Olle Sälgmark

Sallittu massakeskipisteasema

21 viestiä aiheessa

Missä rajoissa kuuluu olla massakeskipiste koneissa joilla lennämme on tietenkin päivänselvä asia.Katsoo ajankohtaisesta paperista ja sillä selvä.

 

Mutta minkä rajojojen sisään sen on jäätävä esimerkiksi 10% ylipainolla.Loppuu kaavio,ei näy rajoja.

 

Sallittu alue lyhenee painon kasvaessa.useissa piippereissä riittää n 10% ylipaino että eturaja on sama kuin takaraja,ainakin hyvin lähellä sitä.

 

Entä jos ylipainoa on enemmän kuin n.10%,meneekö eturaja taaemmaksi kuin takaraja? :o

 

Kysymys on hypoteettinen.

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/2695.htm

 

Esimerkiksi tässä onnettomuustutkinnassa ei oteta kantaa oliko keskipiste sallitulla alueella.

 

Todetaan vain ylipaino ja väärä lentoonlähtönopeus.

Ei suosituksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja sitten vielä se että minkälaista lentoa meinataan harrastaa, sen saimaaseen menneen arrowin tiimoilta tutkin tyypin lentokäsikirjaa ja siellä ei oltu eritelty taitolennolle massakeskiön paikkaa erikseen niin kuin esim c172:n kirjassa. Arrow onkin hyväksytty vain normaaliluokkaan, siksi kait sitä ei oltu siihen piirretty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja sitten vielä se että minkälaista lentoa meinataan harrastaa, sen saimaaseen menneen arrowin tiimoilta tutkin tyypin lentokäsikirjaa ja siellä ei oltu eritelty taitolennolle massakeskiön paikkaa erikseen niin kuin esim c172:n kirjassa. Arrow onkin hyväksytty vain normaaliluokkaan, siksi kait sitä ei oltu siihen piirretty.

 

Tähän en tohdi ottaa kantaa vaikka mieli tekee......

Tuli senverran palautetta kerran.Odottelen onnettomuustutkintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt paljon piipperi 140,ja kauas,tosin vain muija pelkääjänpaikalla. :)

 

Kone on ahdas takapenkkiläisiä ajatellen.

 

Mitä tapahtuu tälle massakeskipisteelle kun etupenkkiläiset siirtää pallit eteen.

 

Momentit on tietääkseni laskettu penkit takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt paljon piipperi 140,ja kauas,tosin vain muija pelkääjänpaikalla. :)

 

Kone on ahdas takapenkkiläisiä ajatellen.

 

Mitä tapahtuu tälle massakeskipisteelle kun etupenkkiläiset siirtää pallit eteen.

 

Momentit on tietääkseni laskettu penkit takana.

 

No riippuu tietysti pallien koosta  ;D

 

Katselin PA28-140 kirjasta ja en löytänyt mainitaa siitä millä istuimen asetuksella momenttivarsi on mitattu, ilmoitettiin vain että etupenkkiläisten momenttivarsi on 2,172m, takamatkustajilla 2,972m, polttoaineella 2,413m ja matkatavaroille alue1 2,972m ja alue2 3,386m.

Ja perusmassa ja momentti löytyy varmaan siitä punnituslapusta.

 

Perustaso on ilmoitettu selkeästi:

"Perustasona on siiven etureunasta 78,4 tuumaa (1,990 m) eteenpäin mitattuna kohdasta, jossa siiven tyven levennys kohtaa siiven"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Katselin PA28-140 kirjasta ja en löytänyt mainitaa siitä millä istuimen asetuksella momenttivarsi on mitattu, ilmoitettiin vain että etupenkkiläisten momenttivarsi on 2,172m, takamatkustajilla 2,972m, polttoaineella 2,413m ja matkatavaroille alue1 2,972m ja alue2 3,386m.

Ja perusmassa ja momentti löytyy varmaan siitä punnituslapusta.

 

Perustaso on ilmoitettu selkeästi:

"Perustasona on siiven etureunasta 78,4 tuumaa (1,990 m) eteenpäin mitattuna kohdasta, jossa siiven tyven levennys kohtaa siiven"

 

Tästähän se on helppo mitata mikä on "perusasento",uskoisin edelleen sen olevan taainmainen asento.

 

Pallit eteen ja uusi laskelma. :)

 

En ole löytänyt mistään koneesta tietoa,painopiste lasketaan pilkkua viilaten olettaen että pallit on kiinteät.

Mietiskellään mikä on polttoaineen tiheys,sadasosa gramman tarkkuudella,että tulee laskelma oikein

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen tiedot yleisellä tasolla on useimmiten löydettävissä FAA:n TCDS-sivuilta:

http://www.airweb.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgMakeModel.nsf/MainFrame?OpenFrameSet

 

Ikävää vain, että Cherokeen tyyppitodistus 2A13 ei sano mitään etupenkkien sijainnista. Jos asiaa haluaa itse approksimoida, voidaan (istuvan) henkilön painopiste sijoittaa napaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia todella hyvästä linkistä. :thmbup:

 

Näkyy hyvin tämä sallittu massakeskiön takarajakin "rajoitettua taitolentoa" ajatellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän se on helppo mitata mikä on "perusasento",uskoisin edelleen sen olevan taainmainen asento.

 

Pallit eteen ja uusi laskelma. :)

 

En ole löytänyt mistään koneesta tietoa,painopiste lasketaan pilkkua viilaten olettaen että pallit on kiinteät.

Mietiskellään mikä on polttoaineen tiheys,sadasosa gramman tarkkuudella,että tulee laskelma oikein

 

 

Hei,

 

Eiköhän kaikkien koneiden kuormausohjeissa ole otettu huomioon riittävät marginaalit molempiin suuntiin. Eturajaahan rajoittaa ohjattavuus ja takarajaa stabiliteetti. Molempiin suuntiin on otettu käsittääkseni riittävä turvallisuuslisä, jottei laskelmista tule liikaa tarkkuutta ja pilkun viilausta vaativia. Liian monimutkaisilla proseduureilla kun on tapana tulla ohitetuiksi.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Eiköhän kaikkien koneiden kuormausohjeissa ole otettu huomioon riittävät marginaalit molempiin suuntiin. Eturajaahan rajoittaa ohjattavuus ja takarajaa stabiliteetti. Molempiin suuntiin on otettu käsittääkseni riittävä turvallisuuslisä, jottei laskelmista tule liikaa tarkkuutta ja pilkun viilausta vaativia. Liian monimutkaisilla proseduureilla kun on tapana tulla ohitetuiksi.

 

t. Ole

 

Tietenkin on otettu huomioon turvallisuuslisät. :thmbup:

 

Ei putoa hissikään jos on ylilastia 1,075kg.

 

Miten pitkälle ne on otettu huomioon kun ylitetään suurin sallittu paino,ja missä ne rajat on onkin sitten eri asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin on otettu huomioon turvallisuuslisät. :thmbup:

 

Ei putoa hissikään jos on ylilastia 1,075kg.

 

Miten pitkälle ne on otettu huomioon kun ylitetään suurin sallittu paino,ja missä ne rajat on onkin sitten eri asia.

 

Hei,

 

Kysymys on hieman akateeminen. Lentelee vain maksipainoissa tai alle, sen yläpuolella kun mitään takeita ei ole ja väärä kuormaus on tunnetusti mahdollisesti fataali. Jos koneelle on mahdollista saada maksimilentoonlähtöpainon korotus valmistajalta (niinkuin usein on), niin laskelmat on tietenkin sitten saatavissa.

 

Mieleen tuli muuten toinenkin onnettomuus, josta Air Disaster Investigation sarjassa oli yksi jakso, muistaakseni nimeltään "Dead Weight". B1900 sakkasi lentoonlähdössä massakeskiön aseman ja ylipainontakia ja kaikki kyydissä olleet (2+19) menehtyivät.

 

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=01082003®=N233YV&airline=Air+Midwest+Airlines

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin on otettu huomioon turvallisuuslisät. :thmbup:

 

Ei putoa hissikään jos on ylilastia 1,075kg.

 

Miten pitkälle ne on otettu huomioon kun ylitetään suurin sallittu paino,ja missä ne rajat on onkin sitten eri asia.

 

Se on varmastikin täysin mahdoton määritellä tarkasti, mutta koneen lento-/ohjauskykykyyn vaikuttaa monet asiat esimerkiksi ilmanpaine, ilmanlämpötila, koneen maalaus, konen puhtaus, moottoorin ja potkurin kunto, ..... , kuun kierto, ....

 

Samalla melko ison heiton hetkellisesti tekee jos joku esim. aivastaa lennolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Kysymys on hieman akateeminen. Lentelee vain maksipainoissa tai alle, sen yläpuolella kun mitään takeita ei ole ja väärä kuormaus on tunnetusti mahdollisesti fataali. Jos koneelle on mahdollista saada maksimilentoonlähtöpainon korotus valmistajalta (niinkuin usein on), niin laskelmat on tietenkin sitten saatavissa.

 

 

 

t. Ole

 

Joo,käsikirjan (POH) mukaan vaan niin hyvin pyyhkii......ei tartte ajatella syntyjä syviä,eikä lukea onnettomuustutkintoja. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esimerkiksi tässä onnettomuustutkinnassa ei oteta kantaa oliko keskipiste sallitulla alueella.

 

Todetaan vain ylipaino ja väärä lentoonlähtönopeus.

Ei suosituksia.

 

Onhan se tuossa raportissa mainittuna kun tarkasti katsoo:

 

"Massakeskipisteen asema 2.319....

Sallittu massakeskipisteasema suurimmalla sallitulla

lentoonlähtömassalla on seuraava: eturaja 2.258 ja takaraja 2.436".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se tuossa raportissa mainittuna kun tarkasti katsoo:

 

"Massakeskipisteen asema 2.319....

Sallittu massakeskipisteasema suurimmalla sallitulla

lentoonlähtömassalla on seuraava: eturaja 2.258 ja takaraja 2.436".

 

Ei ole lentopainolle onnettomuushetkellä,siis näitä rajoja.Että painopisteen asema oli 2.319 on mutta

oliko se rajojen sisällä vai ei? :)

 

Näitä kyselin.

 

lainaus:Olavi Lehtinen

Hei,

 

Kysymys on hieman akateeminen. Lentelee vain maksipainoissa tai alle, sen yläpuolella kun mitään takeita ei ole ja väärä kuormaus on tunnetusti mahdollisesti fataali. Jos koneelle on mahdollista saada maksimilentoonlähtöpainon korotus valmistajalta (niinkuin usein on), niin laskelmat on tietenkin sitten saatavissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityislentäjän alkutaipaleella luulin että ylipainolla lentäminen on erittäin harvinaista,tapahtuu aloittelijoilla uran alussa ymmärtämättömyydestä/huolimattomuudesta.

 

Ikävä totuus tullut selville vuosien varrella että asia on päinvastoin.Ja yleisempää kuin luulin.

 

Kuppilatiimaa kerätessä yrittänyt viritellä keskustelua asiasta,ihmetellen onnettomuuksien vähyyttä.

Ainoa tulos on ollut niskakarvojen nousu ja pärstän punotus kuulijakunnassa.Hiljaisuus lähes lumoava.Kunnes joku alkaa selittään että lämpötilalalla, tuulella ja kentän pituudella ym ym on myös oma vaikutuksensa asiaan.

 

 

Punotuksen totesin olevan suoraan verrannollinen lentotuntien määrään.

 

Johtuisikohan onnettomuuksien vähäisyys että kokeneet ymmärtävät kompensoida ylipainoa suuremmalla nopeudella ym?

 

Miten kompensoidaan ylipainosta aiheutuvia kauaskantoisia vaikutuksia?(En tarkoita että raskas kone kuluu ilmassa enemmän.)

 

Jaa että onko allekirjoittanut syyllistynyt,on.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko hyppyhissikuskeilla aikaa laskeskella massat joka pokalle? :o

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko hyppyhissikuskeilla aikaa laskeskella massat joka pokalle? :o

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hyvä kysymys johon varmaan tulee vastaus. :)

 

Ehkä on sama poka päivästä toiseen,vuodesta toiseen,kukaan ei paina 150kg......

 

Ja jos painaa niin ehkä on poikkeuslupa kovan kokemuksen ansiosta,kiireestä johtuen.... :-\

 

Ehkä ei koske edes Murphyn laki aina.

 

En laskeskele minäkää kun muijaa lennättelen pitkin Eurooppaa,aina täydet tankit,sama meikkilaukku ja paino on poloisella aina sama.Olen ne aikoinaan valmiiksi laskeskellut muutamaan koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko hyppyhissikuskeilla aikaa laskeskella massat joka pokalle? :o

 

 

Konsteja on varmasti monia ja tavat vaihtelevat varmaan "operaattori-" (lue: kerho-)kohtaisesti paljonkin. Eräässä Lounais-Suomalaisessa laskuvarjokerhossa asia on hallinnoitu siten, että sisäisessä lentotoimintaan liittyvässä ohjeistuksessa on dokumentoitu "ääritilanteet" kuormaukselle joiden välissä pysytellen tietää massakeskiön osuvan sallitulle alueelle. Tämän lisäksi hyppylentäjälle tulostuva operatiivista lentosuunnitelmaa vastaava "pokalista" sisältää automaattisesti tiedot matkustajien massoista. Lentäjälle jää polttoaineen massan lisääminen sekä yhteenlasku lentoonlähtömassan selvittämiseksi. Suhteellisen tehokasta ja nopeaa.

 

Hyppylentotoiminnassa muuten kriittisimmät tilanteet massakeskiön sijainnin osalta liittynevät "isoihin" ryhmä-exitteihin, jolloin koneesta poistuu iso joukko hyppääjiä samalla kerralla. Tätä edeltää hyppääjäjoukon asettautuminen ovelle. Osa koneen ulko- ja osa sisäpuolelle. Hyppylentäjien ja toimintaa harjoittavien tahojen kannattaisikin ehkä jonkin verran uhrata ajatuksia myös näiden tilanteiden weight & balance -asioille.

 

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän sen täytyykin olla: samat naamat ja laardit päivästä toiseen.

Tuli vaan ihmeteltyä ennen lentolupakirjaa  hyppykoneen lattialla istuessa nousussa koneesta lähtevää "sivuääntä".

Ensimmäisillä oppilaslennoilla se selvisi laskussa ennen loppuvetoa- tutun kuulonen"sivuääni".  

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään