Jukka Takamaa

Suomalaiset FAI ennätykset

15 viestiä aiheessa

Sub-class C-1c (Landplanes: take off weight 1000 to 1750 kg)

Group 1 : internal combustion engine

 

Speed over a recognised course : 35.64 km/h

 

Date of flight: 06/08/1984

Pilot: Aki SUOKAS (Finland)

Crew: Heimo NIEMINEN

Course/place: Helsinki (Finland) - Odense (Denmark)

 

Aircraft: Valmet L-70

Registered 'OH - VAA'

 

Tuota mietin että jos koneella on vaikka keskinopeus 250 km/t ja myötätuuli...niin eikö teoriassa tuo voitaisi yhteisellä ponnistelulla jopa rikkoa seuraavan 4 vuoden aikana ( vaikka Redigolla; http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-90_Redigo ) ?

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-70_Vinka

 

 

Valmet L-70 Vinka:

 

pituus 7,5 m

siipien kärkiväli 9,6 m

paino (tyhjä) 792 kg

paino (suurin) 1250 kg

moottorin teho 200 hv

huippunoeus 240 km/h

toimintamatka 840 km

lakikorkeus 3000 m

 

Ennätyskone; http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Valmet_L-70_Miltrainer.jpg

 

Matka Helsinki Odense on 1010 km ( eli juuri hieman yli Vinkan ja Redigon toimintamatkan ).

 

http://www.timeanddate.com/worldclock/distances.html?n=1406

 

Matka on kutakuinkin sama kuin H:ki Ivalo ( vois treenata tuolla pätkällä ).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkä ylivoimaisin suomalaisten FAI ennätyksistä on Sandy Pimenoffin 40 vuoden kausi FAI:n lennokkikomission (CIAM) puheenjohtajana 1967-2007. Ennätyksen ylivoimaisuutta kuvastaa se, että lähinnä seuraavien puheenjohtajien kaudet ovat olleet pisimmillään noin puolet Sandyn kaudesta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aarne Ellilä kuoli hiljattain ja muistokirjoituksessa mainittiin vain sivulauseessa hänen myös harrastaneet lennokkeja ( hänhän oli Suomen kaikkien aikojen menestynein lennokki-ilmailija ...ylivoimaisesti ).

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/kunniakas_hakaristimme/

 

http://www.fai.org/aeromodelling/f1/wakefield/1950

 

Huimia muuten myös esimerkiksi R/C llidokkien ennarit; http://records.fai.org/models/current.asp?id=15

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voimassa olevia tai ei, mutta joukko suomalaisia laskuvarjohyppääjiä löytyy FAI:n ennätyslistoilta isojen hyppymuodostelmien ennätyksissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sub-class C-1c (Landplanes: take off weight 1000 to 1750 kg)

Group 1 : internal combustion engine

Tuota mietin että jos koneella on vaikka keskinopeus 250 km/t ja myötätuuli...niin eikö teoriassa tuo voitaisi yhteisellä ponnistelulla jopa rikkoa seuraavan 4 vuoden aikana ( vaikka Redigolla; http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-90_Redigo ) ?

 

Eikai tuota voi turbiinikoneella rikkoa? Eikö Internal Combustion Engine ole mäntämootori?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai tuota voi turbiinikoneella rikkoa? Eikö Internal Combustion Engine ole mäntämootori?

 

Mulla on aavistus siitä, millä moottorilla tuo voitaisi rikkoa. ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai tuota voi turbiinikoneella rikkoa? Eikö Internal Combustion Engine ole mäntämootori?

 

Olet oikeassa..ei tuota voi enää rikkoa millään...sillä noin painavia mäntämoottorikoneita ei enää juuri näe...paitsi esim isot Cessnat ? En tosin tiedä voiko niillä lentää yli 35 km/t ? Ehkä myötätuulessa lisätankein jottei tarvi välilaskua, joka vie aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Odense

Nolla tuulilla

lentoaika 5h 10 min

reitille tarvittava polttoaine 114 l

käytettävissä oleva polttoaine 148 l

koneen mtow 1150kg

 

Ei tarvita mitään cessnaa lisätankeilla, yllä olevista tiedoista fiksu keksii konetyypin.

 

Vähemmän fiksu tarvii vinkiksi vielä seuraavaa: Jos jokin menee pieleen voi jalat kastua.  :P

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Howard Hughes teki aikoinaan seuraavat ennätykset:

- lentokoneiden nopeusennätys 566 km/h (1935)

- USA:n rannikolta toiselle lentämisen ennätys 9t 27min (1936)

- maapallon ympäri lentämisen ennätys 3 päivää 19 tuntia (1938)

Hughesin koelentäjän G. Marrettin kirjassa Lentäjä (sivuilla 47 ja 119) mainitaan lisäksi seuraava ennätys: saadessaan tyyppikoulutusta Boeing 307 Stratoliner –matkustajakoneeseen (vuonna 1940) Hughes teki eräänä päivänä 37 läpilaskua.

Tuon ennätyksen päätin rikkoa. Tulokseni oli 41 laskua.

[ attachment removed / expired ]

Esitys FAI:lle kilpailun säännöiksi: Kaikki läpilaskut on suoritettava valvotulta lentopaikalta lennonjohdon auki ollessa. Normaaleja lentotoimintamenetelmiä ja kaikkia ilmailumääräyksiä (mm. lepoajat) on noudatettava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään