Peter Tähtinen

Lentosuunnitelma suoraan nettiin

22 viestiä aiheessa

Onnistuuko tulevaisuudessa lentosuunnitelman jättäminen myös tekstiviestillä? Käsittääkseni lentosuunnitelman voi päättää tekstarilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä vaihtoehtoja on lentosuunnitelman jättämiseksi omalta pc:ltä "itsepalveluna"?

 

Peter

Monessa maassa on vastaava palvelu kuin yllä mainittu Ruotsin järjestelmä. Esimerkit: Tanska, Norja, Saksa, Itävalta, Sveitsi,...

Vahvistus että FPL on hyväksytty tulee tekstiviestinä (melkein kaikilla yllämainitulla).

 

Ruotsin järjestelmän käytimme paljon v.2007, viime vuonna käytimme taas puhelimen.

Syy oli että lähtiessä Suomesta Ruotsiin, Ruotsi pari kertaa ei toimittanut FPL Suomalaisille, ja Tampereen ACC:lla ei ollut lentosuunnitelmaa.

Seurauksena turha ylimääräinen odottelu.

Ruotsin järjestelmässä oli (ainakin v. 2006) vielä rajoituksia, esim. se ei hyväksynyt lentoja Ruotsista Baltian maihin. Piti soittella FPL perinteiseen tapaan.

 

Onnistuuko tulevaisuudessa lentosuunnitelman jättäminen myös tekstiviestillä? Käsittääkseni lentosuunnitelman voi päättää tekstarilla?

Hmm...en tiedä.

Ainakin itse en huomannut että sellainen toiminnallisuus olisi olemassa, että voidaan päättää lentosuunnitelman tekstarilla.

Itävallan/Sveitsin järjestelmässä voi kuulemma päättää oman lentosuunnitelman PC:lla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo plaanin teko ns. "Ruotsin mallin" tapaan itsepalveluna netissä on oikeasti tätä päivää. Plaani nettiin vaikka mobiililaitteella kentän reunalta ja saat ACK matkapuhelimeesi kun suunnitelma on mennyt läpi. Vaivatonta.

 

Pitää kyllä erikseen vielä ihmetellä, miksi täällä tuollaista järjestelmää ole vielä(kään) meillä.

Kysyin asiaa joltakin viranomaisen edustajalta jo kolme vuotta sitten mutten saanut mitään järjellistä perustelua, silloinkin sanottiin että ehkä ensi vuonna... ehkä ei koskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajaillassamme s. 2007 saimme luennoitsijalta kuulla vihjeitä, että Malmillakin tultaisiin viettämään radioplaanin hautajaisia sekä nettiplaanin synnyinjuhlaa. Vielä odotellaan tapahtuvaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin asiaa joltakin viranomaisen edustajalta jo kolme vuotta sitten mutten saanut mitään järjellistä perustelua, silloinkin sanottiin että ehkä ensi vuonna... ehkä ei koskaan.

 

Tää ei oikeestaan kuulu viranomaisille, vaan on palveluntarjoajan eli Finavian hommia. Siellä AIS/ARO-toiminnasta vastaava päällikkö on se, joka vastaa tämän eteenpäin viemisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajaillassamme s. 2007 saimme luennoitsijalta kuulla vihjeitä, että Malmillakin tultaisiin viettämään radioplaanin hautajaisia...

 

Häh? Entäs AFIL-plaanit kun olet sinne tulossa?

 

Viime kesänä Puolassakin oli hieno nettisysteemi, joka tosin ei toiminut ja plaani piti jättää ihan puhelimitse. Suomessa ei ole tarjolla mitään, toimi tai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh? Entäs AFIL-plaanit kun olet sinne tulossa?

 

Ilmassa oleva kone voi aina esittää lentosuunnitelman radiolla, (OPS M1-1 kohta 3.3)

ellei toisin ole määrätty (3.3.1.4)

 

Esim. taannoinen ETYJ-kokous asetti lisävaatimuksia lentosuunnitelmille, mutta hätätilanne sallinee myös tästä poiketa.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, onhan siinä jakso tukossa hetken aikaa. Viime la esimerkiksi olin aistivinani pienehköä kireyttä lennonjohtajan äänessä kun hänellä oli saman aikaisesti 5 konetta lähialueella ja samaan aikaan joku ajeli hesavantaan laatikossa ilman selvitystä. Tulinpas siihen vielä sekaan plaaneineni, mutta penssiiniä piti saada.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, onhan siinä jakso tukossa hetken aikaa.

 

Radioplaani toki ottaa aikansa, mutta avauskutsun jälkeinen "***, odota" tai "*** odota, kutsun kohta" antaa aikaa hoitaa kiireinen liikennetilanne ensin, jolloin plaanin tekeminen tapahtuu siten että jakso ei tukkeudu (plaani on tehtävä vähintään 10 minuuttia ennen valvottuun ilmatilaan saapumista - ja tuo 10 minuuttia alkaa käsittääkseni ensiyhteydenotosta, juuri sitä varten se aikaraja on määrätty että lennonjohtajalle jää pelivaraa jos on ruuhkaa).

 

Samoin "***, koodaa VFR" - transponderi päälle ja kuittaus pelkällä kutsulla tai "***- en pysty"  varaisi paljon vähemmän jaksoa kuin jokseenkin tavanomainen keskustelu aloituksella "***, onko sulla koneessa transponderi..."

 

Miika

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää ei oikeestaan kuulu viranomaisille, vaan on palveluntarjoajan eli Finavian hommia. Siellä AIS/ARO-toiminnasta vastaava päällikkö on se, joka vastaa tämän eteenpäin viemisestä.

 

Jep, hyvä tarkennus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumessuilla viime kesänä näin lentokoneeseen asennettavan eurooppalaisen monitoiminäytön, jossa on GSM-radio-osa ja jolla voi jättää FPL:n suoraan ohjaamosta ja myyjän mukaan se olisi minuutin sisällä järjestelmässä.

Koetanpas etsiä (tai jos muut ehtivät ensin niin siitä vaan) siitä jonkun linkin.  Hiukan krouvin näköinen näyttö, jossa pyöreitä naapuloita yltympäriinsä näytön ympärillä.

 

Olettehan muuten tietoisia että voitte "koeponnistaa" plaaninne jo nykyään netin kautta ?

 

http://www.cfmu.eurocontrol.int/cfmu/opsd/public/standard_page/operational_services_ifpuv.html

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetanpas etsiä (tai jos muut ehtivät ensin niin siitä vaan) siitä jonkun linkin.  Hiukan krouvin näköinen näyttö, jossa pyöreitä naapuloita yltympäriinsä näytön ympärillä.

 

Moving Terrain, Vision Map. Euraviassa tuli tutustuttua paremmin ja vaikutti todella näppärältä matkalentäjälle.

http://www.moving-terrain.de/lang-en.html

 

Blitzplan on juuri tämä IFR-plaanin tekoon tarkoitettu sovellus.

http://www.moving-terrain.de/lang-en/produkte/module/mt-blitzplan.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(...)

Olettehan muuten tietoisia että voitte "koeponnistaa" plaaninne jo nykyään netin kautta ?

 

http://www.cfmu.eurocontrol.int/cfmu/opsd/public/standard_page/operational_services_ifpuv.html

 

Peter

Tuttu on.

Sama testaus-toiminnallisuus (ja samat rajoitukset) löytyy myös Ruotsin järjestelmästä.

Rajoitus on että 'periaatteessa' testaus ei ole mahdollista VFR-lentosuunnitelmalla.

Näin ollen ainakin reitin testaus ei onnistu VFR plaanilla (muut osat voi testata vippakonstilla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa sitten johdonmukaisesti mieleen, että suunnitelmantekosivuilla olisi todella asiallista olla käytettävissä koko arsenaali: kartat, lentosää, kenttätiedot, bulletiinit, notamit... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nettiplaanin pitäisi olla käytössä viimeistään reilun vuoden kuluttua jolloin tämän hetkisten kaavailujen mukaan aloittaa valtakunnallinen lennonneuvontakeskus Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nettiplaanin pitäisi olla käytössä viimeistään reilun vuoden kuluttua jolloin tämän hetkisten kaavailujen mukaan aloittaa valtakunnallinen lennonneuvontakeskus Vantaalla.

 

Kuinka reilun vuoden? Eli onko tästä mitään tuoreempaa tietoa?

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka reilun vuoden? Eli onko tästä mitään tuoreempaa tietoa?

 

/Samuli

 

Eilen Briefingissä kertoi että toukokuussa olisi mahdollista, mutta ei tätäkään täysin varmaksi sanonut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero 2010 messuilla tutustuin todella toimivaan kaupalliseen sovellukseen jolla sain paluuplaanimme Suomeen SUUNNITELLUKSI ja jätetyksi  CFMU:lle 8siis järjestelmään muutamassa sekunnissa.

Piti kertoa koneen tunnus, lähtö- ja määräpaikka ja DOF sekä sopiva lentokorkeus (2 lentopinnan väli).

 

Toimi iPhonesta käsin  (toimii myös muista kännyköistä ja nettiselaimella).

Palvelin iteroi reittiehdotusta (1 ehdotus / 0,5 sek nopeudella)  CFMU:n kanssa suoraan online-rajapinnan ylitse kunnes ratkaisu löytyy. Sitten valmis HYVÄKSYTTÄVISSÄ oleva (ACK-kelpoinen) plaani tulee emaililla ja/tai puhelimeen ja/tai suoraan FMS:ään...

 

Nyt on beta testausvaihe käynnissä ja heillä on arvonta käynnissä.

 

Katsokaapas / ilmoittautukaa arvontaan viimeistään 25.4.2010

 

www.rocketroute.com

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käytän ainakin kahta internetin kautta toimivaa ilmaista järjestelmää IFR-plaanin jättämiseksi.

Ruotsissa ja Ruotsista lähtiessä käytän paikallista www.aro.lfv.se joka on todella hyvä systeemi. Ohjeen mukaa se toimii myös Ruotsin ja pohjosmaiden välillä. Aiemmin olen ollut pulassa Tanskasta tai Suomesta Ruotsiinpäin lähtiessä, sillä plaania ei ole löytynyt lähtökentään tornista vaikka Brysselissä se onkin. Tällöin lähtökentän virkailijoilla on ollut paljon työtä plaanin selvimisessä koska Bryssel ei hyväksy samalle koneelle samaan aikaan toista plaania ennen kun edellinen on canceloitu. Ruotsista lähtiessä ei ongelmia ole ollut.

Toinen ilmainen site, jota käytän on http://www.eurofpl.eu/ , joka on EU-rahalla tehty yleinen palvelu. IFR-lennoilla on pelannut ok.

Molemmat systeemit edellyttävät rekisteröitymistä.

Martti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, sitten on vielä tämä  http://www.autoplan.aero/ beta versio joka on testikäytössä ilmaisesksi. Hienoutena on se, että se etsii Brysselille kelvollisen reitin. Helppo ja nopea tapa.

Martti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään