Antti Laukkanen

Jotain kesäisiä höpöstaatteja EFHK:lta (OLI: Sekalaisia kuvia EFHK:lta)

28 viestiä aiheessa

Jotain kesäisiä höpöstaatteja iltasella joutessain virittelin.

Azzerbeistanin miesten Corporate Jetti vuovaa (kumma verbi, mutta oon kuullu sen joskus aiemmin samassa merkityksessä) laskua 22 L:lle.

[ attachment removed / expired ]

En nyt oikein tiedä miksi tämmöinen umpiharmassa sadesäässä otettu Airpussin kuva viehättää minua?

Tää oli niin huono kuva, että tästä tuli melkein hyvä.

Terveisiä Prahasta, sano.

Viehkoa, että armas länsinaapurustomme yhä hellii meitä näillä kaunokaisilla.

Russian Pussia.

Tuolta olin tulossa...

...Tuonne olin menossa. Koskaan ei ole vastaavaa sattunut.

Vielä yksi talvinen otoskin kesäisten kaveriksi. Ajatus oli saada vähän tämmöinen talvihenkinen juttu aikaan, mutta oli liikaa millejä. Melkein jäi koko ritsa pois kuvasta, silti se on vaan vähän kärpästä isompi ja kennokakkakin jäi siiven päälle lillimään. Mutta laitanpa vaikka uhmallani.

Tässä ois jonkun vapaavalintaisen kliseen paikka.

-A-

PS. Sen verran vois vaikka antaa palautetta, jos ei muuta sanottavaa keksi, että miltä noi pakkaukset näyttää? Tilanne on semmonen, että kuvien keskiarvo on 78,2 k pienimmän ollessa 40- ja suurimman 109-kiloinen. Näyttävät tässä isolla monitorilla ihan hyvältä, mutta kuitenkin taas läppärinnäytöllä ovat silkkaa mössöä ja sahalaitaa. Toi ryssän pussi on vähän terävänlivakka tässäkin, mutta menettelee vielä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PS. Sen verran vois vaikka antaa palautetta, jos ei muuta sanottavaa keksi, että miltä noi pakkaukset näyttää? Tilanne on semmonen, että kuvien keskiarvo on 78,2 k pienimmän ollessa 40- ja suurimman 109-kiloinen. Näyttävät tässä isolla monitorilla ihan hyvältä, mutta kuitenkin taas läppärinnäytöllä ovat silkkaa mössöä ja sahalaitaa. Toi ryssän pussi on vähän terävänlivakka tässäkin, mutta menettelee vielä.

Forumikuviksi juuri sopivia, ei valittamista. Mun mielestä tuota kokorajaa voisi muutenkin ihan hyvin pienentää vaikka 100 kiloon, eikä siltikään juuri kukaan huomaisi eroa, paitsi kuvia pakatessa olisi sormi suussa :P

Ja siihen läppärinäyttöön ei todellakaan kannata luottaa, sillä sehän on tiedossa, että ne piirtää aina kaiken ihan yliterävänä ja muutenkin on lähes aina värit ja kirkkaudet ja muut säädöt persiillään :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oolrait, kiitos! Täytyy sitten uskoa noiden metodien jonkinasteiseen toimivuuteen. Nää taisivat olla liian huonoja sekalaisten kuvien ketjuun, kun siirtyivät tänne ;)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkausta jokaisessa kuvassa ihan liikaa: renkaat, moottorit, siipien reunat... kärsivät. Jälkimmäisestä Jumbosta nyt ei varmaan tarvitse mitään sanoa erikseen.

Tuossa omaa Finskin retroa pakkailin, pikseleitä about saman verran kun jumbossa, kokoa tiedostolla ~2x. Toivottavasti tuo kaimani mainitsema 100 kiloa oli vitsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nää taisivat olla liian huonoja sekalaisten kuvien ketjuun, kun siirtyivät tänne ;)

HEH, ehkä niinkin, mutta ehkä muutenkin on parempi, että nämä tällaiset isommat kuvasarjat otetaan omiksi ketjuikseen ja noita enemmän yksittäisiä kuvia pistetään sitten noihin teemaketjuihin. Pitää jossain välissä yrittää noita muitakin vastaavia siivoilla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkausta jokaisessa kuvassa ihan liikaa: renkaat, moottorit, siipien reunat... kärsivät. Jälkimmäisestä Jumbosta nyt ei varmaan tarvitse mitään sanoa erikseen.

Tuossa omaa Finskin retroa pakkailin, pikseleitä about saman verran kun jumbossa, kokoa tiedostolla ~2x. Toivottavasti tuo kaimani mainitsema 100 kiloa oli vitsi.

Kuulostaisivat määrittelemäsi oireet pikemminkin liialliselta sharpen-napin käytöltä, mutta en tiiä, kun tämä mun monitori tosiaan väittää niiden olevan ihan suht ookoo. Jumbon ongelma on oikeastaan enemmänkin siinä, että kun tuommoisen möhkön yläpuolelta paistaa aurinko ja alla on peltoa, tahtoo alapinta jäädä aika pimeäksi. Nyt siihen on väkisin kaivettu edes jonkinlaista valoa, joka kostautunee sitten pakkauksen ja alunperin niukan informaation raiskaamisen vuoksi. No, tarttee katella tuonnempana joltain toiselta näytöltä.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, tarttee katella tuonnempana joltain toiselta näytöltä.

Entäs jos tökkäät jostain kuvasta 200kt version rinnalle? Siis sillä näytöllä millä nuokin puuhasit. Vaikka kuvan pimeitä kohtia yrittää valaista niin tuloksena on kohinaa, ei tuollaista mössöä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meni jo se juna, kun en oo enää kyseisen näytön ääressä. Mutta ei nuo nyt mun silmään läppärin näytölläkään ihan hirveiltä näytä. Saatan tietty olla sokea. Toi Sassin runko on pahin, mutta sekään ei näytä mitenkään järkyltä. Minkäslaisella näytöllä sinä noita katselet? Kertokaa joku muukin kommentteja, kun asia kiinnostaa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni kyseiset kuvat ovat hyviä, en tiedä näytöistä mitään, ainaoastaan että en näe halorenkaita enkä muitakaan, kohinaa en näe, jos liika valkoisia olen olettanut että puhkipalannu.

Oma näyttöni on Acer AL 2206W.

Samoilla säädöillä kun kaupan laatikosta otettuna, tähän joku tietty sanoo, ei ihmekkään.

Silmäklaseilla näjen lukea tekstin ja suurin osa kuvista ihan jees, en sitäpaitsi edes osaisi säätää tätä näyttöä.Lasit taas pesen kerran vuodessa, sama tarvitaanko vai ei. ::)

Eli rehellisesti, edullinen näyttö jota ehkä voi säätää, en vain osaa, mutta tosiaan mitään kohinaa tai muuta sellaista tämä ei kyllä näytä.Vinot hosirontit ynnä muut tilpehöörit, tolpat autot ja sellaiset kyllä näkyvät.

Olen vain ajatellut että kuuluvat elämään, näkyvät tuollaiset nimittäin ihan ilman koneitakin kun maailmalla katselee. 8)

Koskas muuten seuraava spotterikurssi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun sanot, ja niitä vähän tarkemmin tiirailen, onhan niissä vähän tiettyä "rosoisuutta". Ensisilmäyksellä ilman tätä tiukempaa syyniä en moista häiriöksi asti havainnut...

Ei se mikään vitsi ollut. Ei pieni pakkauskökkö jne. vähennä forumikuvien "habitusta" mihinkään. En todellakaan näe, että ollakseen loistokuva forumille, kuvan pitää olla viimeisen päälle siloteltu jne. Mutta ettei tulisi väärinkäsityksiä, samaan hengenvetoon korostan, että ei siitä myöskään haittaa ole ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No johan nyt koostetta pukkaa. Hyvää meininkiä! Tuo Ykstoistasen pöllyvanakuva on mukavan erilainen!  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alla kolmella eri ruudulla tuo kuva. Kameran jäljennos nyt ei ihan verkkokalvoa missään kuvassa vastaa, mutta antanee osviittaa. Kyseessä siis Jumbon jälkimmäisen kuvan osasuurennos.

Samsung SyncMaster 226BW

Acer X243w

HP Compac 6910p -läppärin ruutu, pimeämpi -> tärähti -> pehmeämpi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistämpä vielä verrokiksi Finskin retroa...

Tämä on normiasetuksin ja mielestäni näyttää hyvältä.

Tätä on tarkoituksella pakattu reilusti, vastaamaan silmämääräisesti sitä, miltä jälkimmäisen Jumbon pahimmat ongelmakohdat täällä näkyy Samsungin ruudulla. Siinä sivussa meni jo taivaskin raidalliseksi yms, mutta pointti käy ilmi koneen siipien etureunasta ja renkaiden nurkilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistämpä vielä verrokiksi Finskin retroa...

Tämä on normiasetuksin ja mielestäni näyttää hyvältä.

Tätä on tarkoituksella pakattu reilusti, vastaamaan silmämääräisesti sitä, miltä jälkimmäisen Jumbon pahimmat ongelmakohdat täällä näkyy Samsungin ruudulla. Siinä sivussa meni jo taivaskin raidalliseksi yms, mutta pointti käy ilmi koneen siipien etureunasta ja renkaiden nurkilta.

Jos noista Mikon retro esimerkeistä ei näe eroa, niin on syytä mennä optikolle tai sitten tarkistaa näytön asetukset.  :D

Olen monesti ihmetellytkin tällä palstalla kun kehutaan kilpaa useasti tuollaisia rosoisia kuvia. Olen miettinyt myös sitä että onko omassa näytössäni/näössäni vikaa, kun useat kuvat kuitenkin näyttävät todella skarpeilta ja hyviltä. Sellaisen käsityksen olen saanut että jos näyttö on koneessa kiinni digikaapelilla, niin sitä ei pahemmin tarvitse kalibroida!?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos noista Mikon retro esimerkeistä ei näe eroa, niin on syytä mennä optikolle tai sitten tarkistaa näytön asetukset.  :D

Kyllä eron näkee jos katsoo pikseleitä eikä kuvaa ;)

Olen monesti ihmetellytkin tällä palstalla kun kehutaan kilpaa useasti tuollaisia rosoisia kuvia. Olen miettinyt myös sitä että onko omassa näytössäni/näössäni vikaa, kun useat kuvat kuitenkin näyttävät todella skarpeilta ja hyviltä. Sellaisen käsityksen olen saanut että jos näyttö on koneessa kiinni digikaapelilla, niin sitä ei pahemmin tarvitse kalibroida!?

Digikaapeli? siis mikä? Näyttö tarvii kalibroida AINA oli käytössä mikä tahansa kaapeli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kait niistä nyt pitääkin nähdä erot, kun ne on tarkoituksella tehty näkymään. ::) Eli toisin sanoen toisessa kuvassa on vedetty täysin överiksi pakkauksen kanssa, että tuollaiset virheet tulisivat näkyviin. Ei noin överiksi pakattuja kuvia kuitenkaan normaalisti tällä palstalla liian usein tule vastaan...  

Olen monesti ihmetellytkin tällä palstalla kun kehutaan kilpaa useasti tuollaisia rosoisia kuvia.

Se ei aina se rosoisuus merkitse kuvan hyvyyden kannalta välttämättä mitään muuta, kuin pikselinrunkkaajille stondiksen lopahtamisen ;D Hyvässä kuvassa kun on edelleenkin miljoona muutakin tekijää, kuin vain tekninen täydellisyys (johon toki tulee pyrkiä, mutta mitä ei aina voi saavuttaa).

Olen miettinyt myös sitä että onko omassa näytössäni/näössäni vikaa, kun useat kuvat kuitenkin näyttävät todella skarpeilta ja hyviltä. Sellaisen käsityksen olen saanut että jos näyttö on koneessa kiinni digikaapelilla, niin sitä ei pahemmin tarvitse kalibroida!?

Ei varmaan jonkun peruskäyttäjän tarvitse omia tarpeitaan varten pahemmin kalibroida, olkoon se töllö kiinni sitten vaikka kullitetulla valoletkulla, tai millaisella piuhalla tahansa. Mutta jos vähänkään haluat tehdä tarkempaa duunia kuvien kanssa, on se kalleinkin näyttö kaapelista riippumatta kalibroitava.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä eron näkee jos katsoo pikseleitä eikä kuvaa ;)

Digikaapeli? siis mikä? Näyttö tarvii kalibroida AINA oli käytössä mikä tahansa kaapeli.

Juu, enpä muistanut tuohon hätään tuota oikeaa termiä, eli tarkoitin DVI-kaapelia.  ;D

Olen siis tehnyt noita calibrointeja nykyisellä koneellani, sekä töissä että kotona, ja koskaan ei ole tarvinnut muutoksia tehdä. Tästä olen saanut käsityksen että ei tarvitse niin paljoa ainakaan kalibroida DVI:n kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, enpä muistanut tuohon hätään tuota oikeaa termiä, eli tarkoitin DVI-kaapelia.  ;D

Olen siis tehnyt noita calibrointeja nykyisellä koneellani, sekä töissä että kotona, ja koskaan ei ole tarvinnut muutoksia tehdä. Tästä olen saanut käsityksen että ei tarvitse niin paljoa ainakaan kalibroida DVI:n kanssa.

Niin arvelinkin että tarkoitat DVI:tä. Millä olet kalibroinut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin arvelinkin että tarkoitat DVI:tä. Millä olet kalibroinut?

Menee kyllä pahasti OT:ksi, mutta

Erinäisillä ohjeilla mitä netistä löytyy. En siis mitään softaa oo käyttänyt, onko niitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee kyllä pahasti OT:ksi, mutta

Erinäisillä ohjeilla mitä netistä löytyy. En siis mitään softaa oo käyttänyt, onko niitä?

Joo OT:ksi menee

Nettiohjeiden ongelmaksi muodostuu väriensäätö eli niillä saa periaatteessa vain kirkkauden ja kontrastin kohdilleen. Olen joskus kokeillut väännellä käyriä kohdilleen, mutta siitä ei ole tullut yhtään mitään.

Kalibroinnin saa oikeasti kunnolla kuntoon vain erillisellä kalibraattorilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. tämmöisellä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=14719

Tosin eipä tänne postauksen takia kannata moista murehtia, testaa vaikka muutaman tutun koneella että kuvat näyttää about samanlaisilta jos epäilyttää oman monitorin / näytön asetukset.

- T

Eipä ole pahemmin epäilyttänyt nuo näytön asetukset muuta kuin silloin kun tuollaisia rakeisia kuvia ollut näytillä ja foorumilla sitten on kehuttu niitä. Yksi hyvä esimerkki oli kuvatopiikki st.maartenilta (Ei siis uusin, jossa loistavia kuvia) jossa linkki muistaakseni sveitsiläiselle foorumille, missä kuvat olivat. Kaikki kehuivat niitä kuvia, mutta omasta mielestäni ne näyttivät legopalikoista tehdyiltä koneilta.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole pahemmin epäilyttänyt nuo näytön asetukset muuta kuin silloin kun tuollaisia rakeisia kuvia ollut näytillä ja foorumilla sitten on kehuttu niitä. Yksi hyvä esimerkki oli kuvatopiikki st.maartenilta (Ei siis uusin, jossa loistavia kuvia) jossa linkki muistaakseni sveitsiläiselle foorumille, missä kuvat olivat. Kaikki kehuivat niitä kuvia, mutta omasta mielestäni ne näyttivät legopalikoista tehdyiltä koneilta.  ;)

Voihan kuva olla hyvä vaikka se olisikin rakeinen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onpas melkosta polemisaatiota täällä harrastettu. Juttu on ihan vaan siinä, että vaikka otankin vi*****sen hyviä valokuvia, ni oon säälittävä säätämään niitä.  ;D Kaikki neuvot ja vinkit otetaan suurella mielihyvällä vastaan. Mikko K:n kanssa iltasella vähän haasteltiinkin aiheesta eikä mennyt ainakaan teoreettisella tasolla hukkaan sekään homma. Oivalsin kyllä oikein hyvin mistä on kyse, ja kyllähän noi kuvat tänään näyttävätkin aika mielenkiintoisilta. Olisi kyllä oikein hyvä päästä johonkin kelpo kuviensäätökurssille (älkää suotta linkittäkö johonkin amerikkalaiseen mainoksia ja tekstiä pursuavaan nettikouluun, ku en kumminkaan jaksa moisia lukea).

Tuohon Tomin kommenttiin sen verran, että tahtoo vaan välillä mennä lapsi pesuveden mukana, kun sinällään ihan kelpo kuva täytyy raiskata pienentämällä se postikortin kokoiseksi ja pakata sellaiseksi, että suurin osa informaatiosta on jo valmiiksi hukassa. Kyllähän kuvasta nyt näkee pakkauksesta huolimatta (yleensä) onko sillä minkäänlaista potentiaalia noin valokuvana, kun unohdetaan pikselinnysvyy. En nyt mitenkään pyri esittämään noiden olevan jotain maailman parhaita kuvia, kunhan näyttivät ihan mukavilta - ainakin ennen kuin pilasin ne :D

Kun nyt herra seepaot koettelee ja sijoitti minut taas peiton alle makaamaan kivussa, tuskassa ja räässä, väkertelin yhden uuden säädön, joka on kyllä väriensä puolesta haitarista, mutta pakkaus on jonnii verran maltillisempi.

Be'er now?  ;)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onpas melkosta polemisaatiota täällä harrastettu. Juttu on ihan vaan siinä, että vaikka otankin vitullisen hyviä valokuvia, ni oon säälittävä säätämään niitä.  ;D Kaikki neuvot ja vinkit otetaan suurella mielihyvällä vastaan. Mikko K:n kanssa iltasella vähän haasteltiinkin aiheesta eikä mennyt ainakaan teoreettisella tasolla hukkaan sekään homma. Oivalsin kyllä oikein hyvin mistä on kyse, ja kyllähän noi kuvat tänään näyttävätkin aika mielenkiintoisilta. Olisi kyllä oikein hyvä päästä johonkin kelpo kuviensäätökurssille (älkää suotta linkittäkö johonkin amerikkalaiseen mainoksia ja tekstiä pursuavaan nettikouluun, ku en kumminkaan jaksa moisia lukea).

Noniin, nyt näyttää kyllä huomattavasti paremmalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla