Guest Viletsu

Finnair DC-10 käyttö

61 viestiä aiheessa

Mihin tarkoitukseen käytettiin Finnairin dc-10:ä ja minkälaisilla matkoilla? Oliko Finnairilla minkä kokoisia DC-10:jä? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisin reitti jota operoitiin kympillä oli Helsinki Narita pohjoisnavan yli. Lentoa operoitiin lähes pelkästään lisätankilla varustetulla N345HC:lla.

 

Tämän lisäksi muut senaikaiset Finnairin kaukolennot (reitti- sekä tilauslennot).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isälläni on hirveä lentopelko, mutta 7.6.1985 hän lensi ko. koneella Helsingistä Tokioon Naritan kentälle, 13 tuntia suora lento.

Sen jälkeen hän ei ole lentänyt, mutta nyt hän lupautui lähtemään Lokakuussa Bangkokiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isälläni on hirveä lentopelko, mutta 7.6.1985 hän lensi ko. koneella Helsingistä Tokioon Naritan kentälle, 13 tuntia suora lento.

Sen jälkeen hän ei ole lentänyt, mutta nyt hän lupautui lähtemään Lokakuussa Bangkokiin.

 

Tuolta pohjoisnavan reissulta saivat matkustajat muistoksi kartan jossa näkyi lennon reitti ja matkustajan nimi. Mahtaako kartta olla vielä tallessa? Noin pitkällä matkalla tuulen voimakkuudella on suuri vaikutus lentoaikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä isä muisteli että sellanen kartta saatiin. Kaikki matkan paperit ovat tallessa pahvilaatikossa ullakolla.

Käymme huomenna katsomassa ko. papereita. Ne ovat olleet unohduksissa noin 20 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla oli kaikkiaan viisi Kymppiä. Kaikki olivat sarjaa 10-30, OH-LHA (valm. 1974) , LHB (1975) , LHD (1973) ja LHE (1978), joskin jenkkirekkarissa kaiken aikaa pysytellyt N345HC (1980) oli DC-10-30ER (Extended Range). Se oli lisätankeilla varustettu juuri tuota Tokioon lentämistä varten, koska Neuvostoliitto ei myöntänyt ylilentolupia suoraan lentoon. Koneilla operoitiin oikeastaan kaikkia niitä reittejä, jotka sitten 11:lla korvattiin. New York taisi olla alunperin pääkohde, mutta konetta käytettiin paljon myös charter-lennoilla vaikkapa Kanarialle, Aurinkorannikolle ja Kreikan saaristoon. LHA ja LHB saapuivat 1975, NHC 1981, LHD 1983 ja LHE vielä 1988. Kun ei ole lähteitä lähellä, en ole varma, mutta muisteleisin ainakin Echon tulleen Italiasta.

 

LHD ja LHE poistuivat 1994, NHC ja LHB 1995. LHA palveli pisimpään poistuen vasta 1996. Osa koneista palveli sittemmin Air Liberten väreissä ja kävivät vielä pitkään Finnairilla huollossa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LHA seisoo floridassa ja odottaa romutusta? Rekkari N956PT.

 

OH-LHB on muutettu palopommittajaksi. Operaattori on Tanker Air carrier N17085.

 

OH-LHE tuli kanadasta (C-GXRC). Kone on muutettu rahtariksi ja saattaa olla romuttamatta. Koneen rekisteri on N607GC ja omistajana on ollut juuri konkurssiin mennyt Gemini -rahtiyhtiö.

 

OH-LHD oli italiaano (I-DYNU sillä oli nimikin Guglielmo Marconi ). Viimeinen rekisteri ennen romutusta oli 2005 F-GPVD.

 

LHC koneessa kokeiltiin useita sittemmin MD11 koneessa käytettyjä osia. Sen aerodynamiikka oli parempi kuin muiden DC10 koneiden. Esimerkiksi sivuperäsin oli NASAn omaisuutta. Se oli komposiitti rakennetta. LHC oli koko suomessa olo aikansa jenkkien reservisotilaiden mahdollinen kuljetuskone. Kone on ilmeisesti edelleen olemassa. Nykyinen rekisteri on ilmeisesti N810AX ja käyttäjä OAI, jos ei ole tehnyt konkurssia.

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen pikku korjaus, että se oli Japani, joka ei antanut lupaa Siperian kautta lennettävälle suoralle lennolle, suojelivat kai JAL:n monopolia nopeille Euroopan yhteyksille. Neukut vissiin olisivat lennot sallineet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut kympin kyydissä Helsingistä New Yorkiin ja takaisin 1984 kevättalvella. Se oli sitä aikaa kun vielä päästiin ohjaamossa käymään ilman sen kummempia kommervenkkejä. Ajateltiin kaverin kanssa mitään mistään tietämättöminä, että siellä on varmaan jätkillä kädet täynnä töitä. Kapteeni söi jukurttia ja perämies luki Apua. Fär- saarten yläpuolella mentiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jarmo ko. kymppien tätänykyätiedoistasi. LHA ja LHB erityisesti muistoissani: Ensimmäiset Atlantin ylitykseni noilla 80-luvulla New Yorkiin ja Seattleen lensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajateltiin kaverin kanssa mitään mistään tietämättöminä, että siellä on varmaan jätkillä kädet täynnä töitä. Kapteeni söi jukurttia ja perämies luki Apua.

 

No niillähän olikin sitten kädet täynnä hommia. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pääsin kympin kyytiin ainakin kahdella eri reissulla. Ensimmäinen oli vuonna 1985, lomamatka Italiaan. Menomatkalla oli kuulutus, että koneessa olevat lapset ovat tervetulleita käymään ohjaamossa. No pakkohan siellä oli käydä pällistelemässä. ;D Paljoa en siitä muuten muista, mutta kaipa siinä kapteeni jotain selitti mitä kaikkea siellä ohjaamossa oikein oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, kiitos, Jarmo, korjauksesta. Kävinkin tuossa illan mittaan pohtimaan oliko se Delta sittenkin se italiaano. Taisin päästä aikanaan noita kaikkia ruuvaamaan. Erityisesti jäi mieleen GPVD:n tuolikiskojen hapettumanpoistoprojekti, joka ei loppunut vissiin ikinä  :laugh:

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha Ritaranta kertoikin jo, että venäläiset kai olisivat antaneetkin ylilentoluvan Japanin lennoille, mutta hinta olisi ollut aika rasvainen, japanilaiset eivät antaneet rahallakaan. Lisäksi venäläiset muistaakseni olisivat vaatineet välilaskua Moskovassa, aivan kuten SAS:lla.  Japanilaiset (ja monet muutkin) matkustajat toisaalta tykkäsivät siitä, ettei lennetty Neuvostoliiton ilmatilassa, vaikka lentoaika pitenikin kolmisen tuntia. Oli ne mieleenpainuvia senaikaiset suorat Tokion lennot. Yli puoli vuorokautta kierrettiin melkein näköetäisyydellä Neuvostoliiton rannikkoa, oli se suuri maa. Lennonjohtajat olivat Japanissa, Honolulussa, Alaskassa, Pohjois-Kanadassa, Islannissa, Norjassa ja vihdoin Suomessa.

 

Antti kertoo tuolikiskojen ongelmista. Vielä suurempi ongelma olivat tuolikiskojen yhteydessä olevat sähköliitokset, niiden kanssa oli aina ongelmia. Ongelmat näkyivät valaistuksen ja elokuvan äänen puutteena. Syynä oli se, että koneita muunneltiin reittiversiosta charterversioon ja päinvastoin useitakin kertoja viikossa. Eivät sähköliittimet tykänneet tästä ja lepovuorossa ollut pilotti saikin olla yhtenään korjailemassa näitä liitoksia.

 

Seppo  

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kympillä lennetty EFHK-CYYZ-EFHK 1991 kesäkuussa ja EFHK-KJFK-EFHK 1992 joulukuussa.

 

Matkustamon kannalta ylivoimaisesti hienoin vastaantullut konetyyppi tähän asti, tosin PanAmin A300 ylibuukkauksen takia Clipper-class-luokassa lennetty EFHK-ESSA (syksyllä 1988) meni mukavuudessa piirun edelle, mutta se lento oli kovin lyhyt.

 

Miika

 

PS! Ylivoimaisesti kammottavin konetyyppi on 757 (niinikään Toronton reitti tullut kokeiltua), onneksi niistä ollaan hankkiutumassa eroon.

 

edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nykyinen rekisteri on ilmeisesti N810AX ja käyttäjä OAI, jos ei ole tehnyt konkurssia.

 

jk

 

N810AX (ex-N345HC) on bongattu vimeksi kuukauden päivät sitten USAF Military Airlifin lennolla, joten taitaa olla edelleen CRAFin koneita ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Ensimmäinen "etelän"reissuni ja eka "isolla" koneella, samalla kertaa, toteutui kohdallani maaliskuussa 1976,Los Rodeosin kentälle Tf.Vaikuttava kokemus nuorelle miehelle,jakkaroita taisi olla kymmenkunta vierekkäin ja jumbona DC-10-30 puhuteltiinkin.Ehkä noin takimmainen kolmannes matkustamosta oli tupakoitsijoiden hallussa ja muuten joo,aplodit olivat aidot ja raikuvat kun kone kuuden tunnin matkan jälkeen istui siististi Teneriffan maaperälle! Muistan vielä kapun nimenkin,hän kuulutteli mukavasti aina kun alla oli jotain mielenkiintoista. Reissu kaikenkaikkiaan oli niin onnistunut,että jo saman vuoden lokakuulla mentiin taas samaan paikkaan finskin kympillä,sitä en muista oliko sama koneyksilö. Muutama kuukausi tämän jälkeen seurattiin tv-uutisista järkyttyneenä maailman historian tuhoisinta lento-onnettomuutta Los Rodeosin kentällä! Osasyyksi onnettomuuteen luettiin paksu sumu,joka vaivasi usein juuri tätä kenttää.Pian alettiinkin rakentaa saaren etelärannalle Reina Sofian kenttää! Molemmat kentät ovat tänä päivänä charter-kaluston käytössä edelleen!

  -jm-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N810AX (ex-N345HC) on bongattu vimeksi kuukauden päivät sitten USAF Military Airlifin lennolla, joten taitaa olla edelleen CRAFin koneita ...

 

http://www.airliners.net/photo/Omni-Air-International/McDonnell-Douglas-DC-10-30-ER/1504359/M

 

Ja tässä viimeisin lisäys A-netissä, maaliskuulta Atlantasta.

 

Onko kenelläkään tietoa ex-LHB:n majapaikasta? Viimeisin lisäys A-netissä Victorvillestä, kone sillä hetkellä ilmeisesti odottamassa uraansa palopommarina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
N810AX (ex-N345HC) on bongattu vimeksi kuukauden päivät sitten USAF Military Airlifin lennolla, joten taitaa olla edelleen CRAFin koneita ...

 

Ja eilen bongattu Edingburghissa...

 

N810AX

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kympeillä lenneltiin myös jenkkien länsirannikolle. Seattlestya en oo varma, on vain hatara aavistus, mut muistelisin Friscon ja Losin olleen ohjelmas jossain vaihees.

 

Kymppi oli hieno kone. Muistan pikkupoikana 80-luvun loppupuolella kun perhetuttu, joka oli Finskillä töissä, vei minut huoltohalliin ja pääsin kympin ohjaamoon ja se kokemus jätti lähtemättömän vaikutuksen ja muistan sen reissun vieläkin kuin eilisen päivän.

 

Samaiselta reissulta jäi muistoksi korkealaatuinen maalattu LHA:n malli -harmaalla alaosalla tietty, pari metallista finnairin rintamerkkiä ja kaksi kuvaa, toisessa oli Iso-Antti (LHA) kiitoradalla nokasta päin nähtynä ja toisessa kymppi lensi muodostelmassa muiden finskin silloisten ja menneiden konetyyppien kanssa. Pitää vissiin alkaa penkomaan porukoiden vintin kamoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään