyivät MG-tunnukseen.

 

Niin, ja aiheesta, mielestäni PC:n tunnuksen pitäisi olla PC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja aiheesta, mielestäni PC:n tunnuksen pitäisi olla PC.

Ei kai sentään taas PC, silloinhan noin hieno kone perisi pianaikaa Chieftainien "lempinimenkin": PuuCee

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten vanhoja Piper Chieftraineja ostamaan, halvalla lähtee!  ;D. PC-12 on kyllä erinomainen kone, sillä pääsee minne vaan, vaikka kotikadulle, sen verran hyvät STOL-ominaisuudet siinä ovat, hyvä valinta ilmavoimilta.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PC-12 on kyllä erinomainen kone, sillä pääsee minne vaan, vaikka kotikadulle, sen verran hyvät STOL-ominaisuudet siinä ovat

 

No ei se nyt kyllä mikään hirveä STOL-peli kuitenkaan ole. Tehtaan ilmoittamat arvot eivät paljoa voita esim. "astetta isompaa" C295:sta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se nyt kyllä mikään hirveä STOL-peli kuitenkaan ole. Tehtaan ilmoittamat arvot eivät paljoa voita esim. "astetta isompaa" C295:sta...

Oli mikä oli, mutta tehtaan ilmoittavat arvot laskumatkasta 50 ft esteen ylitse 558 m ja nousumatkasta 50 ft esteen ylitse 808m eivät ole huonoja yhdeksänpaikkaiselle potkuriturbiinikoneelle ISA-olosuhteissa. Lisäksi maksiminousuarvoksi luvataan 1920ft/min ja maksimi matkanopeudeksi 280ktas ja koneella voi lentää jopa 30 000 jalassa mihin eivät kaikki yksimoottoriset pysty. Se on tehty Sveitsin olosuhteisiin, joten sillä pärjää hyvin myös Suomessa. Toimintasädettäkin löytyy ihan kivasti.  http://www.pilatus-aircraft.com/media/Pilatus-PC-12-Fact-Sheet.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait kukaan ole muuta väittänytkään? Onhan se suhteellisen suorituskykyinen kone ja varmasti ihan omiaan Suomen käyttöön. Mutta noilla arvoilla ei kyllä mielestäni vielä STOL:sta varsinaisesti puhuta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait kukaan ole muuta väittänytkään? Onhan se suhteellisen suorituskykyinen kone ja varmasti ihan omiaan Suomen käyttöön. Mutta noilla arvoilla ei kyllä mielestäni vielä STOL:sta varsinaisesti puhuta...

 

Mikolla on kyllä mielestäni pointti. STOL- koneet painivat kyllä ihan eri sarjassa.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistava valinta

 

Me hankimme myös Pilatuksen vuosia sitten. Olemme olleet koneseen erittäin tyytyväisiä ja se on palvellut loistavasti. Itse asiassa se on meidän kerhon suosikki. Oikeinko pitäisi pyytää ilmavoimat kylään, voisimme vaihtaa kokemuksia ylpeinä Pilatus operaattoreina 8)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistava valinta

 

Me hankimme myös Pilatuksen vuosia sitten. Olemme olleet koneseen erittäin tyytyväisiä ja se on palvellut loistavasti. Itse asiassa se on meidän kerhon suosikki. Oikeinko pitäisi pyytää ilmavoimat kylään, voisimme vaihtaa kokemuksia ylpeinä Pilatus operaattoreina 8)

HS

Tosi on ja tarkennan vielä että HyIk:n kone on Ilmavoimille tulevan tyypin PC-12 edeltäjä tyyppiä PC-11. Yksimoottorinen, T-pyrstö, pitkä toiminta-aika n. 6h kertoo vakuuttavasti siitä mihin PC-12 malli perustuu..

Tyyppimerkintä on Pilatus B4M/ PC11

Wikipediasta löytyy, tosin hieman eri versiona Ilman "M"-kirjainta  http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-11

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi on ja tarkennan vielä että HyIk:n kone on Ilmavoimille tulevan tyypin PC-12 edeltäjä tyyppiä PC-11. Yksimoottorinen, T-pyrstö, pitkä toiminta-aika n. 6h kertoo vakuuttavasti siitä mihin PC-12 malli perustuu..

Tyyppimerkintä on Pilatus B4M/ PC11

Wikipediasta löytyy, tosin hieman eri versiona Ilman "M"-kirjainta  http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-11

 

Aika ahtaalta näyttää. Mahtaako edes olla vessaa tai toimivaa pentteriä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ahtaalta näyttää. Mahtaako edes olla vessaa tai toimivaa pentteriä?

 

 

Juu

Kieltämättä tuo ilmavoimien PC12 on vähän tilavampi, mutta meillä on kyllä ns. seurapiiri tankki :D

sry OT

HS

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait kukaan ole muuta väittänytkään? Onhan se suhteellisen suorituskykyinen kone ja varmasti ihan omiaan Suomen käyttöön. Mutta noilla arvoilla ei kyllä mielestäni vielä STOL:sta varsinaisesti puhuta...

Jos STOL:lla(safety takeoff and landing) tarkoitetaan turvallista lentoonlähtömatkaa - ja laskua niin kuin sen suomennos sanoo niin kyllä PC-12 on STOL-kone. Pilatus on isompi kone kuin joku Cessna 185/206 esimerkiksi joten näitä kahta konetyyppiä ei kannata vertailla keskenään. Pilatus PC-12:sta mahtuu yhdeksän matkustajaa ja sen matkanopeus pyörii 240-280 ktas välillä ja sillä pääsee 30 000 jalkaan ja silti sillä pystyy laskemaan vaikka Punkaharjulle tai Pistohiekan kentälle ym. pienille sorakentille Suomessa, niin jos se ei ole STOL-kone niin mikä se on, kysynpä vaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään